Juominen juostessa

Seuraa 
Viestejä11058
Liittynyt16.3.2005

Olin tänään samassa pöydässä, jossa keskustelivat harrastajajuoksija ja puoliammattilainen maratoonari. Harrastajajuoksija kysyi, että mikähän siinä on, kun 22 km:n lenkillä jossain vaiheessa meinaa väkisin puhti loppua. Maratoonari kysyi, onko juomaa mukana? Harrastaja sanoi, että on vettä. Maratoonari sanoi, että kyllä tuollaisella matkalla pitää olla ihan urheilujuomaa, ei niitä vedellä juosta.

Minulle tuollainen matka on aika saavuttamattomissa, mutta ihan mielenkiinnosta kysyn, mitä palstan aktiivilenkkeilijät juovat juostessaan? Kuinka paljon ja monenko kilometrin välein? Ja millaisilla lenkeillä yleensäkään kannattaa ottaa jotain juotavaa mukaan?

Kommentit (4)

Vierailija

Mun kasittaakseni, jos olet tankannut nestetta kehoosi jo ennen lenkkia (aamusta asti saannolliseen tahtiin), eika ole erityisen kuuma, pitaisi pystya holkkaamaan n. 1,5h ilman juomaa mukana. Kunhan sitten taas juo suorituksen jalkeen, etta lihaksisto palautuu. Mun tietaakseni veden juominen "lisaa" hikoilua, eli nesteen imeytymisen parantamiseksi sen taytyisi olla "urheilujuomaa". Sopiva maara suoloja vahentaa myos kramppien ilmaantumista pitkan lenkin aikana.

Eihan puhdin loppuminen lopu yksinkertaisesti energian loppumisesta, eli miten olet syonyt lenkkipaivan aamuna/lounaalla tai edellisena iltana?

Vierailija

Et vaan oo tarpeeks ketoosissa jos puhti loppuu.[/PeterH]

Lihasten (täydet) hiilarivarastot riittävät < 85 % VOmaxin rasituksella alle kaksi tuntia, alle 70 %:n VOmaxilla voivat riittää jopa 5 tuntia koska rasvan käyttö energiaksi on suurta.

Maksan hiilarivarastot pilkkovat hiilareita verensokeriksi, ja se varasto uupuu (täydellä varastolla) kahdessa tunnissa. Eli erityisesti kovassa kahta tuntia lähentelevässä rasituksessa kannattaa ottaa hiilihydraattipitoista juomaa rasituksen aikana sopivin väliajoin.

Kun itse viimeksi juoksin puolimaratonin, aloin napsimaan reitin varrella olleita juomia n. 13 km kohdalla. Pidemmillä omilla lenkeillä (> 10 km) huomaa aina loppuvaiheessa että alkaa ajattelemaan sipsejä

Vierailija
asdf
Olin tänään samassa pöydässä, jossa keskustelivat harrastajajuoksija ja puoliammattilainen maratoonari. Harrastajajuoksija kysyi, että mikähän siinä on, kun 22 km:n lenkillä jossain vaiheessa meinaa väkisin puhti loppua. Maratoonari kysyi, onko juomaa mukana? Harrastaja sanoi, että on vettä. Maratoonari sanoi, että kyllä tuollaisella matkalla pitää olla ihan urheilujuomaa, ei niitä vedellä juosta.

Jos juo ennen lenkkiä sopivan pieniä annoksia riittävän pitkällä aikavälillä ja on saanut ravinnosta riittävästi suolaa (suola auttaa nesteen imeytymisessä), niin harrastaja voi juosta parikymppiä ilman että on juomaa mukana. Helteellä asia on tietysti erikseen.

Nestevajausta tulee aina pitkissä suorituksissa jonkin verran, mutta sen kestämisen vaihteluväli on yksilöillä suurta. Tottumis- ja harjoittelukysymys pitkälti. Juoma mukana auttaa jonkin verran ja ainakin nopeuttaa palautumista.

En sano, että urheilujuomat ovat huijausta, mutta lähes yhtä hyvää voi tehdä itsekin. Kun lisää litraan juomisvalmista mehua puolisen teelusikallista suolaa, niin se on siinä.

Uusimmat

Suosituimmat