Eläkeiän nostosta

Seuraa 
Viestejä501
Liittynyt15.1.2008

[size=150:1tbtolpq]Eläkeiän nostosta[/size:1tbtolpq]

Hakevatko sadattuhannet ihmiset ruoka-apua Suomessa omaa heikkouttaan?

Suomessa on 700 000 köyhyydessä elävää, joista 250 000? lapsia ja nuoria. Haluatteko te tämän joukon kasvavan?

Työelämä on ominut lasten ja nuorten vanhemmat kokonaan, tehnyt heidät sen orjiksi. Kiitos EK ja oikeisto. Lapset ja nuoret ovat henkisesti heitteille jätettyjä. Perusturvakin, kuten ruoka ja puhtaus ovat kortilla jo tuhansilla. Tiedättekö miten tämä vaikuttaa kehitykseen, jaksamiseen ja selviytymiseen nyt ja myöhemmin elämässä?

Eläkeiän nostoa on helppo kannattaa, kun itsellä on vanhemmilta saadut perinnöt turvana takataskussa asuntoina, kesämökkeinä, osakkeina ja käteisenä. Porvariperheiden jälkeläiset aloittavat työt pitkälti päälle kolmikymppisenä, ylipitkän nuoruuden ja pitkäksi venähtäneen akateemisen opiskelu-elämän alkaessa kyllästyttää. Kun sitten ollaan siellä johtavassa asemassa, niin voi päättää itse työajoistaan ja -oloistaan, lomistaan, jne.

Meistä taviksista monet aloittavat raskaan raadannan ja vastuunkannon jo lapsina omissa kodeissamme, joista toinen vanhempi usein puuttuu (vähintään henkisesti). Meillä on huollettavana yksi tai kaksi sisarusta jo hyvin pienestä pitäen. Heilumme isän ja äidin roolissa, vaikka olemme itse lapsia tai nuoria. Jos joidenkin, niin meidän lapsuudet ja nuoruudet jäävät kehityksineen pahasti kesken, ja niitä sitten yritämme paikkailla lopun ikäämme, jos siihen vain annetaan pienikin mahdollisuus yhteiskunnan puolelta.

Tulemme työelämään täysipainoisesti jo hyvin nuorina, koska muut mahdollisuudet ovat usein kortilla, liian tuskaisen taistelun takana, henkisesti, historiallisesti ja yhteiskunnallisesti. Meidän 'työuramme' alkavat oikeastaan jo viimeistään 10-11 -vuotiaina. Oikeistolaisen politiikan tekijät pitävät meitä luusereina, kun emme jaksa nykyiseen eläkeikäänkään asti. Ajatteletko koskaan muunlaisista lähtökohdista kuin omistanne tulevia ihmisiä juoniessanne uusia kataluuksia?

Miksi perinnöt ovat olemassa? Jotta porvarien jälkeläiset saisivat mahdollisemman hyvän ja pitkän elämän sekä pärjäisivät elämän juoksuradalla? Tämäkö on vastuullista kilpailua?

Mikä ihmeen lähtöviiva ja mitkä ihmeen eväät?

Porvarien juoninta ei lopu koskaan.

Kommentit (3)

anklebone
Seuraa 
Viestejä475
Liittynyt21.8.2006

Monilta puuttuu kyky tajuta asioita toisen näkökulmasta ja jotkut eivät edes pyri ymmärtämään toisia, koska ovat olevinaan ylempänä arvoasteikossa kuin muut. Itse olen ollut työelämässä jo yläasteelta, 14 vuotiaasta lähtien, eli reilusti toistakymmentä vuotta. Olen kyllä opiskellutkin siinä sivussa kokoajan, mutta töitä on ollut pakko tehdä, jotta pystyi opiskelemaan ja elämään. Monilla on lähtökohdat, joissa ei tarvitse tehdä töitä, koska vanhemmat ja suku tukevat. Saa rauhassa opiskella lähes kolmekymppiseksi.

En haluaisi yleistää, mutta näin se on usean henkilön kohdalla jonka tunnen, näitä henkilöitä yhdistää jonkinlainen ylimielinen suhtautuminen meihin "alempiarvoisiin".

Olisi paljon parempi roikkua puussa ja syödä banaania.

Vierailija

Maailma on epäoikeudenmukainen paikka, ok.

Vaan kun eläkeläisten suhteellinen määrä nousee ja keskimääräinen elinikä pitenee, pitää joko nostaa eläkeikää, nostaa veroja tai laskea eläkkeitä. Tai jokin kombinaatio näistä.

Itse vielä pitkään työikäisenä kannatan eläkeiän nostoa ja eläkkeiden pienentämistä. Ja tupakkaveron poistamista.

Uusimmat

Suosituimmat