Eksitotoksiinit ja proteiinijauheet

Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010

Monelle varmasti tuttuja mm. aspartaami ja natriumglutamaatti.
Lukemani perusteella proteiinikokonaisuuksista ei voi itselleen hevillä saada liian korkeita glutamaattitasoja, mutta esimerkiksi usean gramman puhtaalla glutamiiniannoksella voi onnistua jo aiheuttamaan toksisia vaikutuksia.

Entäpäs tyhjään mahaan päivittäin juotu, nopeasti imeytyvä heraproteiini-isolaatti, joka sisältää korkeat pitoisuudet glutamiinihappoa? Tarkoitan siis kuitenkin jauheita joihin ei ole lisätty erikseen aminohappoja.

Jos joku on näitä asioita vähänkin pyöritellyt, niin kiinnostaisi kuulla mitä olette mieltä.

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Tuohan varmaan riippuisi siitä että kuinka paljon oikein käyttää päivittäin heraproteiinijauhetta? Kilohinta on muutenkin aika kova joten tuskin tulee käytettyä toksisia määriä?

Vierailija

Heraproteiinijauheen käyttö on yksi halvimpia tapoja täydentää päivän proteiinisaldoa, useimmista ruoka-aineista proteiinit tulevat kalliimmiksi.
Mutta entäpä ne kehonrakentajat jotka ottavat ennen treeniä 10g ja treenin jälkeen 10g glutamiinia palautusjuomaan sekoitettuna, en ole toistaiseksi törmännyt raportointiin myrkytyksistä. Kuulemma jopa edesauttaa palautumista.
Eli mikä se myrkyllinen raja on? Ilmeisesti siihen ei yllä yli 300g proteiinia päivässä sisältävä ruokavalio jossa erikseen käytetään vielä runsaaasti glutamiinijauhetta... vai mitkä ovat tämän myrkytyksen oireet?

Vierailija
juhis68
vai mitkä ovat tämän myrkytyksen oireet?



Tietääkseni seuraavat:
päänsärky, huimaus
ihottuma
vatsakivut, pahoinvointi, oksetus
selkäkivut
kuulohäiriöt
ödeema

Vierailija

Olen nyt itsekin muutaman viikon ajan ottanut glutamiinijauhetta 10g ennen treeniä ja 10g jälkeen, palautusjuomaan sekoitettuna, eli n. 5 päivänä viikossa.
Lisäksi käytän heraproteiinijauhetta 100-160g päivässä, ja olen tätä määrää käyttänyt jo kauan.
Toistaiseksi ei mitään noista oireista.

Vierailija

Eksitotoksisuuden voi tietääkseni välttää ottamalla suuria annoksia aminohappo glysiiniä, joka toimii kilpailevana koagonistina N-metyyli-D-aspartaattireseptorissa, estäen glutamaatin eksitotoksisen vaikutuksen.

Suosittelen glysiiniä neljästä kahdeksaan grammaan päivässä, jaettuina annoksina, mieluiten veden kanssa tyhjään vatsaan. Glysiinillä on mukavan rauhoittava vaikutus, joten sitä voi hyvin ottaa ennen nukkumaanmenoa.

Itsellä menee neljä grammaa päivässä ja olo on mainio.

Vierailija

Täällä puhutaan nyt sekaisin glutamaatista (glutamiinihappo) ja glutamiinista. Nämä ovat eri aminohappoja. Syökö joku muka glutamaattia lisäravinteena? Senhän on todettu olevan lähinnä haitallista, kun taas glutamiinilla saattaa olla positiivisia vaikutuksia. Glutamaatista elimistö voi valmistaa glutamiinia ja toisin päin, mutta tämä on erittäin monimutkaisesti säädelty prosessi.

Vierailija
Scylla
Täällä puhutaan nyt sekaisin glutamaatista (glutamiinihappo) ja glutamiinista. Nämä ovat eri aminohappoja. Syökö joku muka glutamaattia lisäravinteena? Senhän on todettu olevan lähinnä haitallista, kun taas glutamiinilla saattaa olla positiivisia vaikutuksia. Glutamaatista elimistö voi valmistaa glutamiinia ja toisin päin, mutta tämä on erittäin monimutkaisesti säädelty prosessi.

Hyvä kun huomautit tästä. En tosiaankaan tiedä mitä mömmöjä bodarit kauhovat suihinsa, mutta glutamaatin laukaisema eksitotoksisuus ei ole välttämättä kaukaa haettu uhka tavallisellekaan tallaajalle. Eksitotoksisuus on viime aikoina liitetty mm. erilaisiin psyykkisiin ongelmiin kuten skitsofreniaan.

Vierailija
Imhotep
Scylla
Täällä puhutaan nyt sekaisin glutamaatista (glutamiinihappo) ja glutamiinista. Nämä ovat eri aminohappoja. Syökö joku muka glutamaattia lisäravinteena? Senhän on todettu olevan lähinnä haitallista, kun taas glutamiinilla saattaa olla positiivisia vaikutuksia. Glutamaatista elimistö voi valmistaa glutamiinia ja toisin päin, mutta tämä on erittäin monimutkaisesti säädelty prosessi.

Hyvä kun huomautit tästä. En tosiaankaan tiedä mitä mömmöjä bodarit kauhovat suihinsa, mutta glutamaatin laukaisema eksitotoksisuus ei ole välttämättä kaukaa haettu uhka tavallisellekaan tallaajalle. Eksitotoksisuus on viime aikoina liitetty mm. erilaisiin psyykkisiin ongelmiin kuten skitsofreniaan.

No nyt selkeni, ihmettelinkin jo mistä tuo toksisuus oli peräisin. Eli bodarit ja luultavasti jotkut muutkin urheilijat käyttävät joko l-glutamiini aminohappoa tai ilmeisesti toiminnaltaan parempana muotona pidettyä glutamiinipeptidiä, joilla katsotaan olevan mahdollisesti myös etenkin rasituksen jälkeen vastustuskykyä kohottavaa vaikutusta.
Aloitusviestin kirjoittaja mainitsikin alkuun glutamaatista, mutta yhdisti sen sitten glutamiiniin, ja tästä sekaannus.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Aivokirurgi Russell Blaylockin mukaan glutamiini vapaana aminona kuten kaupallisissa prodevalmisteissa suurina kertapitoisuuksina voi ylittää veriaivoesteen tehokkaammin ja siten aiheuttaa merkittäviä eksitotoksisia vaikutuksia pitkässä juoksussa yllä eritellyin mekanismein. Käytännössä veriaivoesteen pitäisi jo olla ennenstään rikki jotta neurologiset sivuvaikutukset olisivat selkeitä.

Ruoasta saatuna vapaiden aminojen kertapitoisuudet harvoin nousevat samoille tasoille kuin vetämällä glutaa purkista huiviin.

En ole Blaylockin viitteitä nähnyt, mutta hän tuntuu olevan kirjoissaan varma asiastaan.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010

Niin eli ainakin useamman gramman puhdas glutamiiniannos voi nostaa aivojen glutamaattitasoja niin että glutamaatti alkaa toimia eksitotoksiinina.
Koitan siis selvittää voiko usein tyhjään mahaan juotu aamu- ja palautusjuomaproteiini pitkällä tähtäimellä toimia samoin korkean glutamaattipitoisuuden takia.

Löysin äsken jonkun random lääkärin sivulta Neon mainitseman Russell heebon kirjotuksia: "Food-borne excitotoxins include such additives as MSG, aspartame, hydrolyzed protein and soy protein extract."

Tuossa mainitaan myös juuri hydrolysoitu proteiini (ja normi soijaproteiini ), josta ajatukseni tähän ketjuun lähti luettuani käyttämäni valmisteen aminohappoprofiilin. Saman artikkelin pdf:
http://www.balancedconcepts.net/Glutamine_Supplementation.pdf

Neonomide

En ole Blaylockin viitteitä nähnyt, mutta hän tuntuu olevan kirjoissaan varma asiastaan.

Joo nyt tuli taas vastaan toi excitotoxins kirja mikä piti hommata. Olis mielenkiintoista saada tietää lisää tästä, sillä löysin myös tutkimuksen jossa normi hera nosti joidenkin aminohappojen plasmapitoisuuksia nopeemmin kun pilkottu.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1860 ... d_RVDocSum

Vierailija
juhis68
Olen nyt itsekin muutaman viikon ajan ottanut glutamiinijauhetta 10g ennen treeniä ja 10g jälkeen, palautusjuomaan sekoitettuna, eli n. 5 päivänä viikossa.
Lisäksi käytän heraproteiinijauhetta 100-160g päivässä, ja olen tätä määrää käyttänyt jo kauan.
Toistaiseksi ei mitään noista oireista.



Samma häär ja kreatiinit päälle, ei mitään oo tullu. Paitsi lihaksia.

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010

Ja mitäs paskaa tämä nyt on kun joku selitti että mm. lisäaine E631 (dinatriuminosinaatti) voi sisältää natriumglutamaattia? Siis ilmeisesti jollain on mennyt sekaisin sen kanssa että näitä kahta käytetään synergisesti?
Viittasi Bill Stathamin Hyvä paha lisäaine kirjaan kuitenkin.

Pitääkö nyt luopua pahimmasta paheestani, panang curry chiken kuutioista? NoOOoo!

μOR
Seuraa 
Viestejä373
Liittynyt4.1.2010
mika222
juhis68
Olen nyt itsekin muutaman viikon ajan ottanut glutamiinijauhetta 10g ennen treeniä ja 10g jälkeen, palautusjuomaan sekoitettuna, eli n. 5 päivänä viikossa.
Lisäksi käytän heraproteiinijauhetta 100-160g päivässä, ja olen tätä määrää käyttänyt jo kauan.
Toistaiseksi ei mitään noista oireista.



Samma häär ja kreatiinit päälle, ei mitään oo tullu. Paitsi lihaksia.



Niin, no jos niitä oireita on tullakseen, eikä ole herkkä kyseiselle toksisuudelle, niin ne oireet tulee luultavimmin hyvin hiipien, eikä niitä välttämättä itse edes tiedosta varsinkaan lievempiä.
On myös niitä ihmisiä (those people) jotka juo kahvia ihan törkeästi aamulla, ja ihmettelee että miten voi aina niin väsyttää iltapäivällä vaikka nukkunut hyvin ja ollut rennosti. Sitten kysyttäessä, niin ei kahvi vaikuta heihin suuntaan tai toiseen, maun takia vaan juo.

Tottahan se on että ei sitä ihan heti kaikkea kannata uskoa, tai saa kohta aivokasvaimen jo pelkästä hötkyilystä. Mutta jos joku juuri kyseistä asiaa tutkinut aivokirurgi esittää väittämiä aiheesta, niin kyllä omat mutuilut jää ainakin siksi aikaa kun etsin lisää tietoa.

MLT
Seuraa 
Viestejä571
Liittynyt18.9.2009

Kohtuullisilla glutamiinimäärillä on varsin positiivinen vaikutus vatsahaavaan ja falskaavaan suolen pintaan, on tainnut olla tunnettu jostain viime vuosisadan puolesta välistä.

Glutamiini aineenvaihdunta KVG: KEGG.

MLT

Vierailija
μOR
Tottahan se on että ei sitä ihan heti kaikkea kannata uskoa, tai saa kohta aivokasvaimen jo pelkästä hötkyilystä. Mutta jos joku juuri kyseistä asiaa tutkinut aivokirurgi esittää väittämiä aiheesta, niin kyllä omat mutuilut jää ainakin siksi aikaa kun etsin lisää tietoa.

Niin, mutta silti asiaan josta on jopa tuhansien kehonrakentajien pitkäaikaisia käyttökokemuksia kaipaan enemmän tietoa kuin, että joku aivokirurgi sanoo että liika-annoksella on riskinsä... niin on vedelläkin.
Eli mikä on liika-annos? Ja millaisia pitkäaikaisvaikutuksia sillä saattaa olla?
Ja sitäpaitsi, kaikki proteiinia sisältävät ruoka-aineet sisältävät glutamiinia, taitaa olla jopa yleisin aminohappo, joten tuleeko proteiinin saannin rajat vetää glutamiininsaannin kautta?
Anteeksi jos nämä ovat jo tulleet esiin ja alan terminologia ei minulla ole riittävästi hallussa, mutta näistä vaikutuksista lienee mahdollista löytää myös suomenkielisiä vastineita, jos sopii...

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat