Energian nyhtäminen hybrideihin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minulla pyörii päässä idea kulkuneuvojen jousituksen energian hyödyntämisestä liike-energiaksi, esimerkiksi metsäkoneissa ja laivoissa. Tuolla vertikaalivektorillahan vaikuttaa aika mittava energiamäärä, jota ei tietääkseni juurikaan hyödynnetä. Mieti vaikkapa aallokossa jyskivää alusta tai metsässä myllertävää konetta... Jotkin aaltovoimasovellukset toimivat hydraulisesti, mutta voisiko pneumaattisesti lohkaista energiaa vaikkapa sähköiseen muotoon vaimentavan turbiinin avulla ja paljonko?

Kommentit (4)

Vierailija

Pari kilowattia kuulemma saa raskaissa ajoneuvoissa irti jousituksesta. On tehty sähköhydraulisia sovelluksia joissa iskunvaimentimen neste pyörittää pientä siipipyörää.

Sinänsähän kyseessä ei ole ilmainen energia, vaan se tulee siitä kulkuneuvon liike-energiasta jota tuhlaantuu iskunvaimentimiin. Jos liikaa aletaan ahnehtimaan niin kulku huononee ja polttoaineenkulutus kasvaa.

Vierailija

Näin oli rekoilla maantiellä joo. Jos homma siirretään merelle, niin asia on toinen, sillä konsepti voidaan rakentaa niin, että runkovastus minimoidaan kantavammala ja tehokkaammalla pohjalla ja kompensoidaan kulkumukavuus jousituksella, joka absorboi energian. Plaanaavan veneen kiihtyvyydet ovat aivan toisesta maailmasta verrattuna johonkin rekan iskariin.

Vierailija

Ai vähän niinkuin katamaraani jossa on edessä ja takana helmat, ja joka puuskuttaa ilmaa kuin palkeet kun se kulkee vasten aaltoja?

Tietenkin tässä on se ajatusvirhe että aallon pitäisi olla perskuleen suuri, eli hyötyä saataisiin vasta melkein myrskyllä.

Tässä on se hankaluus, että minkä suhteen sitä aallokon energiaa kerättäisiin? Olisiko laivassa kyydissä paino joka heiluu kun laiva heiluu, ja siitä sitten nyhdettäisiin energiaa?

Vierailija

Homma perustuu siis pystykiihtyvyyksien vaimentamiseen, eli olisi jousitettu kevyt runko pienellä pohjakulmalla, ja sen päällä sitten oma häkkyrä, jossa raskaammat koneet ja matkustajat ym. Näiden välissä sitten jousitus, joka absorboi pystykiihtyvyydet ja muuttaa ne sähköenergiaksi. Plaanaavassa veneessä pystykiihtyvyyksien RMS voi olla jotain 0,5 luokkaa ja jos tuota pystyisi vaimentamaan vaikka puoleen ja siitä hyödyntäisi edes 25% niin onhan siinä energiaa! Lisäksi voitaisiin käyttää tehokkaampia runkomuotoja (tasaisempia pohjia) jousituksen ansiosta, joka tehostaisi venettä entisestään= kulkisi pienemmällä teholla nopeammin.

Uusimmat

Suosituimmat