Erityiskorvattavat lääkkeet

Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Meninpä sitten mielissäni apteekkiin ostamaan lääkkeitä jotka lääkäri oli minulle määrännyt. Etukäteen iloitsin että nyt on halvat mömmöt! Niin mitästä paskaa, tabut maksavat enemmän kuin budjetti antaa myöten.

Noh, apteekin täti sitten kehoitti ottamaan yhteyttä lekuriini josko voisin saada erityiskorvattavuuden lääkkeisiini. En tiedä erityiskorvattavuudesta muuta kuin mitä KELA:n sivuilla lukee, joten kysyisinkin nyt, mitä minun tulee erityiskorvsattavuuden saamiseksi tehdä?

Ottaa yhteys lekuriini joka kirjoittaa minulle lapun joka kourassa marssin KELAlle? Kuinka kauan prosessi kestää noin likimäärin. Toki kun KELAsta puhutaan niin varmaan viikkoja, mutta puhutaanko kuukausista?

Mitä kriteerejä erityiskorvauksen saamiselle on? Ei minua kiinnosta maksaa lääkkeistäni 1,30 € päivässä maailman loppuun asti. Tai edes paria vuotta. Tuohon kun laskee päälle vielä e-pillerit ja satunnaiset nukahtamislääkkeet niin summa nousee lähelle kahta euroa päivä. Noin paljoa en ole valmis laittamaan hyvinvointiini. Ja vaikka olisinkin, ei minulla yksinkertaisesti ole rahaa

Hämmentää.

Sivut

Kommentit (23)

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
Vatkain
Ottaa yhteys lekuriini joka kirjoittaa minulle lapun joka kourassa marssin KELAlle? Kuinka kauan prosessi kestää noin likimäärin. Toki kun KELAsta puhutaan niin varmaan viikkoja, mutta puhutaanko kuukausista?

Minusta aikaa meni yllättävän vähän. Reilu viikko. Kun paikallinen Kelan toimisto on tehnyt päätöksen, siitä saa tiedon ja sillä lapulla jo saa lääkkeet apteekista. Varsinaista uutta Kela-korttia, johon tieto on merkitty, voi joutua odottamaan, mutta sillä ei ole merkitystä.

Ohi tämän kysymyksen ajatus: Aikoinaan sai myös e-pillereistä Kela-korvauksen, jos lääkäri oli merkinnyt ne sairauden hoitoon. Pillereillähän voidaan hoitaa esim. runsasta vuotoa tai kohtuutonta kipua. Kannattaa ehkä kysyä, jos on hyvä lääkärisuhde ja edes jotain sairauteen viittaavaa.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Wiisas
Ohi tämän kysymyksen ajatus: Aikoinaan sai myös e-pillereistä Kela-korvauksen, jos lääkäri oli merkinnyt ne sairauden hoitoon. Pillereillähän voidaan hoitaa esim. runsasta vuotoa tai kohtuutonta kipua. Kannattaa ehkä kysyä, jos on hyvä lääkärisuhde ja edes jotain sairauteen viittaavaa.

Ja muistaakseni aknen hoitoon määrätyt tabut kuuluivat kanssa korvattaviin. Mulla ei kyllä taida olla pelkoa että saisin pillerit menemään korvattaviksi... Mutta toisaalta ihan sama kun tämän hetkinen lääkitykseni saattaa estää minulta pillereiden syönnin kohta kokonaan. Mutta toivottavasti ei.

Hämmentää.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Hain tänään lisää niitä tabuja ja ensimmäinen apteekkarin reaktio oli että "ai otatko vaikka nämä ovat näin kalliita, miksi sulla ei ole erityiskorvattavuutta?" Pakkohan ne oli sitten kumminkin ottaa.

Lekuri lupasi kirjottaa B-lausunnon parissa, kolmessa viikossa. Mutta jos se ei sitä kirjoita tai keksi siihen semmosta koodia joka oikeuttaa korvattavuuteen niin mulla kyllä loppuu lääkkeen syönti. Jos on kerran pitkäaikaissairas niin että tarttee lääkkeet loppuelämäkseen mutta ei tarpeeksi sairas saadakseen KELAkorvauksen, niin silloin ei kyllä ole tarpeeksi sairas niitä lääkkeitä syömäänkään.

Kellä muka on oikeasti varaa ostaa lääkkeitä 700 € vuodessa? Se on 60 € kuussa!

Hämmentää.

Vierailija

Mulla tuli viime vuonna tuo KELA:n katto täyteen ja sain loppuvuoden lääkkeet niin,että maksoi niistä vain 1,50 e/tuote. Apteekkiin meni yli 800 euroa, KELA sitten maksoi sen katon ylimenevän osuuden mulle. Katto oli viime vuonna n. 670 euroa, tänä vuonna saman verran. Mulla on paljon erityiskorvattavia lääkkeitä ja silti rahaa meni noin paljon. Kun muitakin sairaskuluja on niin voin sanoa että toista tonnia meni taas viime vuonna näiden tautien takia, aivan tympii tämä. Minä kyllä sijoitan omaan hyvinvointiin, mutta olisi se mukava pystyä kustantamaan muutakin kuin sairauskuluja.

Saat erityiskorvattavuuden siten, että lääkäri kirjoittaa sen B-todistuksen, aiankin tk:sta ja sairaalasta lähettävät sen suoraan Kelaan. Mulla meni viimeksi pari viikkoa sen päätöksen saamiseen. Riippuu varmaan paikkakunnasta miten nopeaa on toiminta.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Joo, kaksi viikkoa meni aika lailla tasan. Viime perjantaina tuli B-lausunto KELA:lta. Soitin lekurilleni 11.2. ja päätös tuli 26.2. Kirjeestä ilmenee, että lekurini on lähettänyt paperit KELA:lle 22.2. eli silloin hakemus on saapunut. Päätös on annettu 23.2 ja postitettu 24.2. Eli suurin "jumi" on lekurin ja KELA:n välillä.

Hämmentää.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
Vatkain
Joo, kaksi viikkoa meni aika lailla tasan. Viime perjantaina tuli B-lausunto KELA:lta. Soitin lekurilleni 11.2. ja päätös tuli 26.2. Kirjeestä ilmenee, että lekurini on lähettänyt paperit KELA:lle 22.2. eli silloin hakemus on saapunut. Päätös on annettu 23.2 ja postitettu 24.2. Eli suurin "jumi" on lekurin ja KELA:n välillä.

Hyvä! Minusta ihan kohtuullinen aika. Jotkut asiat hoituvat, vaikka usein jää kuva, ettei mikään toimi niin kuin odottaisi.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Wiisas
Hyvä! Minusta ihan kohtuullinen aika. Jotkut asiat hoituvat, vaikka usein jää kuva, ettei mikään toimi niin kuin odottaisi.

Totta. Minustakin ihan kohtuullinen aika. Varsinkaan kun en tiedä että miten suurta paperien pyörittelyä ja runoilua yhden lausunnon kirjoittaminen lekurilta vaatii. Hitto, saattaahan tuo olla isokin urakka. Kokemukseni mukaan byrokratian jumalat ovat vaikeasti tyydytettäviä.

Hämmentää.

Vierailija

Ensin potilas huijataan käyttämään turhia lääkkeitä, jotta rahat saataisiin häneltä takaisin kiertoon, jonka jälkeen potilas on köyhä. Sitten hän hakee lääkäriltä lausunnon, jonka avulla potilas saa lääkkeensä ilmaiseksi. Valtio maksaa ja raha kiertää. Erityiskorvattavia lääkkeitä käyttäviä luusereita siis tarvitaan vähintään 200 000 Suomen kokoisessa maassa, jotta ihmisiä saataisiin työllistettyä ja raha kiertäisi.

Tämä menettelytapa antaa bonuksena sijaa suvaitsevaisuudelle, sillä lomilla olevat 200 000 henkilöä on korvattava jotenkin. Työperäinen maahanmuutto on toimivin ratkaisu. Kun maahanmuuttajia vähitellen integroituu yhteiskuntaan, ihmisistä tulee suvaitsevaisia.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Kannattaa tutustua asiaan josko vakuutusyhtiöstä ostettava sairaskuluvakuutus sisältää korvaukset omalle kohdalle osuvista lääkkeistä.

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
JamesBranleur
Erityiskorvattavia lääkkeitä käyttäviä luusereita

Siis ihminen, joka sairastaa jotain seuraavasta on luuseri: * 101 Aivolisäkkeen etulohkon vajaatoiminta
* 102 Vesitystauti
* 103 Diabetes
* 186 Kasvuhormoni
* 104 Kilpirauhasen vajaatoiminta
* 105 Lisämunuaisten kuorikerroksen vajaatoiminta
* 106 Lisäkilpirauhasten vajaatoiminta
* 107 Pernisiöösi anemia ja muut B12-vitamiinin imeytymishäiriöt
* 108 Myasthenia gravis
* 109 MS-tauti
* 110 Parkinsonin tauti ja siihen verrattavat liikehäiriöt
* 193 Rasagiliini
* 111 Epilepsia ja siihen verrattavat kouristustilat
* 181 Vigabatriini
* 182 Gabapentiini, levetirasetaami, pregabaliini, tiagabiini ja tsonisamidi
* 183 Lamotrigiini ja topiramaatti
* 199 Rufinamidi
* 112 Vaikeat psykoosit ja muut vaikeat mielenterveyden häiriöt
* 113 Älyllisesti kehitysvammaisilla esiintyvät käyttäytymisen häiriöt
* 114 Glaukooma
* 115 Rintasyöpä
* 192 Fulvestrantti
* 116 Eturauhassyöpä
* 117 Leukemiat, muut pahanlaatuiset veri- ja luuydintaudit sekä pahanlaatuiset imukudostaudit
* 189 Imatinibi
* 119 Trigeminus- tai glossofaryngikusneuralgia
* 120 Gammaglobuliinin puutostila
* 121 Sukurauhasten vaikea vajaatoiminta
* 122 Aplastinen anemia
* 123 D-vitamiinin krooniset aineenvaihduntahäiriöt
* 190 Lantaanikarbonaatti ja sevelameeri
* 196 Sinakalseetti
* 124 Synnynnäiset aineenvaihduntahäiriöt
* 195 Agalsidaasi beeta
* 126 Krooniset hyytymishäiriöt
* 194 Hyytymistekijä VIII ja von Willebrand -tekijä
* 127 Elinsiirron tai kudossiirron jälkitila
* 128 Gynekologiset syövät
* 129 Itsenäinen verihiutaleiden tai granulosyyttien niukkuus
* 130 Pahanlaatuiset kasvaimet, joita ei ole edellä erikseen mainittu
* 180 Interferoni alfa
* 191 Erlotinibi
* 197 Sunitinibi
* 198 Sorafenibi
* 132 Sarkoidoosi
* 133 Vaikea haiman krooninen vajaatoiminta
* 134 Yleinen erytrodermia
* 135 Rakkoihottuma
* 137 Dialyysihoitoa edellyttävä uremia
* 138 Munuaisten vajaatoimintaan liittyvä vaikea anemia
* 201 Krooninen sydämen vajaatoiminta
* 202 Hajapesäkkeiset sidekudostaudit, reumaattiset niveltulehdukset ja niihin verrattavat tilat
* 203 Krooninen keuhkoastma ja sitä muistuttavat krooniset obstruktiiviset keuhkosairaudet
* 205 Krooninen verenpainetauti
* 206 Krooninen sepelvaltimotauti
* 280 Klopidogreeli
* 207 Krooniset sydämen rytmihäiriöt
* 208 Haavainen paksunsuolentulehdus ja Crohnin tauti
* 211 Periytyvät rasva-aineenvaihdunnan vaikea-asteiset häiriöt
* 211, 213 Rosuvastatiini
* 212 Kihti
* 213 Krooniseen sepelvaltimotautiin liittyvä rasva-aineenvaihdunnan häiriö.
Aha. Hyvä tietää... Muututko sinäkin luuseriksi jos sairastut eturauhassyöpään, MS-tautiin tai joudut onnettomuuden takia saamaan siirtoelimen?

Hämmentää.

Vierailija

Vatkain, ei noihin tauteihin sairastu muut kuin luuserit. Kaikki on kiinni elintavoista. Luuserit eivät jaksa kiinnittää niihin huomiota ja sairastuvat.

Ja vastaus kysymykseesi: Kyllä!

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
JamesBranleur
Vatkain, ei noihin tauteihin sairastu muut kuin luuserit. Kaikki on kiinni elintavoista. Luuserit eivät jaksa kiinnittää niihin huomiota ja sairastuvat.

Tällaisella yksinkertaisuudella tai tyhmyydellä ei taida päästä luuseri-joukkoon. Ainakaan erikoiskorvauksen piiriin - tähän ei löydy apua vaikka taitaa olla kroonista.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Wiisas
JamesBranleur

Tällaisella yksinkertaisuudella tai tyhmyydellä ei taida päästä luuseri-joukkoon. Ainakaan erikoiskorvauksen piiriin - tähän ei löydy apua vaikka taitaa olla kroonista.

Hitto mikä säälittävä raukka. Trolliparka.

Hämmentää.

Vierailija

Mua aina watuttaa tuollaiset Jameksen kaltaiset paskan lässyttäjät. Tuossa listassa, jossa mainitaan nämä erityiskorvauksen piirissä olevat sairaudet, joidenka hoitamiseen tarvittavia lääkkeistä KELA sen korvauksen myöntää, on paljon tauteja joilla ei liene mitään tekemistä elintapojen eikä luusereiden kanssa. Tottahan joku luuseri voi näihin tauteihin sairastua, mutta ei tarvitse olla luuseri välttämättä, tauti voi tulla muutenkin. Mulla on neljään eri sairauteen erikoiskorvattavat lääkkeet, ja niistä vain yksi tauti on suoraan riippuvainen elintavoista. Muut ovat autoimmuunisia. Jos olen luuseri tautieni takia, niin sanokaa ihmeessä miten lopetan taudit ja ryhdyn työkykyiseksi, niin voi alkaa elää normaalia elämää. Ehkäpä James ottaisi tautini itselleen... voisin näistä jo luopua.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat