Maitohappobakteerit

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko maitohappobakteerien käytöllä lisäravinteena hyötyä muulloinkin kuin antibioottikuurin yhteydessä? Onko jotain suositeltavaa annoskokoa ja onko erilaisten bakteerien välillä eroja toimivuudessa? Entä mahdollisesti haittavaikutuksia? Ja onko parempi "täsmäpommittaa" vain parilla kolmella eri bakteerilla isompia määriä vai käyttää mahdollisimman laajakirjoista tuotetta?

Sivut

Kommentit (19)

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Kyllähän sitä väitetään että MHB:t avittaisivat suoliston toimintaa kaikkina aikoina.

Itseäni kiinnostaa että mikä juutas ne MHB:t sitten oikein tappaa sieltä elimistöstä pois, että niitä pitää jatkuvasti tuoda kehoon lisää? (Normaalissa elämässä, kun ei ole käytetty antibiootteja.) Ihan kuin nimenomaan haitalliset bakteerit jäisivät aina muhimaan kehoon ja niistä ei sitten muka pääse kirveelläkään eroon? (Oletan että MHB:ia tuutataan kroppaan juuri sen vuoksi että ne veisivät kaiken tilan ja täten sysäisivät huonot bakteerit pois tieltä.) Mikseivat muutkin bakteerit kuukahda jos ei niitä kokoajan vartavasten tunge suustaan sisään, vai tungetaanko me jatkuvasti shaissea itseemme? Vai hiivanko kanssa tappelemaan sitä MHB:ia tarvitaan?

Päättelisin että kannattaa napata mahdollisimman montaa eri sortimenttia. Tämä sen vuoksi että jos joku tietty bakteeri kuolee siellä suolenmutkassa, niin joku toinen saattaa pärjätä paremmin. Mutta tämä on ihan omaa logiikkaani jälleen kerran...

Vierailija

Maitohappobakteerit ja hiivat viihtyvät eri ympäristössä. Sokeri ja kypsennetty tärkkelys on hiivan suosiossa kun taas MHB pitävät käsittelemättömästä maidosta ja raaoista kasviksista. Esimerkiksi vain raan kaalin hapattaminen voi onnistua. Nykyravitsemus suosii hiivaa mikä ei ole hyvä asia.

Vierailija
juhis68
Onko maitohappobakteerien käytöllä lisäravinteena hyötyä muulloinkin kuin antibioottikuurin yhteydessä? Onko jotain suositeltavaa annoskokoa ja onko erilaisten bakteerien välillä eroja toimivuudessa? Entä mahdollisesti haittavaikutuksia? Ja onko parempi "täsmäpommittaa" vain parilla kolmella eri bakteerilla isompia määriä vai käyttää mahdollisimman laajakirjoista tuotetta?

Tuossa lehtileike Kalevasta: "Emme ole pelkästään sitä mitä syömme vaan myös sitä, mitä suoliston bakteeristo tekee ravinnostamme, kirjoittaa professori Pentti Huovinen:
http://tinyurl.com/yzmuugx
"Viahnneksia, juureksia, marjoja ja hedelmiä suositellaan syötäväksi päivittäin. Suoliston bakteerit muokkaavat niistä terveyttä edistäviä aineita".

"Suomalaiset tutkimukset osoittavat, että äidille raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen annettavilla maitohappobakteereilla voidaan vähentää lapsen allergiaa".

Hapankaali on on oiva terveyttä edistävien bakteerien lähde, samoin tilamaito (suoraan maatilalta noudettu pastöroimaton maito).

Vierailija

Jugurtti/piimä on tosiaan yhtä vanha kuin lypsäminen: Kanta kehittyi pesemättömään lypsyastiaan, ja vastalypsetty maito on suoraan oikean lämpöistä eli alle 40-asteista. Seuraavana päivänä maito on siis helpostikin jugurttia ilman mitään lisätoimia.

Kasvisten hapattaminen on ikiaikaista sekin, kun sillä saadaan satokausi jatkettua ympärivuotiseksi. Hapatteet on tunnettu kaikissa ruokakulttuureissa. Myös lihaa ja kalaa on hapatettu ennen suolan halpenemista.

Vierailija

Maitohappobakteereilla näyttäisi uuden tutkimuksen mukaan olevan raskausdiabetesta ehkäisevä vaikutus, mikä vähentäisi sekä äidin että syntyvän lapsen diabetesriskiä ja ylipainoa. Jo ennestäänhän on tiedetty, että lihominen riippuu suoliston mikrobikannasta.

Vierailija

Onko tutkittu maitohappobakteerien hyötyä lisäravinteena lähes päivittäin käytettynä tai pitempiaikaisina kuureina, tai etenkin onko mahdollisia haittoja?
Minulla kyllä vaikuttaisi pitävän suolen toiminnan pidemmällä aikavälillä tasaisempana, mutta onko järkevää ottaa niitä päivittäin, kuureina jonka jälkeen taukoa vaiko vain tarvittaessa?
Ja valmisteissa on todella paljon eroja, siksi kiinnostaa myös mitä tuotetta käyttää ja minkälaisia määriä sen pitäisi sisältää.

Vierailija

Seuraavassa Tolosen kirjoittama artikkeli maitohappobakteereista http://www.biovita.fi/uusi/articles.php?lang=fi&id=96 -sivulta lainattuna:

"Maitohappobakteerien käyttötarkoituksia:
antibioottikuurin aikana suojaamaan suolistoa
muiden lääkekuurien aikana
ummetuksen ehkäisyyn ja hoitoon
ripulin ehkäisyyn ja hoitoon syystä riippumatta
ärtyneen ja haavaisen paksusuolen hoitoon
divertikuliitin (umpipussitaudin) hoitoon
mahahaavaan (helicobacterium pylorin aiheuttamaan)
ruuansulatushäiriöihin
ruoka-allergioiden ehkäisyyn ja hoitoon
toistuvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn
laktoosi-intoleranssin ehkäisyyn ja hoitoon
leikkausinfektioiden ehkäisyyn
maitoruven (allergisen ihottuman) ehkäisyyn ja hoitoon
astman ehkäisyyn ja hoitoon
kohonneen kolesterolin alentamiseen
sydämen ja verisuonten suojaamiseen
syöpätautien tukihoitoon
yleisen vastustuskyvyn lisäämiseen mm. virusinfektioita vastaan
laihduttamiseen
multippeli skleroosin eli MS-taudin täydentävään hoitoon
nivelreuman ja muiden kroonisten tulehdustilojen täydentävään hoitoon
autistisen tautikirjon täydentävään hoitoon
emätintulehdukseen
ahdistuksen ja masennuksen hoitoon"

Mielenkiintoista on, että synbiootit lisäävät BDNF:n määrää aivoissa. BDNF on neurokasvutekijä, joka parantaa kognitiivisia toimintoja kasvattamalla aivosolujen välille yhteyksiä.

"Ahdistus ja masennus
Pro- ja prebiootit (synbiootit) vaimentavat tulehdussytokiineja ja hapetusstressiä, jotka ovat mukana kaikissa kroonisissa sairauksissa, myös masennuksessa. Synbioottien käyttö voi lisätä aivojen neurotrooppista tekijää (brain derived neurotrophic factor, BDNF)."

Vierailija

Eiköhän noita tasaseen kannata nauttia. Jos ei päivittäin niin ainakin melkein.

Mielenkiintoinen tuo vaikutus aivojen toimintaan, se oli minulle uusi tieto.

Vierailija
Mimei
Eiköhän noita tasaseen kannata nauttia. Jos ei päivittäin niin ainakin melkein.

Mielenkiintoinen tuo vaikutus aivojen toimintaan, se oli minulle uusi tieto.

Ainakin vastapelurin hiivan ja sen sivutuotteiden tiedetään tunnetusti vaikuttavan negatiivisesti aivotoimintaan.

Vierailija
ttszz
Ainakin vastapelurin hiivan ja sen sivutuotteiden tiedetään tunnetusti vaikuttavan negatiivisesti aivotoimintaan.

"Autististen ihmisten paksusuolessa on havaittu tavallista enemmän neurotoksiineja erittäviä bakteereja. Nämä hermomyrkyt imeytyvät vereen ja kulkeutuvat aivoihin, jossa ne haittaavat välittäjäaineiden toimintaa."

Lähde: http://www.biovita.fi/uusi/articles.php?lang=fi&id=96

Voidaanko autismia nyt hoitaa synbiooteilla?

Vierailija

Minkähän takia maitohappobakteerien käyttö aiheuttaa ilmavaivoja? Siis ihan kapselimuodossa syödyt maitohappobakteerit, hapanmaitotuotteiden en ole huomannut aiheuttavan samaa.

Vierailija
MinniH
Minkähän takia maitohappobakteerien käyttö aiheuttaa ilmavaivoja? Siis ihan kapselimuodossa syödyt maitohappobakteerit, hapanmaitotuotteiden en ole huomannut aiheuttavan samaa.

Vaikea sanoa, koska mulla vaikuttaa päinvastoin. Lieneekö joku yksilöllinen vaikutus tai jonkun tietyn tuotteen ominaisuus?

Vierailija
juhis68

Vaikea sanoa, koska mulla vaikuttaa päinvastoin. Lieneekö joku yksilöllinen vaikutus tai jonkun tietyn tuotteen ominaisuus?

Siksi minäkin olen ihmetellyt omaa reaktiotani, kun kaikki muut tuntuvat saavan päinvastaisen vaikutuksen Olen kokeillut useimpia tuotteita ja kaikki aiheuttavat saman reaktion, tiedä sitten mistä johtuu.

tootired
Seuraa 
Viestejä805
Liittynyt8.11.2009
MinniH
juhis68

Siksi minäkin olen ihmetellyt omaa reaktiotani, kun kaikki muut tuntuvat saavan päinvastaisen vaikutuksen Olen kokeillut useimpia tuotteita ja kaikki aiheuttavat saman reaktion, tiedä sitten mistä johtuu.

Oisko siinä kuitua joka ei sula ja ärsyttää (=ilmavaivoja)
tai ruokakuitua bakteerreille?

Don't give up!

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009
tootired
MinniH
juhis68

Oisko siinä kuitua joka ei sula ja ärsyttää (=ilmavaivoja)
tai ruokakuitua bakteerreille?

Joissakin MHB-valmisteissa on tosiaan kuitua mukana, mikä saattaa aiheuttaa noita vaivoja. Esim. Lepicol-jauheessa on jotain inuliinikuitua.

Vai tuleeko samat vaivat kaikista mahdollisista MHB-tuotteista? Tableteista, jogurtista...?

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat