Eläinkunnan ja kasvikunnan tuotteet

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tällaisia teorioita aina välillä putkahtelee täällä esiin:

Vahinkolaukaus
Voit toki jälleen kerran osoittaa, että olen väärässä ja linkata tutkimukset, joissa todetaan esim. papujen tai hedelmien haitallisuus ja eläintuotteiden hyödyllisyys. Tutkimuksia, jotka kertovat näiden kaikkien osalta täysin päinvastaista, löytyy pilvinpimein.
...
välimerenruokavalion vaikutukset esim. syöpien ja sydänsairauksien ilmenemiseen ovat yleisesti tiedossa, samoin runsaan eläintuotteiden käytön käänteiset vaikutukset ko. sairauksiin.

Ehkäpä aiheelle voisi avata oman ketjun. Tänne voi linkata vakuuttavaa tieteellistä näyttöä eläinkunnan tai kasvikunnan tuotteiden terveyseduista tai -haitoista. Mieluiten kokeellista näyttöä tai tilastollisen näytön osalta edes kunnollisia päätetapahtumia monitulkintaisten markkereiden sijaan ja fiksuja tilastomalleja, joissa ei niputeta esim. lihaa yhteen viljatuotteiden kanssa.

Esim. nimimerkki Vahinkolaukaus voisi lähettää muutaman omaa teoriaansa tukevan lähdeviitteen.

Itse en muista nähneeni mitään erikoisempaa kokeellista näyttöä kummankaan eduksi.

Kommentit (11)

Vierailija

Kokeellinen näyttö ja päätetapahtumat ovat mahdoton yhdistelmä. Ainoa poikkeus Lyon, ja sekin on niin monimuuttujainen että siitä ei voi päätellä oikein mitään.

Niin että täysin turha ketju.

Vierailija

Mä en nyt hahmota, puhutaanko interventioista vai seurantatutkimuksista (paras tapa tutkia päätetapahtumia), ja puhutaanko veganismista vai sekasyöjien kasvisten syömisestä, ja puhutaanko terveysvaikutuksista vai laihduttamisesta?

Vierailija

Aihe vapaa, mutta erityisesti kiinnostaa näyttö, joka tukee nimimerkki Vahinkolaukauksen teoriaa, että eläinkunnan tuotteet olisivat terveydelle haitallisia.

Ja toiseksi kiinnostaa asetelma sekasyönti vs. kasvissyönti.

Vierailija

Melkein kaikissa epidemiologisissa, mitä olen nähnyt, eläintuotteet yhdistyvät hivenen kasvaneeseen riskiin (tyyliin 1,2). Tämä niin USA:ssa, Euroopassa kuin Kiinassa ja Japanissa. Itse olen tulkinnut sen niin, että runsas elukka korreloi vähäisten kasvisten kanssa ja vaikutus tulee siitä. Kaikissa epidemiologisissakaan kun tuo ei tule esille, ja toisaalta runsaat kasvikset korreloivat alhaiseen sairastavuuteen.

Parhaat tulokset on saatu yleensä yhdistelmällä runsaat kasvikset + niukahkosti elukkaa, mutta paleoitahan ei ole juuri tutkittu (runsaat kasvikset + runsaasti elukkaa) paitsi tuo Lindebergin diabeetikkotutkimus (jossa ei päätetapahtumia vaan interventio välimerelliselle tai paleolle). Siinä kyllä markkereiden valossa paleo pesi pöydän.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14024
Liittynyt23.6.2005
Mimei
Parhaat tulokset on saatu yleensä yhdistelmällä runsaat kasvikset + niukahkosti elukkaa, mutta paleoitahan ei ole juuri tutkittu (runsaat kasvikset + runsaasti elukkaa) paitsi tuo Lindebergin diabeetikkotutkimus (jossa ei päätetapahtumia vaan interventio välimerelliselle tai paleolle). Siinä kyllä markkereiden valossa paleo pesi pöydän.

"Kuinka voisi olla toisin ?"

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

Uusimmat

Suosituimmat