Fysiikan lait koetuksella - voiko tämä toimia?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Alakerrassakin pullistellaan autoilla, mutta nyt ei ole tarkoitus puhua varsinaissti niistä, vaan siitä onko seuraavan videon tapahtumat mahdollisia ja millä edellytyksillä.

Michael Schumacher ajaa punaisella Jaguaarilla, eiku Ferrarilla, eiku Mersuhan toi on.

Selitystä niille, jotka eivät viruspelon takia katso Juutuubi videoita. Filminpätkässä auto ajetaan vauhdilla tunneliin ja rampin kautta ajetaan hetken aikaa tunnelin kattoa pitkin ja palataan sitten takaisin tielle. Auto tekee siis 360 asteen "piruetin" pituusakselinsa suhteen.

Onko tuo mahdollista? Onko kyseessä trikki?

Samanlainen stuntti tehtiin jo muinoin elokuvassa The Man with the Golden Gun. Tuossa stuntissa auto ajetaan sortuneelle sillalle, ja auto tekee ilmassa tuon 360 "piruetin". Tuo Bond -stuntti on aito, sen tiedän.

Eroja noissa kahdessa tempussa on se, että tuossa Michaelin stuntissa kyse on yhteen suuntaan kaartuvasta tunnelista ja siinä annetaan ymmärtää, että auto olisi koko ajan ohjailtavissa.

Tuo kaarre tekee minusta tuon paluun mahdottomaksi. Tunnelissa pitäisi olla S -mutka, jonka toista laitaa auto ajetaan kattoon ja seuraavassa kaarteessa auto palautuisi takaisin tielle tuon 360 jälkeen. Kyseessä olisi siis täsmälleen Bond -stuntin toisinto. Auto kulkisi "suoraviivaista" rataa pitkin, jonka ensimmäinen ramppi, kallistuskulma ja vauhti yhdessä heittäisivät sen "lentoradalle", joka kulkisi tunnelin kattoa sivuten ja palaisi toista ramppia pitkin takaisin tielle.

Tuossa filmissä en tuollaista äSSää ollut huomaavinani.

Tämä vain maallikkopähkäilynä, mitä sanookaan palstan fyysikot?

PS. Mitä lyödään vetoa, että Michael ei kuitenkaan itse autoa tunnelissa ajanut?

Sivut

Kommentit (53)

Vierailija

Onhan se mahdollista jos keskeiskiihtyvyys on suurempi kuin painovoiman kiihtyvyys. Lisäksi siivekkeillä saadaan "down forcea" lisää eli kaara imeytyy seinämään ja kattoon kiinni.

Vierailija
Gabriel
Se on mainos, ei ajannu kengäntekijä eikä kukaan muukaan koko pätkää. Vinkkas silmää vielä lopussa.



Ai mainos, no ei sitten mitään. En huomannutkaan.

Noniin, leikki sikseen. Kysymyshän oli, ellet sattunut huomaamaan, onko tuo mahdollista ja millä edellytyksillä.

Niin, ja tuo Bond oli elokuva.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Phony
Gabriel
Se on mainos, ei ajannu kengäntekijä eikä kukaan muukaan koko pätkää. Vinkkas silmää vielä lopussa.



Ai mainos, no ei sitten mitään. En huomannutkaan.

Noniin, leikki sikseen. Kysymyshän oli, ellet sattunut huomaamaan, onko tuo mahdollista ja millä edellytyksillä.

Niin, ja tuo Bond oli elokuva.




Kyllähän se on käsittääkseni periaatteessa mahdollista F-1 -autolla, joilla aerodynaaminen "antinoste" voi olla jopa kolminkertainen auton massaan nähden. Ei autokaupasta noudetulla koppiautoilla, oli kuskina sitten minkälainen kenkämaakari hyvänsä. Vaatii autoon kuitenkin mm. täysin modatun polttoainejärjestelmän, jolla polttoaineen syöttö taataan auton ollessa myös ylösalaisin, joka ei varmaankaan ole ensimmäisiä suunnittelulähtökohtia autojen suunnittelussa.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

Jos ajaa tuollaisen nopean kiepin, keskipakovoima hoitaa painovoiman puutteen moottorissa ja eiköhän tuon Mersun aerodynamiikka käytännössä sallisi moisen kiepin, eli antaisivat riittävästi painetta, että auto ei putoa katolleen.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
Taha
Jos ajaa tuollaisen nopean kiepin, keskipakovoima hoitaa painovoiman puutteen moottorissa ja eiköhän tuon Mersun aerodynamiikka käytännössä sallisi moisen kiepin, eli antaisivat riittävästi painetta, että auto ei putoa katolleen.



Kiepissä kyllä, niinhän nuo slot-caritkin tekevät paljon pienemmässä mittakaavassa.

Tunnelin katossa pysyminen edellyttää tarpeeksi suurta aerodynaamista voimaa. Aerodynamiikka ei kuitenkaan vaikuta polttoainesäiliön sisältöön, polttoainejärjestelmään tai voitelujärjestelmään, ja moottori nyykähtää kuljettajan kannalta hieman kiusallisessa vaiheessa...

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

Vierailija

Jenkkiläisen sporttiauton mainos kertoi että se pystyy 1,05 G kaarreajoon. Sillä pysyisi jo seinällä mutta katto vaatii 2 G, johon ykkösen siivet eivät riitä.

Vierailija
pizze
Mutta ohan bondi ja toi schumin mainoskin ERI ASIA!



Eipäs olekaan. Niissä pyörähdetään 360 astetta pituusakselin suhteen. Tuossa sinun linkissäsi pyörähdetään 360 astetta poikittaisakselin suhteen.

Vierailija
Phony
Gabriel
Se on mainos, ei ajannu kengäntekijä eikä kukaan muukaan koko pätkää. Vinkkas silmää vielä lopussa.



Ai mainos, no ei sitten mitään. En huomannutkaan.

Noniin, leikki sikseen. Kysymyshän oli, ellet sattunut huomaamaan, onko tuo mahdollista ja millä edellytyksillä.

Niin, ja tuo Bond oli elokuva.




Mielestäni onnistuu jos spiraali tehdään riittävän lyhyellä matkalla ja nopeus on riittävä. (Ei liian lyhyellä) Rampille ajaminen saa auton painumaan alustaansa vasten jo heti seinässä. Kierre kasvaa ja sama voima pitää katossa ja vastakkaisessa seinässä. Spiraalin nopeuden takia polttoaineella ja sen syötöllä ei ole merkitystä. Auto etenee vaikka vapaalla jos nopeutta oli alunperin riittävästi. Teoriassa siis.

Hommaa voi käytännössä verifioida heittämällä marmorikuula putkeen.

Tuppu L 2.0
Seuraa 
Viestejä3156
Liittynyt25.5.2009
tietää
Jenkkiläisen sporttiauton mainos kertoi että se pystyy 1,05 G kaarreajoon. Sillä pysyisi jo seinällä mutta katto vaatii 2 G, johon ykkösen siivet eivät riitä.

Kyllä maan vetovoiman kumoamiseen pitäisi riittää yksi G. Varmasti urheiluautotkin pysyvät katossa, jos niihin vain säädetään sopivat kulmat siipiin tai ajetaan tarpeeksi nopeasti. Normaaliautoissa auerodynamiikassa on panostettu enemmän pieneen vastukseen, jolloin niissä voi olla pahimmillaan jopa nostetta. Tullu ilmiö kaikille Stuntsia pelanneille.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat