x2-yhteensopivuustestistä ja vähän muustakin

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tervehdin teitä arvon Matemaatikot. Luotan että teistä jollakin ystävällisellä olisi tarjota hieman apua. Eli mulla on Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät tässä työn alla. Lähtötasoni matematiikan suhteen on suhteellisen ala-arvoinen, lukion lyhyt matikka takana kuutosen keskiarvolla. Harjoituksia oon tehnyt melkein koko luettavan alueen osalta mutta nyt on ruvennut tökkimään pahasti eikä eteenpäin vaan pääse.

Olen siitä pahassa tilanteessa että mulla ei ole ketään keneltä kysyä neuvoa eikä mahdollisuutta osalistua valmennuskursseille. Eli tässä istuskelen ja ihmettelen korrelaatioideni ja epäparametristen testieni kanssa. Olisi hienoa jos olisi mahdollista näin netin kautta saada apua näihin ongelmiin, vaikka tämän foorumin yksityisviestien tai sähköpostien kautta. Toki ymmärrän että mielenkiintoa/halua oman kalliin aikansa tuhlaamiseen ei kovin monelta löydy, mutta ainahan saa toivoa. Meininki alkaa tosin mennä aika epätoivoiseksi tässä vaiheessa.

No joka tapauksessa, arvostaisin jos joku osaisi auttaa edes näissä työn alla olevissa yhteensopivuus- ja riippumattomuustestisysteemeissä.

Eli käsketään testaamaan yhteensopivuustestin avulla, onko tupakointi yhteydessä ylipainoisuuteen.

Taulukkoon on merkitty neljät lukuarvot elikkä ylipainoiset tupakoivat (18) ja ei-tupakoivat (24) & normaalipainoiset tupakoivat (44) ja ei-tupakoivat (26). Vastaus kirjan takaa näyttää 5.04:ää enkä pääse siihen jostain syystä millään. Joku logiikka tässä nyt jää meikäläiseltä huomaamatta. Jos joku tätä matikkavammaiselle avaisi mahdollisimman selkein sanakääntein niin kiitän ja kumarran mitä nöyrimmin.

Kommentit (1)

Vierailija

Matemaatikko en ole, mutta nopeasti laskin ja sain lukuarvoksi χ² ≈4.24877
Merkitsevyystasolla 0.05, kun χ²0.05 = 3.84 --> χ² > χ²0.05, jos H0 = Tupakoinnilla ja ylipainoisuudella ei yhteyttä
Näin voidaan hylätä H0 ja H1 pätee
H1 = tupakoinnilla ja ylipainoisuudella yhteys

Ja nopeasti laskut alla.
χ² = Σi=1,r Σj=1,c [(Oij - Eij)² / Eij]

Eij = (Ri * Cj) / n

Ri = i. rivisumma
Cj = j. sarakesumma
n = kokonaissumma

Ja tässä tapauksessa
c = 2
r = 2

Joten
E11 = 23.25
E12 = 18.75
E21 = 38.75
E22 = 31.25

Oij = havaittu lkm

jne...

Eli virhe vastauksessa tai laskussa. Joku parempi matemaatikko voisi selventää.

Uusimmat

Suosituimmat