Työkkärin kurssit huijausta

Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 0/02/31083

Nyt on tutkittu ja todettu, että ei toimi. Saas nähdä tuleeko jo jotain uudistuksia systeemiin. Vai onko se vain kyykytyskoneistona olemassa ja ruoskintaan mikä ei edesauta mitään.

Kommentit (11)

Vierailija

Aktivoitunut voi sitoutua koulutukseen johon hän hakeutuu varmistamatta että olisi potentiaalinen valinta kyseiseen työhön järkevin ehdoin joista tärkeimmät ovat jatkuvuus, sijainti ja palkka. Vaikka nuo täyttyisivät, voi työyhteisö hylkiä henkilöä eri syistä jotka ovat vaikuttaneet työttömyyteen jo aiemmin. Hänelle voi jäädä suuri velkataakkakin.

Petu
Seuraa 
Viestejä2287
Liittynyt17.3.2005

Pitää paikkansa. Ei niihin ainakaan kannata mennä vapaaehtoisesti, kun opettamisen taso on mitä on. Eikä siihen laatuunkaan ilmeisesti ole tarvinnut tehdä muutoksia, kun nämä poloiset oppilaat pidetään niillä kursseilla karenssiuhalla.

T-Bolt
Seuraa 
Viestejä3602
Liittynyt6.5.2009
tiäremiäs
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=201...

Nyt on tutkittu ja todettu, että ei toimi. Saas nähdä tuleeko jo jotain uudistuksia systeemiin. Vai onko se vain kyykytyskoneistona olemassa ja ruoskintaan mikä ei edesauta mitään.

Olin työkkärin asiakkaana 90-luvun laman aikana ja täytyy sanoa että paha maku jäi suuhun.

Minun ongelmani oli se, etten ollut alkoholi- tai muu ongelmainen. En halunnut mitään höpökursseja tms. (niitä oli siis tuhottamsti) vaan tehdä jotain joka oikeasti auttaa työllistymisessä, minun tapauksessani hankkia lisäpätevyyttä.

Tiukalla oli mutta sain monen mutkan kautta tehdä niin kuin halusin ja eipä ole sen jälkeen työttömyyttä ollut

Työkkärin ongelma taitaa olla nykyäänkin sama eli se on osin naamioitu sossun luukku. Useimmat virkailijat eivät kai edelleenkään tajua työelämästä tai sen vaatimuksista mitään.
Kaiken maailman puuhastelut kyllä takaaavat työkkärin virkailijoiden työpaikat.

Too many protest singers, not enough protest songs...

Vierailija

Meikäläinen on tällaisella kurssilla kolmatta viikkoa.

Näin kaikki tapahtui:

Työkkärin täti: oletkos näistä meidän kursseista kiinnostunut?

minä: En. Olen käynyt "nuorten puolella" yhdellä tällaisella kurssilla, enkä ole unohtanut sen sisältöä vaikka täytinkin juuri 25. Olisin kyllä kiinnostunut automaatioasentajan oppisopimuspaikasta, miten työkkäri voi auttaa minua saamaan sellaisen?

Työkkärin täti: Ööh... Tuota... Ei meillä kai, eihän meillä sellaista (menee seinän taakse supattamaan hetkeksi) Juuei meillä sellaisiin puututa, oppisopimuspaikat on järjestettävä ihan itse.

minä: Bravo.

Työkkärin täti: Jospa nyt kuitenkin kirjoitan sinut tämän yhden kurssin a-puoliskolle, se kestää vain 2 viikkoa, ja sieltä saat varmasti lisätietoa oppisopimustakin koskien.

minä: Mutta kun minä osaan jo käyttää Officea, tehdä hakemukset ja CV:t, käyttää internetiä työnhakuun, enkä tarvitse mitään itsevarmuusoppitunteja, eikä minun tarvitse harjoitella ryhmätyöskentelyä niissä retarditason esimerkkitehtävissä. Olen jo suorittanut tämän saman kurssin käytännössä kertaalleen, ja se oli silloinkin turha, ymmärrätkö?

Työkkärin täti: Se ensimmäinen osa kestää vain 2 viikkoa, kyllä tämä olisi sinulle varmasti hyväksi...

minä: Tuleeko karenssia jos kieltäydyn?

Työkkärin täti: Kyllä.

minä: Olisit heti sanonut.

Noh, pääsen sitten sinne Kampissa sijaitsevaan RAITTIUS- JA VALISTUSTALOON ensimmäiselle oppitunnille. Kivojen pikku nimilappujen askartelun jälkeen luuserijoukkomme esittelee itsensä toisilleen. Jossain vaiheessa pääsen juttelemaan kahdenkesken vetäjän kanssa. Tulee ilmi että tieto "kahden viikon a-osasta" oli vanhentunut. Ei sellaista enää ole.

Kurssi on kaikille osallistujille kaksikuukautinen.

Oppisopimusasiaani liittyen, heillä on tarjota yhden oppisopimuskeskuksen edustajan käynti luokassa, yhtenä päivänä. Mutta tämän lisäksi, "oppisopimuspaikat hoidetaan itse."

Kurssiin sisältyy myös "laaja" ATK-perehdytys. Tämä opetus on osoittautunut suurin piirtein samoiksi asioiksi jotka minulle on opetettu ala-asteella. Opetus on suunnattu siis ihmisille jotka eivät tietokonetta ole koskaan nähneetkään. Olen ilmaissut vastalauseeni moneen kertaan, ei minulle hitto soikoon ole mitään hyötyä toistamiseen opettaa miten wordissa toimii riippuva sisennys, ja miten excelillä jaetaan ja kerrotaan. Windowsin roskakorin toiminnasta vetäjällä riitti juttua n. puoli tuntia.

Eräässä haastattelussa kartoitettiin osaamisiani ja aloja joissa voisin olla hyvä jne. Tuli ilmi että koen erään alan kutsumusammatikseni, mutten ole kouluttautunut alalle, ja niihin hommiin on vaikea päästä. Haastattelijat kuitenkin "suorittivat haun" ja tutkivat "järjestelmästään" olisiko helppoja vaihtoehtoja. Ei ollut.

Kaksi päivää myöhemmin selailin iltiksen sivuja kun muut opettelivat boldaamaan tekstiä tai jotain, ja silmääni osui oikotie.fi:n banneri, JOSSA MAINOSTETTIIN NIMENOMAAN SEN ALAN TYÖKKÄRIN KURSSIA! Hakuaika oli melkein ummessa, mutta ehdin juuri ja juuri mukaan. Kuulen ensi viikolla hyväksytäänkö minut, tilaa on vain 35:lle.

Aivan käsittämätöntä epäpätevyyttä.

Enkä minä sieltä voi ovet paukkuen poiskaan lähteä, kun tulee karenssia.

Miettikääpä että meidän veronmaksajien (olen minä silti suurimman osan työiästäni hommissa ollut, ja aion pitää asian niin) rahoilla pyöritetään tuota työttömien kurssitusbisnestä, jossa pakotetaan aikuiset ihmiset ikäänkuin koulun penkille uudestaan. Paitsi että koulut on jo käyty. Suurin osa "oppilaista" pitää kurssia aivan turhana, ja kokee että tätä rangaistaan työttömyydestä.

Toki on muutamia jotka hyötyvät ATK-opetuksesta, kun eivät edes virtanappia löydä, mutta hitto soikoon, minä lupaan vetää ne ATK-kurssit puoleen hintaan, ja opetan samalla tekemään työhakemuksia. Aivan uskomatonta, että on menestyksekkäitä yrityksiä, joiden koko toiminta perustuu työkkärin karenssiuhkaan. Hyöty 0, hinta varmaan aika paljon.

Niinjoo, kurssilla järjestetään aina tutustumisvierailu pariin yritykseen, että "opitaan työelämästä" tai jotain. Fazerin suklaa- ja makeiskierros on kuulemma kautta aikain suosituimpia kohteita.

Vierailija
foliokortti

Näin kaikki tapahtui:

minä: En. Olen käynyt "nuorten puolella" yhdellä tällaisella kurssilla, enkä ole unohtanut sen sisältöä vaikka täytinkin juuri 25. Olisin kyllä kiinnostunut automaatioasentajan oppisopimuspaikasta, miten työkkäri voi auttaa minua saamaan sellaisen?

Työkkärin täti: Ööh... Tuota... Ei meillä kai, eihän meillä sellaista (menee seinän taakse supattamaan hetkeksi) Juuei meillä sellaisiin puututa, oppisopimuspaikat on järjestettävä ihan itse.

Työkkärin täti: Jospa nyt kuitenkin kirjoitan sinut tämän yhden kurssin a-puoliskolle, se kestää vain 2 viikkoa, ja sieltä saat varmasti lisätietoa oppisopimustakin koskien.

minä: Mutta kun minä osaan jo käyttää Officea, tehdä hakemukset ja CV:t, käyttää internetiä työnhakuun, enkä tarvitse mitään itsevarmuusoppitunteja, eikä minun tarvitse harjoitella ryhmätyöskentelyä niissä retarditason esimerkkitehtävissä. Olen jo suorittanut tämän saman kurssin käytännössä kertaalleen, ja se oli silloinkin turha, ymmärrätkö?

Työkkärin täti: Se ensimmäinen osa kestää vain 2 viikkoa, kyllä tämä olisi sinulle varmasti hyväksi...

Noh, pääsen sitten sinne Kampissa sijaitsevaan RAITTIUS- JA VALISTUSTALOON ensimmäiselle oppitunnille. Kivojen pikku nimilappujen askartelun jälkeen luuserijoukkomme esittelee itsensä toisilleen. Jossain vaiheessa pääsen juttelemaan kahdenkesken vetäjän kanssa. Tulee ilmi että tieto "kahden viikon a-osasta" oli vanhentunut. Ei sellaista enää ole.

Kurssi on kaikille osallistujille kaksikuukautinen.

Oppisopimusasiaani liittyen, heillä on tarjota yhden oppisopimuskeskuksen edustajan käynti luokassa, yhtenä päivänä. Mutta tämän lisäksi, "oppisopimuspaikat hoidetaan itse."

Kurssiin sisältyy myös "laaja" ATK-perehdytys. Tämä opetus on osoittautunut suurin piirtein samoiksi asioiksi jotka minulle on opetettu ala-asteella. Opetus on suunnattu siis ihmisille jotka eivät tietokonetta ole koskaan nähneetkään. Olen ilmaissut vastalauseeni moneen kertaan, ei minulle hitto soikoon ole mitään hyötyä toistamiseen opettaa miten wordissa toimii riippuva sisennys, ja miten excelillä jaetaan ja kerrotaan. Windowsin roskakorin toiminnasta vetäjällä riitti juttua n. puoli tuntia.

Eräässä haastattelussa kartoitettiin osaamisiani ja aloja joissa voisin olla hyvä jne. Tuli ilmi että koen erään alan kutsumusammatikseni, mutten ole kouluttautunut alalle, ja niihin hommiin on vaikea päästä. Haastattelijat kuitenkin "suorittivat haun" ja tutkivat "järjestelmästään" olisiko helppoja vaihtoehtoja. Ei ollut.

Kaksi päivää myöhemmin selailin iltiksen sivuja kun muut opettelivat boldaamaan tekstiä tai jotain, ja silmääni osui oikotie.fi:n banneri, JOSSA MAINOSTETTIIN NIMENOMAAN SEN ALAN TYÖKKÄRIN KURSSIA! Hakuaika oli melkein ummessa, mutta ehdin juuri ja juuri mukaan. Kuulen ensi viikolla hyväksytäänkö minut, tilaa on vain 35:lle.

Aivan käsittämätöntä epäpätevyyttä.

Enkä minä sieltä voi ovet paukkuen poiskaan lähteä, kun tulee karenssia.

Miettikääpä että meidän veronmaksajien (olen minä silti suurimman osan työiästäni hommissa ollut, ja aion pitää asian niin) rahoilla pyöritetään tuota työttömien kurssitusbisnestä, jossa pakotetaan aikuiset ihmiset ikäänkuin koulun penkille uudestaan. Paitsi että koulut on jo käyty. Suurin osa "oppilaista" pitää kurssia aivan turhana, ja kokee että tätä rangaistaan työttömyydestä.

Toki on muutamia jotka hyötyvät ATK-opetuksesta, kun eivät edes virtanappia löydä, mutta hitto soikoon, minä lupaan vetää ne ATK-kurssit puoleen hintaan, ja opetan samalla tekemään työhakemuksia. Aivan uskomatonta, että on menestyksekkäitä yrityksiä, joiden koko toiminta perustuu työkkärin karenssiuhkaan. Hyöty 0, hinta varmaan aika paljon.

Niinjoo, kurssilla järjestetään aina tutustumisvierailu pariin yritykseen, että "opitaan työelämästä" tai jotain. Fazerin suklaa- ja makeiskierros on kuulemma kautta aikain suosituimpia kohteita.

Rikoksen tunnusmerkistö täyttyy.

Kiristys ja petos.

Neonomide
Seuraa 
Viestejä14029
Liittynyt23.6.2005

Joo, itse ennen yliopistoa jouduin revitksi työkkärin kurssille tarpeellisen kouluavustajan hommista, ihan vetäjäkin ihmetteli. Silloin arviolta 150 000 markkaa maksanut kurssi imi noin 15 henkeä, joista kurssin päätökseen asti ja merkintään sai vain kolme tyyppiä, joista yksi olin minä. Niin ja sitten takaisin koulua avustamaan. Aika huono maku jäi suuhun - muija sentään tarttui kurssilta mukaan.

Pretending to be certain about propositions for which no evidence is even conceivable—is both an intellectual and a moral failing. —Sam Harris

o_turunen
Seuraa 
Viestejä10607
Liittynyt16.3.2005

Minäpä kerran löysin työkkärin listoilta asiallisen tuntuisen kurssin. Ilmoittauduin työttömäksi työnhakijaksi, ja hain kurssille pari viikkoa sen alkamisen jälkeen, kun arvelin, että alussa on pelkkää CV:tä jne.

Kolmessa ja puolessa kuukaudessa keräsin pari hitsaajan pätevyyttä ja uuden tulityö-, EA- ja työturvallisuuskortin. Melkein kuin olisi lomalla ollut. Kouluttaja arveli hankkivansa minulle samantien työpaikan. Se tosin jäi, kun oli sähkö mielessä.

On minulla toisenlaisiakin kokemuksia, esimerkiksi sähköalalta Paimiossa ja Seinäjoella. Noista pääsi parin viikon ihmettelyn jälkeen sillä, että kirjoitti työkkäriin läsyn koulutuksen tasosta. Ei tullut työkkärin suunnasta mitään karenssiviestejä jälkeenpäin.

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi.
Korant: Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

anklebone
Seuraa 
Viestejä475
Liittynyt21.8.2006

Omat kokemukseni työkkäristä ovat hyvin pitkälle negatiivisia. Kursseja on kyllä tyrkytetty jos jonkinlaista, yhdellekkään en ole suostunut menemään niiden sisällön vuoksi, nimenomaan siksi, että osaan jo kyseiset asiat.

Koulutukseni on ennenkaikkea IT-ala pohjainen, mutta kuitenkin käytännössä kaikki minulle tyrkytetyt kurssit olivat jotakin ATK-ajokortteja yms. Asian sai usealle virkailijalle selittää monta kertaa ennenkuin edes oletettavasti tajusivat, että hallitsen kyseiset asiat mitä kurssi sisältää, paremmin kuin niiden vetäjät. Kysyessäni muista koulutusmahdollisuuksista tai työllistymisestä, ei virkailija koskaan löytänyt minulle mitään mitä itse hain ja halusin. Aivan naurettavaa toimintaa.

No, lopullisesti minulla meni sukset ristiin työkkärin kanssa 2002, kun minulle tuli työhön osoitus peltotöihin loppusyksyksi, noin 3 kuukauden ajaksi(syys-marraskuu). Myönnettäköön, että en todellakaan työtä ollut innolla ottamassa vastaan. Nielin kuitenkin ylpeyteni ja soitin kyseiselle maanviljelijälle, joka puhelimessa ilmoitti, että ne 2 paikkaa oli täytetty jo. Ja työn tiedusteluni tapahtui siis hakuajan sisällä.

Ilmoitin työkkäriin, että en saanut työtä, koska paikat olivat jo menneet. Ei mennyt kuin muutama päivä ja postissa tuli kirje, josta ilmeni 60 päivän karenssi työmarkkinatukeen, johtuen työstä kieltäytymisestä. Otin välittömästi yhteyttä työvoimatoimistoon ja oletin kyseessä olevan jokin sekaannus, sieltä minulle ilmoitettiin kuitenkin, että en ole ollut tarpeeksi aktiivinen työtä hakiessani. No, minulle "neuvottiin", että voin tulla seuraavaan työvoimatoimikunnan kokoukseen henkilökohtaisesti tuomaan asiani ja kantani esille. Voitte varmaan arvata, että turha reissuhan se oli, ei se heidän kantaansa vaikuttanut mitenkään.

Eli yhteenvetona, hain työtä hakuajan puitteissa, mutta silti työmarkkinatukeni katkaistiin, ilman pätevää perustetta. Minulla kävi mielessä asian vieminen oikeuteen, mutta senhetkinen tilanteeni ei sitä sallinut.

Työkkäri ei ole minulle koskaan antanut yhtään mitään, tai jos päänsärky ja unettomat yöt lasketaan.
Lopulta työllistin itse itseni perustamalla ATK-alan yrityksen, jota pyöritin muutaman vuoden. Sen toiminnan lopetin kuitenkin kannattamattomana ja siirryin toisen yrityksen palkolliseksi. Mutta ilman mitään välikäsiä työkkäristä!!

Olisi paljon parempi roikkua puussa ja syödä banaania.

Vierailija

Olinpa joskus minäkin työkkärin asiakas 90-luvun lopulla. Tuli sitten ilmoitus, että työnhakuvalmennus-kurssille pitäisi mennä. Piti mennä ja olihan turhaa hommaa. Jotain ATK-juttuja ja CV:n tekoa reenattiin. Kävin välillä hakemassa töitä ihan oma-aloitteisesti ja jatkoin kurssia. Kurssin lopulla täytettiin kaavake, jossa sai arvioida kurssin hyödyllisyyttä. Haukuin koko paskan maanrakoon ja arvelin kurssin olevan tahallaan niin typerä ja turha, että se turhuus aktivoisi ihmiset hakemaan töitä itse. Sitten kotiin kahville ja puhelin soi ja pyydettiin työpaikkahaastatteluun. Se meni mukavasti ja saman työnantajan palveluksessa olen edelleen.

Tein sitten kai tomeran ja hyvän vaikutelman, kun puhkuin edelleen kiukkua kurssin takia

T-Bolt
Seuraa 
Viestejä3602
Liittynyt6.5.2009
foliokortti

Näin kaikki tapahtui:

Eipä näytä työkkari muuttaneen toimintatapojaan.

Minulla oli seuraava kokemus: Olin uusi työkkärin asiakas ja kävin ilmoittautumassa. Äijä joka otti minut vastaan selosti juttuja ja kertoi sitten että työkkärin toiminnasta on infotilaisuus klo se ja se jonain päivänä.
Minä: Onko se pakollinen juttu?
Äijä: Ei sinne ole pakko tulla. Olisi kuitenkin hyvä mennä sinne.
Minä: Pitääkö sinne mennä vai onko se vapaaehtoista?
Äijä: Sinne olisi hyvä mennä mutta ei ole pakko.
Minä: OK, jos ei ole pakko niin minä en sitten mene.

Kävin työkkärissä seuraavan kerran kun ihmettelin miksi päivärahaa oli maksettu niin vähän. Sama äijä otti minut vastaan ja kertoi omahyväisen näköisenä että koska en ollut tullut tiedotustilaisuuteen, olin saanut 2 viikkoa karenssia.

Kesti hetken ennen kuin tajusin mitä se mulkku sanoi. Päästin pitkän litanian valikoituja suomalaisia kirosanoja aitoon Veikko Sinisalo-tyyliin ja iskin nyrkillä yhtä syytöntä arkistokaappia. Sitten käännyin mustanpuhuvana äijän puoleen.

Äijä kalpeni ja mutisi jotain että tosin tällaisen päätöksen voi kyllä perua ja kirjoitti siltä istumalta paperin jolla karenssi peruttiin. Kuten voitte arvata, suhteemme ei ollut tapahtuneen jälkeen enää entisellään ja onneksi muutin pian toiselle paikkakunnalle.

Pari vuotta myöhemmin olin käymässä työkkärissä ja ihmettilin kun virkailija katseli minua vähän kummallisen näköisenä lukiessaan tietojani tietokoneen näytöltä. Pääsin vähän kurkkaamaan näytölle ja siellä oli tekstiä meikäläisestä tämän äijän kirjoittamana. "Yhteistyökyvytön" taisi olla positiivisin luonnehdinta

Too many protest singers, not enough protest songs...

Uusimmat

Suosituimmat