Auton vaihteen ei-asiallinen vaihtaminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Itselläni on 2000-luvun alun Fiat Bravo. Muutamia (todella muutamia, ei rutiinilla) kertoja vaihdetta on epähuomiossa tullut vaihdettua siten että laatikosta kuuluu aika paha rutina, ei kuitenkaan kunnollista terävää rasausta ikäänkuin joku hammas/paikka olisi kunnolla hajonnut. Huonoa omatuntoa moisista kannattanee toki kantaa koska kyseistä temppua ei saisi tehdä mutta kuinka helposti Fiatin vaihteisto hajoa ko. käytöstä ja kuinka nopeasti on odotettavissa että ongelmia tulee? Mistä sen oireilun huomaa ensimmäisenä/helpoimmin ja kannattaa ruveta harkitsemaan pidemmille reissuille lähtöä? Ja minkähintaisesta remontista lienee kyse jos vaihteisto todella hajoaa?

Kommentit (6)

Epic
Seuraa 
Viestejä2174
Liittynyt16.5.2009

Mitä jos käyttäisit jossain pajalla, katsoisivat mikä on tilanne. Ei sitä kukaan osaa sanoa kuvauksella. Jos vaihteisto sökönä, se on tietysti aina kallista, melkein suosittelisin ennemmin auton vaihtoa kuin remppaa.

Nyt kävi näin.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005

Ei ne niin pienistä hajoa. Synkronointi yleensä ensimmäisenä pettää ja sen kyllä huomaa, kun vaihteet eivät meinaa mennä päälle.

Bravossa/Bravassa kannattaa muuten varmistua kytkimen oikeasta säädästä - itselläni oli tilanne, jossa kytkin ei irroittanutkaan enää kokonaan. Kylmällä ilmalla toimi, mutta lämpimällä vaihteet alkoivat rutisemaan. Nyt toimii taas moitteetta, kun on kytkin säädetty.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
cryo
Mistä sen oireilun huomaa ensimmäisenä/helpoimmin ja kannattaa ruveta harkitsemaan pidemmille reissuille lähtöä? Ja minkähintaisesta remontista lienee kyse jos vaihteisto todella hajoaa?



Vanhojen rakkineiden vaihteistoja ei käsittääkseni korjata, vaan vaihdetaan purkuautosta otettuun. Vaihteistosta pettää yleensä synkronointi. Se ilmenee hankaluutena saada vaihteita päälle. Ei se tien päälle jätä, ja jos ei viitsi uhrata rahaa ja vaivaa, homman voi kiertää opettelemalla vaihtamaan isommalle kaksoiskytkennällä (nostamalla kytkin vapaa-asennossa ylös) ja pienemmälle välikaasulla (nostamalla kytkin vapaa-asennossa ja antamalla kaasulla vauhtia vaihteiston akseleille).

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Neutroni
cryo
Mistä sen oireilun huomaa ensimmäisenä/helpoimmin ja kannattaa ruveta harkitsemaan pidemmille reissuille lähtöä? Ja minkähintaisesta remontista lienee kyse jos vaihteisto todella hajoaa?



Vanhojen rakkineiden vaihteistoja ei käsittääkseni korjata, vaan vaihdetaan purkuautosta otettuun. Vaihteistosta pettää yleensä synkronointi. Se ilmenee hankaluutena saada vaihteita päälle. Ei se tien päälle jätä, ja jos ei viitsi uhrata rahaa ja vaivaa, homman voi kiertää opettelemalla vaihtamaan isommalle kaksoiskytkennällä (nostamalla kytkin vapaa-asennossa ylös) ja pienemmälle välikaasulla (nostamalla kytkin vapaa-asennossa ja antamalla kaasulla vauhtia vaihteiston akseleille).

Oot vissiin joskus aika linttaanpoletulla ajellu?

Hämmentää.

Vierailija

Ilman synkronointiakin selviää, kun opettelee välikaasutuksen alaspäin vaihdettaessa ja kytkimen välipolkaisun ylöspäin vaihdettaessa. Siten saat moottorin ja vaihteiston ensiöpuolen pyörimisnopeuden tasattua.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26853
Liittynyt16.3.2005
Vatkain
Oot vissiin joskus aika linttaanpoletulla ajellu?



Ajelen tuon tuostakin. Meidän 93 Corollassa on ykkösen synkronointi on jo vuosia ollut niin kulunut, että se vaatii runnomista saada ykkönen liikkeessä päälle ilman välikaasua. Ei vanhalle rohjolle jaksa mitään tehdä (saatika maksaa siitä että joku toinen tekee), kun kerran ongelma on helposti kierrettävissä. Emäntä kyllä varmaan runnoo ykkösen voimalla, koska ei ole suostunut välikaasua opettelemaan.

Uusimmat

Suosituimmat