Seuraa 
Viestejä45973

Miten hidastetaan sähkön kulkua? sähköhän kulkee suurin piirtein valonnopeudella, mutta miten hidastaa sähkön kulkua ettei se heti mene päätepisteeseen?

• ylös 0
  • alas 0

Sivut

Kommentit (80)

jerky
Seuraa 
Viestejä57
Telep
Miten hidastetaan sähkön kulkua? sähköhän kulkee suurin piirtein valonnopeudella, mutta miten hidastaa sähkön kulkua ettei se heti mene päätepisteeseen?

ööö siis tota, meilläpäin sitä kutsutaan katkaisijaksi

käviskö kylmyys...
-200 asteesta vielä alas päin....

asiasta mitään tajuamatta
valohan hidastuu "viileässä.."
siitä johdateltulta "eiks sähkökin vois hidastuu"

itteni mielestä loogista....
mutta olenkin epälooginen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Sähkön nopeuttahan ei voi hidastaa mutta sen kulkua järjestelmässä kylläkin mutta en osaa sanoa miten.

Vastuksilla?

Zäp
Seuraa 
Viestejä2315

Ei kai sitä hidastaa voi. Kysehän on elektronien kollektiivisesta liikkeestä, ja vaikuttava voima välittyy elektronista toiseen valon nopeudella.

Telep

Jos keksit hyvän ratkaisun niin myy se tuulivoimateollisuudelle! Heillä on välillä ongelmia kun tuulee väärään aikaan

Totta puhuen helpoin tapa "hidastaa" sähkön kulkua on varastoida se halutuksi ajaksi suprajohtavaan renkaaseen, jossa se pyörii ympyrää.

Mutta jos olet valtakunnanverkossa niin katkaisija on helpoin ratkaisu? Mitä ajattelit tehdä hidastetulla sähköllä?

Zäp
Ei kai sitä hidastaa voi.

itse uskon että voi hidastaa...
ultrakylmyys... olisi veikkaukseni...

Zäp
Seuraa 
Viestejä2315
omena

Lämpötila liittyy atomien liikkeeseen. Vaikka mitään lämpöliikettä ei olisi (absoluuttinen nollapiste), niin sähkömagneettisen säteilyn etenemisnopeuteen tällä ei ainakaan minun ymmärrykseni mukaan olisi vaikutusta.

Zäp
omena

Lämpötila liittyy atomien liikkeeseen. Vaikka mitään lämpöliikettä ei olisi (absoluuttinen nollapiste), niin sähkömagneettisen säteilyn etenemisnopeuteen tällä ei ainakaan minun ymmärrykseni mukaan olisi vaikutusta.

selitäs tyhmälle miksi valo hidastuu
kylmässä... ?

omena
Zäp
omena

kylmässä... ?

ei hidastu

Zäp
Seuraa 
Viestejä2315
omena

kylmässä... ?

Hidastuuko valo kylmässä? Jos hidastuu, niin se johtuu varmaan siitä että aineen optiset ominaisuudet muuttuvat. Valohan kulkee joka tapauksessa eri nopeudella eri väliaineissa.

Minä kuitenkin ajattelin että tässä sähkön hidastamisessa oli kyse siitä että nopeutta pudottettaisiin ihan merkittävästi, siis enemmän kuin nopeus luonnostaan vaihtelee aineesta toiseen.

Valoa on kyllä hidastettu ultrakylmissä olosuhteissa mutta itse kylmyydellä ei suoranaisesti ole vaikutusta valonnopeuteen.

Zäp
Seuraa 
Viestejä2315
Menchi
Valoa on kyllä hidastettu ultrakylmissä olosuhteissa mutta itse kylmyydellä ei suoranaisesti ole vaikutusta valonnopeuteen.

Ja eikö näissäkin kokeissa ole kysymys atomitason ilmiöistä jotka eivät skaalaudu makroskooppiseen mittakaavaan?

Zäp
Menchi

Ja eikö näissäkin kokeissa ole kysymys atomitason ilmiöistä jotka eivät skaalaudu makroskooppiseen mittakaavaan?

Ja tämä tiedelehdessäkin aikaa sitten mainittu juttu jossa valo hidastettiin noin polkupyörän nopeuteen, hidastuminen tapahtui Bosen-Einstein kondensaatissa. Eli tavallaan siinä kysymys oli juuri atomitason ilmiön skaalautumisesta makroskooppiseen mittakaavaan.

Valonnopeus hidastuu aina väliaineen tiheydestä riippuen, ei lämpötilasta.

Menchi

väliaineen tiheys muuttui kuitenkin
kylmyyden takia...
joten ?

kylmyydestähän oli kyse.. .
valo saatiin ikään kuin uppoamaan "johonkin "
ja sitten jatkoi matkaa...
samalla nopeudella... hidastamisestahan siinä
on kysymys...

omena
Menchi

väliaineen tiheys muuttui kuitenkin
kylmyyden takia...
joten ?

kylmyydestähän oli kyse.. .
valo saatiin ikään kuin uppoamaan "johonkin "
ja sitten jatkoi matkaa...
samalla nopeudella... hidastamisestahan siinä
on kysymys...

Jep, mutta väliaineen tiheys ei muutu aina lineaarisesti lämpötilan mukaan. Laita vaikka olutpullo pakkaseen niin kummasti tiheys laskee lämpötilan mukana. Hidastamisesta oli kyse ja kylmyys siihen vaikuttaa, mutta se ei ole itsessään hidastava tekijä.

Siis valonnopeuden merkittävää hidastumista ei tapahdu aineessa kuin aineessa jos vain lasket lämpötilaa. Hidastuminen on kokeissa todettu Bosen–Einsteinin kondensaatissa. Tämä edellyttää faasitransitiota supranesteeksi tai "suprajuoksevaksi kaasuksi".

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Keraamisissa kondensaattoreissa käytetettyjen materiaalien permittiviteetti riippuu erittäin vahvasti lämpötilasta. Muovieristeisissä ei niin paljon, mutta riippuu kuitenkin. Eli lämpötilaa muuttamalla valon nopeus muuttuu.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Nupo
Seuraa 
Viestejä208

Jos sähkön nopeudella tarkoitetaan elektronien nopeutta (pl. lämpöliike) johteessa, niin niiden nopeuttahan voi hidastaa suurentamalla johtimen pinta-alaa tai pienentämällä virtaa? Muistelisin, että elektronien nopeus on tyypillisesti luokkaa senttimetrejä sekunnissa (en jaksa tarkistaa/laskea).

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat