Täydellinen ruokavalio

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

En löytänyt haulla vastaavaa aihetta täältä aikaisemmin. Täällä näyttää olevan useampi ketju yksittäisten vitamiinien ja muiden aineiden terveyshyödyistä, mutta mikä on yhteenveto aiheesta, eli millaista ruokavaliota pitäisi nykytiedon valossa noudattaa, jotta se oli mahdollisimman terveellistä?

Itse olen aiheesta kirjoittanut muualla näin, mutta varmasti kaikki viisaus ei ole tiivistynyt nykyisin noudattamaani ruokavalioon.

Sivut

Kommentit (92)

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009

punaisen lihan, prosessoidun maidon ja alkoholin tiputtaisin kokonaan noista pois.

mutta nykytiedon valossa: paleo-, kasvis-, tai vhh näyttäisivät olevan niitä terveinpiä.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Vierailija

Mitä väliä "täydellisellä" ruokavaliolla? Aiotteko elää kenties ikuisesti? Minä syön sitä mikä hyvältä minusta maistuu. Aivan se on sama vaikka henki nopeampaa sitten lähtisikin. En ala itseäni eläessäni iduilla, tofulla ja muulla schaissella kiduttamaan.

Vierailija
Peksu
Mitä väliä "täydellisellä" ruokavaliolla? Aiotteko elää kenties ikuisesti?

Jotkut kai vaan arvostavat hyvää terveyttä. Kouluihin voisi kasvisruokapäivän sijaan määrätä täydellisen ruokavalion päivän.

Vierailija
En ala itseäni eläessäni iduilla, tofulla ja muulla schaissella kiduttamaan.

Mitäs scheissea niissä? Jos et henk. koht tykkää, niin se on sinun asiasi, mutta saisit perustella jos väität scheisseksi. Millä perusteella luokittelet ruoan scheisseksi?

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Minusta ainakin kaikki se, minkä nykyisillä tiedoillani tulkitsen terveelliseksi, on ihan hyvää. Tietty jotkut ötökät ja matojutut ja sisäelimet menee avoinmielisyyteni ulkopuolelle, en pystyisi oikein syömään. Varmaan voisivat maistuakin ihan hyvältä, mutta en silti halua, ajatus inhottaa. Tottumis-, kulttuuri- ja kasvatusjuttu.

Juuri näinä aikoina kysymys täydellisestä ruokavaliosta on aika kimurantti, koska alkaa paljastua yhä suuremmalle joukolle, että viralliset suositukset ovat pielessä pahasti. Käsitys rasvoista on taas mullistumassa, enkä usko, että menee kovin pitkään enää, kun virallisen tahon ja median on myönnettävä asian todellinen laita. On paljon tieteilijöitä jotka edelleen puhuvat kolesterolin ja tyydyttyneiden rasvojen haitoista, ja paljon tieteilijöitä jotka sanovat sen olevan puppua. Perustalliaiselle voi olla vaikea paikka päättää, mihin uskoisi, varsinkin jos kiinnostus tai viitseliäisyys ei riitä asioiden tarkempaan selvittelyyn. Ihmiset usein tyytyvät kuuntelemaan, mitä mainokset ja lehdet sanovat. Onneksi asia korjaantunee niissäkin piakkoin. Veikkaisin lonkalta että vuonna 2015 rasvahypoteesi on jo aika kuopattu eikä mainoksissa enää mainosteta kolesterolia alentavia kevyttuotteita. Katsotaan miten käy. Aika vammainen tämä maailma jos siihen mennessä ei ole tapahtunut mitään.

Kait se kuitenkin on hyväksyttävä (hammasta purren) että ihmisille sopii hieman erilainen ruokavalio. Toiset pärjää terveinä ja kuntoilevina ääri-atkinsonilla, toisilla homma aiheuttaa vakavia oireita. Ehkä joillekin sopii täydellisesti jopa nykyinen ravintosuositusten mukainen ruoka.

くそっ!

Vierailija
Peksu
Mitä väliä "täydellisellä" ruokavaliolla? Aiotteko elää kenties ikuisesti? Minä syön sitä mikä hyvältä minusta maistuu. Aivan se on sama vaikka henki nopeampaa sitten lähtisikin. En ala itseäni eläessäni iduilla, tofulla ja muulla schaissella kiduttamaan.

Erilaisiin ruokiin tottuu. Vaikka ns. terveysruuat eivät väkisin maistu normisyöjille tavallisen syömisen ohella, mutta muutaman viikon kun syöt pelkästään niitä niin alkaa tomaatti, porkkanant, kaalit, 100% täysjyvälimppu sun muut terveyspöperöt maistua kumman hyviltä. Ja kun huomaa niiden vaikutukset kehoon, mm. vatsan pömpötyksen ja murinoiden häviäminen, energisyyden lisääntymisen ja hoikistumisen niin sitä oikein tappelee ajoittaisia roskaruokamielitekoja vastaan. Itsellä terveellisten ruokien syöminen jo sinällään nostaa mielialaa ja kirkastaa oloa. Tuleekohan se itsekurin aiheuttamasta mielihyvän tunteesta, vai mistä? Itse bodaajana luen kyllä terveysruokiin vaikkapa naturel broilerin rintapalat ja kalkkunan, kalat, maitorahkan, raejuuston ym. peruselintarvikkeet, joita ei ole käsitelty kummemmin.

cisco
Seuraa 
Viestejä90
Liittynyt14.8.2009

Täydellinen ruokavalio....kelle täydellinen? Juuri itselle vaiko yleisesti? Vaiko lääketehtaille tai ruokateollisuudelle? Meistä jokainen kun on oma yksilönsä hyveineen ja vikoineen. Se mikä sopii yhdelle ei sovi toiselle. Itse pyrin pitämään lekurin loitolla ja pillerit apteekin hyllyllä. Puolensataa vuotta nähneenä olen tyytyväinen, että homma on toiminu erittäin hyvin. Mulle se täydellinen ruokavalio on VHH.

Vierailija
Mimei
En ala itseäni eläessäni iduilla, tofulla ja muulla schaissella kiduttamaan.

Mitäs scheissea niissä? Jos et henk. koht tykkää, niin se on sinun asiasi, mutta saisit perustella jos väität scheisseksi. Millä perusteella luokittelet ruoan scheisseksi?

Kunhan vähän sohaisin muurahaispesää. Arvasin, että joku vetää terveellisen herneen nenäänsä.

Osa iduista on minustakin ihan ok vaikkapa salaatissa. Tofu nyt sitten vaan on. En toki voi kieltää tai haluakaan, jos joku haluaa ehdoin tahdoin syödä potenssia alentavaa kumia.

Vierailija

Just nyt täydellisestä sapuskalta tuntuis Castello homejuusto näkkärin päällä ja pullollinen kylmää kefiiriä. Toisella näkkärillä vois olla paksulti runsassuolasta voita ja komeet siivut ahtisilliä. Muutama marinoitu chili, oliivi ja terttu viinirypäleitä.

Vierailija

No ollaanpas täällä tarkkoina, että ei vaan vastata "väärään" kysymykseen . Eikö tuossa viestistäsi selvinnyt melko hyvin, että tarkoitin erityisen terveellistä ruokavaliota. Toki ketjun otsikko oli epätarkasti muotoiltu olisi pitänyt olla jotain tyyliin "Parhaiten terveyttä edistävä ruokavalio" tjsp..

Selvää on myös, että ihmisillä on yksilöllisiä eroja sen suhteen millainen ruokavalio sopii. Mutta siitä huolimatta tietyt ruoka-ainekset ovat huonoja kaikille ja toisia ruoka-aineksia pitäisi kaikkien tai ainakin lähes kaikkien saada tietty määrä, eli kyllä ihan järkeviä yleistyksiä voi tehdä, siihenhän kaiken maailman ruokaympyrätkin perustuvat.

Itse olen uusi tällä palstalla ja päätin rekisteröityä ja avata tämän ketju eksyttyäni d-vitamiini ketjuun. Jos minulla on jotain odotuksia tämän ketjun suhteen, ehkä se olisi, että joku neonomiden tapainen kaveri tulisi tänne vaahto suussa kertomaan mitä asioita tulisi huomioida ruokavalion suhteen ja perustelisi niitä eri tutkimuksilla.

Minua tämä aihe kiinnostaa koska haluan elää kohtuullisen terveellisesti ja terveellisen ruokavalion noudattaminen ei yleisesti ottaen ole minun mielestäni pois nautinnoista ja hyvästä elämäntyylistä, pikemmin päinvastoin. Lisäksi en ole kovinkaan puritaani asian suhteen, jos tekee mieli hampurilaista ja ranskalaisia niin ei minulla ole mitään estettä syödä välillä roskaruokaakin.

Vierailija
Mimei
On viitteitä, että optimaalinen ruokavalio riippuisi geeneistä: http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/8550091.stm

Tämä on viimeisin minunkin silmiini pistänyt terveyshörhöilytutkimus. Ihan mielenkiintoinen, vaikka onhan vuosia jo esitetty muitakin erilaisia yksilöllistä ruokavaliota suosivia tutkimuksia esimerkiksi veriryhmiin perustuvat dieetit yms. Itse suosin matalan GI:n ruokia, hedelmiä, pähkinöitä, vihanneksia ja marjoja.

Ps. Chap bongattu.

Vierailija
Chap
Kouluihin voisi kasvisruokapäivän sijaan määrätä täydellisen ruokavalion päivän.

Joka päivähän Sinä saat koulussa täydellistä virallisterveellistä ruokaa.

cisco
Seuraa 
Viestejä90
Liittynyt14.8.2009
Chap
Mutta siitä huolimatta tietyt ruoka-ainekset ovat huonoja kaikille ja toisia ruoka-aineksia pitäisi kaikkien tai ainakin lähes kaikkien saada tietty määrä, eli kyllä ihan järkeviä yleistyksiä voi tehdä, siihenhän kaiken maailman ruokaympyrätkin perustuvat.

Se määrä mitä kenenkin pitää saada tai olla saamatta, mitataan(ikävä kyllä) rahassa.
Manipuloinnin mestareita ovat mm.
Manhattan Institute
Consumer Alert
Internetionel Food Information Council
Cato Institute
Clobal Climate Coalition
American Council on Science and Health
Industrial Health Federation
Air Hygiene Foundation
Siinä muutamia teollisuuden ja vallanpitäjien etujärjestöjä joiden tarkoituksena on tuottaa tietoa ja mielikuvia, joista on hyötyä alan teollisuudelle ha kulloiselle valtapoliitikoille.

(lähde: A.Heikkilä: Hyvän olon keittokirja 2)

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat