Kirjakustantamot?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Mitä tiedätte kirjakustannusfirmoista?
Mitä eroa on kirjailijan kannalta Otavalla, WSOY:llä, Gummeruksella, tai sitten näillä uusilla pienkustantamoilla. Teos ja Myllylahti esim. ?

Onko isoilla yrityksillä esim. Otava, parempi markkinointi, korkeammat vaatimukset, paremmat/huonommat ehdot?

Kommentit (3)

Pseudohippi
Seuraa 
Viestejä13828
Liittynyt27.11.2006
Luuttu
Mitä tiedätte kirjakustannusfirmoista?
Mitä eroa on kirjailijan kannalta Otavalla, WSOY:llä, Gummeruksella, tai sitten näillä uusilla pienkustantamoilla. Teos ja Myllylahti esim. ?

Onko isoilla yrityksillä esim. Otava, parempi markkinointi, korkeammat vaatimukset, paremmat/huonommat ehdot?




WSOYn pääkonttorin ovi aukeaa sisäänpäin. En nyt muista kuka kuuluisa kirjailija oli kyseessä (olisiko ollut Veijo Meri), mutta tarina kertoo että nuori kirjailijanalku oli päättänyt viedä esikoiskäsikirjoituksensa WSOY:lle, mutta ei saanut pääkonttorin ovea auki vaikka kuinka kiskoi. Otavan pääkonttori puolestaan sijaitsee viereisessä korttelissa ja kun Södikan ovet eivät auenneet, hän vei teoksensa sitten Otavalle.

Suurilla kustantamoilla on tietysti suuremmat markkinointiresurssit, mutta kaikkein tärkeintä lienee kirjailijan ja kustannustoimittajan välinen henkilösuhde. Monet kirjailijat vaihtavat nykyään kustantamoa jos heidän kustannustoimittajansa vaihtavat työpaikkaa.

1980-luvulla WSOYlle tuli n. 500-600 esikoiskäsikirjoitusta vuosittain, niistä 3-5 julkaistiin. En tiedä mikä on suhde nykyään.

Ihmiset tekevät tulevaisuuden.

Vierailija
Pseudohippi
Luuttu
Mitä tiedätte kirjakustannusfirmoista?
Mitä eroa on kirjailijan kannalta Otavalla, WSOY:llä, Gummeruksella, tai sitten näillä uusilla pienkustantamoilla. Teos ja Myllylahti esim. ?

Onko isoilla yrityksillä esim. Otava, parempi markkinointi, korkeammat vaatimukset, paremmat/huonommat ehdot?




WSOYn pääkonttorin ovi aukeaa sisäänpäin. En nyt muista kuka kuuluisa kirjailija oli kyseessä (olisiko ollut Veijo Meri), mutta tarina kertoo että nuori kirjailijanalku oli päättänyt viedä esikoiskäsikirjoituksensa WSOY:lle, mutta ei saanut pääkonttorin ovea auki vaikka kuinka kiskoi. Otavan pääkonttori puolestaan sijaitsee viereisessä korttelissa ja kun Södikan ovet eivät auenneet, hän vei teoksensa sitten Otavalle.

Suurilla kustantamoilla on tietysti suuremmat markkinointiresurssit, mutta kaikkein tärkeintä lienee kirjailijan ja kustannustoimittajan välinen henkilösuhde. Monet kirjailijat vaihtavat nykyään kustantamoa jos heidän kustannustoimittajansa vaihtavat työpaikkaa.

1980-luvulla WSOYlle tuli n. 500-600 esikoiskäsikirjoitusta vuosittain, niistä 3-5 julkaistiin. En tiedä mikä on suhde nykyään.


Kiitos. Eli asia oli niin kuin vähän arvelinkin, eli eroja ei ole.

Aweb
Seuraa 
Viestejä41238
Liittynyt16.3.2005
Luuttu

Kiitos. Eli asia oli niin kuin vähän arvelinkin, eli eroja ei ole.



No tietenkin isolla kustantajalla on tehokkaampi markkinointi ja kyky maksaa kirjailijoilleen parempia palkkioita jne. Levityskoneisto on tehokkaampi, kirjojen esillepano kirjakaupoissa parempi yms. Eli rahan olemassaolo kyllä näkyy. Jos havittelee uraa ulkomailla niin isoilla kustantajilla on tällaiseen olemassa kanavat. Isommissa kustantamoissa on myös varaa palkata päteviä kustannustoimittajia korjaamaan sinun pilkkuvirheesi ja tarvittaessa vaikkapa kirjoittamaan kirjasi kokonaan uudelleen (sinun nimissäsi tietenkin), mikäli aihe on kyllin mielenkiintoinen. Isommat kustantajat järjestävät kirjailijoitaan pieniä kustantamoita paremmin erilaisille messuille ja tilaisuuksiin, jossa nämä pääsevät esille kirjoineen. Kokkareilla voi olettaa olevan paremmat purtavat ja enemmän toimittajia, kriitikoita ja muita kirjailijoita ja kirjallisuusväkeä. Isot talot myös pystyvät huolehtimaan kirjailijoistaan, elikkä esim. Saarikoski pystyi soittamaan Otavaan ja ruinaamaan rahaa laskuihinsa. Taiteellinen vapaus saattaa joissakin tapauksissa olla turvatumpi pienen kustantamon leivissä. Pienen kustantamon kirjailijana sinulla voi myös olla mahdollisuus leimautua paremmin johonkin haluamaasi genreen.

Kirjailijat myös vaihtavat kustantajia, mikäli homma ei toimi. Eivät taitaisi tällaista tehdä, jos eroa kustantajien välillä ei olisi.

Viime aikoina kirjailijat ovat kritisoineet WSOY:n johtoa mm. markkinoinnin puutteesta.

Pseudohipin muistelema kirjailija oli minun muistaakseni Eino Leino.

Teuvo: "Aweb on tosi tyhmä eikä Hänen tyhmempää ole kuin Phony, asdf, Mummo"

Uusimmat

Suosituimmat