Akun tyhjeneminen kylmillä keleillä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... 01/1043932

Akku tyhjenee nopeasti kylmällä
Tavallisimmin pakkasen aiheuttamia ongelmia ilmenee käynnistysvaiheessa. Tyypillistä on, että auto ei lähde käyntiin, koska akku on tyhjä.



Siis hä?? Miksi akku tyhjenisi nopeasti kylmässä? Eikös akku pidä paremmin juuri varauksensa kylmässä kuin kuumassa?

Akkua syövät lyhyet ajomatkat ja täysillä posottavat sähkölaitteet.

Eikö laturissa ole tosiaan sen vertaa ylikapasiteettia että se pystyisi laitteille tarjoamaan sen virran, eikä sitä tartte akun varauksesta "imeä"??

Usein ajetaan lyhyttä pätkäajoa vaikkapa töihin ja akku ei ehdi yksinkertaisesti latautua näillä pakkasilla. Takalasin ja peilin lämmittimet ovat kaikki päällä, ne vievät virtaa eikä akku saa uutta tilalle

Siis autossa ei ole laturia joka lataisi akkua tai sen kapasiteetti on naurettavan pieni. Aika huonoa suunnittelua autotehtaalta...

Musta vaan noi "akku tyhjenee kylmällä"-jutut on vähä muuta kuin annetaan ymmärtää. Kylmällä akku ei pysty antamaan sitä virtaa niin paljoa kuin lämpösillä keleillä, ja siks sanotaan että akku mukamas tyhjä.

Olenko väärässä?

Sivut

Kommentit (18)

kairamo
Seuraa 
Viestejä1517
Liittynyt13.12.2006

Taitaa ongelmiin useimmiten olla syynä yleistyneet polttoainelämmittimet yhdistettynä lyhyisiin ajorupeamiin.

An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur.
(Axel Oxenstierna)

vorrester
Seuraa 
Viestejä615
Liittynyt22.7.2005

- Akku menettää virrananto kykyään pakkasessa. -20 saa akusta puolet tehoista.
- Kylmä kone vaatii enemmän virtaa käynnistykseen.
- Kylmällä akku ottaa huonommin latausvirtaa vastaan, vaatii pitemmät ajoajat latautuakseen.
-Pakkasilla käytettävät sähköiset lämmittimet vievät laturilta akkuun meneviä tehoja.
-Kaiken kruunaa löysä ja luistava laturin hihna, laturi tuotto vajaa kulutukseen nähden.

Aivopierun tunnistaa rivin alun merkistä *

Vierailija
vorrester
- Akku menettää virrananto kykyään pakkasessa. -20 saa akusta puolet tehoista.
- Kylmä kone vaatii enemmän virtaa käynnistykseen.
- Kylmällä akku ottaa huonommin latausvirtaa vastaan, vaatii pitemmät ajoajat latautuakseen.
-Pakkasilla käytettävät sähköiset lämmittimet vievät laturilta akkuun meneviä tehoja.
-Kaiken kruunaa löysä ja luistava laturin hihna, laturi tuotto vajaa kulutukseen nähden.



Miksi elän luulossa, että laturi ei koko ajan puske 100% tehoa, vaan elää sen mukaan, mitä laitteet siltä vaativat?

Eikö näin ole?

Vierailija

Yleisin syy ongelmiin talvella on pätkäajo. Kun akku ottaa virtaa vastaan kylmänä huonosti niin se ei ehdi latautua kunnolla lyhyillä pätkillä. Oma autokin on nyt jäänyt ihan vaan muutaman kilsan kauppareisuihin ja jouduin tuossa kuun alussa heittämään muutamaksi tunniksi laturiin kun käynnistyminen oli aika heikkoa, akku sinänsä on ihan kunnossa ja melko uusi.

Piha6
Seuraa 
Viestejä907
Liittynyt26.8.2008
Tuuskaaja
vorrester
- Akku menettää virrananto kykyään pakkasessa. -20 saa akusta puolet tehoista.
- Kylmä kone vaatii enemmän virtaa käynnistykseen.
- Kylmällä akku ottaa huonommin latausvirtaa vastaan, vaatii pitemmät ajoajat latautuakseen.
-Pakkasilla käytettävät sähköiset lämmittimet vievät laturilta akkuun meneviä tehoja.
-Kaiken kruunaa löysä ja luistava laturin hihna, laturi tuotto vajaa kulutukseen nähden.



Miksi elän luulossa, että laturi ei koko ajan puske 100% tehoa, vaan elää sen mukaan, mitä laitteet siltä vaativat?

Eikö näin ole?


On, aina laturin maksimitehoon saakka. Sitä vartenhan se latauksen säädin on.(Ja jos nimitetään tässä akkuakin laitteeksi).

Muuten vorrester kertoi tuossa edellä oleellisen.

Vierailija

Akku täytyy huomioida pakkasilla. Sen voi todeta pitämällä akun ainakin kerran lämpimässä ja latauksessa ennen starttausta.

Tilaa sen kotelointiin ja lämmittimen asennukseen ei yleensä ole.

Vierailija
hi3
Jos jää 5w sisävalo yöksi päälle, voiko sitä syyttää jos aamulla ei auto starttaa?



P=U*I -----> I=P/U

5/12 =0,417

Siis valo vie 0,417A virtaa, jos akku 60Ah, täynnä ja yö 8h, ei oikein voi syyttää, koska varauksesta häviää vain 3,336Ah

Vierailija

No kyllä minä sen laskemalla tiedän, mutta kun sattumalta samana hetkenä se auto jätti miehen kotia!
Eli voiko virrankulutus kasvaa pakkasen takia, tulla joitain häviöitä tms? Jos palaa sisävalo, aukeaako virtapiiri muuhunkin samalla, joka veisi virtaa?
Tai onko akku pakkaskeleillä koko ajan vajaana lyhyiden ajojen takia ja tuo valo vienyt yön aikana loputkin mehut?

Vierailija

Pakkasessa akku antaa nuukasti virtaa. Se ei merkitse sen kapasiteetin laskua, joka epäilys herää lämpimän akun kyykähdykseen verratessa, jossa potku loppuu hyvinkin pian jännitteen laskiessa.

Vierailija

Ehkäpä tuolla sisävalolla saa pakkasessa huonosti virtaa antavan akun siihen malliin ettei aamulla starttaa, siihen auttaa akun irrotus, seuraava yö sisällä, ei tartte edes ladata.

Vierailija

Tarkasta moottorin maadoitus - eli linja akun miinusnavasta moottorin runkoon.
Toista vuotta tappelin vastaavan ongelman kanssa, vaihdoin akun ja laturin ja kaikki siltä väliltä. Aina oli ongelmia, olipa kesä tai talvi.

Pari kuukautta sitten puolivahingossa mittasin akun miinusnavan ja moottorin jännite-eron. Siis niiden pitäisi molempien olla sama, elikkä "maa". Jännite-eroa oli sen verran, että kipinöi. Moottorin maadoituskaapeli oli poikki jossain eristeen sisällä. Vedin uuden kaapelin moottorista runkoon, ja nyt pelittää yli kahdenkymmenen asteen pakkasissakin. Aiemmin hyytyi kesälläkin, jos oli GPS-laturi käytössä.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
Kuramalli

Eikö laturissa ole tosiaan sen vertaa ylikapasiteettia että se pystyisi laitteille tarjoamaan sen virran, eikä sitä tartte akun varauksesta "imeä"??



no mitäpä luulet toveri ? kerkeääkö laturisi ladata autosi akun täyteen ja samalla pyöritellä kaikkia sähkölaitteita autossasi sen matkan aikana jona autosi ei ehdi edes lämpeämään kunnolla sisältä ? mistä näitä sinun jumalallisie latureitasi saapi ostaa ?

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Vierailija

Onko kenelläkään pistää arvoja kuinka paljon huonommin kylmä akku ottaa virtaa vastaan? Mietin vain sellaista, etteikö sitä akkua voisi auttaa ottamaan virtaa vastaan lämmittämällä sitä koneen lämmöillä?

Asiaan olen kyllä kuullut tehdyn patentinkin, missä lämpöä varastoidaan faasimuutosmateriaaliin akun ympärille, mutta enpä ole siihenkään käytännössä missään törmännyt. Toisaalta, eipä kai taaskaan mitään uutta länsirintamalta, mistäs se huolto yms. instanssit rahansa repisivät, jos asiat tehtäisiin hieman järkevämmin.

ovolo
Seuraa 
Viestejä5368
Liittynyt7.7.2007
hermodynaMika
Onko kenelläkään pistää arvoja kuinka paljon huonommin kylmä akku ottaa virtaa vastaan? Mietin vain sellaista, etteikö sitä akkua voisi auttaa ottamaan virtaa vastaan lämmittämällä sitä koneen lämmöillä?



Kylmä akku vaatisi enemmän latausjännitettä. Eli latausjännitettä pitäisi nostaa n. 30mV/°C verrattuna +25 °C lämpötilaan. Tallaista korjausta ei vain taida autojen latureissa olla. Ja oikeastaan se vaatisi akkuun sijoitetun lämpötilatunnistimen toimiakseen oikein.
http://www.kolumbus.fi/mikko.esala/slaominaisuudet.pdf sivu 4.

Niin huoleton, kuin auton vakiojännitelataus onkin, siinä on se puute, että akun lataus hidastuu sitä mukaa, kuin akun napajännite lähestyy laturin jännitettä.

Ja laturia kuormittaa nykyautossa paljon laitteita. Esim. ajovalot, istuinlämmittimet, jne. Joissain autoissa sähköllä lämmitetään jopa sisätilaa, kun moottorin lämpö ainakin nykyautoissa ei riitä tyhjäkäynnillä.

Ja kaikki tämä kulutus otetaan laturista, koska sen napajännite on suurempi kuin akun. Akulle jää yleensä lyhyessä pätkäajossa vain laturin antaman virran rippeet.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat