Miten öljy löydettiin?

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Minua on aina ihmetyttänyt, että kun öljy on niin perhanan syvällä tuolla maan sisällä, ja 1800 -luvulla ruvettiin kehittelemään polttomoottoreita, jotka siis toimivat bensalla, niin mistä ihmeestä sitä öljyä ja sitä kauten bensaa oikeen saatiin siihen aikaan? Eli toisin sanoen kuka löysi öljyn, miten ja milloin?

Sivut

Kommentit (16)

Pikku Gen
Seuraa 
Viestejä3210
Liittynyt2.6.2005

Ainakin Lähi-idässä öljyä on pulpunnut ihan maan pinnalle satoja ellei tuhansia vuosia. Palavat lähteet mainitaan muutamassakin tarussa niiltä seuduin. Öljyn sivutuotteita on käytetty ja hyödynnetty vähintään yhtä kauan; Raamatussakin mainitaan asfaltti, eikä se ole takuusti tullut TVH:n myllyistä...

"Ubi est actio hic?" Missä täällä on säpinää?

Vierailija

Mutua, mutta luulen, että mm. eteläamerikassa esiintyneillä pinnalle asti tulevilla esiintymillä on ollut jotain tekemistä asian kanssa. Näitä käytti käsittääkseni jo alkuperäiskansat soihtujensa polttoaineena.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005

Suolaa ne porasi maasta niin öljyä oli samassa reiässä. Eli iskuporauksella tossta 2500 vuotta sitten. En tiedä viihtyykö suola ja öljy lähekkäin. Mutta näin muistelisin.

Öljy pilasi sen suolan ja niitä tietenkin vitutti ja ne perehty siihen sitten paremmin.

Vierailija

Mun käsittääkseni myös tosiaan öljyä on ihan pulpunnut maasta lähi-idän alueella ja tietääkseni muinaiset suurkulttuurit sillä alueella babyloniasta ja persiasta lähtien ovat öljyä hyödyntäneet.

Teekkari
Seuraa 
Viestejä2347
Liittynyt27.4.2008
landser
Minua on aina ihmetyttänyt, että kun öljy on niin perhanan syvällä tuolla maan sisällä, ja 1800 -luvulla ruvettiin kehittelemään polttomoottoreita, jotka siis toimivat bensalla, niin mistä ihmeestä sitä öljyä ja sitä kauten bensaa oikeen saatiin siihen aikaan? Eli toisin sanoen kuka löysi öljyn, miten ja milloin?
Minua taas ihmetyttää, miksi bioöljystä vaihdettiin fossiiliseen öljyyn aikojen alussa. Polttomoottorit kehitettiin alunperin bioöljyllä kulkeviksi, sittemmin on hölmistytty.

Edit: jaa saattaa olla, että tämä koskee vain dieseliä.

Everything you know, is about to change.

Vierailija

Useassakin paikassa öljyä on tullut pintaan. Taisi olla californiassa missä eläinfossiileja on kaivettu siitä jo vuosien ajan. Eräs intiaani oli myynyt öljylähteen kahdesta viinapullosta.

Vierailija
tietää
Eräs intiaani oli myynyt öljylähteen kahdesta viinapullosta.

Niin, gringot ovat aina osanneet hyödyntää poljettujen alkuperäiskansojen rappiolla oloa.

Vierailija
babun
Mun käsittääkseni myös tosiaan öljyä on ihan pulpunnut maasta lähi-idän alueella ja tietääkseni muinaiset suurkulttuurit sillä alueella babyloniasta ja persiasta lähtien ovat öljyä hyödyntäneet.

Nykyisen Bakun alueella öljyä pumpattiin aikoinaan oman aikansa liikennetarkoituksiin, eli siis kamelien turkkiin hierottavaksi aurinkosuojaksi. Maailmassa on ennenvanhaa ollut satoja paikkoja joissa öljyn löytämiseen on riittänyt jonkin kepin tökkääminen maaperään.

1850-luvullahan raakaöljyä keksittiin alkaa tislaamaan petroliksi, parafiiniksi, bensiiniksi ja bitumiksi ensin Puolassa ja myöhemmin USA:ssa. Aluksi pelkästään petrolia pidettiin hyödynnettävänä (lamppuöljynä käytettiin) tuotteena ja nuo muut olivat enemmän tai vähemmän jätteitä.

tiäremiäs
Seuraa 
Viestejä13176
Liittynyt3.4.2005
Teekkari
landser
Minua taas ihmetyttää, miksi bioöljystä vaihdettiin fossiiliseen öljyyn aikojen alussa. Polttomoottorit kehitettiin alunperin bioöljyllä kulkeviksi, sittemmin on hölmistytty.

No koska merileijonia ja muita rasvasia ötököitä ei ollut riittävästi.

Diesel on eläinrasvalla ja kasviöljyillä tarkoitettu toimivaksi.

Tuskimpa saastumisesta paljon tajuttiin 1800-1900-luvun alussa.

Vierailija
Teekkari

Ensimmäinen dieselmoottori taisi tosiaan käydä hampun siemenistä tehdyllä öljyllä tai jollain muulla kasviperäisellä. Tosin dieselmoottori tuntuu toimivan kaikella rasvaisella öljyä muistuttavalla mikä on edes sinne päin.

Mitä tulee itse syihin niin ainakin yhdysvalloissa suorastaan valtava hampputeollisuus ajettiin alas varsin tehokkaasti 1900-luvun alkupuolella. Toinen, luultavasti isompi syy siirtymiseen bioöljystä fossiiliseen taisi olla fossiilisen helppo saatavuus ja sen mukanaan tuoma halpa hinta, varsinkin alkuaikoina.

Vierailija

Johan Mooses löysi palavan pensaan, ehkä maakaasuvuoto.
USA:ssa raakaöljyä myytiin lääkkeeksi ennen energiakäyttöä.
Paha maku ja haju tekivät sen uskottavaksi.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat