Pikaruokaa

Seuraa 
Viestejä3330
Liittynyt22.3.2005

Isäni asui Linnunpierussa, hirsisessä huvilassa Töölönlahden rantakalliolla. Sen takana oli kiskot. Niitä pitkin pääsi Helsingin asemalle ja keskustaan. Kävelin pikaruokaravintolaan.

Tiskin takana kaksi hinaajaa lappoi kanawrappeja, megaswappeja, fetabryygereitä, tuplahuuliflyygeleitä, dippikartoffeleita ja kolme kebabkäärylettä isolla juomalla paperipussiin. Kummallakin asiakkaalla oli polttarit, toisella tuparit. Niiden takana oli kymmenen metrin jonot, jotka sulautuivat yhdennenällätoista metrillä ihme kokoukseksi asematunnelissa. Toisella hinaajalla oli ientulehdus. Maisa odotti jalopanopirtelöä, Opri olisi ostanut kaksi majavasalaattia, isoäiti katsoi ylöspäin ja muut hetken Lauria, joka irrotti purukumia lattiakaakelista.

Jarna sai numeron. Mextoroa ei ollut valmiina. Ranskalaiset olivat kypsiä. Ne lähtivät, mutta lisää väkeä tuli paikalle kun vuoropäällikkö avasi kassakoneen. Se oli yhä juntturassa töistä kieltäytyneen kesäsijaisen lyötyä koneeseen onnennumeronsa. Oli sydäntalvi. Samaan aikaan maksavaurio ennakoi ennenaikaista siemensyöksyä toisaalla.

Mietin, että mitä hitua minä tässä odotin. Minulla oli nälkä. Vuoropäällikkö huusi, että se oli myyty. Joku pani sitä halvalla, ajattelin, mutta neljä ruotsalaista Etiopian kansalaista ryhtyi pystyttämään telttaa. Jono kiersi sen, teki uuden mutkan oksennuksen näköisen ryynikylvön yli HKL:n myymälään. Sieltä tuli toinen jono aivan eri asiakkaita pikaruokaravintolaan.

Myyjä antoi minulle numeron. Vastasin etten ottaisi sitä mukaani ja söin sen heti. Sain toisen ja istuin pöydän viereen, joka oli täynnä. Pöytä oli tyhjä. Kaikki istuivat tuoleilla. Fleming Swetterström pyysi suolaa omaan numeroonsa. Annoin sille lautasliinan kun ravintolassa kilahti. Se oli sama kesäsijainen. Lopulta kävin suihkussa liiasta majoneesista ja heräsin.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Kommentit (3)

Vaari
Seuraa 
Viestejä3330
Liittynyt22.3.2005

Tunnen itseni tyhmäksi. Mummo on tietenkin ajassa tasallansa, mutta kaikki muut!

Unen sijaan pitäisi kai sanoa:

”Pikaruokaketjujen tarjoilun odotusajat kyseenalaistavat koko käsitteen. Pitkäruokaravintoloiden tarjoilijat toimivat monta kertaa pikaruokaketjujen tarjoilijoita nopeammin.”

Mistä siis nimi pikaruoka saa perusteensa?

Mutta en sano sitä. En sittenkään usko tyhmyyteeni — muiden siihen sen sijaan vahvistuu.

"Jos sanon olevani väärässä siinä että Jumala on olemassa, väitän samalla Jumalan olevan väärässä, mitä hän taas ei voi olla. Olen siis oikeassa m.o.t." (LivingHeart)

Vierailija
Vaari
Tunnen itseni tyhmäksi. Mummo on tietenkin ajassa tasallansa, mutta kaikki muut!

Unen sijaan pitäisi kai sanoa:

”Pikaruokaketjujen tarjoilun odotusajat kyseenalaistavat koko käsitteen. Pitkäruokaravintoloiden tarjoilijat toimivat monta kertaa pikaruokaketjujen tarjoilijoita nopeammin.”

Mistä siis nimi pikaruoka saa perusteensa?

Mutta en sano sitä. En sittenkään usko tyhmyyteeni — muiden siihen sen sijaan vahvistuu.

Nopeeta valmistaa, mutta hidasta saavuttaa. Itse en jonota, en ruokaa enkä kaljaa. Joskus harvoin nöyrryn syömään seisovasta pöydästä ja kantamaan itse, yleensä japanilaista jossa on hyvä valikoima. Jonottaminen on rahvaanomaista ja sivistymätöntä.

Viddu, hyvä kun kaupassa kassalle jaksaa jonottaa ja aina ei sinnekkään. Viimekerralla suomessa kaupan kassajonossa täytyi tehostaa jonottamista kyselemällä kassalta, että "eikö tästä lemmon kaupasta tuottajamaitoa löydy", samalla osoittaen sormella hinalla rullaavaa punaista maitopurkkia ja sitä kurriksi morkkaamalla. Tiskillä oli myös paketti pekonia, runsassuolaista voita ja kultamunia maidon lisäks. Jonoa takana alkoi naurattaa. Kassaneitiä ei edes hymyilyttänyt. Ihmetteli vaan mitä idiootti mouhoo.

Uusimmat

Suosituimmat