Manuaali vs automaattivaihteisto

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kumpi on parempi ns. ralliajamiseen?

Mielestäni automaattikoneisto osaa kaikkiin tilanteisiin salamannopeasti vaihtaa oikean vaihteen toisin kuin ihminen joten automaattivaihteisto sopii parhaiten kaikkiin tilanteisiin. Manuaalivaihteiston on aika astua syrjään vanhentuneena.

Sivut

Kommentit (43)

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Telep
Kumpi on parempi ns. ralliajamiseen?

Mielestäni automaattikoneisto osaa kaikkiin tilanteisiin salamannopeasti vaihtaa oikean vaihteen toisin kuin ihminen joten automaattivaihteisto sopii parhaiten kaikkiin tilanteisiin. Manuaalivaihteiston on aika astua syrjään vanhentuneena.




Et ole tainnut paljon rallia ajella?

Vaihtorobottia niissä kyllä käytetään, mutta ei automaattivaihteistoa.

Vierailija
Telep
Kumpi on parempi ns. ralliajamiseen?

Mielestäni automaattikoneisto osaa kaikkiin tilanteisiin salamannopeasti vaihtaa oikean vaihteen toisin kuin ihminen joten automaattivaihteisto sopii parhaiten kaikkiin tilanteisiin. Manuaalivaihteiston on aika astua syrjään vanhentuneena.





Entäpä kun ns. ralliajamisessa maasto muuttuu kokoajan? ajetaan ylä- ja alamäkeen jne. Ihminen havaitsee eteenpäin kokoajan ja pystyy vähentämään täten vaihtamisen tarvetta. Jokainen vaihteen vaihto kuluttaa aikaa.

Eli kuvitellaan että tämä kuljettaja ajaa pieneen alamäkeen jonka jälkeen on ylämäki. Automaattivaihteisto vaihtaa isommalle alamäessä ja ylämäen alkaessa vaihtaa pienemmälle, kun taas ihmiskuljettaja havaitsee alamäen päällä tulevan tilanteen ja kierrättää moottoria vähän korkeammalle alamäessä. Kun ylämäki alkaa, on auto kovilla kierroksilla ja vauhti ei juuri tipu ylämäessäkään kun ei tarvitse katkaista vetoa vaihtamalla.

Esimerkki on vähän kökkö, mutta toivottavasti jokainen havaitsee siitä, miksi esimerkiksi juurikin ns. ralliajamisessa manuaalivaihteistoa ei voi korvata automaatilla. Myöskin nykyinen "uskovaisuus" automaattivaihteiston salamannopeaan vaihtamiseen juuri oikealla hetkellä on utopiaa juurikin muuttuvan maaston ja tilanteiden mukaan. Automaatti ajaa juuri sitä hetkeä ja pistettä missä auto on, kun taas ihminen on näkökentän verran autoa edellä ja voi näin ennakoida vaihteenkäyttönsä.

Molemmissa vaihdelaatikoissa on sekä hyvät että huonot puolensa, mutta itse ainakin pidän enemmän ajaa manuaalivaihteistolla kuin automaatilla. Tämä on lähinnä tottumuskysymys ja tästäkin saadaan kauniit tukkanuottaset aikaiseksi eri näkemyksen omaavien foorumilaisten kanssa, mikäli aihe ottaa tuulta alleen

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008
Telep
Kumpi on parempi ns. ralliajamiseen?

Mielestäni automaattikoneisto osaa kaikkiin tilanteisiin salamannopeasti vaihtaa oikean vaihteen toisin kuin ihminen joten automaattivaihteisto sopii parhaiten kaikkiin tilanteisiin. Manuaalivaihteiston on aika astua syrjään vanhentuneena.

Miksi turhaan kiusata laatikkoa, kun voin rennosti livauttaa pykälän silmään jo ennakkoon? Tietokoneet nojaavat vielä aika paskoihin mittareihin ihmissilmään verrattuna.

Everything you know, is about to change.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Automaatilla elämä vaan on helpompaa. Ihmisillä on yleensä vain kaksi (2) jalkaa. Manuaalivaihteet ovat kolmijalkaisille ajajille.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

pizze
Seuraa 
Viestejä602
Liittynyt16.3.2005
Saw
Automaatilla elämä vaan on helpompaa. Ihmisillä on yleensä vain kaksi (2) jalkaa. Manuaalivaihteet ovat kolmijalkaisille ajajille.


Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Saw
Automaatilla elämä vaan on helpompaa. Ihmisillä on yleensä vain kaksi (2) jalkaa. Manuaalivaihteet ovat kolmijalkaisille ajajille.



Manuaalivaihteisto on siis tosimiehille.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Saw
Automaatilla elämä vaan on helpompaa. Ihmisillä on yleensä vain kaksi (2) jalkaa. Manuaalivaihteet ovat kolmijalkaisille ajajille.



Jarrua ja kaasua ei yleensä kannata painaa samanaikaisesti...

Kosh
Seuraa 
Viestejä21228
Liittynyt16.3.2005
Volitans
Saw
Automaatilla elämä vaan on helpompaa. Ihmisillä on yleensä vain kaksi (2) jalkaa. Manuaalivaihteet ovat kolmijalkaisille ajajille.



Jarrua ja kaasua ei yleensä kannata painaa samanaikaisesti...



Paitsi rallia ajettaessa esim. takavetoisella mutkassa vetoluiston hillitsemiseksi tai synkronoimattomalla vaihteistolla alaspäin vaihdettaessa jarrutettaessa, jolloin tarvitaan välikaasua.

Se oli kivaa niin kauan kuin sitä kesti.

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008
Kosh
Volitans
Saw
Automaatilla elämä vaan on helpompaa. Ihmisillä on yleensä vain kaksi (2) jalkaa. Manuaalivaihteet ovat kolmijalkaisille ajajille.



Jarrua ja kaasua ei yleensä kannata painaa samanaikaisesti...



Paitsi rallia ajettaessa esim. takavetoisella mutkassa vetoluiston hillitsemiseksi tai synkronoimattomalla vaihteistolla alaspäin vaihdettaessa jarrutettaessa, jolloin tarvitaan välikaasua.
Nelivedolla tarvitaan vain kaasu

Everything you know, is about to change.

Vierailija

turbolla pitää painaa yhtä aikaa kaikkia kolmea, jotta ahtopaine on käytettävissä heti mutkan jälkeen. Oikea jalka painetaan kaasun ja jarrun väliin, jolloin painaa molempia.

---
Seuraa 
Viestejä3395
Liittynyt6.9.2006
U.Boltin jänis
turbolla pitää painaa yhtä aikaa kaikkia kolmea, jotta ahtopaine on käytettävissä heti mutkan jälkeen. Oikea jalka painetaan kaasun ja jarrun väliin, jolloin painaa molempia.



Eikö olisi helpompi ottaa vaimo mukaan pelkääjän paikalle, asentaa siihen ns. "autokoulupolkimet", niin kyllä vaimo pitäisi huolen siitä jarrun painamisesta. Itse voisi keskittyä sitten puhtaasti kaasun painelemiseen.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat