Nukuinko vai mitä helvettiä oikein oli tekeillä?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

oli kesäyö, pari vuotta sitten. en tiä miten havahduin siihen tunteeseen etten voinut liikkua. tiesin kuitenkin olevani hereillä, tunne oli 100% mua pelotti koska en voinut liikkua, yritin huutaa myös mutta en saanut mitään ääntä!
tunne oli vähän sellainen...en tiä,...

oudointa siinä oli se, että mä tiesin että mun silmät oli auki!
mutta en nähnyt mitään. ihan mustaa vaan vaikka oli kesäyö.
muistan ajatelleeni että mulla ihan 100 varmasti on silmät auki...mitään en nähnyt kuitenkaan...ajatus kulki,,,

Kommentit (11)

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Kuulostaa vastaavalta, mihin itsellänikin on kokemuksia muutaman kerran.

Olitko kuitenkin nukkunut juuri ennen tuota tuntemusta? Päättyikö tilanne uneen vaipumiseen ja normaaliin heräämiseen?

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija

Unihalvaus. Ei ole harvinainen ilmiö.

Itse olen pari kertaa unihalvautuneena kokeillut levitaatiota. Eikä se niin kummalista ole. Yliarvostettua.

Vierailija
thedude
oli kesäyö, pari vuotta sitten. en tiä miten havahduin siihen tunteeseen etten voinut liikkua. tiesin kuitenkin olevani hereillä, tunne oli 100% mua pelotti koska en voinut liikkua, yritin huutaa myös mutta en saanut mitään ääntä!
tunne oli vähän sellainen...en tiä,...

oudointa siinä oli se, että mä tiesin että mun silmät oli auki!
mutta en nähnyt mitään. ihan mustaa vaan vaikka oli kesäyö.
muistan ajatelleeni että mulla ihan 100 varmasti on silmät auki...mitään en nähnyt kuitenkaan...ajatus kulki,,,

Mulla käynyt just päinvastoin. Oli ihan pilkkopimeää, ja halvauksen aikana kaikki kirkastui ja näin ympärilleni.
On muuten helvetillinen tunne. Tapahtunut nuorempana useita kertoja, ja jotenkin opin pääsemään siitä pois liikuttamalla aluksi varpaitani, josta kontrolli sitten pikkuhiljaa palaa koko kehoon.

Tuo voi ilmeisesti tapahtua myös nukutuksessa. Olisi aika karmeeta jossakin leikkauksessa havaita olevansa hereillä, mutta kykenemätön viestimään lääkäreille. -> jos joudun leikkaukseen pyydän ehdottomasti jonkun aivosähkömasiinan varmistamaan, että nukun oikeasti.

Vierailija

Käytätkö muuten paljonkin päihteitä. Mielestäni liittyy jotenkin aiheeseen. Ainakin itselläni. Taukojen aikana tuota tapahtui. Jotenkin pää lepäsi vain puoliksi.

Vierailija
Noppacola
Tuo voi ilmeisesti tapahtua myös nukutuksessa. Olisi aika karmeeta jossakin leikkauksessa havaita olevansa hereillä, mutta kykenemätön viestimään lääkäreille. -> jos joudun leikkaukseen pyydän ehdottomasti jonkun aivosähkömasiinan varmistamaan, että nukun oikeasti.

Leikkauksessa tapahtuvassa heräämisessä kyse ei ole varsinaisesti unihalvauksesta, vaan siitä, että kemiallisesta koktailista on unohtunut riittävä määrä nukutuslääkettä. Tai rauhoittavaa, jotakin keskushermostoon vaikuttavaa jokatapauksessa. Sen sijaan lihasten liikkeet lamauttavaa lääkettä on saanut tarpeeksi, jolloin voi olla tietoinen tapahtumista, mutta ei pysty kuitenkaan ilmaisemaan sitä millään lailla.

Tästä aiheesta on tehty elokuvakin, nimellä Awake. Jessica Alba näyttelee siinä kieroa sairaanhoitajaa.

Edit: Niin ja se piti vielä lisätä, että minun tietääkseni ainakin Suomessa on nykyään jokaisessa leikkauksessa käytössä aivojen sähköistä toimintaa mittaava laite.

Uusimmat

Suosituimmat