Onko Sokratesta oikeasti ollut olemassa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko Sokrates oikeasti ollut olemassa. Maailman suuriin Filosofeihin on aina itsestään sevyytenä liitetty Sokrates. On kerrottu mitä hän puhui, miten kuoli mutta hänen itsensä kirjoittamia tekstejä ei missään minun tieteni ole päästy lukemaan.

Olen muodostanut käsityksenäni että Sokrates oli Platonin henkilö siinä kuin Jukolan Jussi oli Kiven.

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija
spin0
Mitä tarkoitat sanoessasi "olla oikeasti olemassa"?

Tarkoitin että onko Sokrates niminen filosofi elänyt ja tehnyt niin kuin kerrotaan.

Vierailija
Teuvo
Onko Sokrates oikeasti ollut olemassa. Maailman suuriin Filosofeihin on aina itsestään sevyytenä liitetty Sokrates. On kerrottu mitä hän puhui, miten kuoli mutta hänen itsensä kirjoittamia tekstejä ei missään minun tieteni ole päästy lukemaan.

Olen muodostanut käsityksenäni että Sokrates oli Platonin henkilö siinä kuin Jukolan Jussi oli Kiven.

Vaikka olisi jonkun kirjoittamia tekstejä, joissa lukee että sokrates was here, niin mitä se todistaa erillisen sokrateksen olemisesta?

Se että ei kirjoita tai ei osaa kirjoittaa, niin ei kai pitäisi olla todiste olemassa olosta.
Pohtia voi ilman kirjoittamistakin ja puhua ilman kirjoittamista...

Vierailija
Mette
Ksenofon kirjoitti myös Sokrateesta.

Moni lienee on kirjoittanut vampyyrista tai jeesuksesta tai mistä lie, eli se nyt ei vielä näin vähällä tiedolla nyt ole mikään kovin pätevä todiste henkilön olemassa olleesta olosta.

Vierailija

Niin, onhan ne homostelut ja bedofiilaukset jonkun toisen piikkiin kirjotuksissa pantava.
"Naiset on lisääntymistä varten ja nuoret pojat hauskanpitoa varten".

Palton, homo, bedofiili, filosofi ja sofisti

Vierailija
Gabriel
Niin, onhan ne homostelut ja bedofiilaukset jonkun toisen piikkiin kirjotuksissa pantava.

Paitsi, jos se oli (enemmän) hyväksyttävää toimintaa silloin, normi tai jotain, niin ehkei sitten, en tiedä oliko.
"Nuoret naiset ovat lisääntymistä varten ja vanhat naiset hauskanpitoa varten"...
Tuntematon tai minä, idiootti ja luopio

Vierailija
Ataraksia
Gabriel

Paitsi, jos se oli (enemmän) hyväksyttävää toimintaa silloin, normi tai jotain, niin ehkei sitten, en tiedä oliko.
"Nuoret naiset ovat lisääntymistä varten ja vanhat naiset hauskanpitoa varten"...
Tuntematon tai minä, idiootti ja luopio

Hauskasti vedätetty...

Taisi se hyväksyttävämpää silloin olla.

Siinä oliskin nykyajan ihmisille pähkäiltävää.
Nimittäin onko hyväksyttävää että kolmetoista kesänen poju ottaa nelikymppiseltä äijältä poskeen tai peppuun?
Suuresti kunnioittettu mieshän tuo Platon nimittäin oli ja on.

Olisko aihetta muuttaa käsityksiä?
Joko ajassa tai menneisyydessä.

Vierailija

Sokrateesta on vakuuttavampaa näyttöä kuin Jeesuksesta, sillä hänestä kirjoittavat Platonin lisäksi ainakin Aristofanes, Ksenofon, Aiskhines ja Antisthenes, jotka viimeistä lukuunottamatta kertovat olleensa Sokrateen oppilaita.

Kyseiset tyypit tunnetaan näytelmistään ja muista kirjoituksistaan ja ovat lisäksi ristiintunnetut eli kirjoittavat Sokrateen lisäksi myös toisistaan.

Vertailuna; Jeesuksesta kirjoittavat eivät edes tunteneet ko. kaveria ja myös evankeliumien kirjoittajat ovat jääneet henkilöinä hämäriksi.

Vierailija
Pubi
Sokrateesta on kirjoittavat Platonin

Löytyykö jostakin tietystä.

Minulla on ISBN 951-1-15892-9 alkaen ISBN 951-1-15898-8 saakka eli 7 kirjaa tässä kotihyllyssäni jota olen omistanut n. 10V. Olen pitänyt niitä lomillakin mukanani ja lukenut ne muutamaan keraan ja nimenomaan myös tätä aihettani varmistaakseni. Muut tietoni ovat satunnaisia ja ovat vuosien varrelta Turun Kaupungin kirjastosta ja muuta. Jos ja mieluiten netti osoitteita tai sitten suomekielisten kirjojen nimetkin kelpaisivat

"Platon (muinaiskreikaksi Πλάτων, 427–347 eaa.) oli antiikin kreikkalainen filosofi ja Akatemian perustaja, jota pidetään yhtenä antiikin ja koko historian vaikutusvaltaisimmista filosofeista. Hän oli Sokrateen kuuluisin oppilas ja Aristoteleen opettaja."

En pidä näitä Wikin tietoja yhteensopivina itse kirjojen tekstin kanssa.

Vierailija
Pubi
Sokrateesta on vakuuttavampaa näyttöä kuin Jeesuksesta, sillä hänestä kirjoittavat Platonin lisäksi ainakin Aristofanes, Ksenofon, Aiskhines ja Antisthenes, jotka viimeistä lukuunottamatta kertovat olleensa Sokrateen oppilaita.

Kyseiset tyypit tunnetaan näytelmistään ja muista kirjoituksistaan ja ovat lisäksi ristiintunnetut eli kirjoittavat Sokrateen lisäksi myös toisistaan.

Vertailuna; Jeesuksesta kirjoittavat eivät edes tunteneet ko. kaveria ja myös evankeliumien kirjoittajat ovat jääneet henkilöinä hämäriksi.

Totta, totta tai jotain sinne päin kuitenkin.
Mutta jos ryhmä, mahdollisesti siis tiivisryhmä, jokin ryhmä "tuttuja" kirjoittaa jostain asiasta, niiin ei sekään vielä kyllä ole välttämättä mikään suuri todiste asian olemassa olosta, sillee oikeesti, voisi siis käyttää ehkäpä jotain kuvaavia sanoja, tyyliin: kreationisti, salaseura, fiktiivinen filosofin prototyyppi, sarjakuva sankari tai lahko?

Vierailija
Teuvo
Tarkoitin että onko Sokrates niminen filosofi elänyt ja tehnyt niin kuin kerrotaan.

Uusimpien tutkimusten mukaan Sokrates on fiktiivinen hahmo. Kukaan täysissä järjissään oleva valistunut ihminen ei tänä päivänä kuvittele Sokrateen olleen oikeasti elänyt henkilö.

Sokrateen hahmon luojiksi tutkijat ovat tarjonneet auseampaakin ajattelijaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat