Olkapääkuluma

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Olen senikäinen, että nivelkulumien vaivat ovat jokapäiväistä vanhuuden iloa. Molemmat kuluman syömät polveni holkttiin niin hyvin,että jäin ikuisesti kiitollisuudenvelkaa nykyaikailaisen laitostieteen kehitykselle.
Nyt on oikea olkanivel alkanut vihottelemaan siihen malliin, että sosiaaliselta yhteisöltäni saamien oivastelujen perusteella olettaisin sen johtuvan nivelkulumasta. Saatteena olen saanut kuulla myös, että kyseisen vaivan parantaminen, tavalla tai toisella, on huomattavan hankalaa. Leikkaukset eivät kuulemma tahdo oikein onnistua.

Mikä on laitostieteellinen hoidollinen tilanne olkanivelen kuluman hoidossa?

Sivut

Kommentit (45)

Vierailija

Elän käsityksessä, että nivelet eivät kulu. Yleisin syy kipuihin on tukossa olevat lihakset, siksipä leikkauksistakin on yleensä vain haittaa.

Tunnettu ortopedi Antti Heikkilä on kirjoittanut aiheesta kirjan, Siunattu kipu. Kannattanee lukea.

Vierailija

Tämäntyyppisiin vaivoihin voi kokeilla ainakin tosiaan voimallisesti "hypetettyjä" D3 - ja K2-vitamiinilisiä.

Vierailija

Keinonivelleikkauksia tehdään paljon ja ne ovat tuoneet avun suurelle joukolle ihmisiä. Nivelten pinnat ovat rappeutuneet ja sitä kutsutaan usein kulumaksi, vaikka se ei sitä aina olekaan. Leikkaukset onnistuvat hyvin, potilaat saavat liikuntakykynsä takaisin ja pääsevät kovista kivuista.

Vierailija
Kohaon
Molemmat kuluman syömät polveni holkttiin niin hyvin,

Siis mitä.

Luulen liikunnan ja kalamaksaöljyn auttavan tuollaisiin rappeumiin.

En usko mininkään kulumiin, taitaa olla jotain vanhakantaista luuloo kuten näemmä ei myöskään "Mimei" usko.

Mimei
Elän käsityksessä, että nivelet eivät kulu. Yleisin syy kipuihin on tukossa olevat lihakset, siksipä leikkauksistakin on yleensä vain haittaa.

Tunnettu ortopedi Antti Heikkilä on kirjoittanut aiheesta kirjan, Siunattu kipu. Kannattanee lukea.

Uskallatko yhtään paljastaa mitä siinä noista rappeumista sanottiin.

Vierailija

Itselläni alkaa puolestaan toinen olkapää jäätyä. Toinen kiukutteli aikansa ja sitten laantui, jäi hiukan ahtaampi liikerata, mutta kivut häipyi.

Tätä nykyvaivaa hoidatan osteopaatilla - tai no, käsitteleehän hän koko kroppaa.

Saa nähdä hoituuko olkapää kuntoon. Joudun itse jumppaamaan myös. Mutta.

hyvä syy käydä virkun vahvan nuoren miehen rusikoitavana...

Vierailija

Niin ja ammattilainen tietää onko hänen hoidoistaan ja jumppaohjeistaan hyötyä vai ei. Tuntee näpeissään nivelet ja lihakset. En tunne olkapääkirurgiaa, mutta arvelisiin, että se auttaa ainakin traumojen hoidossa. Itsestään jäykistyvät nivelet ovat eri juttu?

rosewater
Seuraa 
Viestejä1231
Liittynyt1.4.2007

Olkanivel on huomattavasti huonompi nivelprotetiikan kohde kuin polvi tai lonkka. Teknologia kehittyy tältäkin osalta, mutta muut hoidot ovat ensisijaisia. Olkanivelen degeraatio käsittää aina myös nivelen jänne- ja tukirakenteet, ei pelkän nivelruston, mikä mutkistaa asioita.

Mimei
Elän käsityksessä, että nivelet eivät kulu.

Elät väärinkäsityksessä. Jos kyseessä on "tunnettu ortopedi" Antti Heikkilän, joka ymmärtääkseni on jo vuosikymmeniä keskittynyt erilaisiin lisäravinne- ja ruokavaliokultteihin, eikä operatiiviseen toimintaan, käsitys, myös hän elää väärinkäsityksessä.

"between the click of the light; and the start; of a dream"

Vierailija

Kiitos rosewater. Tuota epäilinkin. Asiantuntijaystäväni kehottivat suhtautumaan varauksella olkapään nivelleikkaukseen.
Olen huomannut kun roikotan kättäni etuasennossa, niin se poistaa kipua. Myös aamuisin kun herään niin roikotan kättäni sängyn reunalta minkä jälkeen teen kädelläni kyynärvarsi vinkkelissä kiertävää liikettä. Helpottaa. Olen kyljellä nukkuja ja se on pahasta tuolle olkapäälleni. En oikein osaa selälläni nukkua.

Tosiaan polviproteesit toimivat hyvin. Joskus pitävät vähäistä ääntä, että varkaisiin en enää uskalla läh... no joo.

Vierailija
Teuvo

En usko mininkään kulumiin, taitaa olla jotain vanhakantaista luuloo kuten näemmä ei myöskään "Mimei" usko.

Minä taas luulen ja uskon, että kun menet suosittelemaan pahasta nivelrikosta kärsivälle liikuntaa ja kalanmaksaöljyä, sinut pelastaa mukiloinnilta vain potilaan vaikeutunut liikkuminen.

Vierailija
rosewater
Olkanivelen degeraatio käsittää aina myös nivelen jänne- ja tukirakenteet, ei pelkän nivelruston, mikä mutkistaa asioita.

Mikä on degeraatio? Joku uudissana?

Vierailija
sapetix
Tämäntyyppisiin vaivoihin voi kokeilla ainakin tosiaan voimallisesti "hypetettyjä" D3 - ja K2-vitamiinilisiä.

Voi himputti. Tää osti k2 nattoa ja Nivel-boswelliä yhtä aikaa kaksi viikkoa takaperin. Nytpä en tiijäkkään kuNpi vaikuttaa. Kivasti menee tasasella kilometri ilman että lonkkaa särkee. Ylämäkeen ei pysty sataa metriä vaikka Timo Rautiainen olisi takana.

Vierailija
Lepakko
Teuvo

Minä taas luulen ja uskon, että kun menet suosittelemaan pahasta nivelrikosta kärsivälle liikuntaa ja kalanmaksaöljyä, sinut pelastaa mukiloinnilta vain potilaan vaikeutunut liikkuminen.

Hyvä kun varoitit.

Olen kyllä perustellusti sitä mieltä. Minäkin olen jo "siinäiässä" ja ollut "sellaisessa ammatissa" ja omaan "sellaisen perimän".

Laiskat löhööjät ja kirjolohenkieltäjät saavat juuri noita vaivoja.

Nivelneste saa ravintonsa pumppaamalla. Liikunta pumppaa ravintoa nivelnesteeseen. Ihminen tarvitsee niveliään varten rasvaista kalaa 3-4 kertaa viikossa tai kalanmaksaöljyä. Ilmeisesti myös D- vitamiiniä joka tulee noiden kalajuttujen ohessa.

Vierailija

" "
"Laiskat löhööjät ja kirjolohenkieltäjät saavat juuri noita vaivoja."

Mistähän noita tolosen kyttytäselkäisiä teuvvoja sikiää?
Näkitpä tohottaja työurani, tietäisitpä kuinka helvetisti liikuin niin kauan kuin polvet kestivät. Ruokavalioon on kuulunut aina kalaa, jopa tietäisit niin pyytäisit kauniista anteeksi kielenkäyttöäsi.
Jos sellaista ei tule, niin olen hyvä ja poistu tästä ketjusta.

Vierailija

Teuvo on ilmeisesti näitä tyypillisiä omakohtaisen kokemuksen kautta yleistäjiä tyyliin: "kun tämä on toiminut minullakin niin sitten se toimii kaikilla".
Ongelma tuossa vain on, että yhden henkilön omakohtainen kokemus ei ole riittävä otos ja miten todistetaan mistä syystä tällä henkilölle ei ko. vaivoja esiinny.
No äläpä ota turhaan kierroksia Kohaon, eipä noilla argumenteillä täällä juurikaan kukaan ota Teuvoa vakavasti, älä sinäkään

Ps. Itse tunnen myös urheilijoita joilla ongelmia nivelrikon kanssa, eri paikoissa kehoa. Vaivaan ei todellakaan enää liikunnan lisääminen auta.

Vierailija
Kohaon
" "
"Laiskat löhööjät ja kirjolohenkieltäjät saavat juuri noita vaivoja."

Mistähän noita tolosen kyttytäselkäisiä teuvvoja sikiää?
Näkitpä tohottaja työurani, tietäisitpä kuinka helvetisti liikuin niin kauan kuin polvet kestivät. Ruokavalioon on kuulunut aina kalaa, jopa tietäisit niin pyytäisit kauniista anteeksi kielenkäyttöäsi.
Jos sellaista ei tule, niin olen hyvä ja poistu tästä ketjusta.

En pyydä enkä poistu.

Jos ihminen pitää painonsa kurissa, liikkuu säännollisesti, esim. pyöräilee, käy salilla ja syö monipuolisesti, hän pysyy kunnossa.

"Liikkumista" ei ole esim. kukkamaanhoito, koiran pissallakäyttö... Nuo ovat vain niitä juttuja joiden takia pitää pitää itsensä kunnossa.

Totuus voi sattua, totuus voi tehdä myös kipeää.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat