1 piste ruisku taloudellisemmaksi

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Saako auton (1 piste ruisku) bensiinin kulutusta pienennettyä jollain keinoilla, esimerkiksi kuristamalla ilmanottoputkea?

Teoriani on, että lambda-anturi ja tietokone pitävät huolen seos suhteen optimaalisena pysymisestä, jos hankaloitan moottorin ilmansaantia. Näin ruisku ruiskuttaisi bensiiniä vähemmän, koska ilmaakin tulee vähemmän. Ko. autossa ei ole ilmanmääräanturia, tosin on kaasupolkimen asentoanturi.

Kiihtyvyys ja vääntö toki kärsisi, mutta se ei minua haittaisi kunhan meno on taloudellisempaa. Omaan kyllä taloudellisen ajon opin, mutta olisi tarpeen ajaa vieläkin halvemmalla kuin 7 l/100 km

Entä vaihtoehtoisesti, jos otan ilmankuristuksen pois, jolloin ruskutustilassa ei ole alipainetta?

Onko muita vinkkejä, millä muuttaa autoa taloudellisemmaksi?

Sivut

Kommentit (51)

Vierailija
Sahrah
Saako auton (1 piste ruisku) bensiinin kulutusta pienennettyä jollain keinoilla, esimerkiksi kuristamalla ilmanottoputkea?

Teoriani on, että lambda-anturi ja tietokone pitävät huolen seos suhteen optimaalisena pysymisestä, jos hankaloitan moottorin ilmansaantia. Näin ruisku ruiskuttaisi bensiiniä vähemmän, koska ilmaakin tulee vähemmän. Ko. autossa ei ole ilmanmääräanturia, tosin on kaasupolkimen asentoanturi.

Kiihtyvyys ja vääntö toki kärsisi, mutta se ei minua haittaisi kunhan meno on taloudellisempaa. Omaan kyllä taloudellisen ajon opin, mutta olisi tarpeen ajaa vieläkin halvemmalla kuin 7 l/100 km

Entä vaihtoehtoisesti, jos otan ilmankuristuksen pois, jolloin ruskutustilassa ei ole alipainetta?

Onko muita vinkkejä, millä muuttaa autoa taloudellisemmaksi?




Kaikenlaisilla kuristimilla aiheutat vaan lisää kulutusta.

Ensimmäinen vinkki on ostaa tunnetusti vähän kuluttava auto. Muistaakseni 90-luvun alun 1.3 ruisku-Corollat menevät maantiellä 5-6 litralla.

Jos autonvaihto ei tule kysymykseen, niin huoltaisin jarrut, etteivät ainakaan laahaa ja vaihtaisin kapeisiin, pienen vierintävastuksen renkaisiin. Ruiskun säätö on sen verran monimutkainen ja erikoislaitteita vaativa homma, etten ihan heti alkaisi siihen.

Vierailija

Ei et saa. Eenergia kuitenkin on Jouleja, ja käytetty energia aikaan nähden on Joule/sekunti. Autosi on laiskempi, mutta aikaa kuluu enemmän, jolloin poltoainetta kuluu sama määrä. Ja jos otetaan huomioon että joku on jo laskenut autollesi melko optimaalisen hyötysuhteen, kulutat joka kiihdytyksessä enemmän, kun pudotat hyötysuhdetta aikaa lisäämällä joka kiihdytyksessä.

Vierailija

Moottorin viilailu on raskaan sarjan hommaa. Yksi pieni virhe ja kone on kaput. Sama hakeeko tehoa tai säästöä.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
tietää
Moottorin viilailu on raskaan sarjan hommaa. Yksi pieni virhe ja kone on kaput. Sama hakeeko tehoa tai säästöä.



Niin, yleensähän viritys katsotaan onnistuneeksi, jos alle 10% tehoista häviää

Lurulude
Seuraa 
Viestejä248
Liittynyt23.3.2007

Moottoria voi lähteä optimoimaan jollekkin tietylle kierroslukualueelle, jolloin saadaan ainakin sieltä mahdollisimman suuri hyöty irti. Tällöin nokkien, pakoputkiston ja imusarjan vaihto/muuntelu tulee helpoimpina toimenpiteinä mieleeni.

Lisäksi kannen muokkaus paremmin virtaavaksi vähentää osaltaan virtausvastusta. Koneen sisäpinnalle pystyy myös levittämään keraamista materiaalia, joka aineesta riippuen joko eristää lämpö, taikka sitten johtaa sitä. Lämpöä eristävästi pinnoitetut männät ja kannen palotila mahdollistavat suuremmat puristukset / sytytysennakot. Tällä tavoin saadaan jälleen termistä hyötysuhdetta korotettua.
Lisäksi ilmanvastusta on mahdollista vähentää tasoittamalla alusta tasaiseksi ja muotoilemalla etupuskuria uusiksi. Tämän tempun onnistumisesta toimivalla tavalla ei kuitenkaan ole mitään takeita.

Nämä kaikki hommat kuitenkin vaativat niin paljon rahaa ja vaivaa, että saavutettua polttoainetaloudellisuuden parantumista suhteessa kuluihin tulee k.o auton käyttöikänä tuskin saamaan takaisin. Helpommat tavat säästää polttoainetta, on pitää auto hyvässä kunnossa. Auton pinnan likaisuus vaikuttaa jo omalta osaltaan polttoaineen kulutukseen. Öljynvaihdot, tulppien ja sytytysjärjestelmän osien kunnossapito sekä hihnojen kunto vaikuttavat myöskin varsin paljon polttoaineen kulutukseen. Myöskin benan mainitsemat temput kannattavat.

Vierailija
Saako auton (1 piste ruisku) bensiinin kulutusta pienennettyä jollain keinoilla



1. Pistä bensaan 50% "jatketta". Säästyy 50% polttoainetta.
2. Ajat vähemmän...
3. Siirryt dieseliin niin säästö on 100% bensan suhteen.

Jos ajat pääosin kaupunkiajoa niin et saa pienennettyä kulutusta mitenkään. Et ratkaisevasti edes uudella autolla.

Jyde
Seuraa 
Viestejä594
Liittynyt29.8.2005

Bensiinimoottori on jo valmiiksi "kuristussäätöinen" joten homman voi sikäli unohtaa. Lisäksi nuo ilmamäärämittarittomat yksipisteruiskut nojaavat valmiisiin karttoihin pelkän kaasuläpän asennon ja koneen kierrosluvun perusteella kiihdytyksen aikana ja lambdan ollessa vielä kylmä, jolloin kuristamalla ilmanottoa mennään reippaasti rikkaalla.

Kunhan yritän joskus olla asiallinen...

Vierailija

Autosi on luultavasti siis melko vanha, jos siinä on 1-pisteruisku.
Saanet eniten säästöä kun opettelet taloudellisen ajon tekniikoita.
Jos intoa piisaa niin halvimmat muutokset joita autoon voi polttoaineen säästömielessä tehdä koskevat auton surkeaa aerodynamiikkaa.
Tuolta saat vinkkejä enemmän kuin omiksi tarpeiksi
http://www.ecomodder.com

Vierailija
Lurulude
Koneen sisäpinnalle pystyy myös levittämään keraamista materiaalia, joka aineesta riippuen joko eristää lämpö, taikka sitten johtaa sitä. Lämpöä eristävästi pinnoitetut männät ja kannen palotila mahdollistavat suuremmat puristukset / sytytysennakot...

Mitä, jos sinne tiputtaisi kourallisen grafiittia? On meinaa siistiä ainetta.

60-luvulla me hieroimme uusiin kytkinlevyihin grafiittia

Vierailija

Ensin heität kaiken ylimääräisen painon pihalle - kaikki turhat romut pois kyydistä pyörimästä, jos oikein viimeisen päälle aletaan, niin heitetään turhat verhoilut, tunkki ja vararengas kankaalle (semmoisen turhan paikkapullon voit pitää kyydissä mielenrauhaksi). Sitten laitat renkaisiin vähän ylipainetta ja löysäät kaasuvaijerin niin ettei kaasu aukea kokonaan.

Vielä kun pidät auton kunnossa, teet huollot ja muutenkin pidät paikat kunnossa, niin lähtötilanteesta riippuen, saat (ehkä) mitattavissa olevan kulutuksenpudotuksen.

Vierailija
Volitans
tietää
Moottorin viilailu on raskaan sarjan hommaa. Yksi pieni virhe ja kone on kaput. Sama hakeeko tehoa tai säästöä.



Niin, yleensähän viritys katsotaan onnistuneeksi, jos alle 10% tehoista häviää
Lisäksi virityksen jälkeen pelti on enemmän auki kuin kiinni, sitä enemmän mitä suurempi viritysaste.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat