VR: Tämä on toista kuin lumen lakaisu kotiportailta

Seuraa 
Viestejä477
Liittynyt9.7.2008

VR:n toimitusjohtaja on perillä aiheesta ja kommentoi mm. Kauppalehdelle (uutinen)
* se ei ole samaa kuin että lakaisisi lunta pois kotirappusilta, sanoo VR:n toimitusjohtaja Mikael Aro
* Aron mukaan perinteiset menetelmät eli lakaisu ja lapion käyttö ovat ainoat vaihtoehdot saada vaihteet toimimaan.
* Ei ole muuallakaan maailmassa sen ihmeellisempiä konsteja

Eli tuossa referoitu pääkohdat tältä ilmeisen kovaa palkkaa nauttivalta alan suurimmalta asiantuntijalta. Sitten muutama linkki maailmalta:
* Suihkumoottorijuna I
* Suihkumoottorijuna II
* Suihkumoottorijuna III

No, eihän mantereelta, jolta ollaan käyty kuussa, kannata ottaa mitään opiksi. Ja se ainut vaihtoehto oli nimenomaan lapiot tanassa vaihteita kohti, mars!

Sivut

Kommentit (227)

sinnipirtti
Seuraa 
Viestejä5161
Liittynyt1.7.2007

on helppoa jeesustella rannnalta kun vene ulapalla uppoaa.

mitäpä tapahtuu kun ensin lämpimällä ilmalla puhalletaan vaihde "puhtaaksi" ja märäksi yli 10 asteen pakkasessa?

toisen polven pilkkuvirhe

Vierailija
sinnipirtti
mitäpä tapahtuu kun ensin lämpimällä ilmalla puhalletaan vaihde "puhtaaksi" ja märäksi yli 10 asteen pakkasessa?

Vähän veikkaan ettei ole ihan vain "lämmintä" ilmaa, vaan hyvinkin kuumaa ja ottaen huomioon puhalluksen voiman, veikkaisin ettei sinne pahemmin vettä jää.

Ja vaikka vettä vähän jäisikin, se vaihde toimii varmemmin kuin jos siellä olisi läjä jääköntiksi pakkautuvaa lunta.

Vierailija

Lumisade tietysti sulaa vedeksi lämpimälle kiskolle ja sitten vaihde on jumissa. Tuo puhalluspuhdistus toimii, mikäli ei sada lunta.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8560
Liittynyt16.3.2005

Mainioita vehkeitä. Kun ottaa huomioon että tällä harjanvarsiin nojailulla seisotetaan koko valtakunnan kalustoa ja monta sataa tuhatta ihmistä koko ajan, niin kyllä kai kaasuturpiiniin ja höyrynkehittimiinkin riittäisi polttoainetta.

Jäänmurtajaväki valmistautuu lakkoiluun kun alkavat nämä pahimmat ahtojääajat. Mikseivät ratojen harjausprikaatit ala lakkoilla? Nyt on aika.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Vierailija

Vaihteet voi rakentaa niin että siinä on kiinteä poltin sulattamassa sitä alasuunnasta aina kun on tarvis, täysin automaattisesti. Jälkiasennuksenakin onnistuu hyvin. Tulipalon vaaraa epäiliville se ettei sitä käytetä kuin lumiolosuhteissa eikä sillä teholla että se junaa vahingoittaisi vaikka päälle unohtuisi.

Suihkumoottori kävi juuri eilen mielessäni tämän tiimoilta mutta melu sen estää. Tuossa oli myös suuttimen olemattomuus, jolla saa täsmätehoa ja onko sepeli sidottu jollain ettei suihku puhalla sitä pois. Suuttimen kanssa riittäisi vähemmät työnnöt kuin jetin moottori kehittää.

Lapio&harja&mies korvaa resiina jossa on tohot ja kaasusäiliö ja lumilinko. Ensin lingotaan ja sitten tohotetaan.

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Tai joku maanlämmitin vaan, onhan tuolla kauppakeskusten edustoillakin tietyt alueet selvästi lämmitettyjä, kun ihan märkää ja sulaa oli pakkanen mikä tahansa. Ainakin Sellossa. Ei se niin kamalasti energiaa voi viedä.. kun sitä ei missään vaiheessa päästä jäätymään eikä lunta kertymään niin pysyy sylana..

くそっ!

Remonttimies
Seuraa 
Viestejä477
Liittynyt9.7.2008
sinnipirtti
on helppoa jeesustella rannnalta kun vene ulapalla uppoaa.

mitäpä tapahtuu kun ensin lämpimällä ilmalla puhalletaan vaihde "puhtaaksi" ja märäksi yli 10 asteen pakkasessa?


Olet varmaan yksi heistä, jotka keksivät aina 1000 syytä miksi uusi asia ei toimi. Ihminen vastustaa luontaisesti (viite?) muutosta, joten ymmärrettävästä toimintatavasta tästä syystä on kyse.

Sun täytyy varmaan soittaa tonne ameriikkaan ja sanoa, ettei niitten värkki toimi. Ainoa tapa putsata vaihteet ovat lapiomiehet...

Remonttimies
Seuraa 
Viestejä477
Liittynyt9.7.2008
tietää
Vaihteet voi rakentaa niin että siinä on kiinteä poltin sulattamassa sitä alasuunnasta aina kun on tarvis, täysin automaattisesti. Jälkiasennuksenakin onnistuu hyvin. Tulipalon vaaraa epäiliville se ettei sitä käytetä kuin lumiolosuhteissa eikä sillä teholla että se junaa vahingoittaisi vaikka päälle unohtuisi.

Suihkumoottori kävi juuri eilen mielessäni tämän tiimoilta mutta melu sen estää. Tuossa oli myös suuttimen olemattomuus, jolla saa täsmätehoa ja onko sepeli sidottu jollain ettei suihku puhalla sitä pois. Suuttimen kanssa riittäisi vähemmät työnnöt kuin jetin moottori kehittää.

Lapio&harja&mies korvaa resiina jossa on tohot ja kaasusäiliö ja lumilinko. Ensin lingotaan ja sitten tohotetaan.




En nyt usko kyllä mitenkään, että mistään mahdottomasta asiasta on kyse, kun nämä "vaihteet" pitäisi pitää sulina ja puhtaina. Siellähän on jo sähkölämmitystä, joten tuplaamalla lämmityksen teho, luulisi homman toimivan hieman pidempään kuin nyt -10 asteeseen saakka.

Suihkumoottori taitaa olla liian meluisa käytettäväksi Ilmalan ratapihalla, mutta tarkoitus olikin nostaa esiin, ettei tämä Suomessa ainoaksi havaittu toimintatapa ole ainoa mitä tähän voidaan keksiä.

Tietöissä käytetään ns. kaasugrillejä, joilla tienpinta saadaan kesällä kuumaksi (reilustii yli 200 astetta) jopa 10 cm syvyyteen remix töitä varten. Sama värkki tuunattuna junaan ja luulisi lumien sulavan. Sitten yhdistäisi siihen "sulatusjunaan" hydraulisesti ohjattavan puomin, jossa olisi paineilmasuutin ja sillä sitten vois päräyttää irtolumet pois ja sulattaa vaan sen jään. Ehkä jopa keväällä katujen harjauksessä käytettävien harjakoneiden pyörivä osa voisi lakaista myös lumet pois. Harjan langat pääsisivät tunkeutumaan kiskojen väliin ja heittämään lumet pois.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
Remonttimies
Tietöissä käytetään ns. kaasugrillejä, joilla tienpinta saadaan kesällä kuumaksi (reilustii yli 200 astetta) jopa 10 cm syvyyteen remix töitä varten. Sama värkki tuunattuna junaan ja luulisi lumien sulavan. Sitten yhdistäisi siihen "sulatusjunaan" hydraulisesti ohjattavan puomin, jossa olisi paineilmasuutin ja sillä sitten vois päräyttää irtolumet pois ja sulattaa vaan sen jään. Ehkä jopa keväällä katujen harjauksessä käytettävien harjakoneiden pyörivä osa voisi lakaista myös lumet pois. Harjan langat pääsisivät tunkeutumaan kiskojen väliin ja heittämään lumet pois.



Helvetin hyviä ideoita. Herää kysymys, onko VR:llä alkuunkaan töissä yhtään insinööriä

Vierailija

Peruslähtökohdat ovat suotuisat automaatiolle: Kiinteä erikoisliikenneväylä, aikataulutettu ammattimaisesti hoidettu liikenne ja mahdollisuus pitkäaikaisiin kuoletuksiin sekä maailmanlaajuiset markkinat kehitetyille ratkaisuille.

Vastuksena on luonnonolosuhteet jotka tunnetaan hyvin ja tekniikka mikä vaaditaan on jo olemassa. Olisiko vaihdealueen kattaminen liian kallista? Vaikkapa muunnettavalla rakenteella (putkea ja kangasta)jossa katos poistettaisiin kesäksi jos sillä on maisemallista merkitystä. Se siirtyisi jopa kiskoja pitkin sopivan kuljetusvaunun avulla.

Vierailija
Remonttimies
VR:n toimitusjohtaja on perillä aiheesta ja kommentoi mm. Kauppalehdelle (uutinen)
* se ei ole samaa kuin että lakaisisi lunta pois kotirappusilta, sanoo VR:n toimitusjohtaja Mikael Aro
* Aron mukaan perinteiset menetelmät eli lakaisu ja lapion käyttö ovat ainoat vaihtoehdot saada vaihteet toimimaan.
* Ei ole muuallakaan maailmassa sen ihmeellisempiä konsteja

Eli tuossa referoitu pääkohdat tältä ilmeisen kovaa palkkaa nauttivalta alan suurimmalta asiantuntijalta. Sitten muutama linkki maailmalta:
* Suihkumoottorijuna I
* Suihkumoottorijuna II
* Suihkumoottorijuna III

No, eihän mantereelta, jolta ollaan käyty kuussa, kannata ottaa mitään opiksi. Ja se ainut vaihtoehto oli nimenomaan lapiot tanassa vaihteita kohti, mars!



Vaihteiden putsaus ei ole mitään rakettitiedettä. Suurin ongelma on VRän prosessi. Se menee jotenkin näin:

Onko ratkaisu ollut käytössä 1800 luvulta lähtien? Jos ei, ei voida ottaa käyttöön.

Olisiko ratkaisu edullisesti ja helposti estänyt juuri tapahtuneen suuronnettomuuden? Ellei onnettomuutta vielä ole tapahtunut niin on turha muuttaa rutiineja. Ollaan sitä ennenkin pärjätty tuurilla. Ja onhan vetureissa valo ja pilli.

Mutta itse vaihteisiin...

Yksinkertaisin olisi täyttää kaikki liikkuvat välit vaahtomuovilla (nykyisin käytössä esim missä kiskot ylittävät kadun) joka antaa periksi kun vaihde liikkuu tai juna ajaa yli. Näin lunta ei koskaan pääsisi kerääntymään kiellettyihin paikkoihin. Siellä missä välys jää liian pieneksi, sinne keskitettäisiin lämmitysteho. Lämmitys hoidettaisiin puhaltamalla kuumaa ilmaa suuttimesta. Näin lumi ei koskaan kerääntyisi niihin paikkoihin joita ei voi suojata vaahtomuovilla.

Jos sähköä ei ole saatavilla niin helpoin sulatus on kuuma höyry. Suikumoottori OK mutta voi lämmittää kuivia osia liikaa. 150 C höyry välittää tehoa jäähän huomattavasti paremmin kuin lämmin ilma. Huoltoveturissa olisi paineastia. Pysähtyy vaihteen viereen. Huppu lasketaan alas. Höyryä syötetään muutaman barin paineella. Tiskikoneen tavoin jälkilämpö kuivattaa. Tai sitten puhalletaan kylmää ilmaa niin että jäähtyy nollapisteen alapuolelle.

Vapaasti VRän käytettäväksi. VR voi kysyä neuvoja sulatusfirmoilta. Niillä on vehkeet.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
-PP74-
Montakohan ukkoa olisi palkattu lakaisu puuhiin hassäkässä menetetyillä rahoilla?



Ensimmäinen järkevänoloinen parannusehdotus mitä tähän ketjuun on laiteltu.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija
-PP74-
Montakohan ukkoa olisi palkattu lakaisu puuhiin hassäkässä menetetyillä rahoilla?
Tosiaan valtion laitos toiselta apua pyytämään eli työkkärin jonoista ihmiset parakkihuollettuna vaihteen viereen hoitamaan ne puhtaaksi kun tarvitsee. Ei talous eikä imagotappioita ja jokuselle ihmiselle työtä.
Sitten kun päätökset olisivat suosiollisia mekaanisille ratkaisuille, niin ne käyttöön.

Vierailija
-PP74-
Montakohan ukkoa olisi palkattu lakaisu puuhiin hassäkässä menetetyillä rahoilla?




Menetetyillä rahoilla???

Kuukausilipulla matkustavat ovat maksaneet täyden hinnan. Ennakkoon lippunsa lunastaneet ovat maksaneet täyden hinnan. Sitten kun jokin juna on saatu liikkeelle niin sen täyttöaste on ollut erinomainen. Ja kaikki ovat maksaneet täyden hinnan.

Jos jotakin on tullut niin säästöä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat