Vedenjuontiin liittyvät urbaanilegendat

Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Minun on ollut aina vaikea käsittää, miksi pitäisi juoda tavallaan väkisin, jo ennen kuin tulee jano. Jos se oikeasti olisi haitallista jättää juominen vasta siihen kun tulee halu juoda, niin elimistö olisi evoluutiossa tarkentanut janosysteemiään. Tuskin eläimetkään tietää että pitää juoda ihan muuten vaan, varmasti juovat juuri silloin kun niiden tekee mieli. Meillä on nämä tuntemukset ihan syystä. Nälkä silloin kun pitää saada ruokaa, jano silloin kun tarvitaan nestettä. Homma pelittää terveellä ihmisellä ihan varmasti.

くそっ!

Sivut

Kommentit (51)

Vierailija

Terveellisintä olis syödä ennenkuin tulee nälkä. Silloin ei tule syötyä liian paljon.

Janon kanssa urheilijat tietää, että kun jano tulee, on liian myöhäistä juoda. Sen jälkeen se on ikäänkuin damage controllia. Jos olet niin tyhmä, että et juo ennen kuin tulee jano, niïn sitten kärsit ja toivottavasti opit virheistäsi. Pieni nälkä tai jano ei tietysti normaalia ihmistä haittaa.

Kyllä eläimetkin tietää nämä, älkää pitäkö niitä ihan tyhminä.

Vierailija
parantunut

Janon kanssa urheilijat tietää, että kun jano tulee, on liian myöhäistä juoda. Sen jälkeen se on ikäänkuin damage controllia. Jos olet niin tyhmä, että et juo ennen kuin tulee jano, niïn sitten kärsit ja toivottavasti opit virheistäsi. Pieni nälkä tai jano ei tietysti normaalia ihmistä haittaa.

Minä urheilen säännöllisesti ja olen lähes koko ikäni juonut vain, kun on jano. Mistä minun siis pitäisi tällä hetkellä kärsiä? Kun olen yrittänyt juoda etukäteen, ennen janontunnetta, olen vain saanut ravata turhaan vessassa. En usko etukäteisjuontiin.

Vierailija
rollerghost

Minä urheilen säännöllisesti ja olen lähes koko ikäni juonut vain, kun on jano. Mistä minun siis pitäisi tällä hetkellä kärsiä? Kun olen yrittänyt juoda etukäteen, ennen janontunnetta, olen vain saanut ravata turhaan vessassa. En usko etukäteisjuontiin.

Et taida olla mikään huippu-urheilija tai kestävyysurheilija?
Ihmisiä on monenlaisia. Ne, jotka ei paljoa hikoa, ei pienestä nestevajauksesta kavahda.

Mm. Maratoniin tankataan etukäteen. Nestetankkaus aloitetaan monesti jo pari päivää ennen suoritusta. Monet urheilijat laittavat meri- tai vuorisuolaa juomiinsa tai imeskelevät suolan sellaisenaan (rakeina).

Laita suolaa enemmän juomaasi, niin ei neste tule läpi niin nopeasti. Suolan kanssa neste imeytyy paremmin kehoon.

Vierailija

Mielestäni etukäteisjuonti on tarpeellista vain, kun on joko älyttömän kuuma (ei Suomessa juuri ikinä), kun urheilee pitkäkestoisesti hikoillen, eikä välttämättä pääse juomaan juuri silloin kun se jano iskee (tai iskisi, sitä sillä yritetään välttää), ja etenkin kun nämä kaksi yhdistyvät.

Toisaalta itse olen huomannut, että joskus kun menee vaikka salille, vaikkei erityisesti ole jano, niin hyvin nopeasti (esim. 5min) alkaa kuitenkin janottaa. Siinä mielessä on helpompi juoda etukäteen välttääkseen suorituksen keskeyttämisen.

Eli on mielestäni tapauskohtaista, joskin nykypäivän trendi on on liikaa etukäteisjuontiin painottava.

Vierailija
olli_

Toisaalta itse olen huomannut, että joskus kun menee vaikka salille, vaikkei erityisesti ole jano, niin hyvin nopeasti (esim. 5min) alkaa kuitenkin janottaa. Siinä mielessä on helpompi juoda etukäteen välttääkseen suorituksen keskeyttämisen.

Siksi lajeissa, joissa ei suoritusta voi keskeyttää janon iskiessä, on hyvä juoda hiukan etukäteen. Eli lähes kaikissa urheilulajeissa. Punttiksella käynti ei ole urheilua, se on treenausta. Sen voi keskeyttää janon takia milloin vain.

Toiset hikoilee enemmän kuin toiset ja tarvitsee siten enemmän juotavaakin...

CE-hyväksytty
Seuraa 
Viestejä29006
Liittynyt30.4.2005

Mulla aiheutti pällilääkkeet suun kuivumista. Siksi tuli hörppäiltyä vettä alinomaan, vaikka varsinaisesti jano ei ollutkaan. Paljon piti kuseksia sitten. Koitin muistaa vedellä myös mineraaleja välillä. Ruokalusikallinen sokerisuolaseosta elävöitti toimintakykyä huomattavasti.

Tämä siis niinä hetkinä kun kaljaa ei ollut ulottuvilla.

Vierailija
parantunut
olli_

Siksi lajeissa, joissa ei suoritusta voi keskeyttää janon iskiessä, on hyvä juoda hiukan etukäteen. Eli lähes kaikissa urheilulajeissa. Punttiksella käynti ei ole urheilua, se on treenausta. Sen voi keskeyttää janon takia milloin vain.

Nii-in. Urheilu ja urheilijoiden kisojen aikana juominen ei toisaalta liitykään tähän valistukseen (ja käsittääkseni alkuperäiseen aiheeseen), johon aika ajoin törmää, että tavallisen ihmisen tulisi tavallisena päivänä olla hörppimässä vettä joka väliin, ennen kuin se janopeikko yllättää.

Lähinnä vain listasin omaa näkemystäni ja huomioitani.

Vierailija
parantunut
rollerghost

Et taida olla mikään huippu-urheilija tai kestävyysurheilija?
Ihmisiä on monenlaisia. Ne, jotka ei paljoa hikoa, ei pienestä nestevajauksesta kavahda.

Mm. Maratoniin tankataan etukäteen. Nestetankkaus aloitetaan monesti jo pari päivää ennen suoritusta. Monet urheilijat laittavat meri- tai vuorisuolaa juomiinsa tai imeskelevät suolan sellaisenaan (rakeina).

Laita suolaa enemmän juomaasi, niin ei neste tule läpi niin nopeasti. Suolan kanssa neste imeytyy paremmin kehoon.

Et ymmärrä mistä puhut. Otappa joku fysiologian oppikirja käpälään ja katso mitä "imeytyminen" tarkoittaa. Niin ja pari päivää ennen suoritusta aloitetut vesitankkaukset vaikuttavat ainostaan vessanoven saranoihin

Jägermeister
Seuraa 
Viestejä1013
Liittynyt23.4.2008
parantunut
Terveellisintä olis syödä ennenkuin tulee nälkä. Silloin ei tule syötyä liian paljon.

Eläimet ei todellakaan ole tyhmiä.
Monet eläimet, no ainakin monet kamelit, kun ei nyt tule muita mieleen, pystyy juomaan ennakkoon jopa viikon tarpeen.

Kaikkea se evo tai id on saanutkin aikaan.

---

Vierailija
Jägermeister
Monet eläimet, no ainakin monet kamelit, kun ei nyt tule muita mieleen, pystyy juomaan ennakkoon jopa viikon tarpeen.

Mistä tiedät, ettei kamelilla ole vain sellainen jano, että se tyydyttyy vasta, kun on juonut sen viikon tarpeen? Ja kamelilla kun sattuu olemaan melko uniikki kyky varastoida viikkojen nesteet kehoonsa, niin on aika kaukaa haettua verrata sitä ihmisen toimintamalleihin (jota et sinänsä kyllä tehnytkään, mutta kontekstista näin voisi joku tehdä).

Niin kuin eläimillä yleensäkin, ne syövät silloin kun voivat, niin paljon kuin voivat. Miksei sama pätisi aavikkoeläimellä juomiseen, koska juominen on siinä ympäristössä syömistä tärkeämpää ja harvempaa?

Ei se eläin osaa juoda, ellei joku sen vieteissä pane sitä juomaan. Oli se sitten 'jano' kuten me ihmiset sen tunnemme tai muu pakonomainen tarve. Ihmisellä ei tietääkseni ole mitään pakonomaista viettiä juoda muulloin, kun on jano. Ja jos sellainen sattuisi tulemaan, niin silloin juodaan, ja siinä se.

PeterH
Seuraa 
Viestejä2875
Liittynyt20.9.2005

Kauan sitten eräällä tutullani Irlannissa oli riikinkukkoja. Hän kertoi ettei niille saa syöttää mitään suolaista, sillä ne eivät tunne janoa, eivätkä juo suolaista ruokaa syötyäänkään yhtään enempää kun normaalisti, ja kuolevat siksi janoon.

Onko lintujen juomistoiminto tosiaan noin mekaaninen ja helposti harhautuva?

Vierailija
Jägermeister
parantunut

Kamelit ei itseasiassa juo liiemmin varastoon. Tää on myytti.

Vierailija
PeterH
Kauan sitten eräällä tutullani Irlannissa oli riikinkukkoja. Hän kertoi ettei niille saa syöttää mitään suolaista, sillä ne eivät tunne janoa, eivätkä juo suolaista ruokaa syötyäänkään yhtään enempää kun normaalisti, ja kuolevat siksi janoon.

Onko lintujen juomistoiminto tosiaan noin mekaaninen ja helposti harhautuva?

En tiedä, onko näin oikeasti, mutta onhan se mahdollista.

En nyt kuitenkaan sanoisi systeemiä sen mekaanisemmaksi kuin meilläkään: niillä ei vain satu olemaan järjestelmää, joka kertoisi aivoille että tarvitaan lisää vettä ja tuottaisi janontunteen. Koska ne eivät luonnossa törmää suolaiseen ruokaan, ne eivät ole koskaan moista systeemiä tarvinneet.

Yhtä lailla voitaisiin sanoa meidän kykymme aistia häkää olevan mekaaninen ja helposti harhautuva, kun emme lainkaan aisti sitä.

Vierailija
SuperNalle

Et ymmärrä mistä puhut. Otappa joku fysiologian oppikirja käpälään ja katso mitä "imeytyminen" tarkoittaa.

Et ymmärrä mistä puhut. Kirjojen mukaan meneteltäessä on moni maratoonari kuollut. Enää ei maaliin tulleille nääntyneille juoteta vettä, koska moni kuoli siihen. Nyt ymmärretään antaa suolajuomaa. En tiedä onko niitä sun mainostamia kirjoja jo korjattu tuolta osin.

SuperNalle

Niin ja pari päivää ennen suoritusta aloitetut vesitankkaukset vaikuttavat ainostaan vessanoven saranoihin

Totta. Siksi sillä pelkällä vedellä ei kannatakaan tankata. Se on suorastaan typerää. Huomaa, ettet ymmärrä mistä puhut.

Urheilupiireissä on tieteellisesti tutkittu ja haettu sopivan suolapitoista juomaa, jolla nesteen imeytyminen olisi tehokkainta. On huomattu, että monille urheilujuomissakaan ei ole tarpeeksi natriumia.

Ongelmana on siis se, että toiset ihmiset hikoilee natriumia pois monta kertaa enemmän kuin toiset. Ja sama ihminen hikoilee eri päivinä eri määriä vaikka olosuhteet olis samoja. Siksi sopivan suola-vesi-tasapainon löytäminen on vaikeata.

PeterH

Miksi suolaista ruokaa syötyään pitäisi juoda enemmän? Useinhan juomisen tarve vähenee, kun saa suolaa. Tai sitten kyse oli taas natriumkloridin ongelmasta.

Osa eläimistähän nuolee kuumalla ilmalla suolakiviä. Ja urheilijat käyttää lisäsuolaa kuumalla, jotta ei tarvitse juoda niin paljoa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat