Suomennettua: Hofmannin taikajuoma -dokkari

Seuraa 
Viestejä185
Liittynyt20.2.2007

Tässä sympaattisessa, rauhallisessa dokumentissa haastatellaan ukkeja ja mummeja ja muita kääkkiä, jotka tutkivat Albert Hofmannin "keksimän" LSD-taikamolekyylin vaikutuksia 50- ja 60-luvuilla, ja joiden tajunta siksi räjähti.

stream: http://vimeo.com/9215898
torrent: http://thepiratebay.org/torrent/5336443 ... taikajuoma

Tuottanut The National Film Board of Canada,
Kanadan hallituksen virallinen filmipulju.
Alkuperäinen nimi "Hofmann's Potion". Myös DVD saatavilla (ilman tekstitystä).

Keskustellaanko?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Mistä? Teema on vain sellainen että se vetää ne mummotkin trollaamaan jotka ovat "neljäkymmentä vuotta seuranneet poikansa kärsimystä huumekoukussa", siis jonku peräkammaripojan satunnaista sekakäyttöä.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
tietää
Mistä? Teema on vain sellainen että se vetää ne mummotkin trollaamaan jotka ovat "neljäkymmentä vuotta seuranneet poikansa kärsimystä huumekoukussa", siis jonku peräkammaripojan satunnaista sekakäyttöä.

tuo on ihan neutraali dokumentti.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Täällä jotkut taas yrittää puolustella omaa huumeidenkäyttöä jollakin dokumentilla LSD:stä.

Ihan mielenkiintoinen oli, vaikka luulen, että ne valehteli tuossa jotkut, että sais rahaa seuraavaa "matkaa" varten.

Lähinnä se äijä, joka istu siinä penkillä ja nauraa heputteli, kuin hapoissa ois siinäki ollu.

Ei tuolla kuule kannabista laillisteta. Viinaa vaan, se RIITTÄÄ!

Ainakin meille muille suomalaisille, paitsi ehkä se sadan henkilön marginaaliryhmä, jotka kasvattaa ja netissä vaatii laillistamista. Vuorotellen puolet niistä aina kasvattaa ja puolet huutaa netissä, samaan aikaan niitä ei voi tehdä, hipit luulee kannabispsykooseissaan oikeesti, että joku vitun Atari-ryhmä tulee lasista läpi ihan just. (karhukoplahan se nykyään on)

Niin.

En ole humalassa. ENkä pilvessä.

[size=40:3v2uf6er]Enpä vittu vissiin...[/size:3v2uf6er]

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Vierailija

Menkää rakentamaan kivilinnaa metsään, jos elämää haluatte

Mitä järkee on kuluttaa ainutkertainen elämä jossakin pilvessä; huumeveikot eivät pysty tekemään yhtään mitään

Vierailija

"Mitä järkee on kuluttaa ainutkertainen elämä jossakin pilvessä; huumeveikot eivät pysty tekemään yhtään mitään "

Muunmuassa erilaisilla aivokemiaan vaikuttavilla kasveilla
pystymme lievittämään kipua, sekä korostamaan elämän ja erilaisuuden ihmeellisyyttä. Se tekee tästä ainutkertaisesta elämästämme entistäkin mielekkäämpää.

Suurimpia vastustajia ovat toistuvasti samat ihmiset. Ne,
ketkä eivät asiasta tiedä yhtään mitään.

Tutkiskelkaa itseänne, saatatte löytää itsenne.

Vierailija

Onkos se mensaani mennyt rollarien konserttiin? Tuo alan kassavirtahaukka on aloittaessaan ja maineensa luodessaan niin muodikkaasti pöllyssä kuten biitleksetkin jotta kyllä ne jotain pystyy tekemään. Heille oli kyllä tärkeintä olla valtavirrassa ja pysyä otsikoissa (ei oikeasti niin pöllyssä ... aina) jotta kauppa kävi.

Mutta kommentoit niistä stantardi-huumeveikoista?

Vierailija
Tyräpoika
"Mitä järkee on kuluttaa ainutkertainen elämä jossakin pilvessä; huumeveikot eivät pysty tekemään yhtään mitään "

Muunmuassa erilaisilla aivokemiaan vaikuttavilla kasveilla
pystymme lievittämään kipua, sekä korostamaan elämän ja erilaisuuden ihmeellisyyttä. Se tekee tästä ainutkertaisesta elämästämme entistäkin mielekkäämpää.

Olen töissä Toisella linjalla, Kalliossa. Tossa lähellä on vinkki. Sieltä niitä huumeveikkoja valuu tännekin; yksikään ei ole töissä, joka ikinen ion täys sekopää; ei osa puhua yhtään mitään muta kuin mistä saisi lisää huumetta. Kaikki ovat äärettömän itsekeskeisiä. Joka ikinen vetää herneen nenuunsa pienimmästäkin asiasta.

Vetäkää sekopäät ***** päähänne

Vierailija
tietää
Onkos se mensaani mennyt rollarien konserttiin? Tuo alan kassavirtahaukka on aloittaessaan ja maineensa luodessaan niin muodikkaasti pöllyssä kuten biitleksetkin jotta kyllä ne jotain pystyy tekemään. Heille oli kyllä tärkeintä olla valtavirrassa ja pysyä otsikoissa (ei oikeasti niin pöllyssä ... aina) jotta kauppa kävi.

Mutta kommentoit niistä stantardi-huumeveikoista?

En ole ikinä pitänyt metelistä. En ole ikinä edes käsittänyt, mitä hienoa oli beatleksissa; Eino Leinokin pystyi kirjoittamaan järkevämpiä runoja -- pelkällä viinalla.

Montakos hotellihuonetta rollarit ovatkaan tuhonneet? Mee kysymään hotellin pitäjiltä, onko se kivaa siivota metelijöitsijöiden jälkiä; oksennusta, suttuja, ...

Rollarien syytä on, että miljoonat nuoret ovat joutuneet apatian valtaan, heitä on kasvanut pari sukupolvea, joista yhä harvempi täyttää selvän kriteerit. Jo 30 prosenttia ikäluokasta saa heti suoraan armeijasta öö-paperit....

On myös todistettu, että naudat ja muut eläimet tykkäävät enemmän klassisesta kuin rokista; Esimerkiksi tavarataloissa soitetaan rauhallista, harmonista musiikkia, koska rokki karkottaisi asiakkaat.

Vierailija

mensaani
Tunnen tuon tunteen jossa jokin ihmisryhmä koetaan hyvin vastemieliseksi. He ovat tuttujensa ja perheensä piirissä useimmiten siedettäviä jos eivät ole ylittäneet rajaa missä he käyttävät kaikkia hyväkseen, olivat he perhettä tai eivät. Suomi on väärällään "Lumihanki, viina, kirves ja perhe" traketioita.
Jossain vaiheessa täkyksi luotu paikka alkaa vetää kaikkein karkeinta ryhmää jotka eivät voi tai eivät enää piittaa leimautumisesta ja sitten niitä alkaa valumaan ihmisten näkösälle "katse harittain" ja rutiiniksi käyneiden vihan ilmausten haistattelijoiksi. Päihteet eivät ole ainoa vaan pukeutumis- ja hiustyyli tai vaikkapa liikkumistapa. Valitse vapaasti.
Varsinkin ylemmän keskiluokan naiset ilmaisevat vihapelkoaan avoimesti. "Minun on pakko lyödä tuota ja välttää takaisin huitaisu"-paniikki päällä.

Rollarien syytä on, että miljoonat nuoret ovat joutuneet apatian valtaan, heitä on kasvanut pari sukupolvea, joista yhä harvempi täyttää selvän kriteerit.
Suuren ahneen ikäluokan syytä on yhteiskunnallinen arvosoppa jossa rehottaa sosiaalinen yhteishengen puute ja monikulttuurinen sekasoppa jossa jokaiselle on jotain ja riitaa toisinvalinneiden välillä. Huutelet tuon yhteishengen perään, jossa ihmiset olisivat kuin muurahaissarmeija. Yhteishenki loppui talvisotaan.

Vierailija

Mensaani!

Lähde pois sieltä kalliosta ja tutki itseäsi.

Saatat oppia jopa kirjoittamaan oikein. Eikä näin, kuten edellä: "joka ikinen ion täys sekopää; ei osa puhua yhtään mitään muta"!!!!!????? :O

Oletko liimapäissäsi, vai pätkiikö muuten vaan?

-Kyllä sullakin helpottaa viimeistään sitten kun pääset tuhkauurnaan.

PS: Oletko joskus testannut psykedeelejä?

Vierailija
tietää
Rollarien syytä on, että miljoonat nuoret ovat joutuneet apatian valtaan, heitä on kasvanut pari sukupolvea, joista yhä harvempi täyttää selvän kriteerit.
Suuren ahneen ikäluokan syytä on yhteiskunnallinen arvotyhjiö jossa rehottaa sosiaalinen yhteishengen puute ja monikulttuurinen sekasoppa jossa jokaiselle on jotain ja riitaa toisinvalinneiden välillä. Huutelet tuon yhteishengen perään, jossa ihmiset olisivat kuin muurahaissarmeija. Yhteishenki loppui talvisotaan.

Niin. Sain kasvaa lapsuuteni ja varhaisnuoruuteni -50 ja -60 luvulla, joka oli minulle elämäni parasta aikaa; mikään ei koskaan häirinnyt paratiisia (Ylöjärven Outokumpu).

Sitten tuli -60 loppupuoli, jolloin aloin itse pahemman kerran sekottaa elämääni. Onneksi en koskaan, en missään vaiheessa seonnut rokkiin. Pääsin tupakistakin lopullisesti eroon yhdellä malboro-askilla. Viina silti vei ja jossakin vaiheessa olisi ollut kivaa, jos joku olisi pysäyttänyt.
Poliisin tuttuja olimme. Kerrankin ajoimme Javalla kolme päällä Liikkuvaa poliisia pakoon. Olisimme päässeetkin, mutta Javan kytkin on aina hieman ongelmallinen, joten ajoimme ojaan ja juoksimme metsään.

Mutta poliisin pelko oli sen verran suuri, että pysähdyimme, kun poliisit huusivat ampuvansa, jos ei pysähdyttäisi
Ja paljon muuta pahaa teimme, josta ei huvita edes kertoa,
lähinnä pankkiryöstö enää puuttui

Olen pohtinut, miksi yhteiskunta ei enää kaitse nuoria; mielestäni se johtuu pelkästään akkojen pääsystä politiikkaan. Suomi on pelkkä ämmä, nussu, rääpäle, pullamössö. Nuoret tuhotaan välinpitämättömyydellä.

Ämmät luulevat tunteellisina, että he rakastavat lapsia ja nuoria, kun heitä ei enää saa rangaista, mutta minä sanon, että kaiken hemmetin ämmät eivät osaa mitään muuta kuin vihata nuoria, sillä jos todella ämmät rakastavaisivat nuoria, niin silloin he eivät antaisi nuorten tuhota elämäänsä

Minä tiedä todellakin, mistä puhun. Nuoret eivät tiedä yhtään mitään, koska kukaan ei välitä heistä; vain sellaiset nuoret voivat vielä jotakin tietää, jotka saavat kuria...

Nyt tuolla kadulla kulkee haistapaskanuoria, jotka luulevat olevansa jotakin, kun ämmät vaan lellivät heitä ja silittelevät -- ja syyllistävät uhreja.

Mistä löytyisi vanhoja kunnon ukkoja, jotka eivät epäröi taittaa vaikka koivun oksaa, jos halkoa ei löydy?

Vierailija
Tyräpoika
PS: Oletko joskus testannut psykedeelejä?

En ole koskaan ottanut muuta sekopääainetta kuin viinaa. Vaarinkaljasta pirtuun, kefiiristä pontikkaan.
Ja minä pidän itseäni juuri siitä syystä viisaana. Muut elämäni valinnat ovat olleet enemmän tai vähemmän pehmeitä, mutta ehdoton suhtautumiseni huumeisiin on ollut paras valintani, koska ilman sitä valintaa en olisi pystynyt rakentamaan kivilinnaakaan.

Koviksia oltiin nuoruudessa, mutta näin iän myötä huomaan, että se oli kaikkea muuta kuin kovisjuttua. Todellinen kovis ei ota viinaakaan, eikä tee kellekään mitään pahaa.

Mitä tulee nykynuorison puheisiin, että heidän ongelmansa johtuvat siitä suuresta ikäluokasta, niin kyllä minä sälytän hieman vastuuta myöskin ihmisen omille valinnoille. Tiedän tämänkin olevan totuus, koska se oli minun valintani, etten koske huumeisiin. Se oli minun valintani, etten pidä metelistä.

Vierailija
JuurikinNiin
Ei tuolla kuule kannabista laillisteta. Viinaa vaan, se RIITTÄÄ!

En tiedä miten tuohon viestiisi pitäisi suhtautua. Viestisi on suoranainen oppikirjaesimerkki tietämättömyyttä ja ahdasmielisyyttä yhdistävästä, jokaisesta netin huumausainekeskustelusta löytyvästä stereotyyppisestä vastauksesta. "Joisitte tekin vain viinaa." Huhhuh. Ota asioista selvää ja mieti hetki ennenkuin kirjoitat mitään noin typerää.

mensaani
Olen töissä Toisella linjalla, Kalliossa. Tossa lähellä on vinkki. Sieltä niitä huumeveikkoja valuu tännekin; yksikään ei ole töissä, joka ikinen ion täys sekopää; ei osa puhua yhtään mitään muta kuin mistä saisi lisää huumetta. Kaikki ovat äärettömän itsekeskeisiä. Joka ikinen vetää herneen nenuunsa pienimmästäkin asiasta.

Vetäkää sekopäät ***** päähänne

Olet siis töissä a-klinikkasäätiön terveysneuvontapisteen vieressä, josta ongelmakäyttäjät hakevat apua. Onko mielestäsi pätevää argumentointia tämän perusteella yleistää kaikkien (laittomien) psykoaktiivisten aineiden käyttäjien olevan samanlaisia? Annan esimerkin. Olet töissä Volvon merkkikorjaamon vieressä. Näet joka päivä korjaamon edessä rikkinäisiä autoja. Voitko tämän perusteella yleistää kaikkien Volvo-merkkisten autojen olevan rämiseviä ja savuttavia romukasoja?

mensaani
En ole koskaan ottanut muuta sekopääainetta kuin viinaa. Vaarinkaljasta pirtuun, kefiiristä pontikkaan. Ja minä pidän itseäni juuri siitä syystä viisaana. Muut elämäni valinnat ovat olleet enemmän tai vähemmän pehmeitä, mutta ehdoton suhtautumiseni huumeisiin on ollut paras valintani, koska ilman sitä valintaa en olisi pystynyt rakentamaan kivilinnaakaan.

Pidät itseäsi viisaana sellaisen asian perusteella, josta sinulla ei selkeästikään ole mitään tietoa.

Palatakseni itse aiheeseen. En ehdi vielä katsoa tuota pätkää, mutta ihan mielenkiintoiseltahan se vaikuttaa. Suuri kiitos muuten Aukickolle noista sun suomennusprojekteistasi. Itselle ei englanninkieli tuota vaikeuksia, mutta tämänkin viestiketjun perusteella projektisi lienee hyvinkin tarpeellinen kielitaidottoman kansan yleissivistyksen kannalta. Postaan illalla vaikutelmia dokumentista.

Vierailija

Jaahas, en heti tajunnutkaan Mensaanin olevan itse Sinenmaa.

Kuulepas Kati. Juuri sinunlaisistasi ihmisistä tulee yhteiskunnan hylkiöitä. Nuoruus on vietetty rötöstellen ja pankkiryöstöjä suunnitellen, tulevaisuudessa ei voi juuri muuta häämöittää kuin kivilinna.

Itse olen maaseudun poikia. Olin kiltti lapsi, enkä ennen täysi-ikäisyyttä maistanutkaan tupakkaa tai alkoholia. Olen kuitenkin tähän ikään mennessä ehtinyt kokeilemaan psykedeelejäkin. Niin LSD:tä kuin erilaisia sieniäkin.. Enkä todella hyväksy sitä, jos leimaat kaikki kaltaiseni TUTKIMUSMATKAILIJAT narkkareiksi. Olen tehnyt sen omassa kotonani, enkä samalla ole altistanut kanssaihmisiäni samanlaiseen vaaraan kuin sinä noina hurjina nuoruusvuosinasi. Oli mooppedilla hurjastelua ja kaikennäköistä muutakin, kenties omaisuusrikoksista ilkivaltaan ja pahoinpitelyihin.

Samaa periaatetta käyttäen katson sinun (tämän kuvan perusteella) kuuluvan täysin eri ihmisryhmään kuin homo sapiens: http://www.kafi.fi/kosminen/images/press/kati4.jpg

vertaukseksi Austrolopithecus Africanus: http://fi.wikipedia.org/wiki/Australopithecus

"eivät käyttäneet yhtään sen edistyneempiä työkaluja, kuin mitä nykyiset apinalajit käyttävät "

-Etkös se sinäkin Kati ole rakentanut kivilinnasi paljain käsin, aivan kuten Austrolopithecus Africanuskin varmasti olisi tehnyt?

Suosittelen silti sinuakin katsomaan tuon taikajuoma-dokumentin. Ohjelmassa tehdään hyvin selväksi, että psykedeelit eivät sovi kaikille. Itse olen tehnyt sinun juttujasi lukiessasi sellaisen päätelmän, että kuulut psykoosi/skitsofrenia -riskiryhmään. Jo tämä asetelma käytännössä estää sinun TUTKIMUSMATKAILUSI.

Niinkuin joku viisas sanoi: "Jotta voisit hallita omaa mieltäsi, sinun täytyy päästä sen ulkopuolelle."

"Kati Sinenmaa ei sopeudu sellaiseen elämäntapaan, jota yhteiskunta vaatii. Hän ei käy töissä, ei ota vastaan asuntoa tai yhteiskunnan tukia. Ruokansa ja vaatteet hän saa lahjoituksina tai etsii roskalaatikoista. Hän yrittää olla vapaa ja riippumaton, mutta ilmaiset internetpalvelut ovat linkki, joka sitoo hänet yhteiskuntaan." lainattu: http://www.kafi.fi/kosminen/press_fi.html

Pikkasen ristiriitaista Kati. Jos on noin ehdoton kuin sinä, saattaisi olla fiksuin vaihtoehto pestautua toisen huurupään, Pentti Linkolan puolisoksi. Pena varmasti tykkäis.

Ja sitten voisitte yhdessä kehittää parempaa maailmaa, aloittamalla tietenkin itsestänne.

Kieltäydytte käyttämästä muita kuin itsetehtyjä vaatteita, ette ota ruokalahjoituksia vastaan, vaan metsästätte ja kalastatte itse oman ruokanne. Aivan kuin joskus muinaisuudessa, kun vielä asuimme pystymetsässä.

Katsotaan kauanko pärjäisitte.

Linkolakin itkee että maapallolla on liikaa porukkaa, joka tietysti onkin aivan täyttä totta. Mutta että pitäisi ruveta myrkkyjä kaatelemaan kaupunkien vesijohto-verkostoihin, jotta saataisiin populaa karsittua!!!!????

Tehkää Kati ja Pentti minulle yhteinen palvelus:

Aloittakaa itsestänne.

ps: Rakentele sinä sitä kivikasaasi, niin minä syön niitä sieniäni. (Aivan kuten ihmiset ovat aikain alusta syöneet.)

Kaikki sienet eivät tietenkään sovi ravinnoksi, vaan useat lajit ovat hyvin myrkyllisiä. (HUOM!)

-Ja niin kauan kuin osoittelet minua 'narkkisormellasi', en edes yritä kommunikoida kanssasi. Apinat oppivat uskomattoman paljon sanoja, mutta en usko että keskustelu kanssasi olisi siltikään kovin monipuolista.. vaan hyvinkin rajoittunutta ja yksipuolista.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat