OCD

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Jeppajee. Eli subilta tulleen ohjelman (ja tyttöystävän aiempien ehdotusten) perusteella olen tullut siihen tulokseen, että minulla saattaa olla OCD, mikä lie pakko-oireinen ahdistushäiriö. Haluaisin puhua siitä, ja sen yleisyydestä.

Pienestä asti olen pelännyt tekeväni jotain kamalia juttuja. Ensimmäiset muistikuvat siitä lienevät luokkakavereiden kotoa, kun olen ollut kylässä. Muistan ahdistuneeni ajatuksista, että yhtäkkiä tiputtaisin tauluja seiniltä tai hajottaisin lasihyllyjä ja perintökalleuksia ja muuta särkyvää. Mietin, mitä kaverin vanhemmat ja kaveri itse sanoisivat, tekisivät, kuinka reagoisivat, miltä minusta tuntuisi sen jälkeen.. kaikkea sellaista. Vielä noitakin ennen taisi olla pehmoleluja kohtaan pelkoja. Minulla oli ainakin sellainen pehmohylje. Pelkäsin että joku muu tai minä itse paiskaisi sen seinään tai repisi hajalle.. viaton hyljeressukka. Ahdistuin suunnattomasti ajatuksista, ja lopulta minun oli pakko hylätä tunteeni kyseistä esinettä kohtaan. En enää uskaltanut luoda tunnesiteitä pehmoleluihin tai muihinkaan esineisiin. Taisin silti toisinaan luoda.

Muistan myös joskus vähän vanhempana, mutta kuitenkin lapsena, kun oli juhlat tulossa ja äiti oli laittanut shamppanjalaseja erään pikkupöydän täyteen. Pelkäsin, että yhtäkkiä huitaisen kaikki siitä lattialle tahallani. Mietin miten äiti reagoisi, alkaisiko itkemään, vai huutamaan.. entä miltä se minusta tuntuisi.. maailmanloppu. Oli pakko poistua paikalta, kun alkoi ahdistamaan niin paljon.

Pienenä toistin mielessäni myös kaikenlaisia pakonomaisia äännekuvioita. Silloin minulla oli enemmänkin klassisia pakko-oireita, mutta pidin ne salassa, kukaan ei varmaan niistä tiennyt.

Edelleen minun pitää liikutella esim pikkurillejä vähän välein tietyllä tavalla jotta saan tietyn tuntemuksen sormiin kun ne hankaavat nimettömiä vasten. Tätä varsinkin näppäimistöllä kirjoittaessa. Jos satun heilauttamaan isovarvasta, pitää heilauttaa toistakin, jotta on reilua. Muuten jää jännitystila päälle. Ja seuraavaksi sama mutta aloittaen toisella, jotta molemmat saavat aloittaa kuvion kerran. Sitten vielä muutama kerta yhtaikaa jotta tuntemus tasoittuisi mahdollsimman hyvin, ettei jää toispuolinen olo varpaisiin. Joskus tämä vie pitkäänkin, koska niitä on vaikea heilauttaa tismalleen samaan aikaan. Tälläisistä oireista pystyn pidättäytymään halutessani, täytyy vaan asennoitua tietyllä tavalla ja ajatella että "noniin nyt ei jaksa, antaa olla vaan".

Vähitellen vanhentuessani minulla alkoi esiintyä väkivaltaisia ajatuksia muita kohtaan. Olen niistä aiemminkin täällä puhunut. Pelkoja että tekisin nyt yhtäkkiä jotain kamalaa ja raakaa toiselle. Tuntuu pahalta olla veitsien tai muiden teräaseiden lähellä. Ammuskellessakin pelkäsin että yhtäkkiä ammun ammuntaopettajan tai kaverin. Se ei kuitenkaan ahdistanut niin paljon kuin nykyään ajatukset tyttöystävää kohtaan.

Se miksi haluan tästä keskustella.. kun mitä olen monilta muilta nuorilta kysellyt niin varsin monilla kuulemma jotain pakkojuttuja.. lieviä, harmittomia. Onko nuo minun kokemani jutut normaalia? Kuuluuko ne jossain määrin ihmisyyteen, vai onko kyse oikeasti sairaudesta? Miksi niin monilla tuntuu kysyttäessä olevan jotain pakko-oirejuttuja, diagnosoimattomia, suht harmittomia? Vai olenko sattunut vaan kysymään "vääriltä" ihmisiltä? Mites, esiintyykö teillä mitään pakko-oireita tai kummallisia haluja tehdä jotain järjetöntä liikettä, toistoa tai asioita tietyllä tavalla lievittääksenne ahdistusta? Ymmärrättekö, osaatteko kuvitella miltä OCD henkilöistä tuntuu? Tyttöystävä ei osaa, minä osaan täysin. Tyttöystävä sanoo että minulla on kyseinen sairaus, ja että yritän jostain syystä kieltää asiaa. Minä taas katson etten halua määritellä itseäni sairaammaksi mitä oikeasti olenkaan.

Eli tarkoituksena olisi nyt siis pohtia sitä mikä on vielä normaalia.. johtuuko nuo väkivaltaiset kamalat ajatukseni joista ahdistun suunnattomasti, välttämättä OCD:stä vai voiko jostain muustakin? On kuitenkin noita muitakin oireita aina ollut niin siksi uskon että johtuu tuosta..

くそっ!

Kommentit (10)

Vierailija

Kaipa jokaisella on jonkinlaisia pakko-oireita, jotain juttuja joita huomaa tekevänsä ilman mitään järkevää syytä. Minä saatan hokea asioita hiljaa itsekseni, ääneen kuitenkin, tosin vain kun olen yksin tai muut ihmiset ovat turvallisen matkan päässä. Näillä hokemilla ei ole mitään tekemistä minkään kanssa mitä olen tekemässä. Alunperin kehitin tämän tekniikan ohjaamaan ajatuksia pois jostain ahdistavasta asiasta jota en halunnut ajatella, nykyään näitä vain tulee päähäni jostain vanhasta tottumuksesta. Suhteellisen harmitonta ja aika hyvin hallinnassa. Välillä tulee myös noita ajatuksia toisten vahingoittamisesta, kuten "mitä jos nyt tönäisisin tuon mummelin tuosta junan alle" mutta kun tiedän etten ikipäivänä voisi tehdä mitään sellaista ei nämä ajatukset kauheasti häiritse.

Kai se miten hallitsevaksi nuo oireet kokee ratkaisee sen voiko niiden kanssa elää vai pitäisikö niille tehdä jotakin. Jos suurin osa päivästä kuluu jonkun pakko-oireen tekemiseen olisi ehkä syytä hakeutua hoitoon. Muuten ei pienistä omituisuuksista kauheasti haittaa ole, itse ainakin elän ihan onnellista ja tasapainoista elämää kunhan nämä jutut eivät tämän pahemmiksi muutu.

Vierailija

Ihan tavallinen demonin aiheuttama sairaus kuten kleptomania tai pedofilia.

Tiede ei edes tunnusta näiden olemassaoloa, joten turha hakea apua systeemistä. On olemassa toinen yhteiskunta, joka on tuhansia vuosia vanhempi kuin tämä joka jää pariin sukupolveen.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Minä olen ymmärtänyt, että OCD liittyy nimenomaan toimintojen pakonomaiseen toistamiseen. Esimerkiksi jatkuvaan käsienpesuun, tai oven lukituksen tarkistamiseen tai johonkin vastaavaan.

Eli en ole kuullut sen liittyvän ajatuksiin.

Käsittääkseni ns. pakkoajatuksille on ihan oma luokituksensa.

Eli tuleeko ajatukset noin niinku itte niitä kelailematta, vai ajatteletko niitä ns. tahdonalaisesti.

Hmm. hankala selittää mitä nyt ajan takaa.

Jos nuo ahdistaa, niin kannattaa mennä ihan oikealle psykiatrille ja kiertää kunnallinen puoli kaukaa.

Et oikeasti halua alkaa syömään bentsoja/neuroleptejä yhdistettynä ssri/snri -lääkkeisiin. Tosin ainakin bentsot varmuudella vie ahdistuksen pois, mutta niissä on omat sivuvaikutuksensa ja niitä ei ole tarkoitettu syötäväksi kuin lyhyissä jaksoissa, esim. jonkun traumatisoivan tapahtuman (esim. autokolari yms) jälkeen. Neuroleptit tekee ihmisestä ns. zombin, ne ovat skitsofrenialääkkeitä, siihen oireistoon mainiot, ei tähän. Ssri yms. tasaa kaikki tunteet, jolloin et välttämättä ahdistu, mutta etpä tunne sitten iloakaan.

Joten, asiantuntevan henkilön kanssa asioiden pohtiminen johtaa varmasti parhaisiin tuloksiin. Ymmärsin että et siis todellakaan ole ketään vahingoittamassa tai mitään sellaista, eli ajatuksesi häiritsevät ainoastaan itseäsi. Ja ajatuksistahan nämä varpaidenliikuttelut yms. jutut lopulta johtuvat.

Eli koska ne ovat harmittomia, koeta jotenkin tiedostaa ja sisäistää tuo harmittomuus. Mutta asiat varmasti avautuvat asiansa osaavan psykiatrin ohjauksessa paremmin kuin täällä.

Toki joillakin lääkkeillä on ocd-oireistoon "sopiva" vaikutus, esimerkkinä mainittakoon klonatsepaami, joka on bentso ja voimakkaasti riippuvuutta aiheuttava. Ja, kuten todettua muiden lääkeaineryhmien sivuvaikutusprofiili on huomattavasti pahempi. Mutta bentsot ovat hyvin addiktoivia!!!

-> käy yksityisellä, jos rahaa on siihen käyttää ja oireisto häiritsee itseäsi.

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Vierailija

Imo normaaleja nuo pakkoajatukset. Ihminen on toisaalta niin kehittynyt, mutta toisaalta niin primitiivinen eliö, että ajatukset joskus kohdistuvat väkivaltaisiin asioihin. Ihmisen älykkyyden juuri erottaa siitä, että ihminen pohtii erilaisia skenaarioita. ''Mitäs jos?'' Kaikesta voi tehdä ongelman, jopa omista ajatuksista. Väkivaltaisesta ajatusskenaariosta on 100 metrin asteikolla vielä 99 askelta tekoon.

Vierailija

Kertakaikkisen hullu esitys, että käsien pesun voisi tehdä ilman ajatusta; että se on vain teko.

Kaikki ei-toivotut ajatukset ovat pakko-ajatuksia, ja jokainen niistä johtaa tekoon. Historia ei tunne tapausta, että joku esim pettäisi aviopuolisoaan ilman että on jo pitkään silmäillyt muita naisia. Nykyään se käy kätevästi netin kautta. Eikä pelkästään silmäily, vaan myös pettäminen.

Vierailija

Jos puoliso siis kuulee, että häntä on petetty, niin hän voi ajatella, että kumppanillani on ollut pakko-ajatuksia jo todella pitkään, eikä minua semmoinen kiinnosta. Tiedä vaikka tappaisi minut jonain yönä.

Vatkain
Seuraa 
Viestejä27432
Liittynyt4.3.2008
JuurikinNiin
Minä olen ymmärtänyt, että OCD liittyy nimenomaan toimintojen pakonomaiseen toistamiseen. Esimerkiksi jatkuvaan käsienpesuun, tai oven lukituksen tarkistamiseen tai johonkin vastaavaan.

Eli en ole kuullut sen liittyvän ajatuksiin.

Voi liittyä myös ajatuksiin.

JuurikinNiin
Et oikeasti halua alkaa syömään bentsoja/neuroleptejä yhdistettynä ssri/snri -lääkkeisiin. Tosin ainakin bentsot varmuudella vie ahdistuksen pois, mutta niissä on omat sivuvaikutuksensa ja niitä ei ole tarkoitettu syötäväksi kuin lyhyissä jaksoissa, esim. jonkun traumatisoivan tapahtuman (esim. autokolari yms) jälkeen. Neuroleptit tekee ihmisestä ns. zombin, ne ovat skitsofrenialääkkeitä, siihen oireistoon mainiot, ei tähän. Ssri yms. tasaa kaikki tunteet, jolloin et välttämättä ahdistu, mutta etpä tunne sitten iloakaan.

Mitä tässä oikein höpäjät? Kaikkia yllä mainittuja käyttäneenä voin kertoa että asia ei todellakaan ole niin kuin väität.

Bentsot ovat koukuttavia lääkkeitä ja niitä ei pidä käyttää säännöllisesti ainakaan pitkiä aikoja. Lyhyellä ajalla käytettynä ne laukaisevat akuuttia ahdistusta joka mahdollistaa ahdistuksen syyn selvittelyn. Bentsot eivät ole mikään taikanappi joihin jää koukkuun heti yhdestä napista. Oikein käytettynä ne tuovat suurta helpotusta ahdistuksesta kärsiville ja mahdollistavat ahdistuksentorjuntakeinojen opettelun.

Ssri/snri-lääkkeet auttavat näkemään, että kaikki ei sittenkään ole niin kurjaa. Ne eivät latista olemassa olevia tunteita, usimpiin terveisiin ihmisiin niillä ei ole mitään vaikutusta. Toki on parempi jos aivokemiaan ei kosketa, mutta kuten muutkin elimistön elimet, aivotkin voivat tarvita apua.

Neuroleptit toimivat parhaiten suurina annoksina akuuttiin psykoosiin. Pienellä annostuksella niitä käytetään moniin eri häiriöihin mukaan luettuna skitsofrenia, joskaan läheskään aina skitsofrenian hoidossa ei käytetä neuroleptejä. Nekään eivät tee ihmisestä zombieta paitsi liian suurilla annoksilla. Tähän ollaan herätty aika hyvin ja ylilääkintää tapahtuu normaalimielenterveydenhoidossa enää harvoin. Itse olen syönyt neuroleptejä matalalla annostuksella lähes vuoden, enkä ole huomannut tunnetiloissani mitään muutoksia. Niiden funktio on muualla.

JuurikinNiin
Joten, asiantuntevan henkilön kanssa asioiden pohtiminen johtaa varmasti parhaisiin tuloksiin.

Lääkkeiden on harvoin tarkoitus olla ensisijainen hoito. Asiantuntijan apua tarvitaan aina erilaisten terapioiden muodossa mutta lääkkeet voivat tukea tätä terapia-apua ja usein vaaditaan akuuttien oireiden poistamista/lievittämistä lääkkein ennen kuin varsinaista asiaa on edes mahdollista alkaa työstämään.

Ja tämä ei ole mikään lääkkeiden ylistys. Mielialalääkkeisiin liitetään jatkuvasti yhä enemmän katteettoomia ja irrationaalisia pelkoja sekä kauhujuttuja. On totta, että jokainen lääke kaikilla annostuksilla ei sovi kaikille. On myös totta, että lukemattomat potilaat hyötyvät lääkkeistä päivittäin. Mielialalääkkeiden turha demonisointi ja mustamaalaaminen saattaa johtaa siihen että lääkkeestä helpotuksen saava potilas ei uskalla niitä käyttää.

Lissä pakko-oireisesta häiriöstä http://www.terveysportti.fi/terveyskirj ... h%E4iri%F6

Hämmentää.

Vierailija
Vatkain
Itse olen syönyt neuroleptejä matalalla annostuksella lähes vuoden,

Voi että, minkä ihmeen takia?

Ne on viimeinen keino, eikä ensimmäinen. Harrastatko edes hikeennyttävää urheilua päivittäin? Onko ihmissuhteita? Käytkö kodin ulkopuolella, esim kahviloissa ystävän kanssa?

En syyttele, vaan toivon että tarve lääkkeisiin ajaisi ihmisen voimakkaasti panemaan perusasiat kuntoon.

Uusimmat

Suosituimmat