Lentokonemoottoreiden kuluminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Kun täällä tuntuu olevan sekä asiantuntijoita että "asiantuntijoita" ilmailutekniikan saralla, niin kysyttäköön seuraava kysymys:
Maapuolella kaasuturbiinien käynnistyskerrat määrittävät hyvin paljon sitä miten usein koneita täytyy huoltaa. Olen kuullut suhdelukuja että yksi käynnistys vastaisi 10:stä jopa yli 40:een tuntia normaalia ajoa. Kuinka ilmailupuolella huomioidaan vastaava kuluminen vai huomioidaanko, eli onko lyhyessä reittikäytössä olevan koneen huolto moottoreiden osalta tiiviimpää kuin pitkiä matkoja lentävällä vastaavalla koneella? Ja miten koneiden manuaaleissa huoltovälit on määritetty?

Kommentit (3)

Vierailija

Reittikoneet töröttää huollossa 12 h yhtä lentotuntia kohden., mutta siihen sisältyy kaikki. Moottoreille on oma huolto-ohjelmansa.

Seppo_Pietikainen
Seuraa 
Viestejä7615
Liittynyt18.10.2007
tietää
Reittikoneet töröttää huollossa 12 h yhtä lentotuntia kohden., mutta siihen sisältyy kaikki. Moottoreille on oma huolto-ohjelmansa.



En tiedä mistä moisen tiedon olet saanut. Normaalisti reittikoneet pyritään pitämässä ilmassa vähintään n. 10 tuntia vuorokaudessa. Esimerkiksi Finnairin päivittäiset lennot New Yorkiin ja takaisin (AY005-AY006) tehdään normaalisti yhdellä ja samalla AB330 -koneyksilöllä. Toisin sanoen kone on ilmassa yli 12 tuntia vuorokaudessa.

Tyypillisesti moottoreiden "raskas"-huoltoväli on (ymmärtääkseni) luokkaa 3000-6000 lentotuntia.

EDIT: Raskaalla huoltovälillä tarkoitan sitä, että moottori irroitetaan koneesta ja korvataan toisella, ja kaivetaan haalarin taskuista ruuvimeisselit ja jakoavaimet, joilla sitten hyökätään moottorin kimppuun.

Tuo 12 h/lentotunti voi pitää paikkansa, jos puhutaan henkilötyötunneista per lentotunti.

--
Seppo P.
Kreationismi perustuu tietämättömyyteen, se sikiää tietämättömyydestä ja siitä sikiää tietämättömyyttä. Tietämättömyyden levittäminen on kreationismin elinehto ja tietämättömyydessä rypeminen on kreationistin luonnollinen elämisenmuoto

tendo
Seuraa 
Viestejä535
Liittynyt21.2.2009

Yleistä tarkastuksista:

http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_m ... nce_checks

Moottoreiden huolto tapahtuu tuon puitteissa. Eli on on öljyn lisäyksen kaltaisia toimenpiteitä, joita tapahtuu usein ja toisaalta esimerkisksi moottorin irroittaminen isoa huoltoa varten saattaa olla tarpeen vaikka 4 -6 vuoden välein riippuen sekä käyntisykleistä että käyntitunneista valmistajan ja viranomaisen ohjeen mukaan ellei yllättäviä kulumisia tai vikoja tule.

Pisimmät nonstop lennot kestävät nykyään jopa lähelle 20 tuntia.

Uusimmat

Suosituimmat