Tekikö Jumala elämästä pelin?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Metafyysistä ihmettelyä:

Onko kristillisen maailmankatsomuksen ihmiselämä pelkkä peli Jumalan luomilla säännöillä, johon kaikkien syntyneiden on pakko osallistua? Kukaan ei kysynyt sinulta tai minulta, että haluammeko syntyä ja tässä me nyt olemme ja meidän tulisi pelata elämämme 10 käskyn mukaan ja uskoa Jeesukseen, muutoin joudumme helvettiin.

Onpa sadistinen maailmankuva, kun sielu laitetaan kysymättä syntymään ihmisruumiiseen ja pelaamaan elämän peliä Jumalan säännöillä, jossa on riskinä helvettiin joutuminen eli ikuinen kärsimys. Minusta tämä osoittaa, että Abrahamin Jumalaan pohjautuvien uskontojen (juutalaisuuden, kristillisyyden ja islamin) Jumala on moraaliton ja mielivaltainen. Pyhistä kirjoituksista olisi näiden kohdalla ehkä hyvä luopua onnellisemman ihmiskunnan puolesta.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Vasta syntiinlankeemuksen jälkeen oletusarvoksi tuli ero Jumalaan. Sovitus on kaikille avoin ja helppo. Suostua Jumalan valmistamaan pelastukseen, joka on täysin ilmainen lahja, jossa ei tarvita mitään vaihdon välinettä tai suoritetta.

Vierailija

Todellisuus on mikä on, oltiin me mitä mieltä tahansa. Jos Jumala on sadisti tms, niin sen huonompi meille. Asiasta on siis turha tingata.

On ihmisiä joiden mielestä kaikki on luotu päin persettä. Maapallo on liian pieni, liian tylsä, aivot liian rajoitetut, ruumiimme liian heikko ja hidas, sensoreissa on parantamisen varaa ja avaruus se vasta tylsä onkin, kuten Hubble näytti.

Raamatut voisi kieltää, samoin ydinvoimalat. Neuvostoliiton ja Ruotsin esimerkit osoittaa, että sitten ne vasta yleistyykin.

Vierailija

Sinun pitänee lukea sitä kuuluisaa Jobin kirjaa. Siellä selitetään ettei kunnon kristitty saa ajatella tuollaisia asioita

Vierailija

Mitä sadistista Lektu-Elli Jumala on tehnyt sinulle? Onko vapaa tahto sadistinen asia? Vapaa tahto mahdollistaa myös ateismin, jossa tahdotaan kaiken olevan syntyneen itse ilman Jumalaa. Eikä tämänkaltainen tahto olisi vapaa, jos ihmismieli ei kykenisi uskomaan tähän aidosti mutta peläten pahinta (vain ateistin lähtökohdasta).

petsku
Seuraa 
Viestejä1473
Liittynyt6.6.2009

Miten kaikkitietävä Jumala voi luoda ihmisen vapaine tahtoineen, kun on kuitenkin kaikkitietävä ja tietää ihmisen lankeavan syntiin? Lopputulos ei siis voinut tulla Jumalalle yllätyksenä, joten Jumalan oli käytännössä itse valittava ihmisen kohtalo. Täten Jumala siis tieten tahtoen loi maailman, jossa ihminen on alistettu aloittajan mukaiseen peliin näennäisellä vapaalla tahdolla.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337
Liittynyt29.3.2005

Naisen pitää kivulla synnyttämän, kikkelistä pitää leikata palasia irti, sadosta pitää parhaimmat palat polttaa kokossa, tapetaan egyptistä kaikki esikoiset, muutetaan koko Niili vereksi, tapetaan karja, annetaan huvikseen kiduttaa Jobia, tapatetaan oma poika kiduttamalla, satunnaisesti pelastetaan joku leijonan luolassa, mutta myöhemmin revitetään leijonilla areenalla, näännytetään kansaa autiomaahan, ei päästetä Moosesta luvattuun maahan pienen virheen takia...

Siinä vähän alkua

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Vierailija
Peksa
Metafyysistä ihmettelyä:

Onko kristillisen maailmankatsomuksen ihmiselämä pelkkä peli Jumalan luomilla säännöillä, johon kaikkien syntyneiden on pakko osallistua? Kukaan ei kysynyt sinulta tai minulta, että haluammeko syntyä ja tässä me nyt olemme ja meidän tulisi pelata elämämme 10 käskyn mukaan ja uskoa Jeesukseen, muutoin joudumme helvettiin.

Onpa sadistinen maailmankuva, kun sielu laitetaan kysymättä syntymään ihmisruumiiseen ja pelaamaan elämän peliä Jumalan säännöillä, jossa on riskinä helvettiin joutuminen eli ikuinen kärsimys. Minusta tämä osoittaa, että Abrahamin Jumalaan pohjautuvien uskontojen (juutalaisuuden, kristillisyyden ja islamin) Jumala on moraaliton ja mielivaltainen. Pyhistä kirjoituksista olisi näiden kohdalla ehkä hyvä luopua onnellisemman ihmiskunnan puolesta.

Haluaisit siis että sielulta kysyttäisiin osallistumista tuollaiseen peliin, jolloin sielulla on riskinä helvettiin joutuminen eli ikuinen kärsimys? tun sadisti.

Tarkoitatko nyt "mielivaltaisella" kaikkivoipaa?

Moraalista vielä: en ole oikein käsittänyt ihmisiä, jotka ovat jonkinlaisia fysikalisteja, eli fatalisteja, ja puhuvat silti vakavalla naamalla moraalista. Moraali edellyttää valinnanvapautta ja vastuullisuutta, mutta fatalismi ei mahdollista tätä. Sattuisitko olemaan fysikalisti? Jos, niin voisitko avata tätä minulle?

Ja vielä noista ennaltatietämisongelmista: http://www.apologetiikkawiki.fi/Vapaa_tahto

Vierailija

tiiä häntä luojien motiiveista, kun meitä muovasivat alussa, tai jossain vaiheessa, mutta ei tunnu loogiselta, että meitä pelkiksi pelinappuloiksi olis tarkotettu. ja jos onkin, niin oletan että pelinappuloitten liikutteliat on jossain vaiheessa vaihtunu, tai ainaki menneet epätasapainoon. tuntuu kovin "kuninkaalliselta" toiminnalta tää nyky meininki. vaan toisaalta,, kyllähän järkikin osaa jo väistyä
voihan se olla, että meillä on hämärtyny käsitys todellisista luojista, kun meitä tämä maailman väki muokkaa/luo uusiksi nykyisin niin kieron oloisesti, että emme enää tunnista oikeita luojiamme ja oletusarvomme elämää kohtaan ovat kovin pielessä, kuin nykyisten manipuloijien mielestä.

IO käskyä on ihan fiksun oloinen ohjenuora, jolla voi helpottaa elämäänsä ja sitä apuna käyttäen voi vältellä henk. koht. helvettiänsä. näkisin että kyseessä on paremminkin tähän elämään liittyvä ohjeistus, jolla parantaa omaa elämän laatuansa tässä ajassa, kun ei ole harmiksi toisille. ja jos haluaa olla harmiksi toisille, niin kannattas tehä se sillee, että sekin on eduksi kaikille..
siitä on hankala sanoa, mitä sitten kun henki ruumiin jättää, vaan tuskin on todellisuutta tuo nykyinen/eilinen pelolla hallinta, että ikuisuus tuskissa, jos et tee näin ja näin. liian "maallisen" oloisen kontrolli-järjestelmän malli, ollakseen lähtöisin universaalista. mun mielestä ainaki.
tiiä häntä. tiiäkkö sie?

Vierailija
Peksa
Metafyysistä ihmettelyä:

Onko kristillisen maailmankatsomuksen ihmiselämä pelkkä peli Jumalan luomilla säännöillä, johon kaikkien syntyneiden on pakko osallistua? Kukaan ei kysynyt sinulta tai minulta, että haluammeko syntyä ja tässä me nyt olemme ja meidän tulisi pelata elämämme 10 käskyn mukaan ja uskoa Jeesukseen, muutoin joudumme helvettiin.


Eiköhän koko maailma ole eräänlainen soluautomaattipeli. Jos on Jumala pelintekijänä, niin kai joka ainoa siirto on Jumalan näkökulmasta tehty jo valmiiksi. Silloin vain koetaan tämä peli. Ja kuka kokee, ellei tämä Jumala itse paloiteltuna tai rajattuna.

Peksa
Onpa sadistinen maailmankuva, kun sielu laitetaan kysymättä syntymään ihmisruumiiseen ja pelaamaan elämän peliä Jumalan säännöillä, jossa on riskinä helvettiin joutuminen eli ikuinen kärsimys. Minusta tämä osoittaa, että Abrahamin Jumalaan pohjautuvien uskontojen (juutalaisuuden, kristillisyyden ja islamin) Jumala on moraaliton ja mielivaltainen. Pyhistä kirjoituksista olisi näiden kohdalla ehkä hyvä luopua onnellisemman ihmiskunnan puolesta.

Tai sitten me vaan olemme kokijoita, joissa Jumala, eli yksi ja ainut tietoisuus kokee moneuden ja rajallisuuden tuoman helpotuksen. Jumalaista harhaa, unta ja illuusiota ikuisen yksinäisyyden karkotukseksi ja kaiken kokemiseksi. Maailma kai vaatii hajottavia ja kokoavia voimia toimiakseen. Ehkä kokijan ymmärrys kasvaa, ja lopulta on taas edessä paluu ehjään yhteen kokonaisuuteen. Ja kun yksinäisyys tympäisee, aloitetaan taas alusta pohjalta. Tietoisuuden selkeys tai kirkkaus eli valaistuminen on paluuta yhdeksi, kun taas tietoisuuden usvaisuus pitää illuusiossa maailmasta ja maallisesta. Maya, harhaa on koko näkyvä maailma!

Samkaran (n. 788 - 820 jKr) laatima tulkinta kiteyttää asian. Sen mukaan ainoa todellisuus on Brahman (Yksi ja ainut, eli Jumala), kaikki muu on harhaa (maya). Niin kauan kuin ihminen (tai muu kokija) pitää näkyväistä todellisena, hän elää tietämättömyydessä ja on sidottu jälleensyntymiseen (kokemiseen personoituneena sielullisena erkaleena). Vasta kun hän saavuttaa tiedon yksilöllisen sielun (atman) ja universaalisen todellisuuden (Brahman) samuudesta, hän pelastuu eli vapautuu karmasta ja jälleensyntymästä.

Eli monesta yhdeksi ja taas yhdestä moneksi.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

ihminen teki elämästä pelin, se peli on kumminkin loppumetreillä, kun globaali herääminen on jo alkanut.

me kaikki olemme palanen jumalaa, luojaa, minkä nimen sille nyt haluaa antaakaan. jumalasta tulee yksi, kun ihmiset alkavat yhteistyöhön ja luopuvat rahasta. sitten meillä on käsissämme myös fyysiselle olomuodollemme "paratiisi".

selvennykseksi en harjoita j-uskoa.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Vierailija

Kristinuskossa ihmisen tulee tunnustaa asemansa luotuna. Raamatun mukaan vain suhteessa Luojaan meillä on tarkoitus. Luojasta erossa olemme kadotetut vailla auttajaa.

Vierailija

Pohdintaa.

Meidän tuntemassamme maailmankaikkeudessa on säännöt. Niitä kutsutaan luonnonlaeiksi tai fysiikan laeiksi. Luonnonlait olivat olemassa ennen ihmisen kehittymistä - ne syntyivät alkuräjähdyksen singulariteetin jälkeen, ja muokkasivat maailmankaikkeuden sellaiseksi kuin se on. Ja maailmankaikkeus toimii siksi, koska tällaiset lait ovat olemassa.

Luonnonlait siis mahdollistavat tuntemamme maailmankaikkeuden olemassaolon - atomit pysyvät koossa, aine pysyy koossa, planeetat pysyvät radallaan. Maailmankaikkeuden olemassaolo mahdollistaa elämän olemassaolon. Luonnonlait ohjaavat elämän kehittymistä tietyissä viitekehyksissä, muttei määrää sen suuntaa. Maapallolla on sattunut kehittymään älykästä elämää.

On luonnollista, että abstraktiin ajatteluun kykenevä olento havaitsee ennemmin tai myöhemmin luonnonlait, ja alkaa ajattelemaan, että lait olisivat ikäänkuin häntä varten tehty; tämä on illuusio, mikä aiheutuu siitä, että koska ihminen on kehittynyt vallitsevien luonnolakien puitteissa, hänen kaikki ominaisuutensakin ovat sopeutuneet ja kehittyneet vallitseviin luonnonlakeihin. Ihmisen henkinen kehitys on taas kokonaan toinen asia; henkistä toimintaa ei varsinaisesti ole samassa määrin luonnonlait ohjaamassa, kuin fyysistä toimintaa.

Ihmiskunnan älykkyyttä tulisi tutkia kollektiivisena tietoisuutena; ihmismassan aivokapasiteettien summana. Tämä kokonaisuus tosin näyttää ulkoapäin täydeltä kaaokselta. Joten sen parhaat osat tulee valjastaa käyttöön. Internet on vain alku tällaisen kollektiivisen tietoisuuden luomisessa. Esimerkkinä, kun minulla on vaikea tehtävä, kirjoitan sen internetiin foorumille, ja pian tehtävän parissa on kymmenen ihmistä, joista joku ennemmin tai myöhemmin pystyy tehtävän ratkaisemaan. Mielet täydentävät toisiaan. Tämä on evoluution suunta - yksisoluiset eliöt liittyvät yhteen, ja muodostavat kokonaisuuksia jotta voivat toimia paremmin. Yhteisöt syntyvät, koska jotkut hallitsevat toiset tehtävät paremmin kuin toiset. Eikö looginen seuraava askel ole se, että ihmiskunta tulee esim. miljoonassa muodossa sulautumaan yhdeksi kollektiiviseksi tietoisuudeksi? Tämän jälkeen, ihmiskunta ja maailmankaikkeuden muut älykkäät sivilisaatiot voivat liittyä kollektiiviseksi tietoisuudeksi - ja meillä on käytännössä älykäs ja itse itseään ohjaava maailmankaikkeus - maailmankaikkeuden energioita käytetään sujuvasti hallitsemaan pysyvyyttä, ja olemassaoloa - luultavasti pystyy myös vaikuttamaan ja ylläpitämään luonnonlakeja.

Ensimmäisenä päivän universumin kollektiivinen tietoisuus sanoi: tulkoon valkeus, ja valkeus tuli.

Vierailija
leoric
Ihmisen henkinen kehitys on taas kokonaan toinen asia; henkistä toimintaa ei varsinaisesti ole samassa määrin luonnonlait ohjaamassa, kuin fyysistä toimintaa.



JOS ihmisen henkiset toiminnat ovat vain neurofysiologisia prosesseja, jotka ovat vain biologiaa, joka taas on kemiaa, ja tämä taas fysiikkaa, niin eikös ihmisen henkinen toiminta ole väistämättä determinististä ja juurikin samassa määrin luonnonlakien ohjaamaa kuin fyysinen toiminta? Järjestäytymisen aste voi tietysti olle toinen, mutta jos ei olisi mitään aineetonta sielua, niin ihmisten henkiset toiminnot tapahtuisivat fatalistisella väistämättömyydellä ilman mitään todellista valinnanvapautta. En näe fysikalismin viitekehyksessä mitään mahdollisuutta kiertää tätä johtopäätöstä.

Vierailija

Olet kyllä oikeassa. Itse kuitenkin, ainakin haluaisin ajatella, että aivojen toiminnassa olisi jotain sellaista, mikä ei ole determinististä, vaan aito valinnanvapaus olisi silti olemassa. Kasvatus, ympäristö ja kulttuuri ohjaavat ihmisen kehitystä, ja vaikuttavat kyllä ihmisen valintoihin, jopa suurimmaksi osaksi ja tekevät ne jo omalta osaltaan tietyillä todennäköisyyksillä ennustettavaksi. Henkilökohtaisesti minulle riittää kyllä ihan illuusio valinnanvapaudesta. Kuitenkin, ajattelisin että aivot ovat eräänlainen kvanttitietokone, ja sitä kautta uskon (ja toivon) että aivojen toiminta ei olisi myöskään determinististä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat