Mikroturbiini voimanlähteenä

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tuli surffaillessa vastaan uutinen mikroturbiinia käyttävästä hybridiautosta: http://www.automerkit.fi/uutiset-trendit/uutiset/artikkelit/uusi-mikrotu...

Capstone tarjoaa 30kW aina 1MW asti noita mikroturbiineja.

Artikkelin luettuani aloin pohtimaan josko samaa periaatetta voisi käyttää esim. työkoneissa ja lentokoneissa.

Capstonen sivuilla oli mm. juttu bussiin asennetusta mikroturbiinista jolla oli saavutettu 50% polttoaineen säästö ja melutaso oli laskenut 75%.
http://www.capstoneturbine.com/news/video/view/bus.asp

Luulisi että olisi järkevää tuottaa juurikin työkoneisiin voima noilla turbiineilla sähkön muodossa ja käyttää sitä vain tarpeen vaatiessa. Luulisi että tekniikalle olisi ostajia jos puhutaan noinkin suurista polttoainesäästöistä ja melunalenemisista. Monissa työkoneissa onkin käytössä dieselsähköllä toimiva mm. voimansiirto, mutta niissäkin varmaan saataisiin suuria hyötyjä tällaisilla mikroturbiini generaattoreilla.

Lentokoneissa voisi lisäksi kerätä talteen aurinkoenergiaa vähentämään ennestään polttoaineen kulutusta ja sähkömoottoreiden käyttö mahdollistaisi paremman aerodynaamisen suunnittelun jos työntövoima tuotettaisiin sähkömoottoreilla.

Onkohan kenelläkään mitään tietoa paljon yksi tuollainen esim.60kW mikroturbiini kustantaa? Itse en tietoa mistään löytänyt.

Sivut

Kommentit (133)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
koplis
Onkohan kenelläkään mitään tietoa paljon yksi tuollainen esim.60kW mikroturbiini kustantaa? Itse en tietoa mistään löytänyt.



Sepä se. Jos hinta kiinnostaa, unohda koko juttu.

Tosin en minä tuota 50 %:n polttoaineensäästöäkään dieselmoottoriin verrattuna niele, vaikka valmistaja kuinka kauniisti sen muotoilisi. Yleensä nuo pienet turbiinit ovat olleet poskettomia polttoainerosvoja.

Vierailija

Polttoainesäästöstä vielä. Jos esim työkone käyttää 10 litraa dieseliä tunnissa ja säästö olisi vaikka 'vain' 30% ja jos koneen käyttötunnit sen elinaikana vaikka 20000 niin johan siinäkin säästyy 60000 litraa dieseliä. Veikkaanpa että erotus tavallisen työkoneen moottorin ja tuon välillä ei niin suuri ole. Siis rahallisesti.

Vierailija

Olisi kaikin puolin halvempaa ja hyödyllisempää kehittää sitä dieselmoottoria niin että ainetta säästyy 30%...ehkä?

Vierailija
koplis
Polttoainesäästöstä vielä. Jos esim työkone käyttää 10 litraa dieseliä tunnissa ja säästö olisi vaikka 'vain' 30% ja jos koneen käyttötunnit sen elinaikana vaikka 20000 niin johan siinäkin säästyy 60000 litraa dieseliä. Veikkaanpa että erotus tavallisen työkoneen moottorin ja tuon välillä ei niin suuri ole. Siis rahallisesti.

Ja lisäksi aika varma, että se perus riisseli kestää hippasen kauemmin kuin tuollainen mikroturbiini käytössä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26890
Liittynyt16.3.2005
koplis
Polttoainesäästöstä vielä. Jos esim työkone käyttää 10 litraa dieseliä tunnissa ja säästö olisi vaikka 'vain' 30% ja jos koneen käyttötunnit sen elinaikana vaikka 20000 niin johan siinäkin säästyy 60000 litraa dieseliä. Veikkaanpa että erotus tavallisen työkoneen moottorin ja tuon välillä ei niin suuri ole. Siis rahallisesti.



Tuollaisessa noin 30 kW:n teholuokassa turbiinilta on hitonmoinen suoritus päästä edes dieselin kulutukselle. Turbiinin ongelma on myös se, että sen paras hyötysuhde tulee hyvin kapealla tehoalueella, kun taas diesel toimii kohtuullisesti paljon laajemmalla tehoalueella. Harvassa kulkuneuvossa tai työkoneessa tarvitaan jatkuva vakioteho.

Ja pitää sen 100000 rpm kiertävä mikroturbiininin, joka kestää 20000 käyttötuntia, olla tehty melkoisen ihmeellisistä aineista ja ihmeellisillä tekniikoilla.

Vierailija

Tällaista niiden sivuilta löyty: 'One of Capstone's longest running microturbines -- more than 25,000 hours as of the end of 2002 -- has been operating virtually continously for three years in an oilpatch in Alberta. Running on 2% sour gas, the only downtime as been for air filter cleanings/replacements and several minor fuel injector cleanings.'

Ja tarkoituksena sillä olisi tuottaa sähköä, jolla käytettäisiin koneissa esim. hydraulipummpuja ja ajomoottoreita.

pmk
Seuraa 
Viestejä1855
Liittynyt1.1.2010
Neutroni

Tuollaisessa noin 30 kW:n teholuokassa turbiinilta on hitonmoinen suoritus päästä edes dieselin kulutukselle. Turbiinin ongelma on myös se, että sen paras hyötysuhde tulee hyvin kapealla tehoalueella, kun taas diesel toimii kohtuullisesti paljon laajemmalla tehoalueella. Harvassa kulkuneuvossa tai työkoneessa tarvitaan jatkuva vakioteho.

Joitakin kaasuturbiinikäyttöisiä vetureita on rakennettu, mutta niiden huoltokustannukset nousuvat aivan hirveiksi ajettaessa esim. vuoristoisessa maastoissa, jolloin kuormitus vaihteli suuresti. Tämän takia niissä oli sähkökäyttöisiä vauhtipyörävirityksiä, jotta turbiini voisi toimia vakioteholla ja mäkiä varten tehoa varastoitiin vauhtipyöräviritykseen.

Wärtsilä on pärjännyt hyvin pienien muutaman megawatin dieselvoimaloilla, eikä noissa teholuokissa kaasuturbiinit kovin vakavia kilpailijoita ole.

Voimalaitospuolella suuritehoisia kaasuturbiineja käytetään lähinnä vara/huipputehovoimalaitoksissa, jossa käyttöajat saattavat olla vain muutamia tunteja vuodessa, eli polttoainekulutuksella ei ole väliä.

Jos kaasuturbiini on jatkuvassa voimalaitoskäytössä, se on osa kombivoimalaitosta, eli kaasuturbiinin pakokaasut johdetaan höyrykattilan lävitse, joka pyörittää höyryturbiinunia ja toista generaattoria ja höyryturbiinin jäähdytysvedet kiertävät meillä usein vielä kaukolämpöpiirin kautta. Näillä tempuilla saadaan kokonaishyötysuhde niin korkeaksi, että kannattaa käyttää niin kallista polttoainetta kuin maakaasua.

Jos palataan aivan mikroteholuokan laitteisiin, niin jotkut harrastajat ovat rakentaneet ison kuorma-auton dieselmoottorin turboahtimesta mikroturbiinin, mutta minulla ei ole tietoja tämän kestävyydestä tai polttainekulutuksesta.

Nuo mikrokaasuturbiinien hyötysuhdeväittämät kuulostavat sen verran kummallisilta muihin havaintoihin verrattuna, ettn niitä purematta niele.

Vierailija
One of Capstone's longest running microturbines -- more than 25,000 hours as of the end of 2002 -- has been operating virtually continously for three years in an oilpatch in Alberta. Running on 2% sour gas,...



Tuossa tekstissä on kaikki tyypilliset "ameriikan totuudet" joita ilmeisesti ei ole todennettu kolmannen osapuolen taholta.

Sinänsä hienoa että kaikkea "uutta" aina löytyy...

Vierailija

Ei panna vielä patennttitoimistoa kiinni, kuten tällä sivustolla nämä astianmakuiset vastatuulen kirjoittajat koittavat tehdä.

Ratkaisuja löytyy.

Antero

Vierailija
anteror
Ei panna vielä patennttitoimistoa kiinni, kuten tällä sivustolla nämä astianmakuiset vastatuulen kirjoittajat koittavat tehdä.

Ratkaisuja löytyy.

Antero


Juu ei laiteta kiinni, vaan rajotetaan järjettömät väitteet ulkopuolelle.

Huomasitko, ettet taaskaan saanut minkäänlaista sisältöä viestiisi?

Vierailija

"Biokaasun polttava mikroturbiini on huipputekninen, mutta periaatteessa hyvin yksinkertainen laite. Amerikkalaisen Capstonen mikroturbiinissa on vain yksi pyörivä akseli, joka pyörii parhaimmillaan peräti 96 000 kierrosta minuutissa. Samalla akselilla on sekä sähkögeneraattori että ilmaa palotilaan työntävä turbiini. Akselilla on kaksi tarkoin työstettyä ilmalaakeria, joiden voitelusta huolehtii metallipintojen väliin puhallettu ohut ilmakerros.

Huoltokustannukset ovat pienet, Malkamäen mukaan huomattavasti pienemmät kuin esimerkiksi tanskalaisissa biokaasureaktoreissa, joissa sähköä tuotetaan polttomoottoreilla. Ensimmäinen huolto, ilmansuodattimen vaihto, tulee vastaan vasta vuoden kuluttua.''

pätkä tästä jutusta:
http://www.kaytannonmaamies.fi/haku/hae?q=lietelannasta

Capstone on ilmeisesti kaupallistanut NASA:n tutkimusosaston keksinnön. Ja se siis toimii monilla eri polttoaineilla mm. dieselillä.

Tuo ym. Matti Malkamäki on tämän Greenviroment puljun tj.
Tuolla tosin puhutaan vain tosin kaasulla toimivista:
http://greenvironment.de/english/index.php

'Capstone applications have currently accumulated more than 21 million service hours in more than 5000 plants around the world. The mean time before failure (MTBF) is 14,000 service hours (C65).

Capstone gas microturbines are renowned for their efficient and environmentally friendly operation. The generator, compressor and turbine are mounted on a shaft which rotates at 60,000 rpm on an air bearing. In practice, this means no lubricants, no cooling water and very little wear. The microturbines have a maintenance interval of 8,000 hours and a calculated service life of 80,000 hours. The time and expense needed for maintenance are much less than for a gas engine. The microturbines offer maximum reliability and are suitable for both indoor and outdoor installation. '

En yritä väittää, että tämä olisi mikään maailmaa pelastava ratkaisu, mutta jos nuo jutut mitä olen lukenut pitävät yhtään paikkansa niin kyllähän äkkiseltään voisi luulla, että noilla saataisiin juurikin työkoneiden tehokkuutta suhteessa polttoaineen kulutukseen parannettua huomattavasti tekemällä koneista dieselsähkökoneita.

Esim. biodiesel sekä vaikkapa bioetanoli voisi hyvinkin toimia polttoaineena, jolloin ympäristöhyödyt lisääntyisivät pienentyneen pa kulutuksen lisäksi...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat