Absolutismi

Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Miten suhtaudut absolutismiin? Onko se juuri sinun valintasi? Onko ainoa valinta minkä olet voinut tehdä (esim. juomisen riistäydyttyä hallinasta)? Vihaatko absolutismia, pidätkö sitä teeskentelynä tai tyhjänpäiväisenä pelleilynä jossa absolutisti yrittää esittää parempaa kuin onkaan?

Äänestyksessä on jotain vaihtoehtoja tyrkylle, valitse kaikki jotka koet hyväksi. Jos mikään ei miellytä TAI keksit lisää näkökulmia, kerro omasi!

PS. Siltä varalta että humalassa äänestit mitä sattuu, voit myöhemmin vaihtaa äänesi paikkaa vapaasti!

Sivut

Kommentit (110)

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26897
Liittynyt16.3.2005

Kukin tavallaan. Ei se minulta mitään ota, jos joku on absolutisti, kunhan ei ala moralisoimaan minun juomista. Sitä kyllä ihmettelen, että jotkut viihtyvät selvin päin ryyppyporukoissa, mutta jos niin on, sen kun ovat juomatta.

Vierailija

Kukin tavallaan. Ei se minulta mitään ota, jos joku on absolutisti, kunhan ei ala moralisoimaan minun juomista. Sitä kyllä ihmettelen, että jotkut viihtyvät selvin päin ryyppyporukoissa, mutta jos niin on, sen kun ovat juomatta.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Absolutisteja syrjitään melkoisesti. Hankala olla absolutisti...

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.

Vierailija

Kun lopetin juomisen niin tuli jonkun aikaa seurattua kännisten touhuja selvin päin. En kyllä enää suostu siihen hommaan.

Joskus känniseen toilailuun vittuuntui niin perusteellisesti että piti oikein aloittaa rakentava keskustelu toilailijan kanssa. Vittuiluksihan se muuttui mutta selvin päin malttaa odottaa ja nostaa vittuilun taso ja tehokkuus ihan omalle tasolleen.
En siis enää mene känniporukkaan rahastakaan.

Vierailija
Lyde
Kun lopetin juomisen niin tuli jonkun aikaa seurattua kännisten touhuja selvin päin. En kyllä enää suostu siihen hommaan.

Joskus känniseen toilailuun vittuuntui niin perusteellisesti että piti oikein aloittaa rakentava keskustelu toilailijan kanssa. Vittuiluksihan se muuttui mutta selvin päin malttaa odottaa ja nostaa vittuilun taso ja tehokkuus ihan omalle tasolleen.
En siis enää mene känniporukkaan rahastakaan.

Ja nyt sinulla ei ole enää kavereita ja istut tietokoneella perjantai-iltana.

Eiku No minäkin olen selvinpäin...

Vierailija

Vastasin "kukin tavallaan" koska se kuvaa yleisesti parhaiten ideologiaani tässäkin asiassa. Laitoin kuitenkin lisäksi vaihtoehdot "juopot ovat rasittavia" ja "jotain muuta". Mitä juoppojen rasittavuuteen tulee niin se on vain rehellinen totuus kuten asian itse koen. Mielessäni sana juoppo tuo mieleen ihmisen jolle alkoholi maistuu vähän enemmänkin, ainakin joka viikonloppu ja vapaapäivät muutenkin. Ei saa kuitenkaan käsittää väärin, en nimenomaan pidä ihmisistä heidän ollessaan tukevasti kännissä, selvänä tai "pienessä" he ovat usein mukavia.

Viimeiseen vaihtoehtoon sanoisin, että suurin osa absolutisteista on aivan tavallisia ihmisiä jotka eivät vain erinäisistä syistä johtuen juo alkoholia. He eivät järkevinä pidä asiasta kummemmin meteliä ja yleensä saavat näin ollen olla rauhassa asian tiimoilta. Omat kokemukseni väittävät yleisimmän syyn absolutismiin ainakin suomessa olevan alkoholistin varmistus siitä, ettei sorru enää. Tämä on myös yleensä muulle ihmismassalle hyväksyttävä selitys lääkärin kiellon ohella.

Itse olen huomannut joidenkin absolutistien pitävän itseään asian johdosta juovia parempana ihmisen, näinhän ei tietenkään automaattisesti ole vaan teot ratkaisevat. Näiden ihmisten luulisin olevan varsin selkeä vähemmistö, joskin välillä äänekäs sellainen.

Saw
Absolutisteja syrjitään melkoisesti. Hankala olla absolutisti...

Tämän allekirjoitan. Itse en koe olevani absolutisti enkä sitä olekaan sillä juon alkoholia hyvin harvoin, ehkä kerran tai kolme vuoden mittaan, vähä silloinkin. Suomalaisten yleisellä mittapuulla olen siis absolutisti. Pahinta henkilökohtaisesti lienee lähes poikkeuksetta jokaisessa tapahtumassa tukka teollisuusliuotinta täynnä olevat arjen sankarit, jotka huomattuaan juomattomuuteni ottavat loppuillan tehtäväkseen saada minutkin juomaan heidän kanssaan. Tähän olen tosin joitakin vuosia aiemmin syyllistynyt valitettavasti itsekin. Ikäviksi nämä ihmiset muuttuvat siinä vaiheessa kun he lakkaavat ymmärtämästä "ei" sanan.

Suomalaisista on kokemuksieni mukaan muutenkin erityisen outoa olla käyttämättä alkoholia ja jatkuvasti saakin olla selittelemässä syytä siihen, että ei käytä. Tämä on mielestäni varsin omituista. Minun pitäisi perustella muille, että en halua tietoisesti vahingoittaa itseäni fyysisesti tai henkisesti. Suurin syy "lopettamiseeni" onkin säännölliset morkkikset.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009

Muistan vielä kun siirtymiseni tänne IT-maailmaan, BASIC-kielisten tekstipelien kirjoittamiseen tapahtui. Se oli meneillään vissiin ala-asteen viidennen luokan syksy. Muut jäbät alkoivat juomaan keskikaljaa ja pitämään palavaa tupakkaa huulien välissä. Muijat tietenkin seurasivat niitä, ja vähitellen hylkäsivät mut nuorisotilan PC-nurkkaan. Muutama nörttityttökin silloin oli jo piireissä, mutta melko etäisiksi jäivät... johtuen erimielisyyksistä siihen, mikä on ykköspeli milloinkin... ja ehkä siitä, että editoin yhteiskäyttökoneiden HIGSCORE-listoja teksieditorilla ja "tein" ylitsepääsemättömät enkat kaikkiin peleihin. Editointia epäiltiin, mutta ei voitu osoittaa todeksi.

Yksi potentiaalinen keskustelunaihe jää absolutistina väliin, kun ei osaa laittaa Suomi-oluita paremmuusjärjestykseen...

Kun ei juo... ei kuulemma osaa pitää hauskaa, koska hauskanpito == humala.

Kun ei ota ilmaisia viinoja vastaan, ei kaverit oikeen ymmärrä asiaa... pitäishän edes ilmaiset kännit juoda.

[en ole absoluuttinen absolutisti, sillä retkahdan ajoittain - hurjin ryyppykokemukseni on punkkupullon jälkeinen hedari]

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

Vierailija

Ensimmäinen vuosi menossa absolutistina ja elämäni paras vuosi. Korrelaatio ei kuitenkaan ole kausaali joten en vedä johtopäätöksiä.

RaahenTiikeri
Seuraa 
Viestejä973
Liittynyt18.2.2009

minä äänestin "kukin tavallaan" ja "en voi sietää absolutismia" jotka voivat äkkiseltään vaikuttaa ristiriitaisilta.
Vastaukseni ponnistaa lähinnä siltä pohjalta,että en hyväksy alkoholismin määritelmää,tai 'alkoholi-ongelmaa' sellaisenaan kuin ne yleensä määritellään.
Se on ihan jees,jos jollekkin ei maistu,tai ei tykkää olla humalassa,niin eihän sillon kannata.

Mutta niinkuin joku jo aiemmin kirjoitti "Omat kokemukseni väittävät yleisimmän syyn absolutismiin ainakin suomessa olevan alkoholistin varmistus siitä, ettei sorru enää."

Jotenkin tuollaisesta absolutismista jää sellainen ylhäältä määrätyn maku.Kuka määrittää alkoholismin?Uskooko ihmiset joihinkin helvetin viikko annos suosituksiin?-pelkään että uskoo?
Tunteeko ihmiset ollenkaan omia mielihalujaan ja tarpeitaan?
Minun mielestä homma menee niin,että yksilö määrittää(tai siis kokee) halunsa,ja niitä ei voi arvottaa ympäristössä tavanomaisina pidettyjen arvojen suhteen.Ne voivat vain olla erilaisia,mutta ulkopuolelta yksilöä,tai hänen tapoja,ei voi mielestäni määrittää sairaudeksi.
Tottakai ote voi olla joskus pakonomaista,oli kyse sitten syönnistä,juonnista tai nainnista,mutta sen sairaudeksi määrittäminen,tai (tässä tapauks.)alkoholistiseksi määrittäminen joko ulkopuolelta,tai jopa yksilön itsensä taholta,on lähinnä ympäristön ja yksilön itsensä arvojen ja tapojen vertailua enemmistön arvojen hyväksi.
Itse olen kovastikin toisinaan juopotellut,toisinaan tas hyvinkin raitis,milloin mitenkin.

minä suhtaudun alkoholiin ilmiönä lunkisti.Se on vain yksi valinta.Toiset tykkää siitä,tai sen liitännäiselämäntavoista,enemmän kuin toiset.

Otetakoon esimerkiksi hyväpalkkaisesta duunista Tiibetiin mietiskelemään lähtevä insinööri->häntä pidetään syvällisenä ja rohkeana hypyn tehdessään ja antautuessaan roimaan ansiotason pudotukseen.

Sunnutaina maisteluaan jääkiekkofinaalin seuraksi jatkavaa,maanantain työteholtaan(mikäli sinne selviää)heikentynyttä insinööriä pidetään juoppona ja ongelmaisena.Ja tyhmänä riskeeratessaan hyväpalkaisen työnsä.

Alkoholi ei ole ongelma.Yhteiskunnan rajat ja ajat ovat.
Absolutismikaan ei ole ongelma.Paitsi mahdollisesti asianosaisella itsellään olisi itsetutkiskelun paikka sen suhteen,heiluttaako häntä koiraa vai koira häntää.

TERÄS NALLEPUH
Seuraa 
Viestejä5662
Liittynyt31.1.2008

Totta, absolutisteja kyllä syrjitään oikein olan takaa suomessa. Saa kuulla vinoilua aina tai jotai vastaavaa. En juo kyllä juurikaan alkoholia, viimeksi varmaan puoli vuotta sitten join jonkin verran. En viitsi juoda alkoholia, koska en halua loukata muslimeita koska en ole rasisti.

Mun mielestä alkoholia juovien sosiaali etuuksia voisi rajoittaa. Hehän kuitenkin suurimmat kulut yhteiskunnalle aiheuttavat.

Olen syönyt hunajapurkin ja minusta tuli.. SUPER PUH!! TITTIDII!!
Kaikkien aikojen paras BB asukas: BB-Marika (SBB6)

Rousseau
Seuraa 
Viestejä16844
Liittynyt13.11.2009

Todella vähäisellä satunnaisella maistamisella määritän itseni absolutistiksi. Tähän alunperin vaikutti tietenkin se että juovista ihmisistä on ollut elämässäni haittaa aina omasta isästä lähtien, ja toisen ihmisen vahva humalatila aiheuttaa minussa vahvan ahdistuksen ja pelon. Mutta nykyään nuo psyykkiset tekijät ovat oikeastaan varsin toissijaisia. Ensisijaiset ovat ne että inhoan alkoholin makua ja vatsani reistaa muutenkin ihan kiitettävästi ilman ylimääräisiä ärsytyksiä.

Mutta kuitenkin suurin syy taitaa olla että inhoan laittaa rahaa asioihin joista ei pahemmin jää jäljelle kuin korkeintaan muisto. Ostan sata kertaa mieluummin talon täyteen roinaa kuin juon rahani olemattomiin.

Parikymppisenä sain kuulla jäkätystä siitä etten juo, mutta siinä iässähän oli muutenkin kaikenlaisen painostuksen alla, mm. lapsi olisi pitänyt tehdä ja mitähän lie... Kun on jo ikää niin harva uskaltaa tulla suoraan päin naamaa esittämään niitä vaatimuksia.

Vihaan yhtenäisyysvaatimuksia yli kaiken. Sitä että pitäisi olla "kuin muut". Sikäli voisin varmaan olla abso vaikka tahallani, jos pitäisin drinksuista. Tulihan niitä sen verran aikoinaan maisteltua että tavallaan kyllä pidänkin (mitä järkeä toisaalta on juoda drinkki josta on onnistuttu peittämään alkoholin maku, kun voi juoda mitä tahansa muutakin, kuten vaikka eksoottisia mehuja?) ja näemmä pieni humala aiheuttaa kivan eroottisen fiiliksen. Mutta onko se sen väärti että voi tulla niin paha olo että koko yö menee oksennellessa? Ylenantaminen on kauhea kokemus.

Ei se minua enää järin häiritse jos joku juo, kunhan ei juo minun seurassani. Tämän vuoksi siis itse kierränkin kaukaa tahot jotka juovat vahvaan humalaan asti. Satunnaiset kaljat ja viinit ja sen sellaiset eivät haittaa, kotonakaan (mies harrastaa viinejä). Mutta mitään sössötyksiä ja horjumista en halua kuulla, en nähdä. Omalla reviirilläni tämä lienee asiallinen toteamus.

Mietityttää joskus että ihmislajilla ehkä on synnynnäinen tarve päästä poikkeavaan tietoisuudentilaan. Kulttuureissa joissa alkoholia ei käyttää käytetään kuitenkin erinäisiä huumeita. Päihtymispyrkimystä tulee maailmassa aina olemaan, tärkeintä olisi mielestäni maksimoida siitä tuleva mahdollinen hyöty (rentous, inspiraatio?) ja minimoida siitä koituvat ongelmat.

Vierailija

Osa-aika absolutisti.
Voin olla kuukausia juomatta (viimosin kausi syyskuu´08 - juhannus ´09) mut ku jossai vaihees se luonto ajaa poikamiehen pillun perää ja baareis sitä kai nopeiten irtoo?
Tai nii nuo isot pojat haastelee. Ei tuota hirveemmi omalle kohalle satu.
Kerran viikos/2viikos o tult käytyy marraskuun lopust tähä päivää.
Paniikkihäiriö estää selvinpäin tapahtuvaa sosiaalista kanssakäyntii paikois mis o enemmä ku kouralline ihmisii.
Ilman sukupuoliviettii en varmaa alkoholii tarviais mihikää.

anklebone
Seuraa 
Viestejä475
Liittynyt21.8.2006

Teininä sitä tuli juotua lähes joka viikonloppu, perjantai ja lauantai. Tätä touhua jatkui vielä tuohon vähän reiluun 20 ikävuoteen. Jossainvaiheessa kuitenkin tuli käännekohta ja alkoholi ja varsinkin känniin juominen alkoi tuntumaan jotenkin todella turhalta ja varsinkin älyttömältä. Ainaiset krapulatkaan eivät mitään herkkua ole.

Nykyään tulee juotua muutama saunakalja viikossa, mikäli saunassa tulee käytyä, muuten sitten alkoholin kanssa ei tule leikittyä enää pahemmin ollenkaan. En ole absolutisti siis, ja voin toki joskus ottaa muutaman enemmänkin, mutta en niin, että kontrolli katoaa ja pää menee aivan sekaisin.

Olisi paljon parempi roikkua puussa ja syödä banaania.

Vierailija

Olen käytännöllisistä syistä lähes täydellinen absolutisti, mutta minulle on ihan sama mitä muut juovat, niin kauan kuin eivät aiheuta muille häiriötä. Ja kyllä, kaljatonta miestä katsotaan kyllä Suomessa varsin kieroon.

Vierailija
RaahenTiikeri

Jotenkin tuollaisesta absolutismista jää sellainen ylhäältä määrätyn maku.Kuka määrittää alkoholismin?Uskooko ihmiset joihinkin helvetin viikko annos suosituksiin?-pelkään että uskoo?
Tunteeko ihmiset ollenkaan omia mielihalujaan ja tarpeitaan?
Minun mielestä homma menee niin,että yksilö määrittää(tai siis kokee) halunsa,ja niitä ei voi arvottaa ympäristössä tavanomaisina pidettyjen arvojen suhteen.Ne voivat vain olla erilaisia,mutta ulkopuolelta yksilöä,tai hänen tapoja,ei voi mielestäni määrittää sairaudeksi.

Läheisen ihmisen alkoholismia vuosikausia seuranneena en voi yhtyä oikein tuohon näkemykseesi. Kyllä alkoholismi on ulkopuolelta tarkasteltuna aivan mahdollista havaita ja määritellä sairaudeksi. Tämä itseäni lähellä oleva tapaus esim. kyllä oikein auliisti myöntää olevansa juoppo, mutta vaikka alkoholinkäyttö johtaa toistuvasti totaaliseen terveydelliseen romahdukseen (kun unohtuu mm. syöminen lähes kokonaan), en ole oikeastaan koskaan kuullut hänen myöntävän ääneen alkoholismiaan.

Juuri tuollainen tähän kirjaamasi selittely sen sijaan sujuu hyvin. "Minä nyt vain tykkään käyttää alkoholia. Käyttäähän sitä muutkin ongelmitta (jättäen tietenkin mainitsematta, että omat annosmäärät ovat moninkertaisia). Miksen minä saisi? Minä haluan elää omalla tavallani muiden määräilemättä. Minulla on oikeus aikuisena päättää elämästäni itse."

Sitten, kun kroppa ja pää eivät enää putkea kestä, ollaankin täysin toisten varassa. Silloin se oma itsenäisyys ei enää olekaan tärkeintä, vaan muiden apu ja hoiva kelpaa kummasti. "Minä haluan vain maata tässä ja olla hoidettavana. Voi kun ei tarvitsisi huolehtia itse mistään. Saisi vain olla." Tosin vain siihen saakka, kun taas omat jalat kantavat lähimpään Alkoon saakka.

Jokaisella kierroksella toipuminen on astetta vaikeampaa ja käydään - jos enää mahdollista - astetta syvemmällä. On muuten jo oltu pitkään tehollakin, kun alkoholihuuruissa pikku vaiva äityy yleistulehdukseksi. Jopa persoonallisuus muuttuu pikku hiljaa lähes tunnistamattomaksi, ja kaikki se, mikä aiemmin on ollut elämässä tärkeää ja kiinnostavaa, jää toisarvoiseksi seuraavan drinkin kiinnostaessa enemmän.

Ei tuollainen pakonomainen kuolemankierre kyllä mitenkään voi tulla määritellyksi vapaasti valituksi elämäntavaksi, joka harmittaa muita vain siksi, ettei se ole ihan normin mukaista. Se myös jostain syystä aina ajoittain kovastikin tarvitsee niitä ulkopuolisia avuksi, ellei hyväksytä sitä, että se johtaa luonnolliseen itsetuhoiseen loppuunsa suuren kärsimyksen, epätoivon ja yksin jäämisen kautta.

Alkoholistilla ei ole enää mitää 'omia mielihaluja ja tarpeita' jäljellä. On vain yksi addiktio ylitse kaiken muun - jopa oman elossapysymisen yli.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat