Visioita sähköntarpeesta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minkälaisia visioita teillä on tulevaisuuden sähköntarpeesta?
Tuleeko se lisääntymään, vähentymään, pysymään ennaallaan lähivuosina sekä myös pidemmällä perspektiivillä ja miksi?

Itselläni on visio kuinka tulee tapahtumaan, mutta en laita sitä tähän vielä vaan haluaisin kuulla mitä muut uskoo.

Ei tehdä tästä sitten ydinvoima tai tuulivoimakeskustelua vaan pidetään ihan sähköntarpeen visioimisena.

Kommentit (8)

vorrester
Seuraa 
Viestejä615
Liittynyt22.7.2005

Lämpötilat keskiarvoisesti laskee hiukan. Teollisuus tarvitsee sähköä mm. metallien jalostukseen enemmän kunhan markkinat alkaa vetää.
Ekologinen rakentaminen ei kompensoi kulutuskasvua.
Eli hienoista kulutus nousua odotettavissa.

Yleisesti Ruotsi vetää itsensä ydinvoimasta luopumispäätöksen kauttaa löysään hirteen. Kaveria ei jätetä....(s.tanan ruotsalaiset vedetä sähkönhintaa taivaisiin). Itärajalta sähöä löytyy rahalla, tuplakaapelit virosta, jotta saadaan balttia pörssiin. Langat punaisina trokataan sähköä kylmenevään Ruåtsiin.

Tulevaisuudessa nähdään ennen kokemattomat muttei laajat tehonrajoitukset pakkaskausina. Muuten pelittää ok.

Tuntilaskutuksella kyykytetään kuluttajaa, ellei tehnyt toimivaa sopimusta.

Eli noin yleismaailmallisesti, lisää poweria pitää saada, muuten käy pelimerkit vähiin.

Aivopierun tunnistaa rivin alun merkistä *

Vierailija
vorrester
Lämpötilat keskiarvoisesti laskee hiukan. Teollisuus tarvitsee sähköä mm. metallien jalostukseen enemmän kunhan markkinat alkaa vetää.
Ekologinen rakentaminen ei kompensoi kulutuskasvua.
Eli hienoista kulutus nousua odotettavissa.

Yleisesti Ruotsi vetää itsensä ydinvoimasta luopumispäätöksen kauttaa löysään hirteen. Kaveria ei jätetä....(s.tanan ruotsalaiset vedetä sähkönhintaa taivaisiin). Itärajalta sähöä löytyy rahalla, tuplakaapelit virosta, jotta saadaan balttia pörssiin. Langat punaisina trokataan sähköä kylmenevään Ruåtsiin.

Tulevaisuudessa nähdään ennen kokemattomat muttei laajat tehonrajoitukset pakkaskausina. Muuten pelittää ok.

Tuntilaskutuksella kyykytetään kuluttajaa, ellei tehnyt toimivaa sopimusta.

Eli noin yleismaailmallisesti, lisää poweria pitää saada, muuten käy pelimerkit vähiin.




Hyvä,
Mitä mieltä olet liikenteen osuudesta sähkön kulutuksessa vaikkapa kymmenen vuoden sisään?

Vierailija

Muuten hyvä, mutta ruotsalaiset ovat kuulemani mukaan päättäneet rakentaa uusia ydinvoimaloita. Nykylain puitteissa siellä saa olla kymmenen voimalaa (vai reaktoria?), joista ilmeisesti nyt huonoimmat puretaan ja rakennetaan tilalle modernimmat ja isommat.

vorrester
Seuraa 
Viestejä615
Liittynyt22.7.2005

Gabriel: Ei ne konseptiautot paljoa kuluta. Joku juppi polttaa kesällä kumia akuilla. Pakkasella kun sähköauton pedaalia painaa. Nousee ampeerimittari moottorin ulinan myötä, mutta auto lähtee kuin sulkasatoinen telkkä pöntöstä. Tietty jos joku keksii että rekat voi vetästä ajoharjat moottoritiellä lankoihin kuin trolley bussit.

Veikko: mites luulet arevan mallin mukaan... Montako uutta ydinmiilua ruåttalaisilla on esm. 10 vuoden päästä. Tunnetusti ruåttalaiset pulisee ensin pitkään ja vasta sitten tekee. 2030 vois eka miilu olla tulilla. Kyllä ne ehtii moneen kertaa ruinaa eiks olis myyrä sähöä.

IAEA:n just peloitteli ettei 20-30 päästä olis tarpeeksi kuoppia kaivaa uusille miiluille kytöainetta.

Noin tosipitkällä aikavälillä, kun holotna pravda tulee esiin, suo kuokka ja jussi pysyy lämpimänä.

Aivopierun tunnistaa rivin alun merkistä *

Vierailija
vorrester
Gabriel: Ei ne konseptiautot paljoa kuluta. Joku juppi polttaa kesällä kumia akuilla. Pakkasella kun sähköauton pedaalia painaa. Nousee ampeerimittari moottorin ulinan myötä, mutta auto lähtee kuin sulkasatoinen telkkä pöntöstä. Tietty jos joku keksii että rekat voi vetästä ajoharjat moottoritiellä lankoihin kuin trolley bussit.




Hahaa,
Itsellä on lähinnä pyörinyt päässä nuo hybridiautot missä akuilla ja sähkömoottorilla pukataan lisää poweria pönttöön kiihdytystilanteissa. Juu, juu on totta että niitä ei ladata ja sähkö tuotetaan akustoon jarrutuksissa ja moottorin kautta lataamalla, mutta

ei lienee kovin kaukana se päivä kun joku hoksaa että ei siihen katumaasturiin tarvii 2.5 litrasta moottoria vaan ihan 1.6 riittää (tai pienempi) matka-ajossa kiihdytyksissä sitten jeesataan sähkömoottorilla. Valmistaja päättää laittaa "töpselin pellin alle ja isomman akuston" jota voi varata vaikka yösähköllä omassa autotallissa. Eli hiukka modifioi nykyistä hybridiautoa enemmän sähkökäyttöiseksi. Talvikäynnistyksessä polttomoottori huolehtii "telkkäpöntön" lämmityksestä.

Ei sulla satu oleen mielikuvaa maalämmön yleistymisestä?
Muutama taloyhtiö on jo ottanu sen käyttöönsä.

Zäp
Seuraa 
Viestejä2299
Liittynyt19.10.2009

Minun mielestäni asiaa pitäisi tarkastella laajemmin. Perimmäinen ongelma ei nimittäin ole sähkönkulutus, vaan energiankulutus, ja erityisesti sen yhteydessä syntyvät päästöt ja uusiutumattomien luonnonvarojen ehtyminen. Sähkö on yksi muoto missä energiaa siirretään tuotannosta loppukäyttöön, mutta se on vain osa kokonaisuutta.

Tässä muutamia asioita mitä itselläni tulee mieleen:

1) Sekä sähkön että energian kulutus on perinteisesti ollut verrannollinen kehitykseen ja elintasoon, ja tämä riippuvuussuhde on melkeinpä luonnonlaki. Kehittyvillä teollisuusmailla (erityisesti Kiina ja Intia) suunta tulee vielä pitkälle tulevaisuuten olemaan tämä, mutta kehittyneimmissä länsimaissa elintaso, kehitys ja energiankulutuksen kasvu pystytään ehkä erottamaan toisistaan.

2) Länsimaissa on edelleen käynnissä mekanismeja jotka kasvattavat erityisesti sähkönkulutusta vähennystavoitteista huolimatta. Näitä ovat esim. teknologian kehitys, josta hyviä esimerkkejä ovat tietokoneiden lukumäärän räjähdysmäinen kasvu viimeisen 20 vuoden aikana (huippu on tosin ehkä jo saavutettu kun vähemmän kuluttavat kannettavat tietokoneet valtaavat markkinoita) sekä analogisesta TV-teknologiasta siirtyminen digitaaliseen, mikä pakotti kaikki kotitaloudet hankkimaan ylimääräisen sähkölaitteen. Muita mekanismeja ovat "ylellisyysteknologian" yleistyminen (ilmastointi, ym.) sekä yksinkertaisesti perhekoon pieneneminen.

3) Energiankulutus on aina jollain tavalla verrannollinen ihmisten lukumäärään, ja maapallon väestö kasvaa edelleen. Asiaa ei auta yhtään se, että voimakkaammin kasvavilla alueilla ihmiset haluavat (oikeutetusti) osansa kehityksestä.

4) Kehityksen myötä yhä suurempi osa energiasta kulutetaan nimenomaan sähkönä. Äärimmäinen esimerkki tästä on liikenteen fossiilisten polttoaineiden korvautuminen sähköllä. Jonkinlaisen aavistuksen suuruusluokista saa siitä että esimerkiksi Suomessa liikenteen energiankulutus on samaa suuruusluokkaa kuin sähkön kokonaiskulutus. Sähköautoihin siirtyminen todennäköisesti pienentää energian kokonaiskulutusta parantuneiden hyötysuhteiden kautta, mutta jäljelle jäävä osuus siirtyy suoraan fossiilisista polttoaineista sähkönkulutukseen.

5) Raskaan teollisuuden siirtäminen halvan työvoiman maihin vähentää sekä sähkön että energian kokonaiskulutusta länsimaissa, mutta siirtää samalla ongelmat Kiinaan ja Intiaan. Koska energia on halvempaa ja tuotantoteknologiat vähemmän kehittyneitä, tuotannon ulosliputtaminen todennäköisesti pelkästään kasvattaa globaaleja päästöjä.

Eli oma visio:

Koko maailma: Ei aavistustakaan, kaikki riippuu viime kädessä erityisesti siitä mitä Kiinassa ja Intiassa tapahtuu.

Suomi ja länsimaat: Energiankulutus ja päästöt saadaan ehkä kuriin, varsinkin jos raskas teollisuus siirretään muiden ongelmaksi. Sähkönkulutus kuitenkin todennäköisesti jatkaa kasvuaan (riippuen siitä millä vauhdilla autokannan sähköistyminen tapahtuu), tai tuskin ainakaan kääntyy selvään laskuun.

Mitä näille asioille sitten voitaisiin tehdä (niiden henkilökohtaisten valintojen lisäksi)? Pienellä maalla ei tietenkään kovin paljon painoarvoa ole kokonaisuuden kannalta, mutta ainakin se paljon energiaa kuluttava raskas teollisuus kannattaisi yrittää säilyttää Suomessa ja kehittää prosesseja entistä tehokkaammiksi. Suurten automarkettien rakentamisen sijaan pitäisi saada lähikauppasysteemi uudelleen toimimaan ja ylipäänsä tehdä ihmistet vähemmän riippuvaisiksi omasta autosta. Suurten kaupunkien joukkoliikenteeseen ja erityisesti valtakunnalliseen rautatieverkkoon pitäisi panostaa ihan erityisesti. Suomessa voisi hyvin olla nopea ja toimiva junaliikenne jos sen kehittämisestä ei vaan joskus aikanaan olisi luovuttu.

Vierailija

elektroniikan kehitys tulee lisäämään sähkön kulutusta kotitalouksissa huimasti..

mitä monimutkaisempia asioita elektroniikan halutaan tekevän, esim isompi telkkari suuremmalla resoluutiolla, paremmat ja monitoimisemmat kännykät ym., sitä enemmän tehoa ne vaativat..

okivi
Seuraa 
Viestejä1393
Liittynyt24.7.2008

Myös minun mielestäni tulevaisuuden sähkönkulutusta arvioidessa on lähdettävä liikkeelle energian kokonaiskulutuksesta. Sähkönkulutus ilmeisesti teollisuusmaissa edelleen kasvaa, koska energian käyttäjät siirtyvät polttamisesta sähköön.

Tietokoneilla ja muulla elektroniikalla on tietenkin oma energiankulutuksensa, mutta se varmaankin jatkossa pienenee tekniikan kehittyessä. Toisaalta tietokoneilla on saatu aikaan hyvin suuri energian säästö erilaisten prosessien paremman optimoinnin kautta. Sillä saralla luultavasti on edelleen saatavissa lisää etua.

Yhtenä huomioonotettavana tekijänä on tietenkin energian hinta. Maapallo asettaa rajat mahdolliselle energiankulutukselle, ja siinä alkaa lähivuosikymmeninä tulla pää vetävän käteen. Energian korkea hinta tekee säästötoimet yhä kannattavammiksi, mikä vähentää energiankulutuksen lisäämisen tarvetta.

http://parapsykologia.blogspot.com

There is a principle which is a bar against all information, which is proof against all arguments and which cannot fail to keep a man in everlasting ignorance -- that principle is contempt prior to investigation.
-- Herbert Spencer

Uusimmat

Suosituimmat