Uskonnollisuudesta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Uskonnollisuus on ihmisenä olemisen ydin.

Uskonnollisuus irroittaa meidät eläimestä, maalaijärjestä.

Kun nousemme korkealle paikalle, tai istumme äärettömän ulapan rannalla... tai vaikkapa saunan jälkeen vilvoittelemassa, meihin virtaa uskonnollisuus, tunne jostakin suuremmasta, tunnemme pyhyydentunteen...

Näin uskon kaikkien ikinä tunteneen ja pyhiksi paikkojaan ja tekemisiään listanneet.

Kun lentää lentokoneella lännestä itään tai jotain niin valtakunnat, jumalat alla vaihtuuu ... vai vaihtuuko... tokko, sama seppoilmarinen ne kaikki taivonkatot on kalkutellut, uskon.

Jumalan nimeäminen on hätiköintiä.

Meille meidän nykyinen jumalamme on tuotu miekalla, pää poikki jos pullikoit vastaan. Tuhatvuotta on papinpöntöstä meille sanastoa opetettu ja oppi on tarttunut. Meidän on vaikea puhua mitään ilman uskonnollisia termejä. Meille monelle on ihan sama mikä se jaakopinpoikain isän nimi oli mutta silti me puhumme saman paimetolaiskansan sanastolla kuin sielu, henki, vapahtaja, armo, pelastus... vaikka me jotain jo muutakin tarkoittaisimme.

Muinaisuskontomme termeineen on meiltä tukahduttamalla hävitetty ja tilalle on ängetty tämä miekalla tuotu. Samoin kaikissa länsimaissa ja osassa muutakin maailmaa näin on käynyt. Tämä kaukaisen paimentolaiskansan uskomukset, rituaalit ja ismit ovat nyt meidän kulttuuriperintöämme niin, että se sanelee pitkälle meidän tapamme ajatella, tehdä asioita, pistää niitä karsinoihin ja erottaa hyvä pahasta ja silleen.

Olen tämän sivistykenä osin hyväksynyt.

En voi sille mitään että olen "kristitty" ja en voi sille mitään että minua pidetään kristittynä, maksaisimpa sitten kirkollisveroa tai en.

Olen uskonnollien ja tunne pyhyyden tunnetta ja omistan sielun ja henden mutta

jumalaani en ole nimennyt.

Sivut

Kommentit (60)

Vierailija

Kristinusko leviää tällä hetkellä tehokkaammin kuin koskaan aiemmin. Miekalla ei ole sen kanssa mitään tekemistä. Kristinusko ei kannusta millään lailla käyttämään miekkaa evankeliumin julistamiseen. Kristinusko ei myöskään tarjoa maallista rikkausta, mainetta eikä kunniaa. Minkä takia se sitten leviää niin pysäyttämättömällä vauhdilla ja "jyrää" koko maailman? Kristinuskon sanoma on, että meidän syntimme on anteeksi annettu Jeesuksessa. Siinä on ristin voima - ei miekan. Kristinusko antaa todellisen rauhan sydämeen, varmuuden pelastumisesta ja otteen todellisuudesta.

Kristinuskon leviämisestä on eroteltava uskonnon leviäminen, jossa on kristinuskon teemoja käytetty vallanhimojen tyydyttämiseksi. Todellinen kristinusko leviää muuttamalla ihmisten sydämet. Se on eroteltava siitä, että kristinuskoa on käytetty vallan välineenä.

Lopuksi Jeesuksen omat sanat: "Älkää luulko, että minä olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan." Kristinuskon sanoma ei siis ole "maallisessa rauhassa". " En minä anna teille niin kuin maailma antaa." Vaan Hän antaa meille kaiken ymmärryksen ylittävän rauhan. Siinä se salaisuus!

Vierailija
Tiellä
Kristinusko leviää tällä hetkellä tehokkaammin kuin koskaan aiemmin.



Lähde? Wikipediasta löytyy:

Wikipedia
Kun maailman väestönkasvu on 1,39 prosenttia vuodessa (vuonna 2002), kristinuskon kannattajamäärä kasvaa vuodessa 1,43 prosenttia.



Tuollekkaan ei ole lähdettä, mutta ei nyt kauhean tehokkaalta leviämiseltä kuulosta.

Vierailija
Tiellä
Kristinusko leviää tällä hetkellä tehokkaammin kuin koskaan aiemmin.



Onko tuo hyvä asia, koska silloinhan tulee loppu kristinuskon mukaan, kun sitä on tarpeeksi levitetty?

Minkä takia se sitten leviää niin pysäyttämättömällä vauhdilla ja "jyrää" koko maailman?



Jumalan tahto toteutuu väistämättä, siis ennaltamäärätyllä tavalla, sen sanomalla itsellään ei ole mitään tekemistä leviämisen tehokkuuden kanssa.

Vierailija
Minkä takia se sitten leviää niin pysäyttämättömällä vauhdilla ja "jyrää" koko maailman? Kristinuskon sanoma on, että meidän syntimme on anteeksi annettu Jeesuksessa. Siinä on ristin voima - ei miekan. Kristinusko antaa todellisen rauhan sydämeen, varmuuden pelastumisesta ja otteen todellisuudesta.



Synti ja sovitus ovat kaukana yleispätevistä käsitteistä. Kristinusko leviää mm. siksi, että monissa kehittyvissä maissa se tarjoaa parhaan reitin koulutukseen ja opiskeluun ja siten elintason kohottamiseen.

Esim. kiinalaisista hyvin harva kääntynytkään ymmärtää koskaan, mitä synnillä tarkoitetaan ja mihin tarvitaan sovitusta. Myös nuoren polven suomalaiset ovat hylkäämässä synti-käsitystä, tästä on selvä kirkkososiologinen näyttö. Hyvä ja paha hahmotetaan typerän toiminnan ja fiksun toiminnan käsittein.

Uskonnollisuuden yleispätevyydestä olen toki samaa mieltä, eikä kristinusko tässä suhteessa taida olla sen parempi tai huonompi kuin muutkaan. Se vain sattuu olemaan meidän kulttuuriperintöämme siinä kuin suomi on äidinkielemme.

Aamulla tuli telkkarista ohjelmaa Buddhan elämästä. Tuli Martti Luther monessa kohdassa mieleen, lähinnä sillä erotuksella että Buddha oli perimmältään ateisti. Ehkäpä tuokaan ero ei ole kovin merkitsevä.

Nupo
Seuraa 
Viestejä208
Liittynyt20.1.2010

Uskonnollisuus on kansanjoukkojen hallitsemisen ydin. Se myös mahdollistaa vastuun siirtämisen ylemmälle tasolle (Ja jumala sanoi "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja tehkää se itsellenne alamaiseksi"). Uskonnollinen ihminen voi pistää aivot narikkaan ja esimerkiksi lisääntyä hieman enemmänkin kuin maa kantaa, tappaa vääräuskoisia tms. Valitettavasti taitaa evoluutio toimia pääsääntöisesti siten, että uskonnottomat listitään kriisitilanteessa ensimmäiseksi (koska et ole puolellamme, olet meitä vastaan).

Natsismikin olli tavallaan uskonto, koska suuri osa saksalaisista saatiin uskomaan jonkinlaiseen paremmuuteen. Tämä paremmuuden tunne ja siitä kumpuava kaikenlaisten tekojen sisäinen oikeuttaminen sitten johti mihin johti.

Jos uskonnot nostavat nykyään päätään, johtuu ehkä lähinnä siitä, että todellisuus on liian rankkaa monille ja siitä johtuen haetaan sitten turvaa jostain olemattomasta. Kannattaisi ehkä kantaa vastuu omista teoistaan ja jättää jumaluudet omiin oloihinsa, vaikka se voi vaikeata ollakin.

Vierailija
Nupo
Uskonnollisuus on kansanjoukkojen hallitsemisen ydin.



Ihmisten tietämättömyys, pakottaminen sosiaaliseen kanssakäymiseen ja epätasa-arvoisuus mahdollistavat kansanjoukkojen hallitsemisen.

Natsismikin olli tavallaan uskonto,



Joo, Hitler ei ollut ateisti, vaan uskoi vahvempaan jumalaan kuin kristinuskon heikkoon jumalaan. Natsismissa tarjottiin vähän kaikkea kaikille, mikä mahdollisti sen suosion.

Jos uskonnot nostavat nykyään päätään, johtuu ehkä lähinnä siitä, että todellisuus on liian rankkaa monille



Tai sitten haetaan vain elämyksiä:

Hevistä puuhataan uskontoa Britanniassa

Pyrkimyksen taustalla on Byfordin mukaan kapina ja hauskanpito.
Vierailija

Olen surullisen siitä että ukonnollisuuden, pyhyyden, henkisyyden, sielun, anteeksiantamuksen... ja niin
ja, niin monet kauniit sanat ja asiat ovat kokeneet inflaation ja menettäneet merkityksen noiden hihhuleiden, noiden kielilläpuhujien saastuttavalla vaikutuksella.

Kun niillä kerrankin olisi jotain oikeeta sanomista...

Ja jättäisivät edes joskus järkevät kirjoittelut ja keskustelut ronkkimatta.

Vierailija

Siellä missä ei syntiä tunneta ei tunneta myöskään Kristusta. Mitä hyötyä on ristintyöstä ihmiselle, joka ei edes koe tarvitsevansa sovitusta?

Ihminen ei välttämättä tunnista/myönnä syntisyyttään, synti kuitenkin painaa meidät lopulta kuolemaan kiusattuaan ensin meitä koko elämämme. Synnit anteeksisaanneelle kuitenkin kuolema on voitto ja elämä Kristus. Synnin kahleista vapautumisen voi kokea jo maallisen taivalluksensa aikana. Ei niin, että ihmisestä tulisi synnitön, vaan niin, ettei itsekkyys ja ylpeys ohjaa elämäämme, vaan saamme seurata Herraa - synnit anteeksisaaneena. Näin olen ymmärtänyt ja itse kokenut. Ihminen on auttamattoman itsekäs. Mutta se mikä ihmiselle on mahdotonta on Jumalalle mahdollista.

Vierailija

Ihan samaa tapahtuu kaikissa uskonnoissa. Ilman että siihen tarvitaan mitään syntikäsitystä.

Kiinalaisissa uskonnoissa on semmoinen tavoiteltu olotila kuin 'minuudettomuus'. Se on hyvin lähellä juuri tuota itsekkyyden/itsekeskeisyyden voittamista. 'Minä' kadottaa tärkeyden jonkin universaalin kokemuksen tieltä.

Vierailija

Nuo hihulit ja kielilläpuhujat ovat tehneet kaikesta henkisestä kuin limaista saastaa, kaikkeen tarttuvaa kaikkeen takertuvaa harmaata, mitään ertyistä tarkoitusta varten olevaa, punaisen vaatteen joka kunnon ihmisen saa kavahtamaan, hyökkäämään tai pakenemaan, tai jonkun vaan alistuneena istua tussottamaan.

Vierailija
Tiellä
Mutta jonkun on olta totta. Totuus on olemassa, jos ylipäätään mitään on olemassa.



Yritä raukka nyt vihdoin ilman raamatunraiskausta lausua edes yksi niistä "totuuksistas" ja seiso sitten sen takana, äläkä pakene toisen taa kuin akka.

Vierailija

Kristinusko ei tavoittele millään lailla "minuuden" häiventämistä, vaan "kirkastaa", puhdistaa, meidän persoonaamme. Olemme kaikki saman arvoisia persoonia Jumalan edessä, eikä ole mitään syytä vähätellä tuota arvoa. Se että persoonamme saa eheytyä, ei tarkoita, että meistä tulisi itsekkäämpiä!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat