Jos olisi lisääntymispakko?

Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Voisiko olla olemassa tilanteita joissa yhteiskunnalla on oikeus puuttua yksilöiden sukupuolielämään ja edellyttää että he lisääntyvät, vaikka kyseiset yksilöt eivät haluaisi niin tehdä?

Jos ihmiskunnan säilyvyys olisi juuri sinun varassasi, tekisitkö kaikkesi lajin jatkumiseksi? Vai toteaisitko että on tässä jo ihan tarpeeksi ihmiselämää ollut ja mitäpä sitä enää väkisin ylläpitämään, olkoon ja menköön koko laji?

Kommentit (15)

Vierailija
Rousseau
Voisiko olla olemassa tilanteita joissa yhteiskunnalla on oikeus puuttua yksilöiden sukupuolielämään ja edellyttää että he lisääntyvät, vaikka kyseiset yksilöt eivät haluaisi niin tehdä?

Ainakin Nikolau Caucesku teki laiksi, että jokaisen naisen tulee synnyttää viisi lasta. Sen lain jäljiltä saimme sitten ihalla Romanian lastenkoteja...

Vierailija
Rousseau
Jos ihmiskunnan säilyvyys olisi juuri sinun varassasi

Jos olisin maailman ainoa mies jäljellä jonkin mullistuksen seurauksena, niin kyllä, olisin valmis uhrautumaan ja lisääntymään mahdollisimman monen naisen kanssa.

Hedelmöitys mieluiten perinteisin menetelmin, mutta olen valmis myös lahjoittamaan spermaa koeputkihedelmöityksiin.

Vierailija
Jos olisi lisääntymispakko?
Yhtä huono pohdinta kuin "Jos olisi murha/itsemurhapakko". Puhtaasti hypoteettinen kysymys jolle ei ole olemassa mitään oikeaa vastausta.

Vierailija

Se riippuu vallitsevasta tilanteesta, ilmapiiristä, kulttuurista ja henkilöistä. Monet varmaan täyttäisivät velvollisuuttaan, sitten olisi niitä jotka pitäisivät lakia humpuukina tai ainakin keplottelisivat itselleen erivapauden. Kuitenkin useimmat tuntuvat haluavan lisääntyä joka tapauksessa, jotkut saattaisivat kieltäytyä tai vähintään olla nirsoja sen suhteen kenen kanssa muodostaisivat perheen.

Vierailija
Hubsu
Rousseau
Jos ihmiskunnan säilyvyys olisi juuri sinun varassasi

Jos olisin maailman ainoa mies jäljellä jonkin mullistuksen seurauksena, niin kyllä, olisin valmis uhrautumaan ja lisääntymään mahdollisimman monen naisen kanssa.

"Uhrautumaan"

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Voisin toimia keinokohtuna eli voisin uhrata oman kehoni synnyttääkseni yhden lapsen jos tilanne olisi sellainen että en haluaisi itse siitä huolehtia mutta synnyttää pitäisi kumminkin. En sitten tiedä että heräisikö se hoivavietti sitten kumminkin vai ei.

Hämmentää.

Vierailija

Koko kysymys on "hölmö" tai jotain.

Lisääntyisivätkö nuo jälkeläiseni sitten keskenään? Saattaisi tulla ongelmia jossakin vaiheessa. Tokihan tekisin kuitenkin velvollisuuteni ja valikoiden luonnollisesti. Voitaisiin joka päivä pitää tilaisuus, jossa Peksu valikoisi kaikista maailman naaraista ne jotka haluaisi. Spermanluovuttajaksi en suostuisi missään nimessä! Se olisi täysin vastoin periaatteitani!

Eipähän olisi ainakaan ongelmia miten aikansa käyttää. Saattaisihan tuokin tosin työnteolta alkaa tuntumaan jossakin vaiheessa. Ihmiskunnalla ei oikeastaan olisi juurikaan väliä. Olisipahan mukavaa tekemistä. Kaippa siitä kuitenkin joku palkka maksettaisiin? Kyselee maapallon tuleva mieshuora numero yksi ja ainoa!

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Rousseau

Jos ihmiskunnan säilyvyys olisi juuri sinun varassasi, tekisitkö kaikkesi lajin jatkumiseksi? Vai toteaisitko että on tässä jo ihan tarpeeksi ihmiselämää ollut ja mitäpä sitä enää väkisin ylläpitämään, olkoon ja menköön koko laji?

Varmaan sinulle on tuttu Margaret Atwoodin Orjattaresi?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Orjattaresi

Niin ja kyllä minä haluaisin yrittää ihmisen jatkumista, jos se olisi minun varassani.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Vierailija
Aweb
Niin ja kyllä minä haluaisin yrittää ihmisen jatkumista, jos se olisi minun varassani.

Tavallaan ihmisen jatkuminen on meidän kaikkien varassa. Jos emme kollektiivisesti pyri kestävään kehitykseen, niin vaarantuuhan siinä tulevaisuus pitkällä tähtäimellä.

iisakka
Seuraa 
Viestejä848
Liittynyt30.9.2005

Tällä hetkellä muistaakseni jo joka kuudes pariskunta kärsii lapsettomuudesta ja suunta on kai huonompaan?

Jos vaikka ympäristömyrkkyjen tai jonkun muun syyn takia 80% pariskunnista tulisi hedelmättömiksi, pitäisi jäljelle jäävien parien tehdä keskimäärin yli 10 lasta tai muuten edessä olisi muutaman vuosikymmenen päästä vaikea huoltosuhdeongelma.

Aika pitkälle varmaan päästään yhteiskunnan kannustimilla. Tuossa vaiheessa varmaan jokaisesta lapsesta maksettaisiin vanhemmille ruhtinaallisesti. Siltikin tilanteessa olisi kysymys vain aste-erosta nykyiseen lapsilisäjärjestelmään nähden? Niinhän se toden totta on: jo nyt ollaan siinä tilanteessa, että yhteiskunta kannustaa ihmisiä hankkimaan enemmän lapsia.

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005
Rousseau

Jaa-a. Koska olen naispuolinen, en millään voisi pitää yksin koko ihmislajia yllä... tosin sitten olisi vihdoinkin varaa valita potentiaalisia isäehdokkaita millä kriteerillä vaan. Ehkä keinohedelmöityksellä pelkkiä tyttäriä mahdollisimman erilaisesta geeniaineksesta.

Jos olisin mies, ei olisi kysymystäkään. Miehiä ylimalkaan "tarvitaan" vähemmän, yksi mies riittäisi mainiosti siittämään kokonaisen sukupolven. Men are expendable - sitä ei oikein voi sanoa suomeksi yhtä näppärästi.

Mutta kuten edellä jo sanottiin, perimä rappeutuisi siitä niin pahasti, että mieluummin säästäisin koko ihmiskuntaa mahdollisimman paljon. Geneettistä monimuotoisuutta tarvitaan.

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija
Pikku Gen
Mutta kuten edellä jo sanottiin, perimä rappeutuisi siitä niin pahasti, että mieluummin säästäisin koko ihmiskuntaa mahdollisimman paljon. Geneettistä monimuotoisuutta tarvitaan.

Jostakin muistaakseni luin, että riittävä geneettinen monimuotoisuus säilyisi noin 5000 parin populaatiolla. Joten jos mystinen sairaus pyyhkäisisi pois kaikki miehet miinus 4999 miestä ja minut, olisi kaikki geneettisen monimuotoisuuden kannalta hyvin. Jäisihän tuossa vielä noin 7000000 (jos naisia on yhteensä noin 3,5 miljardia tällä hetkellä) naista hoideltavaksi per mies.

Vierailija
Hubsu
[Jostakin muistaakseni luin, että riittävä geneettinen monimuotoisuus säilyisi noin 5000 parin populaatiolla. Joten jos mystinen sairaus pyyhkäisisi pois kaikki miehet miinus 4999 miestä ja minut, olisi kaikki geneettisen monimuotoisuuden kannalta hyvin. Jäisihän tuossa vielä noin 7000000 (jos naisia on yhteensä noin 3,5 miljardia tällä hetkellä) naista hoideltavaksi per mies.

Totta. Itse asiassa jopa 1000 parin populaatiolla ollaan vielä aika turvallisilla vesillä mutta joku yksittäinen juttu voi alkaa nousta esiin.

Tuo 7 miljoonaa naista per mies olisi vähän haasteellinen "luomuna" mutta keinohedelmöityksenä ei tuottaisi juurikaan ongelmaa (korkeintaan jännetuppitulehduksia miehille).

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
Aweb

Varmaan sinulle on tuttu Margaret Atwoodin Orjattaresi?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Orjattaresi

Olen nähnyt elokuvan. Olihan se rankka maailma. Varsinkin jos diggailee yksilön päätäntäoikeutta, kuten minä.

Nykyisen persoonallisuuteni kanssa menisin kyllä ennemmin hirteen kuin lisääntyisin. Vaikka asia perusteltaisiin miten tai palkittaisiin jollain tavalla ruhtinaallisesti (oma saari etelämereltä? kartano Englannista?) niin en moiseen touhuun haluaisi lähteä. Toisaalta toki jo ikäkin vaikuttaisi vapauttavalla tavalla tässä asiassa, ellei väen vängällä haluta Down-kakaroita ja eiväthän ne auttaisi lajia ylläpitämään.

Filosofisesti pohtien tulisi väistämättä myös sellaisia ajatuksia kuin että ehkä lajimme kuuluu hävitä, jos se olisi häviämäisillään. Jotain merkittäviä muutoksia pitäisi ihmiskunnassa tapahtua että lajimme olemassaolo ihan sinällään tuntuisi erittäin tärkeältä koko planeetan, saati maailmankaikkeuden mittakaavassa.

Itsekin muistan avaruustutkimusohjelmasta kuulleeni että 100 ihmistä (50 paria) riittäisi ylläpitämään lajia ilman sukurutsan vaaraa. Eli pienestä määrästä se voi laji eteenpäin ponnistaa.

Uusimmat

Suosituimmat