Kielioppiketju

Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Tässä ketjussa saa kysyä kielioppiasioista. Tässä ketjussa saa myös esittää kielioppivirheitä julkisista medioista, koska monesti sellainen ärsyttää...

Mulla olisi heti kärkeen pari kysymystä. Kirjoitetaanko Espanja tuolleen?

Sitten jos lause päättyy lyhenteeseen, joka päätetään pisteellä, esim. esim., niin korvataanko piste kysymysmerkillä jos kyseessä on kysymyslause vai laitetaanko sekä lyhenteen päättävä piste että kysymysmerkki? Esimerkkilause: Keräävätkö Ville ja Teppo postimerkkejä, etikettejä, tarroja, jne.? vai: Keräävätkö Ville ja Teppo postimerkkejä, etikettejä, tarroja, jne?

Hämmentää.

Sivut

Kommentit (62)

Vierailija
Vatkain

Ei, se kirjoitetaan yleensä ilman kursiivia. Huom! Tuolla lailla, ei tuolleen, sekä minulla, eikä mulla. Myös sanan kärkeen olisit voinut korvata ilmaisulla aluksi.

Vierailija
Vatkain
Tässä ketjussa saa kysyä kielioppiasioista. Tässä ketjussa saa myös esittää kielioppivirheitä julkisista medioista, koska monesti sellainen ärsyttää...

Sitten jos lause päättyy lyhenteeseen, joka päätetään pisteellä, esim. esim., niin korvataanko piste kysymysmerkillä jos kyseessä on kysymyslause vai laitetaanko sekä lyhenteen päättävä piste että kysymysmerkki? Esimerkkilause: Keräävätkö Ville ja Teppo postimerkkejä, etikettejä, tarroja, jne.? vai: Keräävätkö Ville ja Teppo postimerkkejä, etikettejä, tarroja, jne?

Kyllä. Espanja.
Lyhenteen piste säilyy muiden välimerkkien kuin pisteen edellä. Kahta pistettä ei kirjoiteta peräkkäin.

Vierailija

Mihin kohtaan pilkku seuraavassa lauseessa?

Jaakko sanoi, että plaa plaa...
Jaakko sanoi että, plaa plaa...

Vanhojen kielioppisääntöjen mukaan eka on oikein, mutta toka kuulostaa korrektimmalta tauotusmielessä.

Onko oikein kuitenkin korvata että jollakin muulla tai jättää kokonaan pois?

Jaakko sanoi, plaa plaa...

EDIT: Hyvä aihe muuten. Tähän tullaan palaamaan.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
Gabriel

Vanhojen kielioppisääntöjen mukaan eka on oikein, mutta toka kuulostaa korrektimmalta tauotusmielessä.

Että sanaa ennen tulee pilkku. Viimeisessä esimerkissäsi on kaksi lausetta, joiden yhteyden joutuu lukija itse arvaamaan. Mikään ei selitä, että plaa plaa on Jaakon sanomaa.

Lisätty: Voihan sen että sanan korvata viimeisessä kaksoispisteellä.

(muissa ketjuissa on sitten turha tulla minun virheitä korjaaamaan)

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Vierailija
Wiisas
Gabriel

Että sanaa ennen tulee pilkku. Viimeisessä esimerkissäsi on kaksi lausetta, joiden yhteyden joutuu lukija itse arvaamaan. Mikään ei selitä, että plaa plaa on Jaakon sanomaa.

Lisätty: Voihan sen että sanan korvata viimeisessä kaksoispisteellä.

(muissa ketjuissa on sitten turha tulla minun virheitä korjaaamaan)

Kuulostaa tuossa asiayhteydessä lukemisen ja asian kannalta väärältä. Ehkäpä tulevaisuudessa muuttavat sääntöä. Onhan ne pilkkusäännöt jo omista koluajoistanikin muuttuneet. ETTÄ sanan eteen ei ilmeisesti enää aina tarvitse pilkkua laittaa.heh.

Vierailija
Gabriel
Kumpi on oikein?

enpä vai empä?.

Luulen, että enpä on oikein. En tiedä, enpä tiedä.

Ja niinpä sanaan tulee n-kirjain, ei m tyyliin niimpä.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
Javert
Gabriel
Kumpi on oikein?

enpä vai empä?.

Veikkaisin samoin. Enpä on oikein.

BONUS: Sydämeen ei mahdu kuin yksi ämmä.

Hämmentää.

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008
Gabriel
Kuulostaa tuossa asiayhteydessä lukemisen ja asian kannalta väärältä. Ehkäpä tulevaisuudessa muuttavat sääntöä. Onhan ne pilkkusäännöt jo omista koluajoistanikin muuttuneet. ETTÄ sanan eteen ei ilmeisesti enää aina tarvitse pilkkua laittaa.heh.
Kuinka niin? Jaakon sanominen on pointti ja selitys ilmaistaan sanan että avulla. Tauotus ei mielestäni ole lainkaan järkevä pilkulla että sanan jälkeen, koska Jaakko ei sanonut "että"

Everything you know, is about to change.

Vierailija
Javert
Gabriel
Kumpi on oikein?

enpä vai empä?.

Oikea tapa kuulostaa perseeltä...

Vierailija
Gabriel
Javert
Gabriel
Kumpi on oikein?

enpä vai empä?.

Oikea tapa kuulostaa perseeltä...

No, kun se -pä on liitepartikkeli, niin se en ei taivu.

Vierailija
Teekkari
Gabriel
Kuinka niin? Jaakon sanominen on pointti ja selitys ilmaistaan sanan että avulla. Tauotus ei mielestäni ole lainkaan järkevä pilkulla että sanan jälkeen, koska Jaakko ei sanonut "että"

Koska mielestäni Jaakon sanominen alkaa pilkusta eli siis

Jaakko ei siis sanonut että vaan kaiken sen mitä tulee pilkun jälkeen. Eli mielestäni pilkku taoottaa ja kertoo sen mitä Jaakko sanoi.

Tiedän olevani nykysääntöjen mukaan väärässä, mutta omaan korvaani tuo puoltamani kuulostaa oikeammalta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat