Pyöräily Tampereella

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Tampereen Hämeenkadun, erityisesti hämeensillan pyöräilystä on taas alkanut näkyä juttuja. Kuvassa olevia valkoisia viivoja ei tänä vuonna vedetä.

Sääntöinä tänä vuonna tulee olemaan ne normaalit, eli samaan suuntaan kulkevat kävelijät pitää ohittaa vasemmalta, vaikka muuten ajetaan oikeaa reunaa.

Kuvitellaan että ajat pyörällä siinä mistä kuva on otettu. Miten ohittaisit kuvassa ensimmäisenä näkyvät neljä henkilöä?

Onko valintasi mielestäsi järkevä? Onko se laillinen?

Linkki viimeisimpään uutiseen:
http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanm ... toi/172329

Kommentit (9)

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Einheri
Tampereen Hämeenkadun, erityisesti hämeensillan pyöräilystä on taas alkanut näkyä juttuja. Kuvassa olevia valkoisia viivoja ei tänä vuonna vedetä.

Sääntöinä tänä vuonna tulee olemaan ne normaalit, eli samaan suuntaan kulkevat kävelijät pitää ohittaa vasemmalta, vaikka muuten ajetaan oikeaa reunaa.

Kuvitellaan että ajat pyörällä siinä mistä kuva on otettu. Miten ohittaisit kuvassa ensimmäisenä näkyvät neljä henkilöä?

Onko valintasi mielestäsi järkevä? Onko se laillinen?

Linkki viimeisimpään uutiseen:
http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanm ... toi/172329

Kyllä se kummasti helpottaa jos on raidat maassa.

Wiisas
Seuraa 
Viestejä3197
Liittynyt22.11.2007
Einheri

Jos viivoja ei ole, ei kuvassa selin olevat naiset tietenkään kävele siinä missä nyt.

Yhdistetty kävely- ja pyörätie ei mielestäni ole mikään järkevä vaihtoehto, se vaatii leveän väylän. Alueiden erottaminen viivalla auttaa vähän ja vielä jos lisänä on kuvat maassa, osa ei kuitenkaan katso liikennemerkkiä, millä kulku ohjataan.

"kyllä kaikki vielä iloksi muuttuu"

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Meikä ainaki ajais tuosta akkain välistä ja läppäseisin niitä kämmenellä takaraivoon ohi mennessäni.

Kerran ajoin pyörällä ojaan ku meni kaarre vähän pitkäksi ja se oli semmonen tosi jyrkkäreunanen oja. Tösähin sinne nokkospuskaan ja aloin hulluna nauraan ku olin niin dorka. Onneksi ohi ei mennyt kun yksi mummeli koska oli hirvee vesisae. Olin töistä tulossa.

Kerran ajoin suoralla tiellä mehtään. Vähänkö mun kaveri katto että mitä uittua. Olin sillon selvin päin vaikka olin jo 16-vee.

Lapsena mulla meni kerran tarakalla istuissa jalka pinnan väliin. Tuli itku ja äeti vaan sano että hänhän on käskeny pittää jalat levällään jos istuu tarakalla. Mun kaveri joka ajo sitä pyörää oli tosi pahollaan.

Kerran ajoin kolmipyöräsellä tulvaojaan. Mulla oli vaaleensiniset tuulihousut jalassa. Olin ihan uppelossa ja aattelin että jaha, tämmönen elämä. Muistan sen että olin ihan rauhallinen. Vajosin vaan. Sitte isä otti mun hupusta kiinni ja nykäsi ylös. Sillon paleli mutta sain lämmintä kaakaota. Se oli hyvä juttu ja varsinkin kun se pyöräkin ongittiin sieltä ojasta.

Hämmentää.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008

Isä osti viime keväänä mulle uuden pyörän. Se on punainen. Ja siinä on kori. Siinä korissa mulla oli tänään harja ja rikkakihveli. Ostin ne Prismasta. Hankalaa joka murun takia alkaa imuria kaivaan.

Hämmentää.

Vierailija

Entisenä Tampesterin asukkaana ja fillarillakin liikkuneena minua ihmetyttää että miksi ihmeessä jotkut sinne Hämeenkadun vilinään väen vängälläkin haluavat pyöräilemään? Eihän noilla jalkakäytävillä meinaa mahtua edes kävelemään ruuhka-aikoina ja pyöräijilöille on tehty varsin hyvä pääsy keskustaan, jopa sen läpi. Ja sen fillarinkin voi laittaa parkkiin ja kävellä sen loput pari sataa metriä.

Vierailija

No jos pyöräily on jollain kadulla sallittu, miksi siinä ei pitäisi pyöräillä? Siksi että se häiritsee muita ihmisiä?

Itsellä tuo pätkä on lähes päivittäisessä käytössä, ylempänä on myös silta kuten alajuoksullakin. Alajuoksun siltaa ei saa pyöräillä ja yläjuoksun sillan käyttö ei vaikuta sen järkevämmältä koska siinä on samat oikeudet kuin hämeensillalla.

Jos tampereen keskustassa pitäisi lopettaa autoilu tai pyöräily, kumpi vapauttaisi enemmän resursseja?

Miksi polkupyöräily pitäisi kieltää samaan aikaan kun esimerkiksi Kiina rajoittaa omaa pyöräilyään saadakseen autoille tilaa, mutta Euroopassa ja USAssa polkupyörän käyttöä keskustoissa pyritään tehostamaan?

Vierailija

Pyöräily on skitso juttu. Sitä periaatteellisesti tuetaan ja toteutukset tökkivät. Pyöräteiden pohjat ovat kuravelliä, tullen pateille roudasta. Tien vieressä olevaan tuuppaa aamun aura-auto lumet jotka ehkä iltapäivällä traktori putsaa pois. Hurjin, kurvisin pätkä voi olla sallittu mopoille jotka voivat tulla vastaan 60 km/h ja selvä peltosuora taas ei. Alikulkunotkelmat ja risteyksien kulmikkuus ovat kuin kiusallaan suunniteltuja.

Vierailija
Einheri

Miksi vasemmalta, jos ajaa oikeaa reunaa?

Täyspäiset pyöräilijät Tampereella ajavat hiljaa ohi siitä, mistä parhaiten mahtuu. Vähemmän täyspäiset porhaltavat läpi ja kuvittelevat, että jalnkulkijat omaavat telepaattisen vaiston ja teleporttaavat pois tieltä. Molempia laatuja löytyy.

Eikä tämä muuten koske vain Hämeenkatua - tamperelaiset pyöräilijät ajavat kuin irti päässeet vasikat, jalankulkijat vilistävät kuin aktivistien karkoittamat minkit, ja autoilijat luulevat ajavansa Formulaa Monzassa - erityisesti punaisia päin suojateiden kohdalla. Minun pitäisi tietää, koska olen elänyt täällä koko ikäni. (Minä muuten kuljen jalkaisin ja katson aina taakseni ennen kuin siirryn ylipäänsä mihinkään suuntaan. Vaikea paikka on bussista astuminen, koska jostakin aineellistuu yhtäkkiä täyttä tilttiä ajava pyöräilijä hipomaan bussin kylkeä. Erityisen tuskallinen paikka on Asematunneli, jonne pyörälijät ajavat alamäkeä tuhatta ja sataa ja siirtyvät äkkiä valosta pimeään. Siinä kannattaa vaihtaa suojatietä Tullikamarin puolelle ja mennä siihen liikkeitä täynnä olevaan käytävään, jossa - periaatteessa - ei pyörällä saisi ajaa.)

Uusimmat

Suosituimmat