'Hiihin lujjaa' - J.Tervon surullinen näkemys Suomesta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

http://areena.yle.fi/audio/748540

[size=150:33ctembw]Suomen henkinen ilmapiiri kilpaurheiluperspektiivistä katsottuna[/size:33ctembw]

"Hiihtäminen kuuluu henkisesti aikaan, jolloin kotien verhot kellastuivat tupakansavusta eikä turvavyötä tarvinnut käyttää. Viinapulloa pidettiin pöydänjalan vieressä. Hienostuneita kun oltiin. Kekkonen hiihti, Neuvostoliitto takoi auroja miekoiksi ja Suomen televisiossa näytettiin yhtä kanavaa ja kolmea väriä: mustaa, valkoista ja harmaata. Harmaata oli eniten. Se oli sodanjälkeisten vuosikymmenten väri. Kaupunkien kadut olivat tyhjiä, mutta Pekka Tiilikaisen kiikari täysi."

"Taloustutkimus selvitti muutama viikko sitten sponsorointia ja urheilun arvomaailmaa. Haastatellut suomalaiset pistivät urheilulajit arvojärjestykseen. Lista oli hävettävää ja tyrmistyttävää luettavaa. Suomalaiset arvostivat jopa yhdistetyn jalkapalloa korkeammalle. Yhdistettyhän on laji, jonka pariin hakeutuvat ne, jotka eivät jaksa hiihtää tarpeeksi lujjaa eivätkä jaksa hypätä hyppyrimäestä kylliksi kovvaa menestyäkseen näissä erikoislajeissa."

Kommentit (15)

Vierailija

Englantilaiset arvostavat krikettiä enemmän kuin jalkapalloa.
Amerikkalaiset arvostavat v*un kääpiönheittoa enemmän kuin jalkapalloa.

So, what's the point?
Jalkapallo on kolmannen maailman suosikkilaji, josta sivistyneen väen pitääkin pysyä erossa.

Enemmän olen huolissani tässä maassa suositusta pohjoisamerikkalaisten tehdaskaupunkien valkoisen roskaväen leikkitappelusta nimeltä jääkiekko.

Vierailija

Hävettävintä maassamme ovat nämä ihmiset, jotka aina syystä tai toisesta muistavat kertoa kuinka hävettävää kaikki täällä on. Ja muualla tietysti kaikki on niin ihanasti.

Vierailija
mvd

Enemmän olen huolissani tässä maassa suositusta pohjoisamerikkalaisten tehdaskaupunkien valkoisen roskaväen leikkitappelusta nimeltä jääkiekko.

Itseasiassa se on lähinnä Kanadan ja tiettyjen USA:n pohjoisten periferioiden laji. Muualla USA:ssa jääkiekko on lähinnä marginaalilaji.

Mitä tulee jääkiekkoon yleensä niin pidän sitä lähinnä junttien pelinä. Jostain syystä suomalaisilla on myös käsitys että jääkiekkoilijat ovat "kovia tyyppejä". Tuossa vaiheessa keskustelua muistutan heitä tietyistä tosiasioista...

[size=85:3pxd99n5]Brittiläinen "White Pride" kohtaa todellisuuden. [/size:3pxd99n5]

Vierailija
mvd
Englantilaiset arvostavat krikettiä enemmän kuin jalkapalloa.

Ugh. Hienostoväki on puhunut

salai
Seuraa 
Viestejä7264
Liittynyt17.3.2005
iileskotti
Hävettävintä maassamme ovat nämä ihmiset, jotka aina syystä tai toisesta muistavat kertoa kuinka hävettävää kaikki täällä on. Ja muualla tietysti kaikki on niin ihanasti.

Muistaakseni Jari Tervo ei ole näitä hävettäviä ihmisiä. Jos muistan väärin, voin aina lähteä pois täältä taksilla. Jos muistan edes, missä takkini olikaan . . .

Mitä tahansa edellä esitetyistä väitteistä saa epäillä ja ne voidaan muuttaa toisiksi ilman erillistä ilmoitusta. Kirjoittaja pyrkii kuitenkin toimimaan rehellisesti ja noudattamaan voimassa olevia lakeja.

Vierailija
ralf64
mvd

Itseasiassa se on lähinnä Kanadan ja tiettyjen USA:n pohjoisten periferioiden laji. Muualla USA:ssa jääkiekko on lähinnä marginaalilaji.

Niin justiin, Florida ja California löytyy kumpikin sieltä Kanadan ja USA:rajalta.

Vierailija
mika222

Niin justiin, Florida ja California löytyy kumpikin sieltä Kanadan ja USA:rajalta.

Asukasmääriin nähden niiden jääkiekkojoukkueiden yleisöluvut ja paikalliset kannattajat lienevät aika marginaalisia verrattuna amerikkalaiseen jalkapalloon, baseballiin ja koripalloon.

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973
Liittynyt18.2.2009

"Mitä tulee jääkiekkoon yleensä niin pidän sitä lähinnä junttien pelinä. Jostain syystä suomalaisilla on myös käsitys että jääkiekkoilijat ovat "kovia tyyppejä"."

-onko se itse lajin vika,jos fanilaumat muodostuvat junteista?Onko laji vastuussa siitä,että junttifanit pitävät pelaajia "kovina tyyppeinä"
Kyllä minullakin kieltämättä ajatukset ovat moninaiset,kun näkee lauman 6packin kuorista hatun tehneitä isovatsaisia (liian nuorena)keski-ikäistyviä humalaisia joille antero mertaranta merkitsee legendaa.....mutta mutta,itse laji on mielestäni hieno.Monitahoinen,erilaisia pelityylejä mahdollistava taktinen,koviakin otteita mahdollistava,kamppailu,jossa yhteispelillä on valtava merkitys.Hyvä joukkue on enemmän kuin osiensa summa.
Sama koskee jalkapalloa,moni näkee sen fanatismia herättävänä poliittisena aseena,joka saa mustan afrikkalaisen keräämään lauman ympärilleensä ja kohottamaan kalasnikovin pään päälle kalkattavan kurkkuäänen soidessa .TAi se on mahdollista nähdä huonompiosaisten punavatsaisten engalntilaisten agressioiden purkuväylnä ym.mutta siinäkin itse peli vivahteineen on hieno.
Jääkiekko on tietysti marginaalilaji globaalilla tasolla,mutta kyllä futis yhdistää koko maailmaa,ja lienee juoksulajien jälkeen se eniten urheilullisuudelta vivahtava kaikkien yhteinen juttu.Siinhen ei tarvita kuin tasaista alustaa,ja jonkin sortin pyöreä jotenkuten pyörivä.
Rahan ryvettämien mammuttimaisten samppanjaliigojen yhteydestä itse pelin ytimeen ei kannata varmaan edes puhua....

Vierailija

Kaikki urheilun seuraajat ns. penkkiurheilijat ovat aivokääpiöitä. Jalkapallo varsinkin on pitkäveteistä pas**a
Jos itse urheilee ,niin sen vielä jotenkin ymmärtää.

Vierailija
sapetix
Kaikki urheilun seuraajat ns. penkkiurheilijat ovat aivokääpiöitä.

Minkä ymmärtää? Aivokääpiöisyydenkö?

idiotus
Seuraa 
Viestejä1907
Liittynyt8.12.2007

Kaikki, jotka kuuntelevat musiikkia, ovat melusaasteesta pitäviä mielenvikaisia pölhöjä.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

In porto perse vitulus est.

Rousseau: "tämä keskustelufoorumi saattaa aiheuttaa itsetuhoisuutta, käytettävä vain hoitohenkilökunnan valvovan silmän alla ja/tai hyvin lääkittynä".

Varoitus! Saatan leikkiä välillä paholaisen asianajajaa jopa tiedostamatta sitä.

Vierailija
idiotus
Kaikki, jotka kuuntelevat musiikkia, ovat melusaasteesta pitäviä mielenvikaisia pölhöjä.

Kuolaavia idiootteja.

Vierailija
sapetix
Kaikki urheilun seuraajat ns. penkkiurheilijat ovat aivokääpiöitä. Jalkapallo varsinkin on pitkäveteistä pas**a

Amen. Ja Ra. Itse harjoitetun kuntourheilun vielä ymmärtää, mutta muiden urheilemisen katsominen?

Uusimmat

Suosituimmat