Alzheimerin tauti ja vanhuusiän dementia

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Alzheimerin tautista ja vanhuusiän dementiasta kyselisin.
Minulle nuo käsitteiden taustat ovat kovin satunnaisia.
Itse koen muistihäiriöiden lisääntyneen ja sen vuoksi olisi mukavaa tietää miten nuo kaksi eri taudinkuvaa ilmenemismuodoltaan eroavat toisistaan?

Siis: Mistä voi tietää kummasta on kysymys kun muisti heikkenee?

Sivut

Kommentit (76)

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007

Tämä on nyt puhtaasti insinöörikoulutuksella vastaus, joten kannattaa suhtautua siten.

Alzheimeriin sisältyy paljon muitakin oireita kuin muistin huononeminen: jalkojen lihasjäykkyyttä eli kävely huononee, tasapainon heikkeneminen eli jos pääsee kävelemään niin kaatuilee. Nämä liikkumiseen liittyvät oireet on minusta helpointa erottaa pelkästä muistin huononemisesta.

Muistin huononemiseen taas liittyy sitten vaikka se, että lähtee kotoaan ulos, kun yrittää lähteä kotiin. Ei tunne enää paikkaa eikä siksi usko olevansa kotona. Ja kaikenlainen sekavuus liittyy muistin huononemiseen, ei muista oliko joku asia totta vai unta. Alkuvaiheessa tulee paljon turhia riitoja ihan typeristä asioista, kun toinen muistaa niin varmasti asian väärin, tämä on läheisille vaikeaa.

Mutta ei kannata olla huolissaan omasta muistista. Normaali huonomuistisuus häiritsee itseä ja todellisen dementian huomaa läheiset.

Ja jos kuitenkin huolestuu, kannattaa mennä terveyskeskukseen muistitestiin.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14020
Liittynyt23.6.2005
Wiisas
Tämä on nyt puhtaasti insinöörikoulutuksella vastaus, joten kannattaa suhtautua siten.

Alzheimeriin sisältyy paljon muitakin oireita kuin muistin huononeminen: jalkojen lihasjäykkyyttä eli kävely huononee, tasapainon heikkeneminen eli jos pääsee kävelemään niin kaatuilee. Nämä liikkumiseen liittyvät oireet on minusta helpointa erottaa pelkästä muistin huononemisesta.

Erittäin hyvä pointti. Tämä lisää epäilyjä suuresti että Alzheimerissa ja rinnakkaistiloissa kyseessä on ainakin krooninen lukijoille tutun vitamiinin puutos:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15113819

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12568412

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15501836

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16274368

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14695863

Kaatuilu ei ole ihan pikkujuttu kansantaloudellisesti(kaan):

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17108890

Ennenkuin haistapaskatason väittely alkaa taas, joku voi kumota ensimmäisen linkin JAMAssa julkaistun meta-analyysin, jossa todettiin kaatumisten väheneminen 20 prosentilla laitos- tai tai ambulanssihoitoon joutuneilla iäkkäillä. Maailman ehkä arvostetuin lääketiedejulkaisu.

Wiisas
Ja jos kuitenkin huolestuu, kannattaa mennä terveyskeskukseen muistitestiin.

Niin ja aloittaa joka tapauksessa vetämään kurkumiinia+mustapippuria, MCT-öljyä / kylmäpuristettua kookosöljyä ja Elämänvalovitamiinia, ellei sitä tee jo. Paljon.

http://www.medicalnewstoday.com/articles/157764.php

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Wiisas
Mutta ei kannata olla huolissaan omasta muistista. Normaali huonomuistisuus häiritsee itseä ja todellisen dementian huomaa läheiset.

Mummolla diagnosoitiin joku aika sitten A. Se ei vissiin ollut kerennyt edetä vielä kovinkaan pitkälle vaikka mummo on aina ollut semmonen sulonen horisko niin että kaikkiin sen hommiin ei ole aina osattu niin vakavasti suhtautua.

Mummo alkoi osittaa semmosia oireita että esmes kun minä ja äeti mentiin käymään, niin mummo selitti miten oli leiponut pullaa ja yhden enoni vaimo oli tuonut kuivakakun mummolle ihan muuten vaan. Juotiin siinä sitten kaffeet pöydässä ja kehuttiin niin pullat kuin kakkukin. Ja kahvin juonnin loppumetreillä mummo hätääntyy kun äeti pakkaa tykötarpeita pois että "herramunsiunaa se oli se kakkuhhii jonka se toe se *piip* aekasemmii...mite minen muistanna koko kakkua ja kuka se sen nytte toekaa..." Ja se kakku oli kakskytä sekuntia aikasemmin ollut sen nokan edessä koko ajan. Tuommoseksi horiskoksi se alko mennä ja eihän ne enot vaimoineen niin siihen kiinnittäny huomiota kun vieressä asuvat. Ei sitä huomaa jos toinen haperoituu. Onneksi kumminkin äeti näkee äetiään niin harvoin (onneksi ja onneksi), ehkä kerran parissa kuukaudessa, että rupesi mulle puhumaan että liekö tuo muori ennää ihan tolkussaan. Minä sitten käskin äetin varata mummolle lääkäriajan kun aattelin että eipä tuo haittaakaan tee. Ja tuollasia tapahtumia sattui moniaita. Millon oli hämmenyksen aiheuttajana serkkuvauvan hoitoajankohta vaikka isänsä juuri sen hoidosta haki jne. No sitten eno vei mummon syyniin ja sille diagnosoitiin alkava A.

Nytten se syöpi lääkkeitä ja käypi syyneissä ja vissiin jotain muistiklinikkahommia on kanssa. Hyvin ne pärjäilee kun ukki vaikka onki huonona ni muistaa kaiken ja mummo on vieläkin verevä työihminen.

Niin pointti tässä vuodatuksessa nyt oli kumminkin se, että jos Kohaonia hiukankaan huolettaa niin mene lääkäriin. Parempi se on mennä liian aikasin kuin myöhään ja sittenpä saapi mielenrauhan lisäksi vinkkejä, miten ikäihmisen muisti pysyy hyvänä. Minunkin mummo on ikäsä lukenu ja tekee ristikoita ku paavi ristinmerkkejä, mutta ei se näköjään ole mikään tae.

Hämmentää.

Vierailija

Tasapainoilu tuntuisi olevan kohdallaan. Lähimuisti pettää kummasti. Eilen kauppaostoksia varten syynäilin jääkaappini tilannetta. Hyvä, eipä tarvitse ostaa kuin kahvipakka ja Ilta-Sanomat, tuumailin. Ostin kolme purkkia jugurttia noiden lisäksi, ajatuksella, että ihan kaiken varmuudeksi vaan. Nyt minulla on kymmenkunta purkkia jugurttia jääkaapissa. Sitten minulla on ainakin viisi riisihiutalepakkausta jne. Hassua tässä pointiksi asti on se, että muistilappuja en suostu kirjoittelemaan.

Lääkäriin menoa on tuo tytärkin minulle touhottanut. Kait sitä tässä täytynee. Tuollaiset asiat pitäisi saada itse hokata ja päättää. Kait sitä itsellisen luonteen omaavana ei halua muiden sekaantuvan oman elämänsä kulkuun.

Vierailija

Olen tässä asiassa ns. maallikkoasiantuntija, koska isäni kuoli vuosi sitten juuri Alzheimerintautiin, ja äitini potee tällä hetkellä lähinnä vanhuusiän dementiaa. Keskityn nyt arvioinnissani vain isän ja äidin kognitiivisten kykyjen vertailuun.

Oleellisin ero Alzheimer-potilaan ja vanhuudesta aiheutuvan dementian välillä on se, että A.-potilas ei itse tajua olevansa sairas. Toisin sanoen, saatoin joutua isälleni selittämään saman asian viiden minuutin välein, monta kertaa tunnissa ilman, että hän olisi ihmetellyt mitään.
Vanhuudenhöppänä äitini sen sijaan saattaa sanoa: "Olinpas minä nyt hupsu kun en tuota muistanut, vaikka sen minulle äskettäin selitit."
Isäni ei siis A.-potilaana ymmärtänyt unohtavansa asioita. Äiti sen sijaan ymmärtää ja tavallaan häpeää tuota ominaisuuttaan.
Edelleen: Isäni saattoi kertoa pitkän, viiden minuutin tarinan siitä, mitä kaikkea hän oli vaikkapa edellisenä päivänä tehnyt ja koko kertomus saattoi olla alusta loppuun täydellistä puutaheinää, harhaisuutta. Kuitenkin hän kertoi sitä tarinaa intensiivisesti, ikäänkuin se kaikki olisi hänelle todella tapahtunut.
Äiti puolestaan ei koskaan kerro harhoja, mutta saattaa toki sanoa, että hän ei jostain syystä muista tiettyä tapahtumaa.
Äiti ymmärtää korkean ikänsä mukanaan tuomat rajoitukset ja hän "rivien välistä" silloin tällöin ilmaisee jo odottavansa lopullista lähtöään. Isä ei parina viime vuotenaan ymmärtänyt olevansa sairas, vaan eli omassa harhaisessa maailmassaan kykenemättä hahmottamaan asioita ja niiden suhteita toisiinsa, tai tuntematta lopulta edes minua, poikaansa.
Ehkäpä tuosta selostuksesta kävi "pähkinänkuoressa" ilmi joitakin oleellisia eroja otsikon aiheeseen.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
Kohaon
Lääkäriin menoa on tuo tytärkin minulle touhottanut. Kait sitä tässä täytynee. Tuollaiset asiat pitäisi saada itse hokata ja päättää. Kait sitä itsellisen luonteen omaavana ei halua muiden sekaantuvan oman elämänsä kulkuun.

Kannattaa ottaa kaikki apu ja hoiva vastaan mitä saa. Olet kai itse aikoinaan (ja ehkä vieläkin) hoivannut ja hoitanut tyttäresi asioita. Ei sitä päätösvaltaa kukaan halua toiselta viedä, tarkoitus on vain helpottaa tärkeän ihmisen elämää. Lääkäriin menolla saat tyttärenkin mielen rauhoitettua.

Vatkaimen ja Tarkailijan kirjoitukset olivat hyvä lukea. Minulla on jo ihan hoivattava alzheimeria sairastava läheinen. Vielä menee hyvin vaikka surkuhupaisia tilanteita kyllä riittää. Sen sijaan Neonomide: jos ja kun sinua kiinnostaa muiden hyvinvointi niin äärettömästi, voisit jossain vaiheessa perehtyä myös myötäelämisen tärkeyteen ja tuen antamiseen.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Kohaon
Eilen kauppaostoksia varten syynäilin jääkaappini tilannetta. Hyvä, eipä tarvitse ostaa kuin kahvipakka ja Ilta-Sanomat, tuumailin. Ostin kolme purkkia jugurttia noiden lisäksi, ajatuksella, että ihan kaiken varmuudeksi vaan. Nyt minulla on kymmenkunta purkkia jugurttia jääkaapissa. Sitten minulla on ainakin viisi riisihiutalepakkausta jne.

Ihan ku mun äeti kaupassa. Sille oli piinaavaa koettelemusta kauppareissut varsinkin silloin kun isä oli töissä (reissuhommia teki, nyt sairasel.) Kerranki piti tehdä loppuviikon ruokaostokset itselle ja kolmelle kouluikäiselle lapselle. Niin tämä ostaa ruisleivän, jenkkipurukumipussin ja salmiakkia. Pikkusen repesin kun se tuli kotia että näistäkö teen iltaruoan? Äeti myös harrastaa tuota "varalta" ostamista.

Vaikia sanoa, onko sinun höperyytesi oireet merkkejä muistisairaudesta vai oletko vaan vanhuuttasi hieman horiskoitumassa. Monet vanhukset menevät hieman hajamieliseksi lopulta. Ehkä se johtuu siitä että heillä on niin paljon tärkeämpääkän mietittävää?

Olisi jännä jos kävisit siellä TK:ssa ja kertosit että miten kävi... Niin, ja muistilapuissa ei ole mitään pahaa. Koska olen äetini tytär niin kirjoitan ihan suosiolla lippuja ja lappuja, pidän kalenteria ja teen listoja kaikesta mahdollisesta.

Hämmentää.

Vierailija

Jos näette tai kuulette, että alueellanne on joku, jonka muisti ja minuus temppuilee, niin ota hommaksesi varmistaa että hänellä on ainakin musiikkilaitteet ja hyviä kauniita ja rauhallisia levyjä, ja että osaa käyttää niitä.

Jos et tätä tee, niin olet kyllä aivan ******** paha ihminen, ja sinulle saattaa käydä vanhana samoin. Sielläkös kikit yksin, ihmettelet ja kärsit.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14020
Liittynyt23.6.2005
Wiisas
Neonomide: jos ja kun sinua kiinnostaa muiden hyvinvointi niin äärettömästi, voisit jossain vaiheessa perehtyä myös myötäelämisen tärkeyteen ja tuen antamiseen.

Olen itse toiminut omaishoitajana vuosia, joten haista huilu.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Neonomide
Wiisas
Neonomide: jos ja kun sinua kiinnostaa muiden hyvinvointi niin äärettömästi, voisit jossain vaiheessa perehtyä myös myötäelämisen tärkeyteen ja tuen antamiseen.

Olen itse toiminut omaishoitajana vuosia, joten haista huilu.

Mitä se mukaa takaa että on omaishoitaja?

Hämmentää.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14020
Liittynyt23.6.2005

Ettet joudu maksamaan omista verorahoistasi älyttömän kallista ventovieraan laitoshoitoa ?

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Neonomide
Ettet joudu maksamaan omista verorahoistasi älyttömän kallista ventovieraan laitoshoitoa ?

Niimpä. Myötäelämisen kyvystä tai tuen tärkeyden ymmärtämisestä se ei vielä kerro.

Hämmentää.

dot4
Seuraa 
Viestejä410
Liittynyt11.5.2007
Kohaon
vanhuusiän dementiasta kyselisin.

Yleensä käytetään käsitteitä vaskulaarinen dementia ja/tai frontaalinen otsalohkodementia.

Vierailija

A:n oireisiin saattaa kuulua myös vainoharhaisuus, lähimpien ihmisten epäily ja yleensäkin epäluulo. Kilttinä ja hyväluonteisena pidetyn mummon tai papan käytös saattaa muuttua hyvinkin hyökkääväksi, jopa väkivaltaiseksi. Myös puheet saattavat olla hyvinkin "epäsopivia". Joskus ihmetyttää mistä moinen määrä rivouksia onkin pesitynyt uskovaisen ja hyväkäytöksisen mummon mieleen.

Nämä olivat omakohtaisia kokemuksia lähipiiristä. Oireet ovat tietenkin varsin yksilöllisiä eri henkilöillä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat