Onko sivarin käyneillä oikeasti todellinen vakaumus?

Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008

Äänestyksen ensisijaisena tarkoituksena on selvittää onko sivarin käyneillä todellista vakaumusta, miten sen määrittelisi olla yrittämättä tappaa mahdollinen uhkaaja vaikka oma tai läheisten etu sitä vaatisi. Käsittääkseni sivarien ei nykylainsäädännön mukaan tarvitse osallistua rintamatoimenpiteisiin mahdollisen sodan syttyessä, näin ainakin mitä tulee wikipedian artikkeliin.
Ohessa lainaus:

Nykyisin siviilipalveluksen ja totaalikieltäytymisen suorittaneet ovat vapautettuja aseellisista tehtävistä myös mahdollisissa poikkeusoloissa
* Armeijan käyneet tai ne jotka aikovat käydä armeijan ovat tällä kertaa katsojan roolissa, niiden vakaumuksen tasoa, joka oli minulle yllätys, voi tarkastella toisessa kyselyssä**.

Alustuksena mainittakoon eräs sivari nimeltä Baal1984, joka uskoi vielä varuskunnan porttien häämöttäessä horisontissa menevänsä armeijan jälkeen Poliisikouluun vähintään kersantin natsat hankkineena. Vaihdoin vakaumusta sinä aamuna kun muu komppania lähti viikon metsäleirille. Koin etten kestänyt armeijan aiheuttamia minulle subjektiivisella tasolla liian haasteellisia olosuhteita. Toisaalta en halunnut saada hullun papyrysta, eli täydellista vapautusta, vaan päätin mennä sivariin koska uskoin manininnan siitä olevan yksi hyvä lisärivi CV:ssä.

En ole todellakaan varma kaikkien sivarien käyvien motiiveista mutta uskon että porukassa on varmasti jonkin verran myös niitä jotka menevät sivariin protestoidakseen heille sopimattomia armeijan koulutsumetodeja vastaan.

Uskon että sivarin käyneet eivät ole homogeeninen ryhmä vaan joitakin eroja on havaittavissa, minulle epäselvää on missä määrin eri motiivit tulevat ilmi. Siksi tein tämän kyselyn.
Kysymyksen asettelu sivaria koskien on tarkoituksenhakuisesti asetettu hypoteettiseen tilaan jossa
vallitsee ääriolosuhteet jotta vastaaminen olisi selkeämpää ja todelliseet motiivit paljastuisivat.

*http://fi.wikipedia.org/wiki/Siviilipalvelus_Suomessa
**http://www.tiede.fi/keskustelut/historia-kulttuurit-ja-yhteiskunta-f13/o...

-

Kommentit (5)

Vierailija

Olet itse äänestänyt juuri siten kuin normaali armeijan käynyt ihminenkin vastaisi (paitsi normaali suomalainen mies ei tietenkään ole tullut intistä maitojunalla kotiin).

Mikä siinä intin käymisessä on niin vaikeaa?

Ateisti Kakkonen
Seuraa 
Viestejä1918
Liittynyt11.3.2008
Carloz
Mikä siinä intin käymisessä on niin vaikeaa?

Alussa loi Jumala lentävän spaghettihirviö sekä taivaan ja maan....Jo muinaiset kreikkalaiset filosofit pohtivat...William Shakesbeer..Juodako vai eikö juoda...2010 j.K.r Baal1984:Jatkaako vai eikö jatkaa?

Aluksi todettakoon etten ole normaali terve Suomalainen mies. Minulla on vaikea paniikkihäiriö, joka estää minua mm. istumasta leffateatterissa saati sitten luentosaleissa, mikä oli aikanaan torbeedoimassa tradenomiopintojani.

Tämän liäsäksi minulla on ujopissi*, mikä aiheutti sen etten eräänä aamuna ehtinyt virtsaamaan pikaisessa tuvan kylpyhuoneeseen syöksyssä vaan kusin housuuni marssimatkalla kohti varuskunnan ruokalaa. Ollessamme riveissä ruokalan edessä, alikersantit tirskuivat osoittaen sormella minua kohden.

Ymmärtänet varmaan yllämainittujen syiden nojalla miksi vaihdoin sivariin. Sain lopulta oman tietokoneen ja työhuoneen sivarissa mikä kyllä voitti armeijan oltavat 6-0. Tämä oli eräänlainen palkinto siitä että olen ujopissinen.

*http://www.tiede.fi/keskustelut/psykologia-aivot-ja-aistit-f12/anonyymit...

-

Vierailija

Kysymykseni oli tarkoitettu retoriseksi eli poikkeuksellisesti ei ollut Sinusta kyse.

Nimittäin tunnen joitakin sivaripoikia, jotka ovat lapsuudessaan olleet ns. sotahulluja, astuneet rinta rottingilla varusmiespalvelukseen ja tulleet muutaman päivän sisällä maitojunalla kotiin. Kuulemma se on niin hirveän kamalaa kun joku komentaa, vapaa-aikaakaan ei ole ja itse joutuu sängynkin petaamaan.

Vierailija

Itse en halua astua minkään itsestäni riippumattoman väkivaltakoneiston leipiin, en etenkään Suomessa, joka veljeilee maapallon suurimman sotarikollisorganisaation kanssa yhä lähemmin.

Väkivaltaa toki vastustan aina kun se ei ole täysin pakollista, mutta olen varsin valmis puolustamaan itseäni ja muuta siviiliväestöä kaikilla mahdollisilla kyvyilläni, jos jokin asia turvallisuutta uhkaa (oli se sitten sotilaallinen tai ei-sotilaallinen uhka). Se että käy sivarin tai menee totaaliin ei mielestäni kuvaa mitenkään ihmisen puolustuskykyä tai -halua.
Ei myöskään sängynpetauskykyä, sen opin ala-asteella.

Lisäksi koin, että ollessani vuoden ilmaisena työvoimana koulutuslaitoksessa sain paljon enemmän hyötyä aikaiseksi yhteiskunnalle, kuin jos olisin kuunnellut itsetunto-ongelmaisten alikessujen pään räävintää. Jälkimmäistä voin tehdä esim. baarissa tai internetin keskustelufoorumeilla.

Vierailija
Carcara
Se että käy sivarin tai menee totaaliin ei mielestäni kuvaa mitenkään ihmisen puolustuskykyä tai -halua.

Ei niin. Se kuvaa halua mennä siitä, missä aita on matalin. Sivarit ja totaalit ovat kai sitten opportunisteja.

Uusimmat

Suosituimmat