Nykyautojen laatu paskaa?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kauppalehden artikkeli.
Vanhemmissa autoissa Toyota loistaa vikatilastojen kärkipäässä. Japskilaiset maasturit tuntuu pärjäävän myös hyvin ilman spesifisiä vikoja.

Mersut, Volvot ja muut laatuauoton tuntuu jäävän jälkijunaan ihan joka listassa.

Kilometrien määrää ei ole huomioitu, mutta hyvät merkit ja mallit loistaa myös runsailla kilometreillä.

_____________________________________

Nämä autot voivat olla todellisia pommeja

Keskiviikko 10.02.2010 klo 11:44 (päivitetty ke 12:54)

Katsastusyhtiö A-Katsastus on julkistanut merkki- ja mallikohtaiset tilastot hylätyistä henkilöautoista Suomessa.

Surkein tilanne merkeistä on jo ikääntyneillä Dodgella, Chryslerilla, Renaultilla ja Peugeotilla. Näistä autoista voi puhua jopa pommeina, sillä niiden hylkäysprosentit ovat pahimmillaan jopa yli 40.

Malleista huonoiten menestyi Renault Laguna, joka jää hylkäystilaston hännille monella vuosimallilla. Lagunan hylkäysprosentti on jopa 42.

A-Katsastus julkistaa tilastot nyt toista kertaa. Tilastoon on kerätty yhtiön vuonna 2009 katsastamat henkilöautot.

Autojen hylkäysprosentit kasvavat luonnollisesti sitä mukaa, kun niiden ikä kasvaa. Vain kolme vuotta vanhoissa autoissa keskimääräinen hylkäysprosentti on 5,4, mutta Dodge Caliberilla jo 35 ja Chrysler 300C:llä 32.

Renault Lagunoista hylättiin noin joka neljäs, mutta sen jälkeen tilastot kaunistuvat merkittävästi: Volvo XC90:n hylkäysprosentti on 17 ja Alfa Romeo 159-sarjan 14. Kaikkia näitä malleja vaivasivat eniten ohjauslaiteviat.

Automallien suuret erot tulevat esiin jo ensikatsastuksessa. Mitsubishi Outlanderin, Nissan Almeran, Chevrolet Aveon, Citroën C1:n ja Mazda 3:n hylkäysprosentit jäivät alle kahden.

A-Katsastuksen tilastoista selviävät myös keskimääräiset autolla ajetut kilometrit. Uusimmassa autoluokassa eniten kilometrejä on niellyt Volkswagen Transporter, keskimäärin 203 000. Transporter on 110 automallin vikatilastossa sijalla 99.

Mercedes-Benzin E-sarjan autoilla oin ajettu keskimäärin 158 000 kilometriä ja niitä vaivaavat viat etuakselistossa, iskunvaimentimissa ja käyttöjarrussa.

Mersu on sijalla 102.

Kolmas tilastossa esiin nouseva malli on Volvo V70, jolla on ajettu keskimäärin 103 000 kilometriä. Volvo hylätään yleisimmin ohjauslaitteiden vikojen vuoksi. Se löytyy heti Mersun jälkeen sijalta 103.

Myös Skoda Superb on reissumiesten ja –naisten suosiossa: Sillä on ajettu keskimäärin 104 000 kilometriä. Siitä ei ole raportoitu tyypillistä vikaa.

Vähiten kilometrejä kertyy pikkuautomalleille, esimerkiksi Ford Ka:lle, ja Peugeot 107:lle. Ne pärjäävät yleensä hyvin katsastustilastoissa.

Suomessa ei katsasteta neljävuotiaita autoja.

Viisi vuotta vanhoissa autoissa perää pitävät Renault Laguna, Peugeot 807, Chrysler Noen, Mercedes-Benzin Vito ja Peugeot 406. Tyypillistä niille olivat viat ohjauslaitteissa, etuakselistossa ja pakokaasuissa.

Myös viiden vuoden ikäisissä autoissa ajokilometrien kärkisijoja pitivät samat merkit kuin kolmevuotiaissa. Joukkoon kiilaa kuitenkin BMW X5.

Viisi vuotta vanhojen autojen parhaimmistoa olivat Honda HR-V, Toyota Land Cruiser, Ford Fusion, Audi A4 ja Mercedes-Benzin A-sarja.

Myös kuuden vuoden ikäisissä kulkupeleissä peränpitäjä on Renault Laguna. Muita ongelmamalleja ovat Volkswagen Transporter, Peugeot 406, Volvo XC90 ja Chrysler Neon. Huomiota näissä malleissa kiinnittää Volkswagen Transporterin suuri kilometrimäärä, yli 330 000. Se on yli puolet suurempi kuin muilla malleilla.

Vikalista pysyi muuten samana, mutta Volkswagen Transporterilla ilmaantui ongelmia myös jousituksessa.

Kuusi vuotta vanhojen autojen parhaita olivat Honda HR-V, Honda Jazz, Hyundai Getz, BMW X5ja Toyota Corolla.

Seitsemän vuoden ikäisten autojen ongelmaykkönen oli taas Renault Laguna. Viiden surkeimman joukkoon ylsivät myös Volkswagen Transporter, Chrysler PT, Peugeot 406 ja Fiat Brava.

Parhaiten tässä luokassa menestyivät Toyota RAV-4, Honda HR-V, Toyota Camry, Toyota Corolla ja Mitsubishi Carisma.

http://www.a-katsastus.fi/Autolija-info/Documents/A-Katsastus_vikatilast...

Sivut

Kommentit (37)

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

Missään ei puhuta auton huollosta ja kuinka se on hoidettu katsastusten välillä. Sekin pitäisi ottaa huomioon jos katsotaan mitkä automerkit ovat oikeasti huoltovapaimpia.

Tilasto tällä hetkellä osoittaa enemmänkin sitä millaiset tavat automerkin omistajilla on. Jos auto menee kerralla lävitse on autoa huollettu ja sen kunnosta pidetään huolta. Jos ei mene läpi katsastuksessa on tällöin huolto laiminlyöty.

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija
sinnipirtti
Missään ei puhuta auton huollosta ja kuinka se on hoidettu katsastusten välillä. Sekin pitäisi ottaa huomioon jos katsotaan mitkä automerkit ovat oikeasti huoltovapaimpia.

Tilasto tällä hetkellä osoittaa enemmänkin sitä millaiset tavat automerkin omistajilla on. Jos auto menee kerralla lävitse on autoa huollettu ja sen kunnosta pidetään huolta. Jos ei mene läpi katsastuksessa on tällöin huolto laiminlyöty.




Totta tuokin, pitäisi saada kilometrit, huoltovälit jne koko skaala ylös, mutta...

Mielestäni kuitenkin tilastosta ilmenevät tyypilliset viat kertoo paljon laadusta. Esimerkiksi joka Mersumallin etuakselisto ja ohjausviat.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
sinnipirtti
Missään ei puhuta auton huollosta ja kuinka se on hoidettu katsastusten välillä. Sekin pitäisi ottaa huomioon jos katsotaan mitkä automerkit ovat oikeasti huoltovapaimpia.



Aivan oikein. Kalliimmista autoista pidetään yleensä parempaa huoltakin.

Surkein tilanne merkeistä on jo ikääntyneillä Dodgella, Chryslerilla, Renaultilla ja Peugeotilla. Näistä autoista voi puhua jopa pommeina, sillä niiden hylkäysprosentit ovat pahimmillaan jopa yli 40.



Autoista ymmärtävä ei koskaan ostaisi amerikkalaista autoa, joten ei ihmetytä, että niitä on kärkisijoilla. Rellulla ja pösöllä taas on monia halpismalleja, jotka on suunniteltu lähinnä kauppakasseiksi lämpimiin olosuhteisiin - Suomessa talvi ja teiden suolaus sitten tekevät näistä nopeasti "pommeja".

Vierailija
Volitans
sinnipirtti
Missään ei puhuta auton huollosta ja kuinka se on hoidettu katsastusten välillä. Sekin pitäisi ottaa huomioon jos katsotaan mitkä automerkit ovat oikeasti huoltovapaimpia.



Aivan oikein. Kalliimmista autoista pidetään yleensä parempaa huoltakin.




Mersu ainakin oli vikatilastoissa aivan huonoimmasta päästä. Kallis auto, kalliit huollot, kalliit korjaukset. Etupään liikkuvat ohjaukseen ja akselistoon liittyvät osat ei ole halpoja mersulla nekään. Eli kertakaikkiaan MAKSA JÄ KÄRSI alusta asti auto.

Vierailija
Olbe
Mikä niistä vanhoista autoista sitten tekee niin hyviä ja kestäviä nykyautoihin verrattuna? Nostalgia vai huono muisti?



Varmaan siinä nostalgiaakin on. Ensimäiset katumaasturit tehtiin kuitenkin niin lujalla toleranssilla että ne ei mene rikki juuri mitenkään hiukka kovemmassakaan käytössä. Ei nykyisin katumaastureista niin kestäviä tehdä.

dot4
Seuraa 
Viestejä410
Liittynyt11.5.2007
Olbe
Mikä niistä vanhoista autoista sitten tekee niin hyviä ja kestäviä nykyautoihin verrattuna? Nostalgia vai huono muisti?



Onkohan se tuo takaveto, joka pisti ne 80-luvulla valmistetut autot kestämään paremmin. Semmoinen takatuupparivolvo seisoo tuossa pihassa, vuosimalli on -83, ja hyvin pelittää.

Ertsu
Seuraa 
Viestejä6541
Liittynyt8.11.2007
dot4

Onkohan se tuo takaveto, joka pisti ne 80-luvulla valmistetut autot kestämään paremmin. Semmoinen takatuupparivolvo seisoo tuossa pihassa, vuosimalli on -83, ja hyvin pelittää.

Jokos tuolloin Volvo teki takatuuppari-linja-autoja? Minun muistini mukaan tuon ajan bussit olivat vielä mahureita.
Henkilöautopuolelta en tiedä ainuttakaan takatuuppari-Volvoa.

Vierailija

Painavien autojen ohjauslaiteviat ovat itsestäänselvyyksiä, kuluvia osia, koiranluut, MB:ssä mallista riippuen pitää vaihtaa 15-40 000km:n välein.
Volvo XC90 on teknisesti samakuin s80/v70/s60, koneiden osalta myös c30/s40/v50, ford focus ST/RS, Mondeo 2,5t, Land Rover fr4 bens käyttävät samaa tekniikkaa joten tuskin eroavat luottettavuudessa.
Välykset tankojen päissä eivät kerro juuri mitään auton teknisestä luotettavuudesta, ainoastaan omistajista ja huollon huolimattomuudesta.
Ennenvanhaan piti nipat rasvata tonninvälein ja moottoriöljyt vaihtaa 5000km:n jälkeen, vielä 80-luvulla 7-10 000km oli normaali määrä, jotain edistystä siinä on tapahtunut.

Myöskään ohjauslaitteiden rikkominen ei ollut niin helppoa kun ei ollut tehostimia eikä niitä keveyden takia tarvittukkaan..Turvavarustuksen puuttuminen mahdollisti keveyden helpottaen alustan elämää. Raskaammista autoista, kuten Chevy Vaneista tms, kilometrin päähään kuuluvaa alustan nitinää ei mistään nykyautosta kuule, vaikka painot olisivat samassa luokassa.

Nyt ostin pitkästä aikaa "oman auton" Saab 900i 2,1 vm-93, ajattelin että tulee huomattavan paljon edullisemmaksi kuin "nykyautot"
Taksina on Volvo V70 AWD, 290 000km ajettu, ihan ok menny. Välillä tulee isoja huoltolaskuja(yli 1000e) kun vaihetaan jarruja ja hihnoja. Viat ovat olleet sähkölaitevikoja, esim. parkkitutka, sadetunnistin, jokin keskusyksikkö(näyttö pimeni), eipä noita vikoja oikein saabiin voi tulla

Mersuista on kokemusta kanssa "aika" paljon, ensimmäiset vuosimallit aina mallisarjasta ovat olleet mersulle vaikeita. 210, väyrysestä, polttimot paloivat joka puolelta päivittäin, etenkin 96-97 malleissa, 290TD:stä pakoputki meni poikki 50tkm:n välein. C-mallista(203) 00-01 piti vaihtaa koiranluut 10-15tkm välein, aina kun öljytkin, yhdestä leikkas kone kiinni uutuuttaan talvipakkasessa, varmaan yksilövika, koska seuraavat kesti sen 200-250tkm ilman mitään helsingin keskusta-ajoa.

Vierailija

90-luvulla monien saksalaismerkkien laatu meni alaspäin, dramaattisinta tason lasku ehkä oli perinteisen laatumerkin eli MB:n kohdalla, ja muutenkin ysäri Meset olivat ominaisuuksiltaan korkeintaan keskinkertaisia autoja, älä siis hommaa esim. 'Väyrystä' (Mercedes-Benz W210):

http://www.ajovalo.net/Mallit/MB_W210.htm

W210:n edeltäjä W124 on saavuttanut maineen kestävänä autona. Se oli auto, jonka laatu tehtiin tarkastamalla ja käyttämällä hyvälaatuisia osia. Kustannustehokkuuden nimissä laadunvarmistuksesta tingittiin ja komponenttivalmistusta kilpailutettiin. Niinpä W210 on monessa suhteessa laadultaan heikompi auto kuin edeltäjänsä.



Saksalaisten laatu on ollut 2000- luvun jälkipuoliskolla parantunut:

http://www.automerkit.fi/uutiset-trendi ... massa.html

http://yle.fi/uutiset/teksti/tiede_ja_t ... 75079.html

TÜV jakaa tilastonsa viiteen ikäryhmään. 2/3-vuotiaissa ja 6/7-vuotiaissa vähävikaisin on Porsche 911, 4/5-vuotiaissa VW Golf Plus ja vanhimmissa ikäluokissa Toyota RAV4. Muita hyvin menestyneitä malleja ovat mm. Mazda 2 ja 3, Toyota Corolla Verso, BMW 1, Porsche Boxster ja Ford Fusion.

---

Dekra jakaa tilastonsa vuosimallien sijasta ajomäärän mukaan. Niinpä sen tilastossa menestyvät paremmin mallit, joilla ajetaan paljon. Dekran listan kärjessä ovat Audi A6, BMW X3, BMW 3, Volvo S40/V50, VW Passat, BMW 7, BMW 5, VW Golf/Jetta, Skoda Octavia ja Ford Focus. Paras japanilaismerkkinen on vasta 16 sijalla oleva Toyota Avensis.

---

GTÜ yhdistää katsastustuloksiinsa Auto Zeitung -lehden autoilijoille tekemän vikakyselyn tulokset. Vuosien 2007–2009 katsastus- ja kyselytulosten perusteella vähävikaisimmat merkit ovat Mazda, Toyota, BMW, Skoda, Honda, Mercedes, Audi ja Seat. Selvästi muita merkkejä enemmän vikoja on Renaultissa, Peugeotissa, Fiatissa ja Citroënissa.

---

Vikatilastojen kategoriassa ”kaikkien mallien parhaat” vähävikaisin on edellisvuoden tapaan Audi A6 (88,1 prosenttia). Kaksi seuraavaa sijaa menevät BMW X3:lle (87 prosenttia) sekä BMW:n viidennen sukupolven 3-sarjalle (86,8 prosenttia).

Dekran tutkijat pitävät Opel Corsa D:n läpimurtoa merkittävänä, sillä autojen pitkäkestoisuutta mittaavassa testissä pienten autoluokkien autot ovat harvoin kärkisijoilla. Koko raporttia ajatellen kärsivät pikkuautoluokan ajoneuvot tälläkin kertaa suurimmista vioista.

Dekran raportti on tehty Saksassa. Suomen olosuhteisiin se on lähinnä suuntaa-antava. Raportti paljastaa, että autot ovat ensimmäisen 50 000 kilometrin aikana yleensä hyvin vähävikaisia. Ongelmat alkavat kuitenkin kasaantua hyvin nopeasti välillä 100 000 - 150 000 km. Merkittävissä katsastuksen hylkäämisen aiheuttavissa vioissa on näillä kilometreillä varustetuilla autoilla jo viisinkertainen todennäköisyys tulla hylätyiksi.

rcislandlake
Seuraa 
Viestejä2683
Liittynyt3.10.2006

Onneksi autojen laatu paranee sitten, kun ne valmistetaan kaikki Kiinassa.

Parempi on olla sanomatta mitään, jos ei ole mitään sanottavaa. Keskustella voi aina.

Denzil Dexter
Seuraa 
Viestejä6665
Liittynyt7.8.2007
Gabriel
Olbe
Mikä niistä vanhoista autoista sitten tekee niin hyviä ja kestäviä nykyautoihin verrattuna? Nostalgia vai huono muisti?



Varmaan siinä nostalgiaakin on. Ensimäiset katumaasturit tehtiin kuitenkin niin lujalla toleranssilla että ne ei mene rikki juuri mitenkään hiukka kovemmassakaan käytössä. Ei nykyisin katumaastureista niin kestäviä tehdä.



Taitaa olla enimmäkseen nostalgiaa. Vielä 70-luvulla joutui pallonivelet ja vetoakselit vaihtamaan 20-30 tkm välein, öljyt 2500-5000 km välein eikä konekaan kestänyt sataatuhatta kuin parhaimmissa peleissä (Mossen 40 tkm kestotestissä taisi mennä kaksi konetta). Sinkittyjä koreja ei ollut käytössä, muutaman vuoden ikäinen auto saattoi olla läpimätä. Katkojan kärkiin tuli piikkejä tonnin-parin välein. Mukava viilailla kynsiviilalla pimeässä pakkasyössä..

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007
Gabriel
Olbe
Mikä niistä vanhoista autoista sitten tekee niin hyviä ja kestäviä nykyautoihin verrattuna? Nostalgia vai huono muisti?



Varmaan siinä nostalgiaakin on. Ensimäiset katumaasturit tehtiin kuitenkin niin lujalla toleranssilla että ne ei mene rikki juuri mitenkään hiukka kovemmassakaan käytössä. Ei nykyisin katumaastureista niin kestäviä tehdä.

pieni ero on siinä että aiemmin maasturilla ajettiin huonoissa olosuhteissa ja nykyisillä nimensä mukaisesti kadulla. Nykyisiä ei ole edes tarkoitettu maastoon.

Omat tyyppivikansa oli ja on vanhoissa. Aivan varmasti pomppaa ja jatkoeriin pääsee jos ei tarkista tai korjaa vikoja ennen konttorille menoa. Nykyään tapana monella hakea "vikalista" kun aikaisemmin tapana oli korjata viat viimeistää ennen katsastusta. Tiedä sitten miten se vaikuttaa edellä olleen tutkimuksen tulokseen?

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija

Jos katsoo monia tilastoja, niin BMW on kärkisijoilla useamman mallin kera, mikä kyllä mielestäni kertoo tasalaatuisuudesta. Esim. 3-sarjaa tehdään Leipzigissa, Münchenissä ja Regensburgissa. 5-sarjaa Dingolfingissa. X3:sta Grazissa, Itävallassa. X5:sta taas Spartanburgissa Yhdysvalloissa.

Vitosta ja kolmosta tehdään vielä muuallakin maailmalla paikallisille markkinoille.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat