Sivut

Kommentit (46)

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Minä kyllä näkisin vaivaa rankin siistimisen kanssa. Ensin kunnon laskeutus. Sakasta voi liuottaa osan alkoholista puhtaaseen veteen. Kuumennus mikrobien tappamiseksi. Uusi laskeutus ja ehkä viininselvikkeillä kiintoainesta pois. Tavoitteena kirkas rankki. Kaliumpermanganaatilla hapetetaan orgaanisia lisää pois. Laskeutetaan. Suodatetaan. Jätetään vetämään kohmeeseen kovaan pakkaseen. Lingotaan nesteosuus pois silkasta jääkidemössöstä.

Vasta tuota tavaraa tislataan. Jääkidevaihe säästää monta kilovattituntia.

Mutta minä en vieläkään tislaisi isolla lämmöllä. Tekisin alipaine-alilämpötislauksen. Tuosta esikäsitellystä rankista ei irtoa enää kaasuja systeemiin.

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

Ei siitä ponunkeittämisen metanolista tarvitse olla huolissaan. Jos isoa määrää tislaa panostislauksena, niin kannattaa sekoittaa ne ensimmäiset tisleet niihin myöhempiin. Eli näin ei tule sellaisia metanolirikasteisia ekasatseja.

Näin tekee mm. skotit ja Alko (vai millä nimellä se nykyisin toimii).
Tislausprosesseja on 2: Panos- ja jatkuva tislaus.
Panostislauksessa ensimmäinen tislautuva 10% on metanolirikasta.
Jatkuvatoimisessa tislausprosessissa metanoli/etanoli-suhde on koko ajan sama. Muistaakseni käymisprosessissa normaalihiivalla tulee aina 6% metanolia etanolimäärään nähden. Nämä jos sekoittaa yhteen, niin lopputuote ei ole myrkyllinen (elikkä se normaali sivutuote, vakiomäärä metanolia palaa maksassa siinä samalla kun maksa sulattelee etanolia, ja vinkuu).
Jos ostat kaupasta alkoholia, niin siinä on se sivuaine metanoli mukana, etanolin kanssa se ei ole myrkylliseksi mielletty aine.

Kotipolttajat käyttävät yl. panostislausta, luulen. Teollisuus ja Alko käyttävät jatkuvaa tislausta. Olen suunnitellut parisataa tislauskolonnia (suurin osa ent. Nesteelle, joitakin ent. Alkolle), nämä olivat kaikki jatkuvan prosessin kolonneja. Etanolikolonneissa ei ole erillistä ulosottoa metanolirikkaalle jakeelle, eikä sitä metanolia poisteta myöhemmässäkään käsittelyssä.

Rankin puhtaudella ei ole mitään tekemistä lopputuotteen laadun kanssa. Oikeinsuoritetussa tislauksessa ei siitä emäliuoksesta siirry tisleeseen muuta kuin metanoli, etanoli, vesi ja joitakin n. 80C:ssä kiehuvia eteerisiä öljyjä ja sikunoita, jotka aiheuttavat sen pahan maun. Isot pojaat kertoivat, että rankkiin kannattaa paskantaa, niin mikrobit saavat siitä sen tarvittavan fosforin. Sanoivat, ettei se ponu siitä pahemmaksi muuttunut.

Jatkuvatoimisen tislauksen raaka-aineessa ei saa olla mekaanisia epäpuhtauksia. Panostislauksen keittosäiliössä voi olla vaikka saappaita.

Panostislauksessa tislausvaiheita on 1, jatkuvatoimisessa yläjäähteen palautuksella varustetussa kolonnissa tislausvaiheita on usein n. 500. Molemmissa lopputuotteen metanoli/etanoli-suhde on sama.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
TPa
Isot pojaat kertoivat, että rankkiin kannattaa paskantaa, niin mikrobit saavat siitä sen tarvittavan fosforin. Sanoivat, ettei se ponu siitä pahemmaksi muuttunut.

Kirjoitit jotensakin uskottavasti asiasta, mutta suurin osa tekstistä pölähti yli hilseen yllä lainattu erityisesti mukaan lukien.

No ei kai se kovasti yli hilseen mennyt. Toisaalta, olen opiskellut tuota pääaineenani yliopistossa (Eli prosessiosastolla erotustekniikkaa), niin saatan pitää joitain asioita liian selvinä selittääkseni.

Ponun teossa on kyseessä kaksi eri prosessia.
Käymisprosessi ja rikastusprosessi.
Käymisprosessissa voi käyttää raaka-aineena mitä tahansa. Puuta, paskaa, hedelmiä tms.

Jos käymisprosessin lopputuotteeksi halutaan etanoli, niin valitaan oikea mikrobilaji (eli hiivalaji) ja annetaan sille ravinteita, jotta se tuottaisi etanolia. Raaka-aine voi olla viljaa, paskaa, saappaita tai mitä tahansa. Ent. tikkuviinan (=pöytäviina) raaka-aine tuli sulfiittimenetelmän sellukeiton jäteliemestä.

Aivan eri prosessi on se etanolin väkevöiminen vesiliuoksesta, eli tislaus. Tislausprosessi ei tiedä, mitä siinä käytetty rankki on saanut syödäkseen.

TPa
Muistaakseni käymisprosessissa normaalihiivalla tulee aina 6% metanolia etanolimäärään nähden.

Taidat muistaa väärin, kossupullo sisälsi aikoinaan n. 1 g metanolia, eli 6 grammaa litrassa etanolia voisi olla lähempänä totuutta.

Lepakko
TPa
Isot pojaat kertoivat, että rankkiin kannattaa paskantaa, niin mikrobit saavat siitä sen tarvittavan fosforin. Sanoivat, ettei se ponu siitä pahemmaksi muuttunut.

Kirjoitit jotensakin uskottavasti asiasta, mutta suurin osa tekstistä pölähti yli hilseen yllä lainattu erityisesti mukaan lukien.

Ei kannata uskoa kaikkea mitä isot pojat sanoo, eikä varsinkaan niitä, jotka paskantavat kiljuastiaan.

Fenemolle: Luultavasti olet oikeassa tuossa käymistuotteen metanoli/etanolisuhteessa. En muista kaikkia numeroarvoja kymmenien vuosien takaa. Sen muistan, että on hyvä käyttää kaasuissa tilavuusprosentteja ja nesteissä painoprosentteja.

Viestini pointti oli kuitenkin siinä, että se (normaalikäymistuotteen) metanolimäärä siinä tislatussa ponussa ei ole vaarallista. Ellei tislaa esim. sataa litraa panostislauksena ja pullota alkutippoja ja lopputippoja erikseen.

Lopuksi, kevennykseksi: Kun sekoittaa kahta liukenevaa nestettä, esim. etanolia ja vettä suhteessa litra kumpaakin. Loppusatsin tilavuus on alle kaksi litraa. Ei ole siis syytä räyhätä baarimikolle, jos saa liian pienen annoksen.

Jägermeister
Seuraa 
Viestejä1013

TPa tuntuu hallitsevan tislauksen. Ei epäilystä.

Jos rankin raaka-aineilla ei ole väliä, kerro kuitenkin, miksi jotkut käyttää siihen tarkasti valikoituja ohralaatuja ja väittää tisleitään viskeiksi, toiset tislaa käyneitä rypälemehuja ja kehuu, että konjakkia tehdään. Ruokosokerista rommit, perunasta tai viljasta votkat jne.

Saappaita ja paskaa ei kukaan mainosta käyttävänsä.

---

Nyt tuli vaikea kysymys, koska makuasioista ei kannata kiistellä.
Tekniikasta olen aina valmis taistoon.

Viski: Sen raaka-aineet käytetään normaalisti alkoholiksi, mutta tuote tislataan panosprosessina (kuparipannu, käyrä höyrynulosottoputki, rankkiastian tilavuus muistaakseni 5 kuutiota). Raaka-aineena voi olla ruis, maissi, vehnä tai mikätahansa.
Tämä viskin panosprosessitislaus (teknisessä mielessä huono) erotusprosessi saa siihen sen mielenkiintoisen maun. Ammattitaitoni ei riitä selvittämään sitä, että miksi maku paranee, kun ainetta varastoidaan parikymmentä vuotta. Vuosia sitten vertailimme viskilaatuja ja hävisin nuoremmalleni. Sen baarin valikoimasta J.Walker oli parasta viskiä. Itse olin veikannut Kanadalaista tuotetta.

Konjakki: Konjakki tislataan samppanjasta. Yksivaihetislauksena, eli siihen makuun vaikuttaa raaka-aine. Konjakin nimeä saavat käyttää vain tietyt Ranskan maakunnat - vaikka naapurissa tuotettaisi samaa ainetta, eli brandyä.

Raaka-aineista: Aina ei kannata mainita tuotteen aineosia. Kymmenisen vuotta sitten tuli Ranskassa sellainen viiniskandaali. Viinin aitouden mittarina käytetään eräänlaista ruoko/hedelmäsokerimäärää.
Viljelijät oppivat jossain vaiheessa, että testiä voi harhauttaa panemalla käymisastiaan glykolia. Käymislopputuote oli sama, eli viini, ja sen viinin laadun mittaustulokset olivat hyviä.

Se Ranskan viiniongelma alkoi siitä, kun tuottajat alkoivat esittää veroilmoituksissaan jäähdytysnesteen oston tuotantokustannuksina. Sen takia jotkut fransut alkoivat ajatella, että glykoliako tässä ollaan juotu.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177

Joo pösilöitä se riittää, heittää hyvät nokkaviinat menemhän ?
Niissähän se oikeja rosenttimäärä on, ja ne ne vasta kunnolla rintaa lämmähyttävät, ko ryypyt kuotasee.

Aina olen nakannu ensmäisen lasillisen ääntäkohe, ja hyvvää on ollu ei koskhan mithän vesilitkuva.
Enkä vielä toistaseksi ole kuollu.

Paul M
Seuraa 
Viestejä8643

Paljonko perunasta tehden saa rankkiin rosentteja? Entä kaurasta?

Hiirimeluexpertti. Majoneesitehtailija. Luonnontieteet: Maailman suurin uskonto. Avatar on halkaistu tykin kuula

o_turunen
Seuraa 
Viestejä14900

Alko tislaa etanolin mäskistä, ja rankki jää jätteeksi. Ponutehtailijat tislaavat ponunsa rankista. Mahtaako tuosta enää paljonkaan saada etanolia?

Korant: Oikea fysiikka on oikeampaa kuin sinun klassinen mekaniikkasi. Jos olet eri mieltä kanssani olet ilman muuta väärässä.

Marssilainen
Seuraa 
Viestejä3337

Aslakin kertomus nyt potkii nurin kaikki nämä jutut, mitä mulle on kerrottu. Tähän hetkeen asti olen eläny siinä uskossa, että ensimmäisestä kupillisesta lähtee vähintään näkö.

Siinä se taas nähtiin, kuinka vilunki rehellistä huiputtaa...

Jägermeister
Seuraa 
Viestejä1013
Marssilainen
Aslakin kertomus nyt potkii nurin kaikki nämä jutut, mitä mulle on kerrottu. Tähän hetkeen asti olen eläny siinä uskossa, että ensimmäisestä kupillisesta lähtee vähintään näkö.

Varsin höpöttää ja yrittää vedättää meitä tyhmempiä. Tai sitten Aslakin pannusta tulee sellaista vesisekoa, että siinä ei metanoliakaan juuri ole.
Jos keittelet, jätä edelleenkin alkupäästä muutama desi juomatta tai ainakin anna lanttaantua suurempaan määrään.
Ihan näön vuoksi.

---

Vanha jäärä
Seuraa 
Viestejä1578
Marssilainen

Lapin ihmiset ovat aivan eri rotua: heillä lasi metanolia kirkastaa äänen ja terävöittää näön. Ilkeät kielet tosin väittävät Lapin ihmisten olevan jatkuvasti niin päissään etanolista, ettei yksi lasi metanolia pääse vaikuttamaan mihinkään. On näet metanolinestolääkitys varmuuden vuoksi jatkuvasti päällä.

Vanha jäärä

Marssilainen

Kyllähän siitä näkö voi lähteä, joitakin millilitroja riittää, jos ei samalla juo runsaasti etanolia.
Näkö ja henki voi tietysti lähteä vaikka joisi lisukkeena etanolia, n. 50 grammaa metOH on tappava määrä.
Aslakilla on varmaan ollut hyvä kankkunen, jos yleensä on juonut ensimmäiset tilkat, en usko että hän niin pösilö on.

Aslak
Seuraa 
Viestejä9177

Joo ennenko kunnolla keitethin ponuva ,se ne vehkhekhän niin hyvijä olhet. Kerralla tuli jotaki 75%sta , ja loppua kohe laimeni,niin että viimen ei liekkiä ottanu ko tulhen nakathin.
Tosin vain teelusikallinen nakathin korkeinthan.
Joskus koko paska keitethin toishenkerthan, lisäthin vain vähä vettä sekhan. Sillonki se ne ensmäiset tipat olit parasta , ties
kuinka väkeviä lie. Kyllä se kokki nakkas aina ensmäisen lusikallisen ääntäkohen, sitte loppu meni tietenki sekasin,ko
ne laskethin samhan astijhan.

Eikä ennen ollu näössä vikkaa, nykki vain ulkonäössä pakkaa jotaki moittimista olemhan.
Vaarallisempaa son tätä helevetin toosaa vahata liikaa, siinä jos missä mennee näkö.

Aslak
Joo pösilöitä se riittää,
Aina olen nakannu ensmäisen lasillisen ääntäkohe.

Aslak
Kyllä se kokki nakkas aina ensmäisen lusikallisen ääntäkohen, sitte loppu meni tietenki sekasin,ko
ne laskethin samhan astijhan.

Totta, kun ensin valehtelet juovasi metanolia lasillisen ilman mitään haittoja ja se muuttuukin sitten lusikalliseksi, kyseessä on aika typerä muiden terveydellä leikkiminen, pösilöitä riittää..

Sivut

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat