Suomen hallitukselle konsulttiapua amerikkalaisfirmalta

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Anna Kontulalla mielenkiintoinen blogikirjoitus.
http://annakontula.blogspot.com/2010/02/kuka-tata-maata-oikein-johtaa.html

Viime viikolla YLE uutisoi, että valtioneuvoston kanslia on pestannut amerikkalaisen konsulttiyhtiön McKinsey&Company ideoimaan Suomelle seuraavaa hallitusohjelmaa.

Tiettävästi kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Suomessa hallitusohjelmaan käytetään konsulttia. Yleensähän kai ajatellaan, että poliittiset päätökset tekee kansa, vaaleissa valitsemansa hallituksen välityksellä. Eikä siis edellinen hallitus konsulttifirman välityksellä...

Herää kysymys: mihin vaaleja, kansanedustuslaitosta, kunnanvaltuutettuja, hallitusta ja koko tätä kallista demokratiasirkusta tarvitaan, jos päätökset tekee yksityinen amerikkalaisfirma? Ja vielä omalla kustannuksellaan.

Muuten, ehkä kiinnostavinta raportissa on vaatimus kansalaisten asenteiden muokkaamisesta. Maan taloutta näyttävät nimittäin pahiten uhkaavan tavalliset ihmiset, jotka sitkeästi pitävät kiinni ruoastaan, kodeistaan ja julkisista palveluista. Raportissa ehdotetaankin ihmisten ”totuttujen ajatusmallien” muuttamista siten, että he jatkossa suostuisivat
- opiskelemaan entistä nopeammin
- pysymään työelämässä yli 65-vuotiaaksi
- hankkimaan yksityisen eläkevakuutuksen
- maksamaan enemmän julkisten terveyspalvelujen käytöstä
- luopumaan lähipalveluista
- vaihtamaan paikkakuntaa ja alaa työelämän vaatimusten mukaan
- sopimaan työajoista ”joustavasti työnantajan ja omien tarpeiden mukaan”
- hakeutumaan yrittäjiksi

Kommentit (7)

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005

Mitä ihmeen kummallista ja erikoista on siinä, että itse firman omistuspohja on USA:ssa? Niin on suurimmalla osalla maailman isoimmista yrityksistä. McKinseyllä on toimintaa Suomessa, ja konsultit olivat suomalaisia.

Itse konsulttityön sisällöstä voi toki väitellä ja olla eri mieltä, mutta tällainen raflaava uutisointi vetää keskustelun täysin väärille raiteille. Annetaan uutistenlukijoille mielikuva, että "amerikkalaiset suunnittelevat Suomen hallitusohjeman".

Otan siis kantaa itse asiaan: budjettialijäämäisenä ja lamasta nousevana valtiona Suomen tulisikin ehdottomasti pyrkimään pidentämään työuria sekä alku- että loppupäästä. Samaan aikaan valtion menoja tulisi rajusti pienentää. Molempiin ongelmiin olitkin jo luetellut hyviä ideoita yo. ranskalaisten viivojen jälkeen.

Lisää tällaisia konsulttitöitä; saavatpahan ministerit hieman uusiakin ideoita vs. 30 vuotta putkeen katsoneilta virkamiehiltä.

Vierailija
Olbe
Suomen tulisikin ehdottomasti pyrkimään pidentämään työuria sekä alku- että loppupäästä. Samaan aikaan valtion menoja tulisi rajusti pienentää. Molempiin ongelmiin olitkin jo luetellut hyviä ideoita yo. ranskalaisten viivojen jälkeen.

Ihan hyvin lompakkonäkökulmasta katsottuna, mutta ihmiset unohdetaan.
Ohjelma sopii kenties, hyvin koulutetuille nuorille aikuisille, mutta ei vanhuksille, lapsiperheille, työttömille... Luetteloa voi vielä jatkaakin.

Olbe
Seuraa 
Viestejä1447
Liittynyt16.3.2005
Luuttu
Olbe
Suomen tulisikin ehdottomasti pyrkimään pidentämään työuria sekä alku- että loppupäästä. Samaan aikaan valtion menoja tulisi rajusti pienentää. Molempiin ongelmiin olitkin jo luetellut hyviä ideoita yo. ranskalaisten viivojen jälkeen.

Ihan hyvin lompakkonäkökulmasta katsottuna, mutta ihmiset unohdetaan.
Ohjelma sopii kenties, hyvin koulutetuille nuorille aikuisille, mutta ei vanhuksille, lapsiperheille, työttömille... Luetteloa voi vielä jatkaakin.

Minua ihmetyttää, miksi (erityisesti vasemmisto) usein puhuu ensin halveksuvaan sävyyn "lompakkonäkökulmasta" usein suu vaahdossa syytellen sitä vain rikkaiden propagandaksi; ja sitten kuitenkin vielä samassa lauseessa vaaditaan lisää verorahoja muiden hyvinvointiin. Minä näen hyvän kansantalouden koko kansan hyvinvoinnin perustana. Mitä vähemmän valtio verottaa kansaa tuloluokasta riippumatta, sitä vähemmän työnteko maksaa ja sitä enemmän ihmisillä on töitä.

Vanhukset, lapsiperheet ja työttömät eivät voivat elää muutaman vuoden valtion holtittomalla velanotolla, mutta jos perusrakenteita ei korjata, muutaman vuoden päästä ei koko maasta löydy tarpeeksi verokertymää elättämään tulevia vanhuksia, lapsiperheitä ja työttömiä. Paikoilleen jämähtänyt talouspolitiikka johtaa "Kreikan malliin".

Olen täysin yhtä huolissani em. ihmisryhmien hyvinvoinnista, nyt ja tulevaisuudessa. Mitä sinä ehdotat ratkaisuksi?

jepajee
Seuraa 
Viestejä22001
Liittynyt29.12.2009
Olbe

Vanhukset, lapsiperheet ja työttömät eivät voivat elää muutaman vuoden valtion holtittomalla velanotolla, mutta jos perusrakenteita ei korjata, muutaman vuoden päästä ei koko maasta löydy tarpeeksi verokertymää elättämään tulevia vanhuksia, lapsiperheitä ja työttömiä. Paikoilleen jämähtänyt talouspolitiikka johtaa "Kreikan malliin".

''Kreikan malli'' Ei oo Suomessa ''Kreikan mallia''

Vierailija
Olbe
Minua ihmetyttää, miksi (erityisesti vasemmisto) usein puhuu ensin halveksuvaan sävyyn "lompakkonäkökulmasta" usein suu vaahdossa syytellen sitä vain rikkaiden propagandaksi; ja sitten kuitenkin vielä samassa lauseessa vaaditaan lisää verorahoja muiden hyvinvointiin. Minä näen hyvän kansantalouden koko kansan hyvinvoinnin perustana. Mitä vähemmän valtio verottaa kansaa tuloluokasta riippumatta, sitä vähemmän työnteko maksaa ja sitä enemmän ihmisillä on töitä.

Olen täysin yhtä huolissani em. ihmisryhmien hyvinvoinnista, nyt ja tulevaisuudessa. Mitä sinä ehdotat ratkaisuksi?

Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että verotusta kiristetään esim. pääomatuloista. Kaipa sitä löysää rahaa jossain liikkuu, kun miljoonaoptioitakin jaetaan.
- hankkimaan yksityisen eläkevakuutuksen
- maksamaan enemmän julkisten terveyspalvelujen käytöstä
- luopumaan lähipalveluista

Postin palvelut ovat niin ja näin. Yritys pitäisi valtiollistaa verovaoilla toimivaksi ja kaikkea kansaa palvelevaksi. Terveyspalvelut kuuluvat kaikelle kansalle varallisuudesta riippumatta.

Mihin tarvitaan enää politiikkaa, jos valtion asiat hoidetaan konsulttien avulla.

Vierailija

Jos apua pyydetään niin toivottavasti saadaan rahoille sitten vastinetta. Veikkaisin että kyseinen konsultointi maksaa taas jotain pyöreitä isoja summia.
Turhauttavinta olisi jos ympäripyöreästi vain ohjaisivat kohti ameriikan mallia ja ilkeäisivät vielä pyytää siitä jotain.

Vierailija

Miksei kansainvälinen paneli miettimään "kusessa ollaan" lähtötilanteessa korjauksia joista ilmiselvin on julkisen sektorin puolittaminen. Työttömänä tämä(kin) porukka maksaa vähemmän kuin nyt. Yleensäkin julkisen sektorin työ saisi koskea vain puolet koko työuraa, ettei reaalimaailma ole täysin vieras.

Uusimmat

Suosituimmat