Nimipäivät, etunimet

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Nimimerkki "Aslak" näkyy olevan tänään nimipäivä. Onnittelut lappilaiselle nimimerkille, kairan kiertäjälle.

Jokos on Aslak löytänyt uuden karvaturrin tämän tilalle?

[size=85:176loj2h]Tuossa taustalla näkyy olevan Metsänherran (sana karhu on kielletty lappalaisten keskuudessa)
"käsittelemä" kanto [/size:176loj2h]

Olisi mielenkiintoista keskustella ylipäätään näistä etunimistä. Miksi joillakin on kolme, kaksi jne. Meillä suvussa on sellainen tapa ollut aina, että kolme etunimeä, joista sitten kukanenkin on myöhemmin voinut valita itselleen oman kutsumanimensä. Miten muilla?

Kommentit (4)

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
Villiperuna
Miksi joillakin on kolme, kaksi jne. Meillä suvussa on sellainen tapa ollut aina, että kolme etunimeä, joista sitten kukanenkin on myöhemmin voinut valita itselleen oman kutsumanimensä. Miten muilla?

Karjalasta tulee tapa antaa yksi etunimi. Sitä on suvussani noudatettu ja niin on meidänkin lapsella yksi etunimi. Alkujaan kai ortodoksien tapa. Mutta siis jo monta sukupolvea taaksepäin ollut meillä uskonnosta (tai ilman uskontoa) riipumatta. Minusta tietysti hyvä tapa. Yhden etunimen omistavat erottuvat, kun nimiä luetellaan ääneen. Ne jotenkin töksästää ja rikkoo sen lukijan rytmin.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Vierailija

Totta tuokin. Mutta. Joissain suvuissa kulkee vahvasti useamman kuin yhden ristimänimen käyttö. Mistäköhän moinen tapa on sitten saanut alkunsa? Toisaalta aika hyväkin, sillä jos annettu ensimäinen etunimi ei olekkaan sointuva sukunimen kanssa, niin voi sitten vaihtaa vaikkapa toisen ilman ongelmia.

Siskoni otti muuten käyttöön aikuisiällään sen kolmannen etunimensä. Varpu Kaija Sinikka. Sointui kuulema paremmin hänen sukunimeensä

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
Villiperuna
Toisaalta aika hyväkin, sillä jos annettu ensimäinen etunimi ei olekkaan sointuva sukunimen kanssa, niin voi sitten vaihtaa vaikkapa toisen ilman ongelmia.

Tässä pitää luottaa vanhempien taitoon, jottei tule ontuvia yhdistelmiä. Sukunimen vaihtoon kesken elämän ei minusta ole mitään tarvetta. Itse olen vahvasti oman nimeni oloinen, etu- ja sukunimi on minulle kokonaisuus. En voisi kuvitella, että vaihtaisin sitä.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Mulla on kaksi etunimeä. Molemmat sointuvat toisiinsa kauniisti. Ensimmäinen nimeni on "oma" nimeni ja toinen nimeni erilaisine variaatioineen periytyy äitini puolelta. Jos joskus saan tytön, tulee hänkin saamaan saman nimen jonkin variaation toiseksi nimekseen.

Hämmentää.

Uusimmat

Suosituimmat