Fuusio lähempänä?

Seuraa 
Viestejä3602
Liittynyt6.5.2009

[size=150:2j6yp5zm]Laser fusion test results raise energy hopes [/size:2j6yp5zm]

http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/8485669.stm

A major hurdle to producing fusion energy using lasers has been swept aside, results in a new report show.

Saadaanko fuusiovoimaloita käyttöön jo parinkymmenen vuoden sisällä?

Too many protest singers, not enough protest songs...

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Varmasti saadaan, niinhän niitä on tähänkin asti saatu - aina seuraavan parinkymmen vuoden sisällä.

Mutta kiinnostava uutinen joka tapauksessa.

Vierailija

Vasta jälkikäteen saamme tietää mikä keksintö toi läpimurron.

Joka tapauksessa kun tiedämme miten järjetön potentiaali fuusioenergiassa piilee on selvä, että ennemmin tai myöhemmin se otetaan rauhanomaiseen käyttöön. Kuten aina, sotilaallinen käyttö on tietysti opeteltu jo vuosikymmeniä sitten

Vierailija
spin0
Varmasti saadaan, niinhän niitä on tähänkin asti saatu - aina seuraavan parinkymmen vuoden sisällä.

Mutta kiinnostava uutinen joka tapauksessa.

Samoja kokemuksia.

Muistelen -70 luvulla lukeneeni uutisen jolloin suomalaiselle tutkijalle myönnettiin apuraha vedyn "ampumiseen" lasersäteellä, tai jotain.

Tuonkin jälkeen olen sujuvasti ja toiveikkaasti lukenut alaa...

Ala on mielenkiintoinen ja kannatan tutkimusta ja olen toiveikas ja uskon tällaisen huippututkimuksen tuovan paljon muutakin ohessa.

Vierailija

70 vuotta tutkimusta ja tulos tähän asti: jotain nanosekunteja pystyssä oleva voimalähde joka taisi antaa ulos jotain yli puolet sisäänlaitetusta energiasta (q=0,7 jos oikein muistan). Kyse siis JETistä. Ja siinä ei sitä energiaa taidettu edes ottaa talteen vaan mitattiin jotenkin (?).

Minun on todella vaikea uskoa että onnistumme ikinä hallitusti tuottamaan energiaa fuusiolla. Sen perusteella mitä olen lukenut.

Hieno homma toteutuessaan varmaan olisi, halpaa, ekologista(?) energiaa ja sitä rataa.

Vierailija
transition
70 vuotta tutkimusta ja tulos tähän asti: jotain nanosekunteja pystyssä oleva voimalähde joka taisi antaa ulos jotain yli puolet sisäänlaitetusta energiasta (q=0,7 jos oikein muistan). Kyse siis JETistä. Ja siinä ei sitä energiaa taidettu edes ottaa talteen vaan mitattiin jotenkin (?).

Minun on todella vaikea uskoa että onnistumme ikinä hallitusti tuottamaan energiaa fuusiolla. Sen perusteella mitä olen lukenut.

Hieno homma toteutuessaan varmaan olisi, halpaa, ekologista(?) energiaa ja sitä rataa.

Kuinka moni uskoi edes 50-luvulla, että vuonna -69 kävellään kuussa ja tullaan hengissä takaisin?

Vierailija
hi3
Kuinka moni uskoi edes 50-luvulla, että vuonna -69 kävellään kuussa ja tullaan hengissä takaisin?

Muistaisin lukeneeni jostain, että ennen muinoin kun vaari kävi kuussa laitteet olivat niin surkeita, että onnistumisen todennäköisyys oli luokkaa 50%.

Vierailija

JET:n plasma on parhaimmillaan kestänyt kymmeniä sekunteja, eli ei mikään nanosekunti-ilmiö. Iterin tavoite on 500 sek.

Vierailija
Lektu-Elli
Iterin tavoite on 500 sek.

Toivottavasti sen tavoite on tasainen, jatkuva plasma, muutenhan tuo härpäke olisi hyödytön.

Zäp
Seuraa 
Viestejä2299
Liittynyt19.10.2009
konsta
Lektu-Elli
Iterin tavoite on 500 sek.

Toivottavasti sen tavoite on tasainen, jatkuva plasma, muutenhan tuo härpäke olisi hyödytön.

Fuusioplasmalla on sellainen ominaisuus että koossapito skaalautuu tilavuuden mukaan. Suurempien koelaitteistojen rakentaminen on siinä mielessä ihan hyvin perusteltua. Ota kuitenkin huomioon että ITER on puhtaasti koereaktori, eikä sen ole tarkoituskaan tuottaa energiaa esim. sähköverkkoon.

Vierailija
Lektu-Elli
JET:n plasma on parhaimmillaan kestänyt kymmeniä sekunteja, eli ei mikään nanosekunti-ilmiö. Iterin tavoite on 500 sek.

Ok, näemmä joku valehteli minulle netissä No joka tapauksessa ollaan melkoisen matkan päässä siitä että meillä on voimala joka syöttää 1000 MW 24/7 sähköverkkoon.

Tuo alle sekunti taisi ehkä olla se maailmanennätys (16 MW). Jos nyt tuohon wikiin luottaa voi.

http://en.wikipedia.org/wiki/ITER#Background

Toisaalla:

and a steady fusion power of 4 MW maintained for 4 seconds

http://www.efda.org/multimedia/download ... es/jet.pdf

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005

Kyllä tuo fuusio toteutetaan siinä vaiheessa, kun energia tarpeeksi kallistuu. Ei kai se enää ole niinkään fysiikasta kiinni, vaan teknilogiasta. Hiilen ja öljyn kanssa se ei kuitenkaan pysty kilpailemaan ennen kuin ne käyvät harvinaisiksi. Valtioilla ei ole kiinnostusta panostaa vakavissaan (verrataan vaikka Apollo-ohjelman osuutta aikanaan USA:n kansantuotteesta, puhumattakaan sotilaallisista kehityisprojekteista) fuusioon, koska poliitikot tietävät ettei sitä oikeasti tarvita vuosikymmeniin. Yksityisillä kvartaalitaloudessa toimivilla yrityksillä sitä kiinnostusta on vielä vähemmän.

Vierailija
Neutroni
Ei kai se enää ole niinkään fysiikasta kiinni, vaan teknilogiasta.

Kyllä se aika pirtkälle on fysiikastakin kiinni. Kovan kuumuuden lisäksi pitäisi hallita myös valtava neutronituotto, joka syö rakenteet.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
konsta
Neutroni
Ei kai se enää ole niinkään fysiikasta kiinni, vaan teknilogiasta.

Kyllä se aika pirtkälle on fysiikastakin kiinni. Kovan kuumuuden lisäksi pitäisi hallita myös valtava neutronituotto, joka syö rakenteet.

Käsittääkseni kyse on siitä, että pitää kehittää uusia hyvinkin hitech-tuotteita, jotka kestävät paremmin. Fysikaallsia esteitä ei ole, mutta teknologiaa ei vielä ole.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat