"Faija antaa vähän paalua"

Seuraa 
Viestejä475
Liittynyt21.8.2006

http://www.taloussanomat.fi/kansantalou ... 0103457/12

Ei huvittanut edes koko tekstiä kunnolla lukea, mutta sekin vähä mitä luin, riitti nostattamaan kiukun ja hämmennyksen! Eli lähinnä tuo kohta, jossa puhutaan "nuorisotyöttömistä" ja tilanteen vähättelystä. Itse tunnen paljon nuoria ja lasken itsenikin vielä jokseenkin nuoreksi, tosin en ole työtön tällä hetkellä, mutta tiedän todellakin minkälaista on olla työtön Suomessa. En ainakaan itse lähtisi vähättelemään tai arvostelemaan asiaa, josta ei henkilökohtaista kokemusta ole, sekä "otannan" vertailun ollessa liian pieni tai kapea-alainen minkäänlaisen luotettavan johtopäätöksen tekemiseen.

– Eivät ne niin kurjia ole ne toukokuun nuorisotyöttömät kuin perheelliset, kun paperitehdas lakkaa. Ei voi olla niin, että minun tuntemani nuorisopiiri Helsingissä on niin poikkeuksellista.

Uotilan mukaan moni nuori saattaa vaikka opiskella, jos ei saa kesätöitä.

– Toinen vaihtoehto on, että faija antaa vähän paalua ja nuori lähtee Etelä-Amerikan-reissulle

Vai että faija antaa vähän paalua..? Mistä!? Toki joiltakin sitä varmasti löytyy ja irtoaa, mutta ei todellakaan meidän tavallisten tallaajien vanhemmilta, saati itseltä.

edit.

linkin teksti luettu kokonaan läpi ja kanta pysyy samana

Olisi paljon parempi roikkua puussa ja syödä banaania.

Sivut

Kommentit (35)

anklebone
Seuraa 
Viestejä475
Liittynyt21.8.2006
Sampo Pankin pääekonomistin mukaan monien nuorten työttömien tilanne ei kuitenkaan ole yhtä paha kuin perheellisten työttömien.

Onhan se selvää, että perheellisillä on vaikeaa, mutta ei se sitä tarkoita, että yksin elävällä nuorella olisi yhtään sen helpompaa. Koska jos molempien "ryhmien" tulot perustuvat työttömyyskorvauksiin tai sosiaalitukeen yleensä, on ne maksettu käyttämällä samoja kaavoja ja lakiin perustuvia kohtia.

Olisi paljon parempi roikkua puussa ja syödä banaania.

iMuke
Seuraa 
Viestejä1337
Liittynyt13.3.2008

Olen ollut itse valmistumisen jälkeen työttömänä n. vuoden. Ei ollut hirveästi varaa mälläillä mutta pärjäsin kyllä kun ei ollut vielä paljon velkoja eikä vastuita. Eikä välttämättä ollut niin väliä jos jonain päivänä ei ollut ruokaa kun ei ollut lapsia ruokittavana. Ja hätätilanteessa pääsi aina vanhempien luokse syömään/siipeilemään.

Jos nyt jäisin työttömäksi, niin tilanne olisi aivan toinen sillä maksettavana on asuntolainat ja autot jne jne. Ja pennut ei kestä kauaa ilman sapuskaa. Edessä olisi melkoinen elämänmuutos. Ei se Uotilan juttu ehkä niin tuulesta temmattu ole minun mielestäni.

Ja vaikka se kuuluisa otanta nyt ei olekkaan taas niin hirmuisen iso, niin kaveripiirilläni tilanne oli ja on aika samanlainen.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
iMuke
Olen ollut itse valmistumisen jälkeen työttömänä n. vuoden. Ei ollut hirveästi varaa mälläillä mutta pärjäsin kyllä kun ei ollut vielä paljon velkoja eikä vastuita. Eikä välttämättä ollut niin väliä jos jonain päivänä ei ollut ruokaa kun ei ollut lapsia ruokittavana. Ja hätätilanteessa pääsi aina vanhempien luokse syömään/siipeilemään.

Jos nyt jäisin työttömäksi, niin tilanne olisi aivan toinen sillä maksettavana on asuntolainat ja autot jne jne. Ja pennut ei kestä kauaa ilman sapuskaa. Edessä olisi melkoinen elämänmuutos. Ei se Uotilan juttu ehkä niin tuulesta temmattu ole minun mielestäni.

Ja vaikka se kuuluisa otanta nyt ei olekkaan taas niin hirmuisen iso, niin kaveripiirilläni tilanne oli ja on aika samanlainen.

velkavankeus on oma valintasi, jos sinulla ei olisi sitä hankittua palloa jalassa ei tilanne olisi erilainen siihen verrattuna, kun olit työttömänä yksineläjänä.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Yhtälailla pitää perheettömänkin maksaa ne auton osamaksut ja talon lainat, mikäli on semmoiset heti työuran aluksi hommannut.

Ihan yhtä paljon sen nuoren työttömän pitää syödä kuin vanhemmankin työttömän.

Mutta kyllä särähti korvaan tuo: faija antaa vähän paalua ja kustantaa etelä-amerikan matkan.

Noinko se kokkareitten pennuilla käy^.

Itse olen saanut isältäni 20v sitten mopon, siitä kiitos. Pitänee ehdottaa jos se nyt vanhoilla päivillään eläkkeestään alkaisi säästämään "lapselleen", eli mulle, sitä etelä-amerikan matkaa!
Jos se on kerta nykyään muotia. Ai niin, se olikii nuorilla...

Suomen uusriistokapitalismin pääjehu on Sauli Niinistö. -Pirta-

Vierailija

Nuoren psyyke on joustava ja seikkailunhaluinen. Reppu selässä voi lähteä ulkomaille, osaksi että tuntee että on turvaverkko ja ei tunnista kaikkia uhkia ja nukkuu kuin lapsi puistossa, jonne yöpyy makuupussissa. Voi kärsiä nälkääkin tai pummata ruokaa tutuiltaan.

Vanhemalla ei ole mitään fyysistä estettä toistaa samaa mutta psyyke on vastaan kaikkine varauksineen ja epäilyineenkin. Varmuutta luo tavarat ja talot. Se sosioekonominen asemakin jonka menetys on kova isku.

Hyvissä oloissa ikänsä elellyt on kusessa kun verkko ratkeaa ja mikään ei ole itsestään varmasti saatavilla. Tututkaan eivät tajua että on voinut käydä huonosti.
Jo sitä elänyt ei kärsi ehkä yhtään tai ainakin löytää ratkaisuja helpommin.

iMuke
Seuraa 
Viestejä1337
Liittynyt13.3.2008
taucalm
velkavankeus on oma valintasi, jos sinulla ei olisi sitä hankittua palloa jalassa ei tilanne olisi erilainen siihen verrattuna, kun olit työttömänä yksineläjänä.

Niin. Nyt kuitenkin on enemmän lapsia, velkaa ja vastuita kuin valmistumisen jälkeen nuorena ja sinkkuna. Niinkuin monella muullakin, enkä usko että siinä tilanteessa on mitään ihmeellistä tai poikkeavaa. Väittäisin että monilla, ellei jopa suurimmalla osalla, elämäntilanteet menevät juuri näin ja tässä järjestyksessä.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007

Eikö vanhempi olekaan fiksumpi?

Onko fiksua olla varautunut?

Asenne on muokattavissa, ei muuta kuin rinkka selkään vain.
Ja mandoliini.

Työtönkin saa ostettua rinkan ja mandoliinin, kun syksystä asti säästää vaikka 80e/kk. rahaa, pääsee kesällä hyvinkin reppureissaamaan. 700€:lla kiertää euroopan eri konsteilla [size=75:3qsi6qwu](polkupyörä yksi ihan parhaista, toinen on liftaus, kolmas pummilla julkisilla, konsteja riittää. Hätätilanteessa voi yöpyä jopa jossain halvassa hostelissa. Muuten on syytä mennä tien viereltä sivuun ja teltta pystyyn...)[/size:3qsi6qwu]kesän aikana ja varautuneisuus varmasti vähenee.

Mä mandoliinin rinkan päällä saan kulkemaan... Oliko tuo Hector?

Ps. olen itsekin siinä iässä, että olen vähän varautunut ja äkkiseltään ajateltuna yövyn mieluummin hotelleissa kesäreissuillani. Mutta toisaalta... Kun olin pieni, äitini polki koko suomen läpi vain kolmessa päivässä... (pohjoisesta etelään 1000km) Suomesta on linnuntietä esim. Roomaan noin 2500km.

JuurikinNiin
Seuraa 
Viestejä1887
Liittynyt4.3.2007
iMuke
taucalm

Niin. Nyt kuitenkin on enemmän lapsia, velkaa ja vastuita kuin valmistumisen jälkeen nuorena ja sinkkuna. Niinkuin monella muullakin, enkä usko että siinä tilanteessa on mitään ihmeellistä tai poikkeavaa. Väittäisin että monilla, ellei jopa suurimmalla osalla, elämäntilanteet menevät juuri näin ja tässä järjestyksessä.

Se on silti oma valinta.

Mikään ei tähän pakota.

Joillakin hyvinkin nuorilla voi olla vastaava tilanne ja toisaalta joillain keski-ikäisillä ei todellakaan ole.

Ennemminkin keski-iän korville mentäessä on varallisuutta keräytynyt ja sitä voi tarvittaessa realisoida.

iMuke
Seuraa 
Viestejä1337
Liittynyt13.3.2008
JuurikinNiin
Se on silti oma valinta.

Mikään ei tähän pakota.

Joillakin hyvinkin nuorilla voi olla vastaava tilanne ja toisaalta joillain keski-ikäisillä ei todellakaan ole.

Ennemminkin keski-iän korville mentäessä on varallisuutta keräytynyt ja sitä voi tarvittaessa realisoida.

Niin. Pakko ei ole kuin kuolla. Mutta monet ihmiset, ellei jopa suurin osa, ovat tehneet saman valinnan kuin minäkin ja heille kaikille työttömyys olisi suurempi katastrofi tässä elämäntilanteessa kuin nuorena.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
iMuke
JuurikinNiin
Se on silti oma valinta.

Mikään ei tähän pakota.

Niin. Pakko ei ole kuin kuolla. Mutta monet ihmiset, ellei jopa suurin osa, ovat tehneet saman valinnan kuin minäkin ja heille kaikille työttömyys olisi suurempi katastrofi tässä elämäntilanteessa kuin nuorena.

yhtä hyvin mä voisin ottaa sitä lainaa ja paskoa elämäni. mieluummin en ota kyllä penniäkään velkaa, kun ei ole mikään tarvis. se, että moni muukin tekee tyhmästi ei muuta tosiasiaa, että se on jokaisen oma valinta.

aika moni nuorikin nykyään ostaa velkarahalla hienoa autoa sun muuta tarpeetonta, jos elämäänsä ei osaa suunnitella niin kyllä tässä läpeensä kieroutuneessa järjestelmässä asiansa kustua saa.

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

asdf
Seuraa 
Viestejä11066
Liittynyt16.3.2005
taucalm
aika moni nuorikin nykyään ostaa velkarahalla hienoa autoa sun muuta tarpeetonta, jos elämäänsä ei osaa suunnitella niin kyllä tässä läpeensä kieroutuneessa järjestelmässä asiansa kustua saa.

Tarpeetonta nyt ei mielestäni yleensäkään kannata ostaa. Jos kuitenkin sellaista haluaa ostaa, eihän siinä mitää vikaa ole, jos sen ostaa velkarahalla, jos varmasti pystyy velkansa maksamaan ilman ongelmia. Siihen toki tarvitaan sitä, että osaa suunnitella ja ennakoida elämäänsä.

Vierailija
JuurikinNiin

Ps. olen itsekin siinä iässä, että olen vähän varautunut ja äkkiseltään ajateltuna yövyn mieluummin hotelleissa kesäreissuillani. Mutta toisaalta... Kun olin pieni, äitini polki koko suomen läpi vain kolmessa päivässä... (pohjoisesta etelään 1000km) Suomesta on linnuntietä esim. Roomaan noin 2500km.

Muorilla ollut melkoinen tahti. Keskinopeus 12 tunnin ajamisella on 27 km/h. Paljon enempää ei taida vuorokaudessa ehtiä jos 8 tuntia nukkuu ja nelisen tuntia huoltaa pyörää ja itseään, syö, peseytyy ja ihailee maisemia.

Vierailija

Paalua kyllä tulee sen verran elämiseen vanhemmilta etten näänny nälkään vaikka en saisikaan opintojen väliin duunia ensi kesäksi. Mutta se ei olekaan ongelmani. Ongelma on se etten saisi vieläkään työkokemusta. Viime kesäksi en saanut duunia vaikka hain kuinka. Sitä edellisenä olin armeijassa ja sitä edeltävinä uskoin (hemmetin naiivisti ilmeisesti) ettei lukioikäinen tarvitse duunia kesäksi.

Eli tilanne on se että työkokemukseni poissaolo paistaa kokoajan enemmän ja enemmän työhakemuksissa eli työnsaantini muuttuu sitä myöten kokoajan epätodennäköisemmäksi. "Tässä tyypissä täytyy olla jotain vikaa kun ei ole duunia tehnyt!" miettii hakemusten käsittelijä. Pitäisi olla kokemusta, että saa kokemusta.

Vihaan noidankehiä yli kaiken. Varsinkin kun ne osuvat kohdalleni.

Monilla (nuorillakin) on tilanne, että jos duuni menee alta niin leipä katoaa suusta, joten ymmärrän että ongelmani on kärpäsen paska sellaiseen verrattuna. Mikä nuorisotyöttömyydessä kuitenkin on paha aikuisemman iän (tilapäiseen) työttömyyteen verrattuna on tuollaisen noidankehän syntyminen ja sen katkaisun jatkuva vaikeutuminen. Jos on paiskinut aikaisemmin paljon duunia niin on ainakin jotain millä näyttää hyvältä työn haussa. Olen huolestunut miten opiskeluvuosieni työttömyyteni tulee vaikuttamaan valmistumisen jälkeiseen työllistymiseeni. Silloin tulee jo olemaan ongelmia sen leivän kanssa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat