Tähden valon modulointi

Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005

Tuoreimman T&A-lehden mielenkiintoinen artikkeli käsitteli eksoplaneettoja ja niiden havaitsemiseen dedikoitunutta Kepler-satelliittia. Eksoplaneettojen havaintomenetelmistä (planeetan ylikulun aiheuttama tähden himmeneminen) tuli kumman mutkan kautta mieleen SETI-projekti.

Perinteisesti (hypoteettisia) Maan ulkopuolisia sivilisaatioita on yritetty kuunnella valtavilla radioteleskoopeilla. Hypoteesi kuuluu, että maan ulkopuolinen sivilisaatio yrittäisi viestiä itsestään valtavan radiolähettimen avulla. Tähtienvälinen mielekäs kommunikaatio edellyttäisi kuitenkin käsittääkseni valtavia lähetystehoja.

Mainittua artikkelia lukiessani tuli mieleen, että eksoplaneettojen havainnoinnissa kyse on tavallaan tähden valon moduloinnista. Tähtien valo näkyy miljardien valovuosien päähän, ja tähden säteilyteho on päätä huimaava. Voitaisiin ehkä ajatella, että mikälis maan ulkopuolinen huippuälykäs ja pitkälle kehittynyt sivilisaatio haluaisi jostain syystä viestiä olemassaolostaan, viesti kannattaisi kukaties moduloida tavalla tai toisella tähden valoon?

En väitä, ettäkö tämä olisi välttämättä käytännössä mahdollista, mutta eksoplaneettojen tapauksessa näin ainakin tapahtuu ja mielekästä informaatiota välittyy tuhansien valovuosien päähän. Onkohan kukaan tullut ajatelleeksi tällaista vaihtoehtoa SETI-piireissä?

Kommentit (6)

Vierailija
Heksu
Mainittua artikkelia lukiessani tuli mieleen, että eksoplaneettojen havainnoinnissa kyse on tavallaan tähden valon moduloinnista. Tähtien valo näkyy miljardien valovuosien päähän, ja tähden säteilyteho on päätä huimaava. Voitaisiin ehkä ajatella, että mikälis maan ulkopuolinen huippuälykäs ja pitkälle kehittynyt sivilisaatio haluaisi jostain syystä viestiä olemassaolostaan, viesti kannattaisi kukaties moduloida tavalla tai toisella tähden valoon?

Kuinka me pystyisimme havaitsemaan tällaista signaalia? Onko sellaisia kohteita? Pulsaritkin lähettävät säteilyä rajoitetulla keilalla. Wikipedian mukaan ne tulkittiin alunperin toisen sivilisaation signaaliksi, joten kai se on otettu huomioon. En oikein ymmärrä mitä järkeä on lähettää tähtienvälistä signaalia, jos valon kulku kestää niin pitkään ellei se ole sivilisaation perintö maailmankaikkeudelle.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
JW
En oikein ymmärrä mitä järkeä on lähettää tähtienvälistä signaalia, jos valon kulku kestää niin pitkään ellei se ole sivilisaation perintö maailmankaikkeudelle.

Tähtienvälisen kommunikaation mielekkyys on kysymys sinänsä - SETI-konseptissa kuitenkin ilmeisesti oletetaan, että jollain sivilisaatiolla olisi syystä tai toisesta sellainen intressi. Lienee aika epätodennäköistä, että arkinen radioliikenne olisi kosmisessa mittakaavassa minkään instrumentin havaintokynnyksen yläpuolella.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26912
Liittynyt16.3.2005
JW
En oikein ymmärrä mitä järkeä on lähettää tähtienvälistä signaalia, jos valon kulku kestää niin pitkään ellei se ole sivilisaation perintö maailmankaikkeudelle.

Itse luulen, että mikäli sellaisia sivilisaatioita todella on, jotka kehittyvät tähtienvälisen kommunikaation, tutkimuksen tai jopa kaupan asteelle, niiden yhteiskuntien ikä ja asukkaiden aikakäsitys on jotain aivan muuta kuin hätäisillä ihmisillä. Muutama sata vuotta ei ole välttämättä sellaiselle yhteiskunnalle aika eikä mikään. Sellaisella säteellä on jo hyvin suuri määrä tähtiä kommunikoitavaksi.

Neutroni
Seuraa 
Viestejä26912
Liittynyt16.3.2005
Heksu
Tähtienvälisen kommunikaation mielekkyys on kysymys sinänsä - SETI-konseptissa kuitenkin ilmeisesti oletetaan, että jollain sivilisaatiolla olisi syystä tai toisesta sellainen intressi. Lienee aika epätodennäköistä, että arkinen radioliikenne olisi kosmisessa mittakaavassa minkään instrumentin havaintokynnyksen yläpuolella.

Niin, ja on täysin varmaa, että arkinen radioliikenne ei tapahdu luonnostaan erittäin kohinaisella neutraalin vedyn säteilykaistalla. Planeettojen välinen radiokommunikaatio ei varmaan ole hiljaisellakaan taajuudella signaalikohinasuhteen riemujuhlaa.

Vierailija

Heksu: "Lienee aika epätodennäköistä, että arkinen radioliikenne olisi kosmisessa mittakaavassa minkään instrumentin havaintokynnyksen yläpuolella"

Minun autoradioni ei kuule aina edes paikalliskanavia. En oikein ymmärrä tuota lausettasi, mutta minä ja radioni emme toimi kosmisessa mittakaavassa.Kannattaa käyttää lyhyitä lauseita ja perusteluja virkkeiden väliin.

Luulen, että tuhannen vuoden aikana voisimme rakentaa systeemin, jonka avulla voisi käyttää aurinkoa lähettävänä viestiyksikkönä.

Heksu
Seuraa 
Viestejä5463
Liittynyt16.3.2005
TPa
Heksu: "Lienee aika epätodennäköistä, että arkinen radioliikenne olisi kosmisessa mittakaavassa minkään instrumentin havaintokynnyksen yläpuolella"

Minun autoradioni ei kuule aina edes paikalliskanavia. En oikein ymmärrä tuota lausettasi, mutta minä ja radioni emme toimi kosmisessa mittakaavassa.Kannattaa käyttää lyhyitä lauseita ja perusteluja virkkeiden väliin.

Pahoittelen vajavaista verbaalista ilmaisukykyäni. Tarkoitin korulauseellani sitä, että etsiessämme potentiaalisia maan ulkopuolisia sivilisaatioita emme todennäköisesti kykene millään havaintomenetelmällä kuuntelemaan vieraan sivilisaation Radio Novan liikennetiedotuksia. Tätä tukee myös oma kokemuksesi paikallisradion suhteen.

Näin ollen, mikäli havaitsemme esim. SETI-projektissa jonkin vieraan sivilisaation viestin, kyseessä lienee ilman muuta nimenomaan tähtienväliseen kommunikaatioon tarkoitettu signaali.

Uusimmat

Suosituimmat