Testostestoteronini

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Testosteroni.
Haluaisin nostattaa testosteronitasojani "luonnollisesti", en siis millään testopiikillä.

Löysin siis muutamia tuotteita jotka lupaavat nostaa testosteronitasoja, mutta en ymmärrä mitä eroja näillä aineilla on ... onko jotkut selvästi parempia ja mitä aineita ne ylipäätään sisältävät?

http://www.halvemmalla.com/index.php?ca ... 31&pid=308
http://www.halvemmalla.com/index.php?ca ... 31&pid=534
http://www.halvemmalla.com/index.php?ca ... 31&pid=324
http://www.halvemmalla.com/index.php?ca ... 31&pid=639

Onko myös mahdollista nostaa testotasoja syömällä esim. joitain tiettyjä proteiineja, kasviksia, mineraaleja?

Sivut

Kommentit (17)

Vierailija

Ruokavaliolla on vaikutusta testotasoihin, etenkin rasvan runsas saanti lisää testoa, mutta pillerit on poikkeuksetta aivan paskaa. Eihän noissa ole edes mainittu mitä ne sisältävät = kusetusta. Isoilla painoilla treenaaminen pitäisi nostaa tehokkaasti testoja.

Turbokameli
Seuraa 
Viestejä890
Liittynyt26.10.2009
TraXter
Ruokavaliolla on vaikutusta testotasoihin, etenkin rasvan runsas saanti lisää testoa



Onko missään tutkimusnäyttöä, että yli 35 energiaprosenttia rasvaa kohottaa testosteronia? Haluaisin nähdä.

Vierailija
Aborginaali
Onko myös mahdollista nostaa testotasoja syömällä esim. joitain tiettyjä proteiineja, kasviksia, mineraaleja?

Jossain määrin luotettavasti pro-testo-efektillä varustettuja eineksiä ovat inkivääri ja valkosipuli. Kananmunasta saa hyvin testosteronin esiaste kolesterolia, mutta kannattaa vetää se raakana, niin hapettuneesta kolesterolista ei tule ongelmia. Sinkki (tabletteina tai ruoasta) nostaa testosteronipitoisuutta varsinkin iäkkäämmillä miehillä.

Kannattaa huomioida myös estrogeenin vaikutus. Estrogeeni, jota siis kiertää normaalisti miehen kehossa, nakertaa tehokkaasti testosteronitasoja. Parsakaali ja sen lähisukulaiset sisältävät diindolylmetaania ja indoli-3-karbinolia, joilla on hormonaalisesti aktiivisen estrogeenin blokkaavia vaikutuksia.

Vierailija

Parsakaalin oon aikasemminkin kullut nostavan testoja ja samoin pähkinöiden, mutta pähkinöiden osalta taitaa perustua vain rasvoihin ja mineraaleihin.

Vierailija

Soija nostaa kehon estrogeenitasoa. Tosin nykyaikana saa olla varovainen erilaisten estrogeenia matkivien kemikaalien kanssa joita löytyy mm. pehmeistä muoveista, hiustuotteista ja joistain hajusteista.

Vierailija

Jos on ylipainoa, niin yksi tehokkaimmista keinoista nostaa testosteroneita on laihdutus.

Rasvakudoks ilmentää sytokromi P450 aromataasi nimistä entsyymiä, joka muuttaa testosteronia estrogeenianalogeiksi.

Vierailija

Laihdutus, jos tarvetta ja punttaus, siinä hyvät testobuusterit. Tietenkin liikunta yleensäkin, se ei ainakaan naisista miestä. Söisin myös kohtuullisesti vähärasvaista lihaa (härän-, naudan-, sian paistilihat ja fileet), broilerin rintaa, kalkkunafileetä, seitä, kirjolohta, vaalealihaisia tonnikalanpaloja (jos säilyke, niin vedessä), silakkaa ym. kaloja, kanamunia, rasvatonta maitoa ja -piimää, maitorahkaa, raejuustoa, palkokasveja (soijan kanssa tosin kannattaisi olla varovainen), pähkinöitä ym. Niin että proteiinia tulisi päivässä noin 2g per kehon rasvaton painokilo. 20-30 g valkuaista joka aterialla. Rasvat hyvistä lähteistä eikä liikaa, ja täysjyväviljavalmisteita sekä paljon kasviksia päälle. Mitään tabletteja en alkaisi hotkimaan.

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010

Osin samoja keinoja tuli mieleen mitä muilla. Olen myös luonnollisin keinoin testosteronitasojen ylläpitämisen puolesta (miehillä tietenkin), ellei todeta jotain aivan selkeää vajausta. Siinä tapauksessa kannattaa jo ihan terveytensä takia pyytää testoa lääkäriltä.

Parsakaali mainittiin, joka sisältää siis indole-3-carbinolia, joka parantaa miehille epäedullisemman estrogeenin ja "hyvän" estrogeenin suhdetta niiin että testosteronille jää enemmän tilaa. Samaa tavaraa löytyy myös joistain muista samantyylisistä kasviksista kuten kukkakaalista, joskin piemmissä pitoisuuksissa. Parsakaalissa ilmeisesti eniten kaikista koko universumin... no ainakin muutamista tutkituista kasviksista.

Oikeat rasvat. Törmäsin semmoiseen sivustoon missä viitattiin rottatutkimukseen, jossa testattiin eri öljyjen vaikutusta testosteronitasoihin. Tehokkain mukana olleista öljyistä oli kookosöljy, toiseksi tehokkain oliiviöljy.
Tuosta voikin sitten päätellä että jos sama pätee ihmisiin, niin kannattaa käyttää ennemmin oliiviöljyä, sillä kookosöljy koostuu yli 90%:sesti tyydyttyneistä rasvahapoista. Mikseihän tämmöisiä aineksia testata suoraan ihmisillä?
Mutta sehän nyt kuitenkin tiedetään varmasti että ihmiskeho muodostaa testosteronin kolesterolista.

Liiallinen kuitujen määrä ruokavaliossa rajoittaa testotasoja, mutta liian vähäinen määrä tietenkin aiheuttaa omat ongelmansa.
Sinkki ja magnesium hyvyyttä.

Phytoestrogeeneja välttelen ainakin itse. Ehkäpä joskus hamassa tulevaisuudessa niidenkin osalta paljastuu jotain totaalisen hirvittävää uskomuksiini nähden, jolloin tajuan toimineeni täysin väärin tuhoten aivojani tms.

Mitä noista yrttipillereistä ja muista "testobooster" tyylisistä tuotteista lueskellut, niin en vielä yhdenkään kohdalla törmännyt uskottaviin todisteisiin.

Sekin tuli esille jo raskailla painoilla nostelu. Tosin se on varmasti paljon kiinni omasta palautumisesta yms. Raskailla painoilla saa helposti myös testovajarit aikaan kun repii vähänkin liikaa. Tätä mömmöähän jokainen terve voi huoletta annostella ja seurata mikä toimii itselle.
Vaikka vähän överiksi menisikin niin tuskin siitä mitään suurta vaaraa syntyy jos sen tajuaa ajoissa.

Pönni
Olis mielenkiintoista tietää syy miksi joku haluuhaluu testostestosteroninia?

Voi pönni. Ihmiset haluaa pysyä terveenä. Usein ei ymmärretä, että vaikka testosteroni vaikuttaa miehistymiseen, se on vain yksi ranskalainen viiva monen joukossa kun puhutaan vaikutuksista miehen yleiseen hyvinvointiin. Mies ja nainen ei ole sama asia. Jos jollain miehellä olisi saman verran testoa kun naisilla yleensä, niin kyllä, se ihminen on aivan varmasti henkisesti romuna ja muisti, keskittymiskyky ym. kognitiiviseen suoriutumiseen vaikuttavat kyvyt heikentyneet.
Joten luonnollisella tavalla tasojen ylläpitäminen on järkevää.

Luulen että on niitäkin, joilla on matalat testotasot juurikin huonon ravinnon takia, jolloin jää helpommin sinne koneen ääreen kökötäämään itse edes tajuamatta olevansa hieman masentunut. Vaikka vaikuttaahan huonosti syöminen muuhunkin kemiaan negaviitisesti. Pointti kuitenkin on että ei syy-seuraussuhde ole aina sama.

Liiallinen määrä sitten tuhoaa aivosoluja muiden vaarojen ohella tosiaan. Mutta semmoisiin lukemiin tarvitaankin jotain yliannosteltua ulkopuolista testoa.

Vierailija
Ulmas
Söisin myös kohtuullisesti vähärasvaista lihaa (härän-, naudan-, sian paistilihat ja fileet), broilerin rintaa, kalkkunafileetä, seitä, kirjolohta, vaalealihaisia tonnikalanpaloja (jos säilyke, niin vedessä), silakkaa ym. kaloja, kanamunia, rasvatonta maitoa ja -piimää, maitorahkaa, raejuustoa, palkokasveja (soijan kanssa tosin kannattaisi olla varovainen), pähkinöitä ym.



EDIT: lihavoinnit allekirjoittaneen.

Mitä vikaa rasvassa on? Sitä jos mitä tarvitaan osana "testo-buustausta".

Vierailija
μOR

Tuosta voikin sitten päätellä että jos sama pätee ihmisiin, niin kannattaa käyttää ennemmin oliiviöljyä, sillä kookosöljy koostuu yli 90%:sesti tyydyttyneistä rasvahapoista.



Kookosrasvan (neitsyt-sellainen) rasvahapot ovat ookoo vaikka ovatkin tyydyttyneitä.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Huhut kertovat rohdoista nimeltä tribulus terrestris ja arginiini, mutta niiden toimivuudesta ei ole näyttöä. Korkeintaan pahentavat panetusta (mikä on myös kohonneen testosteronin sivuoire), mutta siihen se taitaa jäädä.

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010
Carloz

Kookosrasvan (neitsyt-sellainen) rasvahapot ovat ookoo vaikka ovatkin tyydyttyneitä.

Niinkö meinaat? Vähän tuntuisi olevan puoleen ja toisiin ajatukset ainakin tietyistä tyydyttyneistä rasvoista noin yleensä.
esim. wikipediasta löytyi seuraavaa:

"Epidemiological studies have found that those whose diets are high in saturated fats, including lauric, myristic, palmitic, and stearic acid, had a higher prevalence of coronary heart disease.[12][13][14][15]"

mutta..

"However, a recent study published in the January 13, 2010 issue of The American Journal of Clinical Nutrition summarized the evidence related to the association of dietary saturated fat with risk of coronary CVD and CHD in prospective epidemiologic studies. The investigators found no significant evidence for concluding that dietary saturated fat is associated with an increased risk of CHD or CVD."

Eli on yhteyksissä sydänsairauksiin ja ei ole.
Ensimmäisessä kappaleessa viitataan kuitenkin aika moneen tutkimukseen sen puolesta, että olisivat haitallisia. En ole tutustunut itse tutkimuksiin, joten en tiedä miten tarkkaa tietoa se on vaikkapa juuri lauryylihapon kohdalta, joka on kuitenkin listattu mukaan. Sitähän se kookosöljy sisältää n. 50%.
Jos jollain on asiasta jotain lisätietoa, olisin kiinnostunut.

Vierailija
μOR
Carloz

Kookosrasvan (neitsyt-sellainen) rasvahapot ovat ookoo vaikka ovatkin tyydyttyneitä.

Niinkö meinaat? Vähän tuntuisi olevan puoleen ja toisiin ajatukset ainakin tietyistä tyydyttyneistä rasvoista noin yleensä.



Nyt mennään ihan muistin varassa, koska ei ole linkkiä heittää asiasta... Korjatkaa / täydentäkää siis väitteitäni vapaasti.

Mutta, käsittääkseni kookosrasvan (ja nimenomaan prosessoimattoman eli neitsytöljyn) rasvahappokoostumus on sellainen, että kookosrasvan tyydyttyneet rasvahappomolekyylit ovat rakenteeltaan suurempikokoisia kuin esim. eläinperäiset tyydyttyneet rasvahapot.

Näin ne eivät siis tukkeuta verisuonen seinämiä vaan suorastaan estävät tätä, koska eivät "salli" huonompienkaan tyydyttyneiden rasvahappomolekyylien tarttuvan verisuonten seinämiin. Antti Heikkilä jossain krjassaan tätä asiaa hehkutti, mutta siitä on varmaan viitisen vuotta aikaa kun asiasta luin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat