SETI 1420 MHz (21 cm)

Seuraa 
Viestejä212
Liittynyt29.6.2009

Lukioaikana (lyhyt fys. ja mat.) kuulin kysymyksen: Mikä sitten olisi sopiva aallonpituus SETI projektin käyttöön, jos ei 21 cm?

Vaikutti siltä, että sopivan aallopituuden löytyminen tuntuu mahdottomalta. Ja itse asiassa tuntui koko SETI projekti aika turhalta. Ja ilmeisesti SETI projekteista onkin jo luovuttu? Siksi tämä löytämäni vastaus kysymykseen tulee liian myöhään.

Mutta jouduin erään kirjan tekstin perusteella päättelemään, että 21 cm on pielessä. Oikeampi aalto olisi ollut puolet maapallon ympärysmitasta eli noin 20 000 km tai ehkä koko ympärysmitta eli noin 40 000 km. Minulla ei ole aavistustakaan olisko noin pitkiä aaltoja voitu käyttää?

http://www.helsinki.fi/~ryynane/luento_ ... 4x_www.pdf
http://fi.wikipedia.org/wiki/Radioaallot
http://www.netlab.tkk.fi/opetus/s38118/ ... ktit.shtml

Sivut

Kommentit (54)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005
omar
Lukioaikana (lyhyt fys. ja mat.) kuulin kysymyksen: Mikä sitten olisi sopiva aallonpituus SETI projektin käyttöön, jos ei 21 cm?

Vaikutti siltä, että sopivan aallopituuden löytyminen tuntuu mahdottomalta. Ja itse asiassa tuntui koko SETI projekti aika turhalta. Ja ilmeisesti SETI projekteista onkin jo luovuttu? Siksi tämä löytämäni vastaus kysymykseen tulee liian myöhään.

21 cm on aallonpituus, jolla avaruuden vetypilvet säteilevät. Se on siis huono kommunikaatiomielessä, koska juuri sillä aallonpituudella on luonnollista taustakohinaa. Se on kuitekin valittu toivoen, että mahdollinen yhteydenottoa yrittävä sivilisaatio valitsisi saman luonnollisen aallonpituuden. Muutenhan todennäköisyys päätyä samalle kanavalle olisi astronomisen pieni.

Mutta jouduin erään kirjan tekstin perusteella päättelemään, että 21 cm on pielessä. Oikeampi aalto olisi ollut puolet maapallon ympärysmitasta eli noin 20 000 km tai ehkä koko ympärysmitta eli noin 40 000 km. Minulla ei ole aavistustakaan olisko noin pitkiä aaltoja voitu käyttää?

Miksi pitäisi käyttää noin suunnattoman pitkiä aallonpituuksia? Sellaisten vastaanottaminen on erittäin vaikeaa, koska tehokkaan antennin koko on samaa suuruusluokkaa aallonpituuden kanssa. Koska kosmiset signaalit ovat äärimmäisen vaimeita, tuskinpa tuo onnistuu. Vaikea on myös keksiä, miksi ja miten kukaan lähettäisi tuollaisia äärimmäisen matalataajuisia signaaleja. Kommunikaatiossa bittinopeus on suoraan verrannollinen taajuuskaistaan, joten ultramatalat taajuudet ovat siinä suhteessa käyttökelvottomia.

Zäp
Seuraa 
Viestejä2299
Liittynyt19.10.2009

Mitä tekemistä maapallon ympärysmitalla ylipäänsä on kommunikaatioon käytettävien radioaaltojen aallonpituuden kanssa?

bergepanther
Seuraa 
Viestejä4819
Liittynyt5.11.2008

Muistini mukaan luin jostain kirjasta tai lehdestä jo vuosia sitten jonkun venäläisen tiedemiehen lausuneen jo 60-luvulla: jos ihminen haluaa etsiä signaaleja avaruudesta, olisi älykästä etsiä niitä viestejä muualta kuin radiosignaaleista eli valosta.

Mielestäni loogisesti järkevää olisi tehdä näin, nopeus taitaa olla kymmenkertainen joskin lähetystehon (ja toisaalta vastaanotto vaatinee jotain muutoksia nykyiseen systeemiin) taitaa syytä olla suurempi kuin nykyään käytössä olevien

Tuntuisi fiksulta

Zäp
Seuraa 
Viestejä2299
Liittynyt19.10.2009
bergepanther
Mielestäni loogisesti järkevää olisi tehdä näin, nopeus taitaa olla kymmenkertainen

Kaikki sähkömagneettinen säteily etenee valon nopeudella.

-PP74-
Seuraa 
Viestejä337
Liittynyt6.1.2010

Radiosignaali kulkee valon nopedella. Ja taitaapa olla niin, että kumpikin hajoaa avaruuksiin niin heikoksi ettei siitä täällä huomata mitään, jos ei tiedä tarkkaa suuntaa ja taajuutta.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005
Zäp
bergepanther
Mielestäni loogisesti järkevää olisi tehdä näin, nopeus taitaa olla kymmenkertainen

Kaikki sähkömagneettinen säteily etenee valon nopeudella.

Joo, kulkuaika on mikä on, mutta valoa voidaan moduloida nopeammin kuin radioaaltoja, mikä merkitsee enemmän bittejä sekunnissa.

Laseryhteydet ovat erittäin kapeakeilaisia. Lienee kirjaimellisesti astronomisen epätodennäköistä, että planeettamme sattuisi olemaan juuri kosmisen linkkiyhteyden keskellä. Ja kun kerran kukaan ei varmaan kohinaisella vedyn aallonpituudellakaan varsinaisesti kommunikoi, on ilmeistä, että SETI voi löytää vain viestejä, jotka on tarkoitettu kommunikointialoitteiksi. Vahvoja ovat uskossaan, jotka sen mahdollisuuden tosissaan ottavat.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10607
Liittynyt16.3.2005

Lainaus:
"Laseryhteydet ovat erittäin kapeakeilaisia."

???

Esimerkiksi vety- ja typpilaserit ovat ympärisäteileviä, kun ei mitään resonaattoria tarvita. Kantoaaltotaajuskin on sen verran suuri, että Leninin kootut lätinät ja Havukka-ahon ajatelmat sujahtaisivat avaruuteen suit-sait.

Peilirakenteilla voidaan sellaisiakin aineita saada laseroimaan, jotka muuten eivät siihen suostu, mutta se ei ole laserin ominaisuus.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26870
Liittynyt16.3.2005
o_turunen
Lainaus:
"Laseryhteydet ovat erittäin kapeakeilaisia."

???

Esimerkiksi vety- ja typpilaserit ovat ympärisäteileviä, kun ei mitään resonaattoria tarvita. Kantoaaltotaajuskin on sen verran suuri, että Leninin kootut lätinät ja Havukka-ahon ajatelmat sujahtaisivat avaruuteen suit-sait.

Peilirakenteilla voidaan sellaisiakin aineita saada laseroimaan, jotka muuten eivät siihen suostu, mutta se ei ole laserin ominaisuus.

Paljonko ympärisäteilevä laser vaatiikaan tehoa, että se näkyy edes naapuriplaneetalta? Ja vaikka jollakin sivilisaatiolla olisikin vaadittava pienen tähden tehoinen megafuusiovoimala ja tarpeeksi järeä laser, minkä hiton takia ne käyttäisivät kommunikointiin ympärisäteilevä laseria, kun suunnatulla säteellä homma toimisi toistakymmentä kertaluokkaa halvemmalla?

anklebone
Seuraa 
Viestejä475
Liittynyt21.8.2006

En tiedä tuon SETIn systeemeistä käytännössä mitään, mutta otetaanko näytettä tauotta 1420MHz taajuudella? Jos näin on, niin se on melkolailla ajan haaskausta(oma mielipide) itse toteuttaisin sen ennemmin niin, että näytteitä otettaisiin vaikka esimerkiksi 10minuutin välein(tai tunnin, miten vain), koska jos sieltä avaruudesta jotakin viestejä tai signaaleja tulee, niin yhtälailla ne ilmenevät harvemmin otetuissa näytteissä.

Perusteluksi voisin sanoa sen, että jos joku lähettää tai on lähettänyt jotakin meidän suuntaamme, niin tuskin sieltä on lähtenyt vain yksi viesti kerran. Ja mikäli se olisi juuri tuolla aallonpituudella lähetetty, haluaisi lähettäjä sen löydettävän, niin loogisinta olisi lähettää sitä jatkuvalla syötöllä.

Meiltä vapautuisi paljon konetehoa informaation tutkimiseen, jos kaikkea taivaalta tullutta(SETIin) ei tutkittaisi niin perinpohjin, eli jokaista framea ei tutkittaisi. Tutkimustyö saisi uutta "boostia".

Tämä nyt perustui siihen oletukseen, että SETI tutkii tauotta ulkoavaruudesta tulevaa säteilyä. Korjatkaa jos olin väärässä(hyvinkin mahdollista, että olen).

Olisi paljon parempi roikkua puussa ja syödä banaania.

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10607
Liittynyt16.3.2005

Lainaus:
"Paljonko ympärisäteilevä laser vaatiikaan tehoa, että se näkyy edes naapuriplaneetalta?"

En ole laser-yhteyksiä pitänyt kuin omalla planeetalla. Veikkaan, että tuommoinen Radio Luxembourgin teho riittää viihdyttämään Kuun porukkaa ja ehkä Marsilaisiakin.

Lainaus wikistä:
It boasted the most powerful transmitter in the world (1200 kW broadcasting on medium wave).

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Vierailija

Olen seurannut ja osallistunut SETI-projektiin jo 15 vuotta ja olen nyt viimein tullut siihen johtopäätökseen että lähi-avaruudessa ei ole radiosignaaleja lähettäviä olentoja vedyn aaltopituudella. Vaikea sanoa onko se oikea aallonpituus.

Tällä hetkellä luulen että ihmiskunta ONKIN maailmankaikkeuden super-sivilisaation mahdollinen itu eikä meidän tulisi epätoivoisesti ilman parempaa tietämystä hakea sivilisaatioita mistään muualta.

Vierailija
Tuomas_Akvinolainen
Olen seurannut ja osallistunut SETI-projektiin jo 15 vuotta ja olen nyt viimein tullut siihen johtopäätökseen että lähi-avaruudessa ei ole radiosignaaleja lähettäviä olentoja vedyn aaltopituudella. Vaikea sanoa onko se oikea aallonpituus.

Tällä hetkellä luulen että ihmiskunta ONKIN maailmankaikkeuden super-sivilisaation mahdollinen itu eikä meidän tulisi epätoivoisesti ilman parempaa tietämystä hakea sivilisaatioita mistään muualta.

Eihän sitä tietoa haeta epätoivoisesti vaan muuten vaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat