Tulevaisuudessa psyykelääkkeen tilalle kalarasvaa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Teen tästä oman aiheen hetkeksi. Neo varmaan opastaa, mihin ketjuun tämä laitetaan kohta jatkoksi, kiitos etukäteen.

author="<a href="http://www.tohtori.fi/?page=1923450&amp;id=3414561">tohtori.fi</a>" kirjoitti:

Tulevaisuudessa psyykelääkkeen tilalle kalarasvaa?

Suuressa psykoosien vaarassa olevat voivat ehkä välttyä sairastumiselta syömällä kalaöljykapseleita, tuore tutkimus osoittaa. Tutkimus julkaistiin arvostetussa Archives of General Psychiatry -lehdessä.

Jos tulokset varmistetaan suuremmissa lisätutkimuksissa, voisi kalaöljy mahdollisesti korvata psyykenlääkkeet joidenkin riskiryhmäläisten oireiden ehkäisyssä, tutkijat kirjoittavat. Nyt tehty tutkimus on kuitenkin liian pieni tämän toteamiseen.

Tutkimukseen osallistui 81 itävaltalaista 13-25-vuotiasta, jotka olivat erittäin alttiita psykooseille esimerkiksi aikaisemman oireilun tai sukurasitteen takia. Tällaisista ihmisistä jopa 40 % sairastuu psykoosiin vuoden kuluessa.

Osana tutkimusta heille annettiin 1,2 gramman omega-3-kalarasvakapseleita tai lumevalmistetta päivittäin kolmen kuukauden ajan. 76 osallistujaa jatkoi tutkimuksen loppuun.

Vuoden mittaisen seurannan aikana psykoottiseen häiriöön sairastui vain kaksi kalaöljyä saanutta, mutta yksitoista verrokkiryhmäläistä. Tämän perusteella tutkijat laskivat, että neljän riskiryhmäläisen pitää syödä kalaöljyä kolmen kuukauden ajan, jotta seuraavan vuoden aikana yksi heistä säästyy psykoottiselta häiriöltä.

Omega-3-rasvoilla on saatu lupaavia tuloksia myös skitsofreenikkojen hoidossa. Mahdollisesti niiden vaikutus selittyy solukalvojen tai aivojen välittäjäaineiden muutoksilla.

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Voipi tuossa olla jotain perää. Minä joka olen tavallaan melko herkkä saamaan psykoottisia oireita kaksisuuntaisessa maniassa ja debressiossa, olen tuon omegan syönnin aloituksen jälkeen ollut ilman pahoja oireita. Oireita on vähän mutta niitä ei ole ihan sairaudeksi asti.
Jatkan tätä syöntiä, minä ainaskin olen todella yllättynyt ettei varsinkin depressiota ole iskenyt päälle vaikka minun pahimmat ajat tässä on käytynä läpi. Eli olen syönyt omega 3 yli kolme kk.

Tosin aloitin myös D-vitamiinin syöntiä 125 ug päivässä, oloni on erittäin reipas.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Pitää vissiin ostaa tota omegaa sitten. Varsinkin kun kohta pääsen ilmeisesti eroon antipykooteistani. Näin annoin itseni viime terapiakäynnillä ymmärtää lääkärin vihjailleen. Muutoinkin olen vähän epävarma siitä että kannattaako antipsykootteja syödä niin kauan kuin mitä minä olen niitä nyt popsinut, eli puolisen vuotta. Voipi sitten sillä rahalla ostaa tuota kalaöljyä. Vai paljonko maksaa 100 pv annos kalaöljyjä?

Söin pari kk D-vitamiinia 40 mikroa/pvä mutta en kyllä huomannut mitään muutoksia missään. En unen laadussa tai vireydessä. Mahtaa olla plaseboja ne vaikutukset joista ihmiset kohkaa...

Hämmentää.

SamBody
Seuraa 
Viestejä5788
Liittynyt3.5.2008

Tuossa taitaa olla avainsana tuo välttyä, siis ehkäistä. Aivan samoin kuin sydän- ja verisuonitaudeissa. Silloin kun akuutti tilanne on päällä; vaikkapa veritulppa, ei sitä enää hoideta omegoilla. Se olisi pitänyt tehdä jo aiemmin että itse sairaudelta ja sen oireilta olisi vältytty. Tietenkin akuutin tilanteen ja sairauden hoitamisen jälkeen (kun se toivon mukaan on onnistunut) myös uusiutumista on järkevää välttää, siis ennaltaehkäistä. Fiksuinta on tietysti alun alkaenkin välttää sairautta - elintavoilla, joiden yksi osa tuo omega-3 nauttiminenkin on.

http://www.vapaakielivalinta.fi/
http://www.sananvapaudenpuolesta.fi/
Tunnustan poikkeavuuteni: perustan näkemykseni enemmän omaan ajatteluun kuin auktoriteetteihin.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Totapa se tohtori tolonen onkin jo sata vuotta toilottanut, että omegat voi ehkäistä ja jopa perua monenmoisia mielisairauksia.

Vatkain

Söin pari kk D-vitamiinia 40 mikroa/pvä mutta en kyllä huomannut mitään muutoksia missään. En unen laadussa tai vireydessä. Mahtaa olla plaseboja ne vaikutukset joista ihmiset kohkaa...

Ei oo plaseboa. Itse en myöskään uskonut d-vitamiinin parantavaan vaikutukseen mutta kyllä se vaan teki olosta jeesuksen. Ehkäpä jeesus parantikin ihmisiä d-vitamiinilla?

Kai sää käytit öljypohjasia? Itse käytin ennen tavallisia kalkki yms paska tabletteja d-vitamiinin saantiin 50 mikrogrammaa ja niin edelleen, niin ei tullut parannusta, mutta sitten kun aattelin huvikseni vielä kokeilla d-vitamiinia öljypohjasena 50 mikrogrammaa, niin olo parani jo muutamien päivien päästä aivan huimasti ja siitä lähtien onkin masennukset sun muut pysyny täysin poissa.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
Vatkain
Voipi sitten sillä rahalla ostaa tuota kalaöljyä. Vai paljonko maksaa 100 pv annos kalaöljyjä?

Noh jos ostaa pullona, niin lidlistä saa ööhh..oisko 4-6 eurolla purkin joka kestää iäisyyden. Tosin ärsyttävää se läträäminen. Varmaa ollu viimekesästä ainaki se purkki ja se on vieläkin hengissä. Tosin välillä on ollu semmosia aikoja että ei oo jaksanu ottaa.
Kapseleina se on vähä kalliimpaa päiväsuhteeltaan, mutta paljon yksinkertaisempaa käyttää ja varmasti ostan jatkossa helppouden vuoksi.

Vierailija

SamBody:

Tuossa taitaa olla avainsana tuo välttyä, siis ehkäistä.

Niin, ei kai olisi mielekästäkään syödä psyykelääkkeitä varmuuden vuoksi vain siksi, että suvussa esiintyy psyykkisiä sairauksia. Siis jos itse on terve. Psyykelääkkeet ovat oireenmukaista hoitoa ja terveellä ei ole oireita.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005
SamBody
Tuossa taitaa olla avainsana tuo välttyä, siis ehkäistä. Aivan samoin kuin sydän- ja verisuonitaudeissa. Silloin kun akuutti tilanne on päällä; vaikkapa veritulppa, ei sitä enää hoideta omegoilla. Se olisi pitänyt tehdä jo aiemmin että itse sairaudelta ja sen oireilta olisi vältytty. Tietenkin akuutin tilanteen ja sairauden hoitamisen jälkeen (kun se toivon mukaan on onnistunut) myös uusiutumista on järkevää välttää, siis ennaltaehkäistä. Fiksuinta on tietysti alun alkaenkin välttää sairautta - elintavoilla, joiden yksi osa tuo omega-3 nauttiminenkin on.

Omega 3-rasvoja kyllä käytetään rytmihäiriöiden ehkäisyyn jo infarktileikkauspotilailla hoitona, kuten käypähoidosta voi tarkistaa.

Ylläpitolääkityksen idea psykooseissa on nimenomaan relapsien ehkäisy ja jos kalaöljyt auttavat noin mielettömän hyvin, antipsykoottien käyttötarkoitukset voisivat vähetä todella rajusti. Pari atyypillistä antipsykoottia keikkuu edelleen Suomen määrätyimpien reseptilääkkeiden listalla. Toki kyseisiä ryynejä käytetään moneen muuhunkin asiaan, mutta kumminkin. On kalaöljyistä apua niihinkin, kuten masariin ja joihinkin persoonallisuushäiriöihin, jopa USA:n Psykiatriliiton mukaan.

Big Pharma EI tällaisista tuloksista tykkää. Samasta syytä ETTE tule näkemään kalaöljyjä määrättävän psykoosipotilaille, ellei merkki ole Lovaza. Lääkärit pidetään asian suhteen niin pullossa kuin suinkin mahdollista. Olen kyyninen mutta oikeassa.

Muita kovia juttuja psykoosipotilaille on D-vitamiini antipsykoottien sivuvaikutuksiin ja annosvasteisiin (miinuksena osissa sama maksaentsyymi kuin Deessä) ja tietenkin viljojen pois heittäminen, mikä saattaa jopa parantaa "mielisairauden" kokonaan - jopa aivokuvissa.

Mikä lie ollut EPA/DHA-suhde ja olivatko triglyseridejä ? Mitä brandiä ? Tärkeää tietää !

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vierailija
Phony
Suuressa psykoosien vaarassa olevat voivat ehkä välttyä sairastumiselta syömällä kalaöljykapseleita,

Tutkimukseen osallistui 81 itävaltalaista 13-25-vuotiasta, jotka
Osana tutkimusta heille annettiin 1,2 gramman omega-3-kalarasvakapseleita tai lumevalmistetta päivittäin kolmen kuukauden ajan. 76 osallistujaa jatkoi tutkimuksen loppuun.

Vuoden mittaisen seurannan

Aika pieni otanta kuitenkin ja seuranta-aika liian lyhyt.

Tosin kala on aina hyväksi, varsinkin mahdollisimman rasvainen.

Vierailija

Kuten aloitusviestissä mainittu pieni tutkimus osoitti, korkean riskin psykoosialttiilla porukalla omega-3:lla voidaan todennäköisesti ehkäistä psykoosia.

Psyykeen ongelmat kattavat kuitenkin muitakin ulottuvuuksia, kuin psykoosin.

Masennus on hyvin yleistä, ja yksi tärkeimmistä mielenterveyden ongelmista. Uusi epidemiologinen katsaus vertasi paljon kalaa nauttivia vähän kalaa nauttiviin, seurattavan päätetapahtuman ollessa yleinen mielenterveys. Merkittävää hyötyä mielenterveyden osalta ei löytynyt. Jos siis omegakolmosista ei ole paljoa hyötyä mielenterveyden kannalta, on niistä kuitenkin hyötyä moniin muihin juttuihin, ja niitä kannattaa popsia joka tapauksessa!

Kalaa syömällä ei saa mielenrauhaa

julkaistu 19.02.2010/Uutispalvelu Duodecim

Kalarasvat ovat monella tapaa terveellisiä, mutta mielenterveyttä ne eivät kohenna, suomalaistutkimus osoittaa.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkijat hyödynsivät Terveys 2000 -tutkimuksen, Kalastajatutkimuksen ja FinnTwin16-kaksostutkimuksen aineistoja, jotka yhteensä koostuvat 12 000 suomalaismiehen ja -naisen terveystiedoista.

Vaikka joukossa oli henkilöitä, jotka söivät runsaasti kalaa, ei kalansyönti tai omega-3-rasvahappojen saanti vaikuttanut henkiseen ahdinkoon tai mielenterveyteen. Tulos pysyi samana, vaikka rasvojen saantia arvioitiin monin eri tavoin.

Vastoin ennakko-oletusta henkinen ahdinko saattoi päinvastoin olla yleisempää Kalastajatutkimuksen miehillä, joiden veressä oli suuria määriä dokosaheksaeenihappoa, erästä kalarasvan monityydyttymätöntä rasvahappoa. Yhteyteen tosin vaikutti alkoholinkulutus, tupakointi ja fyysinen aktiivisuus, tutkijat kirjoittavat.

Tutkimuksen julkaisi International Journal of Epidemiology -lehti.

Uutispalvelu Duodecim
(International Journal of Epidemiology 2010;doi:10.1093/ije/dyp386)
http://ije.oxfordjournals.org/cgi/conte ... act/dyp386

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009

Usein kun syön rasvaisen kala (lohi)-aterian on tuloksena
hyvä olo! Miksiköhän?

Mulla on pikkasen laktoosi-ongelmaa ja ehkä myös
jotain piilevää keliakiaakin ja olen syönyt kymmeniä vuosia liikaa sokeriakin joten taidan olla sillekin, eli sokerille "yliherkkä", näinollen rasvaisen kala-aterian sopivuuden mulle ymmärtää hyvin koska kala-ateriassa ei ole em "allergeenejä".

No syön usein mitä sattuu olemaan lähellä mutta olen
oppinut että kalaöljyä mun kannatta syödä aina ja nykyään
menee etyyliesteröityä kalaöljyä usein jopa 2mg/vrk ?!

Huomaan kyllä että usein liika on liikaa ja 2 mg annos antaa
niin energiaa että menee jo "manian" puolelle

Tällä kokemuksella suosittelen kyllä mielenterveyden
ennakointiin kalaöljyä, tiedä sitten että auttaako enää kun mielitauti on jo päällä?

ps olen syönyt siis 125 mikroa Deetäkin jo liki puolen vuoden ajan. Lisänä myös sitraatti-mg 300-600 mg

Don't give up!

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008
Esc

Vastoin ennakko-oletusta henkinen ahdinko saattoi päinvastoin olla yleisempää Kalastajatutkimuksen miehillä, joiden veressä oli suuria määriä dokosaheksaeenihappoa, erästä kalarasvan monityydyttymätöntä rasvahappoa. Yhteyteen tosin vaikutti alkoholinkulutus, tupakointi ja fyysinen aktiivisuus, tutkijat kirjoittavat.

Tutkimuksen julkaisi International Journal of Epidemiology -lehti.

Mikäs ihme kun kerta mittailivat dha;ta...
Epaa enemmän verisuoniin, niin tulokset olisivat erilaisia.

Noh, eipä THL laitoksen tutkijoilta voi paljoaa odottaakaan.

Eikä näe että kuinka paljon ne kalaa tosiaan söi, eikä mitä kalaa. Varmaa jotai paskaa norjan kasvatettua lohta, nii ei mikää ihme ettei se paranna terveyttä millään tavalla.
Kyllä ne kysy että kuinka monta kertaa kuukaudessa ne syö kalaa, mutta ei tosin näy tossa abtraktissa.

Vierailija

Aha..
Kalarasvaa syömällä syödään puolisot kauniiksi, työkaverit ja pomot mukaviksi, elintarvikkeiksi riittää kaks leipää ja viis kalaa..

Ei jumalauta!

Ettei vaan kävis päinvastoin?
Taitaa viedä järjen?
Lisäks kourallinen D-vitamiinia niin loppukin arvostelukyky katoaa?

Vierailija

Mä oon ainakin itte kanavoinut osan välillä puhkeavaa vitutusta yhteiskunnalliseen toimintaan.
Ei oo epänormaalia että ryytyy välillä jos elämänhallinta mättää ja etenkin jos/kun se mättää siks että "alffat" vetää yhtäköyttä liikaa ja jättää heikommilla olevia syrjäytymään, tai peräti aiheuttaa syrjäytymistä, yms.

En kiistä monipuolisen ravinnon merkitystä.. mutta just siitä onkin kyse. Monipuoliseen ravintoon pitäis kuulua sapuskat mistä saa riittävästi elimistön tarvitsemaa .. no, ravintoa.

Luokkayhteiskunnassa, jossa tuloerot kasvaa liikaa, aiheuttaa sen ettei kaikilla oo varaa kunnon sapuskaan jne.
No.. sitten jos kaikki ns. hyväosaiset vaan pitää huolta itsestään mutta unohtaa että on muitakin, se ei oo hyvä juttu.
On oleellista huolehtia myös siitä että hyvinvointi jakaantuu tasapuolisesti eikä muodostu eliittiä, joka syö kuormasta.

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009
Pönni

En kiistä monipuolisen ravinnon merkitystä.. mutta just siitä onkin kyse. Monipuoliseen ravintoon pitäis kuulua sapuskat mistä saa riittävästi elimistön tarvitsemaa .. no, ravintoa.

Luokkayhteiskunnassa, jossa tuloerot kasvaa liikaa, aiheuttaa sen ettei kaikilla oo varaa kunnon sapuskaan jne.
No.. sitten jos kaikki ns. hyväosaiset vaan pitää huolta itsestään mutta unohtaa että on muitakin, se ei oo hyvä juttu.
On oleellista huolehtia myös siitä että hyvinvointi jakaantuu tasapuolisesti eikä muodostu eliittiä, joka syö kuormasta.

Puhut Pönni asiaa eli jos Puskan ETV-antaisi suosituksen
luoda ravintoon myös oikeesti sellaisia ruokia jotka ravitsevat,
niin kunnon ravinteet (rasva, D, omega3 jne) osuisi myös vähäosaisillekin eikä vain rahakkaille joilla vara ostaa se puuttuva extraravinto esim. pillereillä.

Don't give up!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat