Sähköautokeskustelua ei tarvita Suomessa

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Vilkaiskaa joskus talvella ulkolämpömittaria, niin ymmärrätte.

Akut ei kestä pakkasessa, ja sisätilojen lämmitys vaatii akkupainon tuplaamisen. Se tuplaa kuoletuskustannukset, jotka ovat samaa luokkaa kuin sähkölasku, ellei enemmänkin.

Valtava akkumassa syö renkaita ja vaatii lisämassaa tukirakenteisiin. Kantavat renkaat lisää ilmanvastusta. Talvisin tarvitaan vielä tehokkaat ajovalot.

Aivan naurettavaa perustella ydinvoimalaa sähköautoilla. Sähköautoja ei Suomeen tule ! Se on varmaa. Jopa Tuc tulee talvisin ajelemaan turbodieselillä.

Ydinvoimalaa voi perustella ympäristösyillä, mutta ei sähköauto- tai lämpöpumpputarpeella. Uskon että lämpöpumputkin havaitaan typeriksi investoinneiksi, mitä ne ovat.

Sivut

Kommentit (67)

DerMack
Seuraa 
Viestejä1839
Liittynyt16.3.2005

kyllä lämpöpumppu aina pelkän suoran sähkölämmityksen voittaa... paree ois kyl maalämpöpumppu, ni sais kovillakin pakkasilla porakaivosta tai järvenpohjasta lämpöä

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Entä sitten kun öljy maksaa 500-1000 taalaa tynnyriltä ja ilmastohörhöt rajoitvat hiilidioksidin päästöjä entisestään?

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija
vihertaapero
Entä sitten kun öljy maksaa 500-1000 taalaa tynnyriltä ja ilmastohörhöt rajoitvat hiilidioksidin päästöjä entisestään?



Kävele tai pyöräile töihin. En ymmärrä ihmisiä, jotka muuttaa kauas työpaikastaan. Mitä he tekevät ruokatuntisin, jos eivät käy kotona syömässä? Eikö ole mukavaa lukea posteja, ottaa tirsat ja seurustella muun perheen kanssa kesken päivää?

Työmatkan verovähennys on perkeleen keksintö, eikä se korvaa menetettyä aikaa ollenkaan.

Saw
Seuraa 
Viestejä6251
Liittynyt20.6.2009
Mainos
Sähköskootteri kuluttaa sähköä keskimäärin 4 kWh 100 kilometrin ajomatkalla.
Taidan ostaa auton sijasta sähköskootterin!

Young man, there's a place you can go.
I said, young man, when you're short on your dough.
You can stay there, and I'm sure you will find
Many ways to have a good time.

It's fun to stay at the Y.M.C.A.
It's fun to stay at the Y.M.C.A.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006
Lektu-Elli
vihertaapero
Entä sitten kun öljy maksaa 500-1000 taalaa tynnyriltä ja ilmastohörhöt rajoitvat hiilidioksidin päästöjä entisestään?



Kävele tai pyöräile töihin. En ymmärrä ihmisiä, jotka muuttaa kauas työpaikastaan. Mitä he tekevät ruokatuntisin, jos eivät käy kotona syömässä? Eikö ole mukavaa lukea posteja, ottaa tirsat ja seurustella muun perheen kanssa kesken päivää?



En minäkään ymmärrä ihmisiä jotka autoilevat helsingissä mutta sen sijaan ymmärrän oikein hyvin niitä, jotka asuvat kehäkolmosen ulkopuolella. Itselläni on rahanhankinta enempi reissutyötä. Teen päivän, viikon tai muutaman kuukauden hommia jossain ja sitten työmaa siirtyy tyystin muualle. Rompetta joudun kuljettamaan mukana joskus repullisen, joskus ei pakettiauto riitä alkuunkaan. Työajat eivät ole lähelläkään sitä mihin virastorotat ovat tottuneet. Käytän julkisia, kun se on mahdollista. 99% työmatkoista julkiset eivät ole mahdollisia.
Olisi kiva nähdä miten joku kävelee tai pyöräilee töihin 200-500 kilometriä satojen kilojen varustemäärän kanssa..

Samoin olisi hauska nähdä kun viimeisillään oleva lektuellin mietteillä varustettu äiskä kiikutettaisiin Kittilästä itään satakunta kilometriä ja sitten tositeeveemäisesti seurattaisiin miten synnytyksen käynnistyttyä liikahtaisi tuleva äiskä julkisilla lähimpään sairaalaan.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija
Lektu-Elli

Akut ei kestä pakkasessa, ja sisätilojen lämmitys vaatii akkupainon tuplaamisen. Se tuplaa kuoletuskustannukset, jotka ovat samaa luokkaa kuin sähkölasku, ellei enemmänkin.

Valtava akkumassa syö renkaita ja vaatii lisämassaa tukirakenteisiin. Kantavat renkaat lisää ilmanvastusta. Talvisin tarvitaan vielä tehokkaat ajovalot.

Aivan naurettavaa perustella ydinvoimalaa sähköautoilla. Sähköautoja ei Suomeen tule ! Se on varmaa. Jopa Tuc tulee talvisin ajelemaan turbodieselillä.

Ydinvoimalaa voi perustella ympäristösyillä, mutta ei sähköauto- tai lämpöpumpputarpeella. Uskon että lämpöpumputkin havaitaan typeriksi investoinneiksi, mitä ne ovat.




Akut eivät kestä pakkasessa mutta miksei niitä voida esilämmittää? Tekniikka on jo olemassa: http://www.arcticheat.fi/
(polttomoottoriautojen moottorit esilämmitetään jo nykyisin)

"no ne akut jäähtyy heti, kun lähtee ajamaan...!!1"

No niin... Jos niitä akkuja on siellä valtavia kilomääriä, niin ehtiikö se massa tosiaan jäähtyä sähköauton lyhyehkön toiminta-ajan aikana? Voisiko ajatella jopa kevyttä eristettä (monessa PA-autossa jo nykyään suoja akun ympärillä...)?

Muutenkin, jos sähköauton käyttömatka on ylipäätään niin pieni, että siellä autossa istutaan käytännössä max. 1-2h, niin eihän edes luokkaa 2KW vastus 100% päällä ehdi tunnissa - parissa koko akkua tyhjentämään

Ajovastuksen kankeutena toki lisääntyvät kylmässä.

Mikäli auton sisätilat lämmitetään suoralla sähköllä, sähköä menee toki jonkinverran. Miksei käytettäisi Subarun tapaan sitä ilmalämpöpumpun tapaista laitetta sisäilman lämmityksessä?

Jos auton painon lisääntyminen akkujen myötä kovin pelottaa, niin en näe estettä PA-käyttöisen lisälämmittimen asentamiseen, jos talvella muuten jalkoja palelee.

Tarkoitit kait tuolla valtavalla rengaskoolla vierintävastuksen kasvua?

Ihan hauskoja mielipiteitä, että Sähköautoja ei ole, eikä tule Suomeen.
Kannattaa kuitenki ajatella realistisesti: monessa perheessä on parikin autoa, toinen voi olla hyvinkin vähällä käytöllä.
Bensa-autolla voi hyvin ajaa silloin, kun ei muuten tarkene tai pitää lähteä sinne Leville laskettelemaan ja ajaa pitkästi kerralla. Pikkuajot menee sillä sähköautolla. Ai niin, mutta kun talvi... Huippupakkasiakaan ei kestä kokovuotta ympäri.

Yleensä kun aletaan kunnolla dissaamaan sähköautoja, ei ajatella kaikilta kanteilta asiaa. En varsinaisesti fanita niitä, mutta senteet lähinnä ihmetyttää joissain postauksissa.

Sähköautossa on puolensa, hyvät ja huonot.

Ihmettelen, jos sähköautoihin pitää syytää huoltoon/ylläpitoon yhtäpaljon/enemmän rahaa kuin PA-käyttöisiin. Niitä huoltokohteita on sen verran vähemmän, että niitä akkujakin voi joskus vaihtaa. Toki iso investointi kerralla saa ihmiset kavahtamaan, vaikka normaali ylläpito olisikin halvempaa.

Loppuun vielä, että kannatan ydinvoiman jonkinasteista lisärakentamista mutta en oikein osaa itsekkään sitä pakolliseksi mieltää juuri Sähköautojen asettaman tarpeen takia...

Vierailija

Lisättäköön tuohon, että sähköllä ajamisen halpuuden, ylläpidon ym. sellaisen laskemisen voi suosiolla unohtaa, mikäli maksavat Suomessa sen tyyliin 50K€ ja ovat koirankopin kokoisia.

Siinätapauksessa ovat lähinnä harraste ja periaatesyitä, jonka takia sellainen hankitaan.

Jos Saksassa uumoillaan iMievin hinnaksi yli 30K€, niin voi vain kuvitella, mitä se Suomessa maksaa

Vierailija
tietää
Postilla oli sähköautoja. Ajatellen ideaali käyttäjäryhmä, vai mitä. Kevyt lasti ja pätkäajoa.



Miksi luopuvat?

Vierailija
Gabriel
tietää
Postilla oli sähköautoja. Ajatellen ideaali käyttäjäryhmä, vai mitä. Kevyt lasti ja pätkäajoa.



Miksi luopuvat?



Energiankulutus tippui kolmannekseen, mutta kokonaiskustannukset muistaakseni nousivat saman verran entiseen verrattuna.

Silloiset elcatit kulkivat lyijyakuilla. Päästöargumentti ei toiminut koska sen tekniikan hyötysuhde oli niin huono että sähköauto itseasiassa tuotti välillisesti enemmän saasteita kuin säästi, eikä 80 luvulla muutenkaan paljoa välitetty hiilidioksidista.

Vierailija
Lektu-Elli

Akut ei kestä pakkasessa, ja sisätilojen lämmitys vaatii akkupainon tuplaamisen.



Ei pidä paikkansa kummankaan väitteen osalta. Loput väitteistä ovatkin pelkkää höpinää.

Perustelu: sähköauton akku on verrattain suuri, jonka takia normaaliajossa purkausvirta per kapasiteetti on väistämättä pieni, ja vaikka akun virranantokyky heikkenee lämpötilan laskiessa ja sisäisen vastuksen kasvaessa, pienillä virroilla akusta saadaan ulos lähes sen koko kapasiteetti. Lisäksi toistuva lataus ja purku lämmittää akkua, jonka massa toimii lämpövarastona. Suurempi ongelma on akun pitäminen riittävän kylmänä kesäisin.

Toinen väite puolestaan merkitsee, että auton lämpimänä pitämiseen tarvittaisiin kymmeniä kilowattitunteja sen puolen tunnin työmatkan ajalle jota sillä ajetaan. Väite on yksinkertaisesti absurdi.

Sisätilanlämmittimella a. 2 kW saadaan seisova auto mukavan lämpimäksi puolessa tunnissa. Tämä vastaa noin 1/20 osaa pienenkin sähköauton akkukapasiteetista, ja normaalin päivittäisen ajon aikana tarvittava lämpömäärä esilämmitys mukaanluettunakin vastaa korkeintaan 30% akuston kapasiteetista, ja korkeintaan 20% mikäli esilämmitys tehdään töpselistä.

Nämä arviot on laskettu pienimmän käytännön sähköauton mukaan, jonka ajokantama olisi noin 100 km uutena ja 50 km vanhana. Kun akun kokoa tästä kasvatetaan, lämmitykseen tarvittavan energian määrä jää niin marginaaliseksi ettei siitä tarvitse välittää.

Vierailija

Samoja juttuja olen miettinyt kuin Veikko.
Ei talvi ole sähköautolle tai sen akuille mikään absoluuttinen este.
Olen varma, että sähköautoja tulee suomenkin liikenteessä näkemään pian. Kokonaan se ei polttomoottoria korvaa eikä talviajo varmasti aina ole 100% varmaa (tosin ei ole bensalla eikä dieselilläkään).

Käyttäisin sähköautoa sellaisessa ajossa, jossa se on hyvä ja johon se soveltuu.

Nykytrendihän on ottaa auto-ohjelman testiin sähköauto (tai muu ekoauto), mennä baanalla ja ajaa tallapohjassa ja todeta lopuksi, että paskaa, kun ei pääse yhtä lujaa ja yhtä pitkälle kuin polttomoottorillisella.

Ihan kuin joku tekisi vertailun työkaluista ottaen laatikostaan sahan. Tällä sitten hakkaisi naulaa aikansa ja toteaisi sahan läpipaskaksi keksinnöksi, kun ei naula sillä puuhun uponnut...

Vierailija
Tuuskaaja
han kuin joku tekisi vertailun työkaluista ottaen laatikostaan sahan. Tällä sitten hakkaisi naulaa aikansa ja toteaisi sahan läpipaskaksi keksinnöksi, kun ei naula sillä puuhun uponnut...



Tosin sillä erolla, että tavallisella autolla voi tehdä molempia yhtä hyvin. Onko se sitten saha-vasara?

Nykyisissä sähköautoissa on tosin paljon ongelmia sen suhteen, että valmistajat käytännössä valehtelevat silmät ja suut täyteen siitä kuinka pitkälle niillä voi ajaa. Tämä juontuu siitä että sähköautoille ei ole olemassa samanlaista standardoitua kulutustestiä, joten markkinointipuoli voi käyttää mitä testiä haluavat, ja se on yleensä se keskieurooppalainen kesäsunnuntai maksiminopeudella 45 km/h maaseututietä.

Jos ne sanoisivat rehellisesti että tällä autolla ei normaali jamppa aja marraskuun loskassa lämmitin päällä kuin 60 kilometriä, ja sekin vain uutena, niin ei niitä autoja saisi myytyä millään. Ero normaaliautoon kun on että bensatankki ei kutistu auton iän myötä. Siksi on tärkeää että sähköautolla pääsee pitkälle, koska viiden vuoden päästä sillä ei enää pääse niin pitkälle.

Sitäpaitsi, vaikka 99% ajoista tehdään 25 kilometrin säteellä niin aina on se 1% jota varten sitten pitäisi vuokrata menopeli. Sähköautot eivät ole nykyisellään millään mittapuulla halvempia omistaa tai ajaa, ja siihen vielä erikseen vuokra-auton hinta ja vaiva muutaman kerran vuodessa. Ei hyvä.

Siksi odottelemme yhä niitä parempia akkuja. On tietenkin kiva että pioneerityötä tehdään nykyisillä laitteilla, mutta ne menevät uusiksi seuraavan akkusukupolven myötä.

Volitans
Seuraa 
Viestejä10670
Liittynyt16.3.2005
Lektu-Elli

Akut ei kestä pakkasessa, ja sisätilojen lämmitys vaatii akkupainon tuplaamisen. Se tuplaa kuoletuskustannukset, jotka ovat samaa luokkaa kuin sähkölasku, ellei enemmänkin.



Höpöjä. Rautafosfaattia sisältävät Li-ION akut kestävät kylmemmässäkin. Akut lämpiävät ladatessa, joten pieni kerros kevyttä eristettä vaan ympärille. Akut myös lämpenevät käytössä. Jos meinaa parkkeerata sähköajokkinsa mökin kulmalle pidemmäksi aikaa, niin akkua on helppo myös lämmittää - ihan sähköllä.

Lektu-Elli

Valtava akkumassa syö renkaita ja vaatii lisämassaa tukirakenteisiin. Kantavat renkaat lisää ilmanvastusta. Talvisin tarvitaan vielä tehokkaat ajovalot.



Höpöjä. Vaikka akut painavatkin, niin painaa myös vanhanaikaisen auton moottorikin. Akut voidaan myös helposti asentaa autoon niin, että painojakaumasta saadaan optimaalinen.

Ja kyllähän niitä ajovaloja tarvitaan myös kesälläkin - ja ihan yhtä tehokkaita, sillä ne ovat asetuksin säädeltyjä. Valot vievät pääsääntöisesti vähemmän energiaa, kun jarrutuksista saadaan talteen. Ajovalot vievät noin 200 W, kun auton liikuttamiseen tarvitaan kuitenkin luokkaa yli 10 kW.

Lektu-Elli

Aivan naurettavaa perustella ydinvoimalaa sähköautoilla. Sähköautoja ei Suomeen tule ! Se on varmaa. Jopa Tuc tulee talvisin ajelemaan turbodieselillä.



Jos jääräpäät poliitikot päättävät, että yhdinvoimaa ei tule, niin ei myöskään voi tulla laajamittaisesti ympäristöä säästäviä sähköautoja.

Lektu-Elli

Ydinvoimalaa voi perustella ympäristösyillä, mutta ei sähköauto- tai lämpöpumpputarpeella.

Uskon että lämpöpumputkin havaitaan typeriksi investoinneiksi, mitä ne ovat.




Usko vain, mutta tekniikka nyt vaan sattuu olemaan toimivaa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat