Kansalaisuudesta eroaminen

Seuraa 
Viestejä45973
Liittynyt3.9.2015

Onko mahdollista? Kun tätä touhua täällä on seurannut, ja kun on toi Suomen kansalaisuus tullut syntymällä ja nyt myös samalla olen siis EU:n kanslainen, ei kysynyt tätäkään ketään.
Niin olen tässä miettinyt, mihin lähettäis hakemuksen jossa irtisanoisi oman kansalaisuutensa, voisin antaa sen vaikka jollekin maahanmuuttajalle
Ja mistähän sais sellaisen eläimen oikeuden, että pätisi kuitenkin nuo eläinsuojelu lait?

Sivut

Kommentit (19)

Ronron
Seuraa 
Viestejä9265
Liittynyt10.12.2006

Ei onnistu. Olet tähän maailmaan syntynyt, joten sinun täytyy noudattaa tietyn joukon keksimiä mielivaltaisia sääntöjä. Tai pitäisi.. ainahan voit lähteä salaa jonnekin viidakkoon karkuun, tuskin sinua sieltä löydetään, sinut julistetaan kadonneeksi/kuolleeksi ja maailma jatkaa menoaan. Jos ei ole läheisiä niin ei ketään edes kiinnosta. Joskus olen kateellinen niille viidakoissa eristyksissä eläville kansoille, jotka eivät ole yhteydessä muuhun maailmaan, tuskin edes tietävät että tälläinen moderni yhteiskunta on olemassa. Siinä on hyvät ja huonot puolensa. Minä tuskin pärjäisin siellä tämän kehon kanssa, saisin tappavan taudin ensimmäisestä hyttysenpuremasta. On tässä meidän yhteiskunnassa hyviäkin puolia, kuten suht turvattu ravinnonsaanti, edistynyt lääketiede, mukavuudet.. sohva.. 40 tuuman fullHD-tv.. pleikkari3..

くそっ!

Oho
Seuraa 
Viestejä2004
Liittynyt2.3.2008

Oon pohitnut ihan samaa, jos vaikka kansalaisuuden myötä vapautuisi kansalaisuuteen sidotusta perisynnistä mutta kansalaisuudesta ei pääse eroon jollet ole kaksoiskansalainen. Muukalaispassiin ei Suomen passia voi vaihtaa, valitettavasti.

taucalm
Seuraa 
Viestejä7047
Liittynyt3.9.2009
Ronron
Ei onnistu. Olet tähän maailmaan syntynyt, joten sinun täytyy noudattaa tietyn joukon keksimiä mielivaltaisia sääntöjä. Tai pitäisi.. ainahan voit lähteä salaa jonnekin viidakkoon karkuun, tuskin sinua sieltä löydetään, sinut julistetaan kadonneeksi/kuolleeksi ja maailma jatkaa menoaan. Jos ei ole läheisiä niin ei ketään edes kiinnosta. Joskus olen kateellinen niille viidakoissa eristyksissä eläville kansoille, jotka eivät ole yhteydessä muuhun maailmaan, tuskin edes tietävät että tälläinen moderni yhteiskunta on olemassa. Siinä on hyvät ja huonot puolensa. Minä tuskin pärjäisin siellä tämän kehon kanssa, saisin tappavan taudin ensimmäisestä hyttysenpuremasta. On tässä meidän yhteiskunnassa hyviäkin puolia, kuten suht turvattu ravinnonsaanti, edistynyt lääketiede, mukavuudet.. sohva.. 40 tuuman fullHD-tv.. pleikkari3..

varmasti tietävät, mutta tulisitko itse kauniin henkeäsalpaavan luonnon keskeltä tänne hävityksen ja tuhon keskelle katselemaan tappelevaa apinalaumaa ? ehkä ne käy paskalla siinä metsän laidalla ja pudistelevat päätään

"Everything is backwards; everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information and religions destroy spirituality."

Vierailija

Ei oo helppoa.
Pakkokansalaisuuden lisäksi taitaa olla myös lähes pakollista omata jokin osoite. Se ei käy jos haluaisi elää vaikkapa asuntoautossa tai vastaavassa.
Lisäksi monet lapset väkisinkastetaan valtionuskontoon.
Tosin Suomi on niin kylmä ja karu elinympäristö että miksi kukaan edes haluaisi erota tästä kansasta

Jägermeister
Seuraa 
Viestejä1013
Liittynyt23.4.2008
Alarik
Onko mahdollista? Kun tätä touhua täällä on seurannut, ja kun on toi Suomen kansalaisuus tullut syntymällä ja nyt myös samalla olen siis EU:n kanslainen, ei kysynyt tätäkään ketään.
Niin olen tässä miettinyt, mihin lähettäis hakemuksen jossa irtisanoisi oman kansalaisuutensa, voisin antaa sen vaikka jollekin maahanmuuttajalle
Ja mistähän sais sellaisen eläimen oikeuden, että pätisi kuitenkin nuo eläinsuojelu lait?

Olisit samalla valmis luopumaan kansalaisuuden takaamista veronmaksajien rahoittamista eduista?
Sosiaaliturva, terveydenhoito, koulutus, ...
Riittäiskö tarhaketun tai munituskanan oikeudet?
Todennäköisesti haluaisit luopua vain kansalaisuuden tuomista velvoitteista?
"ei kysynyt tätäkään ketään."

---

Oho
Seuraa 
Viestejä2004
Liittynyt2.3.2008
Jägermeister

Olisit samalla valmis luopumaan kansalaisuuden takaamista veronmaksajien rahoittamista eduista?
Sosiaaliturva, terveydenhoito, koulutus, ...

Eihän noita ole varattu erityisesti kansalaisille, Suomihan kuuluu kaikille, eikä kansalaisuus takaa mitään kun toinen sopijaosapuoli voi milloin tahansa muutta sopimusta säätämällä lain.

Tsori, kansalaisuus on nykyään hyvin yksipuolinen sopimus. Se ei anna mitään merkittäviä oikeuksia, äänioikeus on arvoton, vain velvotteita. Edelleen Suomen valtiohan asettaa Suomessa asuvien (onneksi ei sentään turistien) toisten maiden kansalaisten edut Suomen kansalaisten, ainakin etnisten suomalaisten, etujen edelle.

Apropo, jos julkisten palvelujen mukana menisi verovelvollisuus niin en miettisi hetkeäkään kansalaisuudesta luopumista mikäli se olisi mahdollista.

vihertaapero
Seuraa 
Viestejä6081
Liittynyt7.3.2006

Jos olisi varaton ja työtön, voisikohan sanoa "sopimuksen" irti yhteiskunnasta ja hakea samantien turvapaikkaa pakolaisstatuksella? Tällöin pääsisi täysihoitoon ja koulutukseen pakolaiskeskukseen. Uudet vaatteet tulisivat samantien ja kerran viikossa saisi yhteiskunnan piikkiin latoa ostoskärryn ääriään myöten täyteen. Näin ainakin tällä paikkakunnalla missä asustelen. Ja ainakaan toistaiseksi kukaan ei tunnu tietävän kuluja/pakolainen mitä he yhteiskunnalle aiheuttavat.

Ja ei, en ole rasisti. Kunhan vain ihmettelen tätä ristiriitaa. Poliitikothan kovasti toitottavat jotta pakolaiset eivät ole sen eriarvoisampia kuin työttömät tms. suomen kansalaiset. Avointa viikottaista ostopiikkiä en silti ole kuullut kellekkään suomalaiselle vähäosaiselle annettavan.

Konsta: ...joten jäähdytysvesi on varmasti erittäin korkeaktiivista.
Brainwashed: En tosiaankaan pidä itseäni minään asiantuntijana...

Vierailija
Cosmic-Fairy
Ei oo helppoa.

Ei ole mahdollistakaan, ellei siirry jonkin muun maan kansalaiseksi. YK katsoo nykyään kaikki jonkin maan kansalalisksi. Ennen kansainliiton aikaan oli Liiton Nansen-passeja, mutta ne on lakkautettu.

Kanslaisuudesta ei voi erota ilman uutta kansalaisuutta, EIKÄ KANSALAISUUDESTA SAA MYÖSKÄÄ EROTTAA ilman uutta kansalaisuutta.

(Tuossa suhteessa esimerkiksi Baltian maat ovat menetelleet laittomasti, ja YK:lle esimerkiksi Viron kansalaisiksi NL:n aikna syntyneet etniset ei-virolaiset ovat yhä viime kädessä Viron kansalaisia.)

Pakkokansalaisuuden lisäksi taitaa olla myös lähes pakollista omata jokin osoite.

Ei ole enää pakko ilmoittaa osoitetta tai ammattia. Laki muuttui 90-luvun taitteessa. Sitä ennen pelkästään jomman kummankin ilmoittamatta jättäminen oli rangaistavaa "irtolaisuutta".

Se ei käy jos haluaisi elää vaikkapa asuntoautossa tai vastaavassa.

Kyllä käy nykyään. Silti on myös jokin kunnan asukas. Minäkin olen joskus ollut 10 vuotta sellaisen kunnan asukas, jonka nimisessä en koskaan ollut todella asunut. Äänestin (tai jätin äänestämättä) "irtolaisten äänestyspaikalla". Kerran olin jopa ehdokkaanakin, kun "oman" kuppikunnan lista olisi muuten jäänyt tasan yhtä vaille täydestä, ja lähimmällä ja pahimmalla kilpailijalla oli täysi lista!

Lisäksi monet lapset väkisinkastetaan valtionuskontoon.

Jep.

Tosin Suomi on niin kylmä ja karu elinympäristö että miksi kukaan edes haluaisi erota tästä kansasta

Vierailija
vihertaapero
Jos olisi varaton ja työtön, voisikohan sanoa "sopimuksen" irti yhteiskunnasta ja hakea samantien turvapaikkaa pakolaisstatuksella?

Ei. Sun pitää pystyä osoittamaan, että henkeäsi uhataan viime kädessä valtiovallan taholta.

Se ei ole Suomea koskien helppoa ainakaan vielä.

Tällöin pääsisi täysihoitoon ja koulutukseen pakolaiskeskukseen.

Huihai. Ei pääse edes Riveralle työnhakuun (tai pimeisiin töihin ) siten, että saisi sieltä (suomalaista) työttömyyskorvausta, VAIKKA EU:N PYKÄLÄT EDELLYTTÄISIVÄTKIN VÄHINTÄÄN SIKÄLÄISTÄ KORVAUSTA; sitä vaan ei makseta, ja sillä sipuli.

Uudet vaatteet tulisivat samantien ja kerran viikossa saisi yhteiskunnan piikkiin latoa ostoskärryn ääriään myöten täyteen. Näin ainakin tällä paikkakunnalla missä asustelen. Ja ainakaan toistaiseksi kukaan ei tunnu tietävän kuluja/pakolainen mitä he yhteiskunnalle aiheuttavat.

Ja ei, en ole rasisti. Kunhan vain ihmettelen tätä ristiriitaa. Poliitikothan kovasti toitottavat jotta pakolaiset eivät ole sen eriarvoisampia kuin työttömät tms. suomen kansalaiset. Avointa viikottaista ostopiikkiä en silti ole kuullut kellekkään suomalaiselle vähäosaiselle annettavan.

Sitten kun Halonperkele ja Viljasika suorastaan lahtaavat muutaman meistä pahimmista "sovinistisioista" siten että kansainvälisestikään ei voi enää sulkea silmiä (vaara kyllä tiedetäänkin...), niin sullekin saattaisi aueta pakoaisuussauma vaikka Venzuelasta (jos olet mies)...

Oho
Seuraa 
Viestejä2004
Liittynyt2.3.2008
Arkkis

Tuossa suhteessa esimerkiksi Baltian maat ovat menetelleet laittomasti, ja YK:lle esimerkiksi Viron kansalaisiksi NL:n aikna syntyneet etniset ei-virolaiset ovat yhä viime kädessä Viron kansalaisia.

Eipä taida olla totta, paristakaan syystä esmes siitä, että Baltian maiden irtaantuessa NL:sta kenelläkään ei ollut ko maiden kansalaisuutta, jonka olisi voinut riistää.

Toisaalta Baltiassa asuvalla venäläisvähemmistöllä on oikeus Venäjän kansalaisuuteen ja pitääkin olla, koska Venäjä on julkisesti asettunut NL:n, jonka kansalaisia kaikki olivat, oikeudelliseksi perilliseksi.

Toinen juttu kokonaan on, että ainakin Virossa monet muukalaispassilla oleskelevat venäläiset eivät halua Venäjän kansalaisuutta vaan mielummin pitävät Viron muukalaispassin (ja haluavat sen lapsilleenkin jos Viron kansalaisuus ei ole tarjolla). Muukalaispassin haltijat ovat kaiketi suunnilleen kansalaisen asemassa esim suhteessa EU:hun.

Vierailija

Ei Suomen kansalaisuudesta kannata luopua. Siitä voi olla hyötyä maailmalla liikkuessa ja Suomessa tietenkin. Sen sijaan kannattaa hankkia useampia kansalaisuuksia. Minulla on jo kaksi kansalaisuutta ja alan tutkiskella mahdollisuuksia saada kolmas eli tällä kertaa Alankomaiden kansalaisuus. Matkustelukin helpottuu kun on nivaska passeja povitaskussa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat